LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Rick318
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2008 08:53

brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door Rick318 »

Ik begrijp er helemaal niets van. Van Summum Reizen moet ik een brandstoftoeslag betalen van € 100,= voor een reis naar Mexico in november a.s.. Dit terwijl de olieprijs op zijn laagst is sinds oktober vorig jaar. Dit moet mijns insziens toch ook invloed hebben op de brandstofprijzen?
Hoe kan het dan dat ik toch een toeslag moet betalen? En mag dat zomaar? Is hier helemaal geen controle op?

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door rvkeuken »

de brandstoftoeslagen zijn door vliegmaatschappijen op een bepaalde hoogte gesteld. Ik geloof dat dit begon toen de olieprijs vanaf 60-70 euro ging stijgen. De afgelopen maanden zijn de brandstoftoeslagen fors gestegen, en nu fors gedaald. Echter is er elke dag zo'n beetje een speling van 10%(?) in die prijs. Een aantal, met name low budget, maatschappijen hebben de toeslagen ook al naar beneden gedaan. Een aantal andere doen dat vertraagd (zelfde als met de benzineprijzen, snel omhoog, langzaam omlaag).

Het kan ook zo zijn dat jouw vliegtuigmaatschappij de brandstof een half jaar geleden heeft vastgesteld (vooruit besteld tegen een vaste prijs) voor de periode oktober-april, hieraan de brandstoftoeslag gekoppeld heeft en dat jij daardoor nu een hoge toeslag moet betalen. Je zou eens naar de site van je vliegtuigmaatschappij kunnen gaan en kijken wat zij rekenen als toeslag en of dit overeen komt.

nelly&wil
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2008 20:44

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door nelly&wil »

Wij hebben bij Summum een reis geboekt naar Patagonie ( Argentinie ) en hebben ondanks dat de olieprijs met 50 % ten opzichte van Januari
2008 gedaalt is een mail gekregen dat wij 193 euro p/p brandstoftoeslag moeten bij betalen ook zouden wij met Air France naar
Buenos Aires vliegen en nu 2 weken voor vertrek krijgen wij onze vliegtickets aan en blijkt dat we nu zonder vooraf ingelicht te zijn met Iberia te vliegen. Onze vakantie voorpret is hierdoor behoorlijk verpest dus wat ons betreft nooit geen Summum reizen meer.
Wij vragen ons ook af of dit allemaal zomaar kan.

LJFrankenstein
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 feb 2005 12:58

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door LJFrankenstein »

Welkom in de wereld van de brandstofhedging !!

Voor de hier genoemde verre reizen geldt dat de luchtvaartmaatschappijen voor verre reizen hun brandstof (al verklaard door rvkeuken) voor ongeveer 50% gehedged hebben. Dit percentage zal ongeveer gelijk zijn voor alle maatschappijen. De brandstof voor vliegreizen (charter) binnen Europa worden wordt vaak voor 100% gehedged, hier zie je dus ook bijna geen verhogingen voor brandstof.

Op moment van calculatie van stoelprijzen wordt de stoelprijs op basis van deze brandstofinkoopprijs vastgesteld en is er dus nog maar voor 50% van deze prijs een prijsgevoeligheid.

Het lijkt er wel op dat de luchtvaartmaatschappijen gevoeliger zijn voor de stijgingen als voor de dalingen van de olieprijs.

Ik zit wel voor de buis tijdens de uitzending van a.s. maandag over de brandstoftoeslagen. Ben benieuwd wie er van KLM het achterste van de tong laat zien. Het is wel een schande dat de KLM en anderen de reisbureaus als verkapt incassobureau gebruikt en de passagiers nabelast. Er wordt er maar 1 beter van, de luchtvaartmaatschappij, elke andere partij is slachtoffer. TROS Radar, zorg dat de voorbereiding op de discussie optimaal is.

