Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Pieter-007
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2018 18:40

Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door Pieter-007 »

Beste Leden,

Het zal de meeste wel is overkomen zijn en helaas is het de laatste tijd de orde van de dag.
Annuleringen!

Ik heb het helaas ook onlangs gehad voor mijn vlucht naar Curaçao.
Mijn vlucht was vanaf Warschau - Amsterdam - Curaçao.
Mijn vlucht van Warschau naar Amsterdam werd geannuleerd, wat ik vreemd vond is dat mijn 2e deel van de vlucht niet geannuleerd was dus vanaf Amsterdam naar Curaçao.

Na zelf contact opgenomen te hebben met KLM is er besloten dat ik rechtstreeks vanaf Amsterdam naar Curaçao zou vliegen.
De dame aan de telefoon zei dat ik voor mijn vlucht van Warschau naar Amsterdam compensatie kan aanvragen.
Ik neem aan dat ik de kosten voor het ticket retour krijg maar heb ik voor de rest nog recht op compensatie?

Ik heb hierover al even op google gezocht maar ik kom niet tot een eenduidig antwoord ook gezien een gedeelte van mijn vlucht wel doorgaat.
Ik hoop daarom dat er hier mensen zijn die mij er meer over kunnen vertellen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vliegen met een overstap is over het algemeen goedkoper. Het kan dus best zijn dat de route Warschau-Amsterdam-Curaçao goedkoper is dat Amsterdam-Curaçao. Het ligt wel een beetje aan de overstaptijd. Hoe langer de overstap, hoe goedkoper het is. Er waren gevallen bekend dat het goedkoper was om een dag eerder vanuit een buurland naar Nederland te vliegen om dan over te stappen. Nadeel was dan weer wel dat je 24 uur op Schiphol stil stond en je niet de reis mocht starten op Schiphol.

Wat is de reden van annuleren? Dat bepaald of u in aanmerking komt voor vervolgschade. Als u al een parkeerplaats in Warschau betaald had kan dat vergoed worden als de annulering geen onverwachte oorzaak heeft.

De exacte prijs die u terug krijgt zal u van KLM te horen krijgen. U hebt 1 reis geboekt en geen 2 losse vluchten. Het is dus niet zo dat u de waarde terug krijgt van nu een enkeltje Warschau-Amsterdam. Het zal een percentage zijn van de hele reissom.

Overigens is het niet vreemd dat de ene vlucht wel geannuleerd word en de andere niet. Het zijn 2 aparte vluchten. Korte vluchten binnen Europa worden nu meer geannuleerd door bezettingsproblemen. Dergelijke reizen zijn ook op andere manieren te doen. Met de trein kan het al voor net geen €80,- met een reis vanaf 13,5 uur. Geen idee wat uw overstaptijd op Schiphol was, maar zo gek veel scheelt het niet qua tijd.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door kuklos »

Pieter-007 schreef:
26 jun 2022 21:14
Ik neem aan dat ik de kosten voor het ticket retour krijg maar heb ik voor de rest nog recht op compensatie?
Wat bedoel je met "kosten van het ticket"? De kosten van de gehele vlucht is onwaarschijnlijk daar de reis nog gewoon kan, maar nu direct vanaf Amsterdam, dus vermoedelijk kan je hooguit aanspraak maken op een deel.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U had een vlucht geboekt vanaf Polen naar Curaçao. Echter bent u vanaf Amsterdam vertrokken.

Ik denk dat u recht heeft op transfer kosten van Polen naar Amsterdam. U moet deze kosten gemaakt hebben. Of op een gedeelte terug van uw ticket

Normaal gesproken heeft u onder bepaalde voorwaarden ook recht op een schadevergoeding als u vertraging heeft gehad. Echter lees ik niet dat u te laat op uw bestemming bent aangekomen.

Mijn advies is om de claim bij KLM in te dienen. Mocht u niet mee eens zijn met de hoogte van het bedrag neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met een claimbureau.

Pieter-007
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2018 18:40

Re: Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door Pieter-007 »

Ik had inderdaad voor deze route gekozen omdat hij vele malen goedkoper is en ik het leuk vind om te vliegen (sorry voor de milieugekkies)

Om mijn vlucht toch de kunnen laten gaan had ik zelf aangegeven dan rechtstreeks te gaan omdat er geen andere vlucht vanaf Warschau naar Schiphol beschikbaar was om mijn overstap te halen omdat er geen andere vluchten meer gingen.
Enige optie was om een andere datum te vliegen maar dat was voor mij niet praktisch.

Ik verwacht inderdaad niet dat ik de hele reissom terug krijg dat zou een ilusie zijn maar wel een del van de reis.
Ook gezien het Europese business class was. Ik ben echter benieuwd of ik nog meer rechten heb op bepaalde compensatie?!

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Hoe ver van te voren bent u geïnformeerd over de annulering en heeft KLM een concreet aanbod gedaan om u alsnog met < 3 uur vertraging op Curacao te krijgen? En is uw oorspronkelijke boeking gewijzigd of geannuleerd en opnieuw geboekt?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik heb het al uitgelegd.

Indien u ons niet geloof neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl.

Pieter-007
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2018 18:40

Re: Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door Pieter-007 »

StevieNL81 schreef:
28 jun 2022 15:14
Hoe ver van te voren bent u geïnformeerd over de annulering en heeft KLM een concreet aanbod gedaan om u alsnog met < 3 uur vertraging op Curacao te krijgen? En is uw oorspronkelijke boeking gewijzigd of geannuleerd en opnieuw geboekt?
Ik ben helemaal niet geïnformeerd, ik kreeg een standaard mail dat 1 van vluchten gecanceld was.
Ik heb vervolgens zelf met KLM contact op moeten nemen om een oplossing te zoeken.
Ik kreeg 4 dagen voor vertrek de mail, de oplossing was er 3 dagen voor vertrek.
Een beetje gestrest was ik wel..

Of mijn vlucht gewijzigd of opnieuw geboekt is durf ik niet te zeggen. Ze heeft het gelijk aangepast toen ik met de dame van KLM aan de lijn zat.

ElsG
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2023 19:34

Re: Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door ElsG »

Met alle geannuleerde vluchten van Transavia gaat dit een hot topic worden!!!!
Ik heb twee weken geleden ook zoiets aan de hand gehad. Ik had voor een week een parkeerplaats geboekt bij 1stop parking in de buurt van vliegveld Eindhoven. Omdat mijn vlucht op het laatste moment geannuleerd werd en verplaatst naar de dag erna, moest ik mijn auto weer ophalen. Uiteraard met de bedoeling om een dag later weer van de door mij gereserveerde parkeerplaats gebruikt te maken. Dat was echter niet mogelijk volgens 1 stop parking. Ik moest uit het systeem gehaald worden en moest een nieuwe parkeerplaats boeken. Uiteraard zijnde parkeerplaatsen lastminute een stuk duurder. Het geld van de oorspronkelijk geboekte plaats krijg ik niet terug van 1 stop parking.
Lekkere service…wel een week parkeergeld in eigen zak steken maar de klant in de kou laten staan.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Compensatie bij een (deels) geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij (bij losse tickets) of de reisbureau (in het geval van pakketreis).
Naast een vergoeding voor de vertraging heeft u ook recht op een vergoeding voor extra gemaakte kosten. Dus (mogelijk) kunt u het extra gemaakte kosten om uw auto te parkeren (net zoals extra brandstof kosten) bij de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau verhalen