Groeten,
LJFrankenstein

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door rvkeuken »

klm/air france: omzet 24 miljard, winst 1,4 miljard (= 5,8%)
dit jaar 1 miljard verwacht (=4%)
Als je dit vergelijkt met de gemiddelde spaarrekening kan je niet zeggen dat ze overdreven veel winst maken......

En natuurlijk in goede jaren maken ze meer winst, maar een luchtvaartmaatschappij runnen is dus echt niet zo rendabel/winstgevend als het lijkt.

Alle reizen waar het nu over gaat zijn in het winterseizoen, de daling is pas van de laatste 2-3 weken.

Ik denk trouwens eerder dat dit bij het reisbureau gezocht moet worden, een ander reisbureau had de tickets namelijk al lang geleverd en dan had geen nacalculatie meer kunnen plaatsvinden.

LJFrankenstein
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 feb 2005 12:58

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door LJFrankenstein »

Nog even een aanvulling op de opmerkingen van rvkeuken m.b.t. het printen van de tickets om de brandstoftoeslagverhoging te voorkomen. Vergeet hierbij niet dat de annuleringskosten van een eenmaal geprint ticket anders zijn dan van een ticket dat nog niet geprint is.

Goede voorlichting van het reisbureau m.b.t. de annuleringskosten van een geprint ticket is hierbij van essentieel belang. Een reisbureau of touroperator kan niet zelfstandig besluiten een ticket te laten printen, die opdracht ligt m.i. bij de klant zelf.

Groeten,
LJFrankenstein

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Heeft iemand enig idee hoeveel kerosine eigenlijk kost?

Kijk even op internet, en je ziet hoeveel 1 liter kerosine kost. Die prijs is momenteel rond de 35 cent.

Als je dan weet dat bijvoorbeeld een Airbus 320 (niet eens een echt zuinig type) 2,3 liter kerosine per passagier per 100 kilometer verbruikt, en je gaat bijvoorbeeld 2400 kilometer vliegen, dan kom je op nog geen 20 euro per vlucht, dus nog geen 40 euro retour.

Een en ander betekent, vertaald naar gewone benzine, dat je de ene dag aan de pomp 1,40 betaalt, en de dag erna voor hetzelfde 3 euro. Even afgerond op makkelijke getallen.

Hoe kom ik aan die informatie? ik ben zelf kortgeleden op reis geweest, en op beide vluchten werd door de gezagvoerder aangegeven dat een vliegtuig helemaal niet zoveel verbruikt als veel mensen denken. De gezagvoerder liet echter gemakshalve de prijs per liter kerosine (weten jullie trouwens dat dat eigenlijk niet veel meer is dan petroleum?) achterwege, zodat zijn passagiers niet al tijdens de vlucht zouden gaan rekenen.

Ik vind het aan de andere kant ook helemaal niet nodig, dat een vlucht naar bijvoorbeeld Rome of Barcelona 9 euro moet kosten. Waarom niet gewoon 59 of 79 euro, maar dan wel met alles erin. Dat zullen de mensen ook heus wel betalen, wanneer ze weten dat dat een acceptabele prijs is, en vooral: dat het daarbij blijft.

paulq
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2008 08:19

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door paulq »

vorige week naar parijs geweest met de bus (Van Nood). Brandstoftoeslag 6,50 pp. Deze reis telde 40p (gemiddelde bezetting?). Bij 1:5 betalen wij samen de totale brandstofkosten voor deze trip! Wat heet: toeslag??

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door rvkeuken »

@bodejosm43
een zuinig vliegtuig verbruikt zo'n 2,5 l/passagier/100 km, klm gem. 3,5liter, hebben een redelijk jonge vloot (gem. onder de 10 jaar oud).
Voor een retourtje milaan (1800 km) betaal je 29 euro brandstoftoeslag.
afhankelijk van het vliegtuig gebruik je 45 tot 63 liter kerosine(excl. kosten voor niet vol vliegtuig, extra brandstof etc.).
tegen een prijs van
0,35 euro 16-22 euro pp
0,5 euro 22,5-31,5 euro pp
0,7 euro 31,5-44,1 euro pp

vliegtuigmaatschappijen die gehedged hebben betalen geen 0,35 pp,
vliegtuigmaatschappijen die dat niet gedaan hebben hebben de afgelopen, drukke zomermaanden, de 0,7 euro betaald.
Kortom de brandstoftoeslagen dekken de gehele kosten.

bussen gebruiken 1/2 liter pp per 100 km lees ik net op google,
0,5*940 km (heen en weer, niet over luxemburg)*1,10 (diesel)=5,20...

is het niet zo dat de brandstoftoeslag dan misschien wel de gehele brandstof is? (dat die dus losgekoppeld is van de prijs?)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@rvkeuken, ik baseer me op gegevens die de gezagvoerder van de Thomas Cook Airbus 320 de passagiers heeft verstrekt, mijn berekening maakt dus gebruik van die gegevens. Als hij zegt dat het om 2,3 liter gaat, kan een ander toestel best 2,5 gebruiken. Maar waar het om gaat, dat is een richtlijn, om mensen duidelijk te maken, hoeveel brandstof nu werkelijk verbruikt wordt, en dat is echt veel minder dan veel mensen denken.

Je vraagt, is het niet zo dat de brandstofprijs is losgekoppeld van de reisprijs. Nee, zo is het nooit geweest, en zou wel heel vreemd zijn.

Bij mij stond een bedrag van 885 euro als reisprijs per persoon, inclusief alle toeslagen.

Daarbovenop kwam dus nog eens 86, plus 2 keer 14 euro. Zo stond het in een aparte nota. Mij werd echter 48 euro naheffing in rekening gebracht, en 66 euro, die bovenop de basisprijs bleek te zijn gezet (dat was dus de nieuwe basisprijs, die ineens 951 euro bleek te bedragen).

Zoals ook door iemand gezegd: als je vandaag met de bus gaat, en je betaalt voor een bepaald trajekt 3 strippen, dan zou jij het ook niet pikken als de vervoerder daar ineens 5 strippen van maakt. de verhoging haalt ie maar uit de stijging van de strippenkaartprijs zelf.

h.vanbeelen
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2008 16:08

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door h.vanbeelen »

De consument wordt tegenwoordig wel een poot uitgedraaid. Ik werk zelf in de reisbranche en kreeg in augustus 2006 onderstaand bericht van KLM:

"Door de extreem hoge brandstofkosten zijn wij genoodzaakt om de brandstoftoeslag te verhogen naar:
*EUR 24.00 per coupon voor vluchten binnen Europa
*EUR 65.00 per coupon voor overige vluchten

Zodra de prijs voor een vat ruwe olie daalt en 30 dagen onder de $70.00 blijft wordt deze ophoging weer teruggedraaid."

We zijn nu ruim 2 jaar, en vele ophogingen, verder. Echter de olieprijs is weer terug op het niveau van 2006 maar de brandstoftoeslag niet. De toeslagen bedragen nu namelijk;
*EUR 34.00 per coupon voor vluchten binnen Europa
*EUR 108.00 per coupon voor vluchten buiten Europa (korter dan 9 uur)
*EUR 118.00 per coupon voor vluchten langer dan 9 uur.

Voor een retourtje naar Curacao moet dus EUR 236.00 brandstoftoeslag worden betaald terwijl dat 2 jaar geleden toen kerosine net zoveel kostte als vandaag nog maar EUR 130.00 was. Belachelijk!

Als iemand trouwens een ticket boekt bij een reisbureau dan kun hij/zij alleen achteraf belast worden als het ticket nog niet definitief is uitgegeven door het reisbureau.

harmen50
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jan 2006 11:50

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door harmen50 »

reisbranche = oplichting!!!! net zoals iemand opmerkte tijdens de laatste uitzending van RADAR: ook een loodgieter berekent geen extra voorrijkosten op een offerte, wanneer de brandstofprijzen stijgen. Dus gewoon bedrijfsrisico. Dus de KLM is gewoon een ordinaire oplichtingsmaatschappij, zoals zoveel bedrijven: ze draaien de klant een poot uit. Mijden die handel!!!! :evil: :evil: :evil:

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door diepezucht »

Als luchtvaartmaatschappijen van die oplichters zijn, waarom zijn er dit jaar dan al een stuk of 30 op de fles gegaan? En dat was nog vóór de kredietcrisis.

Wat ik ook mis in deze discussie is de invloed van de euro. Toen de olie op z'n top was (zeg maar 140 USD per vat) stond de euro op 1.60. Intussen is de olieprijs gehalveerd, maar is de euro voor een groot gedeelte meegedaald. Nu nog maar 1.30, dat geeft een behoorlijk dempende werking.

Feit blijft dat de brandstof voor alle luchtvaartmaatschappijen met grote afstand de grootste kostenpost is.

[typo edit]
Laatst gewijzigd door diepezucht op 24 okt 2008 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

h.vanbeelen
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2008 16:08

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door h.vanbeelen »

Toen de euro werd ingevoerd was 1 US dollar duurder dan 1 euro. In de jaren erna is de dollar gekelderd. De dollar is dus een stuk goedkoper geworden maar ondanks dat heeft KLM steeds hogere brandstoftoeslagen ingevoerd. De dollar is trouwens nog steeds erg goedkoop. Het mes moet wel aan 2 kanten snijden maar helaas is dat bij KLM absoluut niet het geval.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door meniles »

diepezucht: helemaal 100% mee eens! Mensen schijnen hier vaak te vergeten dat luchtvaartmaatschappijen gewoon bedrijven zijn die kosten hebben en simpelweg rond moeten komen.

Brandstofkosten zijn inderdaad de grootste kosten, maar wat de gemiddelde bezoeker van dit forum lijkt te vergeten is dat er behalve brandstofkosten ook nog plenty andere kosten zijn.

Transavia heeft bijv in het hoog seizoen 2000 werknemers die moeten allemaal betaald worden. Verder heeft ze 34 kisten a 79 miljoen euro per stuk. Ongeveer de 2/3 van deze toestellen wordt geleasd de rest is eigen bezit, er zijn dus lease kosten en afschrijvingskosten.

Verder wil de gemiddelde passagier dat zijn/haar koffertjes uit het vliegtuig worden gehaald. En bovendien moet er natuurlijk uberhaupt op het vliegveld geland mogen worden, maarrrr voor dat het zover is moet er gevlogen worden en die aardige mensen van eurocontrol en alle andere ATCers in de wereld doen dat natuurlijk ook niet voor niets...

Verder wil je als maatschappij natuurlijk dat er mensen in je toestel komen en dus wil je dat mensen je kennen en heb je marketing kosten...


(zal ik nog even doorgaan??)...

Ik las dat iemand hier zei dat hij/zij ook wel bereid was 59, 79 euro te betalen en dat is natuurlijk raar want ook bij dat bedrag maakt de airline gewoon keihard verlies op die passagier. Mijn punt is gewoon dat vliegen geld kost en voor degenen die dat niet willen inzien heb ik het advies gewoon eens even een jaarverslag van een willekeurige airline door te lezen en daarna conclusies te trekken...

Ojah en beste harmen: KLM/Air France heeft het afgelopen op de pax divisie 1.291.000.000 (1 mld 291 mln euro) winst gemaakt. Er werden 74.795.000 paxen vervoerd. Dit betekent dus een winst van 17 euro per passagier. En dit is inclusief alle onboard verkopen dus drankjes tax free spul en weet ik wat al niet meer. U zult het me eens zijn dat je dit niet bepaald "een poot uitdraaien" kunt noemen...

I rest my case..

Jasper79
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2008 21:07

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door Jasper79 »

@meniles: volgens mij heb je niet helemaal begrepen wat de essentie van het verhaal is. Nadat maatschappijen de totale vliegkosten moeten laten zien bij het adverteren, proberen ze de klant met nieuwe trucjes te misleiden door lage prijzen aan te bieden en naderhand met hoge brandstoftoeslagen te komen. Maak het dan transparant: maak de ticketprijzen prijsvast en calculeer daar je risico's van olieprijsstijgingen bij in! Wel zo eerlijk naar de klant, is het niet?? Weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

Ikzelf moet ook ineens EUR 130,- extra brandstoftoeslag betalen bij Fox-reizen (vlieg met Emirates naar Zuid Afrika). We gaan met zn 4-en: even EUR 520,- aftikken dus. Maar de zin in de vakantie wordt er niet minder om! :D

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

meniles heeft het dus echt niet begrepen.


Waarom zou 59 of 79 euro voor een enkele reis Barcelona verliesgevend zijn?

Ik baseer me zelf op gegevens die ik (en de overige 179 passagiers tijdens dezelfde vlucht) van de betreffende gezagvoerder heb gekregen.

Hoe groot is de afstand Amsterdam-Barcelona? Laten we die stellen op 1500 kilometer. We weten dat per passagier 2,3 liter brandstof wordt gebruikt per 100 kilometer. Dit is een gegeven dat werd verstrekt door diezelfde gezagvoerder, en geldt als gemiddelde voor meerdere types toestellen.

Goed, dan gaan we rekenen. 2,3 maal 15 maal .35. Dat is iets meer dan 12 euro per enkele reis. Ik zei dus dat ik 59 tot 79 euro voor een enkele reis Barcelona ook wel acceptabel zou vinden.

Retour betekent het dus bij een bedrag van zeg maar 158 euro, 24 euro brandstofkosten. Ja, natuurlijk zijn er meer kosten voor de luchtvaartmaatschappij dan alleen de brandstofkosten, maar ik heb ook nooit beweerd dat ik voor 9 euro retour zou willen.

Echter: Jij beweert dat er zelfs bij die 158 euro retour nog geld moet worden bijgelegd door de luchtvaartmaatschappij. En dat is onzin, want er blijft dan nog 134 euro over voor luchthavenbelasting en alle andere kostenposten, en ik denk dat die uit die overige 134 euro met gemak betaald kunnen worden.

Zie het als een auto.

Die kost 20.000 euro. Je moet er echter 24.000 euro voor neertellen, want ze leveren hem af zonder wielen. Aan een auto zonder wielen heb je niets, dus je betaalt extra voor die wielen. Zou jij dat accpeteren? Dacht het toch niet. Toch probeer je iedere keer maar weer de mensen hier aan te praten dat ze alles wat een luchtvaartmaatschappij maar verzint om de prijs van je vakantie op te schroeven, maar moeten accepteren, omdat de maatschappijen anders failliet gaan.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door meniles »

beste bodejosm:

allereerst is de info die u en uw 179 medepassagiers hebben gekregen enkel en alleen van toepassing op een toestel tijdens kruisvlucht. Het onderstaande lijstje is gebaseerd op de calculaties van een B737-700 met 130 pax incl. baggage aan boord.

1lb = 0.45 kg (wij rekenen fuel namelijk niet in liters zoals bij de pomp...)

Take off en klim - 2950lbs / 15mins
Kruis - 5500lbs/hr
Daling - 600lbs / 20mins
Holding - 2650 / 30mins

Op een vluchtje van 2 uur naar bijvoorbeeld Barcelona komt u dus uit op 2950+6500+600+2650=12700lb = 5715kg fuel. Om u een idee te geven van wat dit dan wel niet kost, de dichtheid van peut is 0.8kg/l met andere woorden 5715kg komt neer op 7143 liter.

Voor een litertje A1 jet fuel betaal je voor het gemak 0.4/0.8 eurotjes, dat betekent dat voor een enkeltje Barcelona gem. 4285 euro aan brandstof betaalt moet worden. Gedeeld door 130 passagiers komt dat dus neer op 33 euro brandstof kosten per passagier.

Of u het nu leuk vindt of niet, vliegen blijft geld kosten en omdat u het nog niet snap raadt ik u aan gewoon even het jaarverslag van een willekeurige airline door te nemen zodat u deze kosten met eigen ogen kunt zien. Maar waarschijnlijk gelooft u het dan nog niet en zal de betreffende maatschappij wel gefraudeerd hebben met de cijfers in haar jaarrapport (die uiteraard gecheckt zijn door accountantskantoren, maar ook die sjoemelen wel eens toch?)..Maar mocht u toch in een goede bui zijn kijk dan even hier: http://jaarverslag.transavia.com/toelic ... ening.html
Hier zult u zien dat bij een airline als transavia met een omzet van +/- 720 miljoen er: 527 miljoen aan overige bedrijfskosten zijn bestaande uit: brandstof (152 miljoen, landing en navigatie kosten (89 miljoen), passagiersheffingen 93 miljoen etc etc, u kunt het zelf nalezen)...Dus beste bodejos: die "woekerwinsten" vallen wel mee hoor...Wanneer u trouwens de 152 miljoen aan brandstof kosten deelt door het aantal passagiers per jaar komt u op een gemiddelde van 28 euro brandstof per passagier per enkeltje uit, dus dat komt grofweg overeen met wat ik hierboven zei.

Ik wil echt niet zeggen dat iedereen alles zo maar moet geloven, want er zijn een heleboel bedrijfstakken waar ik weinig van weet, maar de luchtvaart business is er daar toevallig net niet eentje van..

@ Jasper, ik ben wel met je eens dat het transparanter zou zijn wanneer de exacte totale prijzen op website vermeld zouden staan zonder toeslagen e.d. maar goed dat is aan de afdeling marketing en het is gelukkig al veel minder ernstig dan enkele jaren terug..

h.vanbeelen
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2008 16:08

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door h.vanbeelen »

Dus als ik het goed begrijp worden ALLE brandstofkosten nu gedekt door de brandstoftoeslag. Brandstof is nog nooit gratis geweest, ook niet voor de introductie vande toeslag. Het gegeven dat je je volledige verbruik van brandstof moet betalen in de vorm van een toeslag is toch vreemd als een deel van de "kale" ticketprijs al veroorzaakt wordt door brandstofkosten.

Ik vind het trouwens geen ramp om meer voor een vliegreis te betalen. Ik snap ook wel dat een maatschappij winst wil maken en het hoofd boven water moeten houden maar laat de consument dan wel op een eerlijke manier weten waar hij/zij voor betaald.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: brandstoftoeslag bij lage olieprijs

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je begrijpt het goed, dat ze dit tegenwoordig doen.

Maar per 1 januari zal dit expliciet verboden worden.

Sinds enkele jaren moeten ze zeggen dat de geadverteerde porijs inclusief toeslagen is, en wat doen ze: de luchthaventoeslag wordt in de basisprijs verwerkt, en de brandstofprijs wordt apart berekend, Dat dit de bedoeling niet was van de regeling om met duidelijke en eerlijke prijzen te komen, dat blijkt wel uit het feit dat het per 1 januari een Europese richtlijn wordt om ALLES inclusief te maken. Exclusief persoonsgebonden bedragen zoals verzekeringen (immers: je kunt een doorlopende verzekering hebben, die je dan niet dubbel berekend mag worden, en hotels zullen nog steeds een 1 persoonskamertoeslag rekenen, wanneer je alleen reist). Maar al het andere hoort inclusief te zijn. Geen gezeik meer naderhand.

Gesloten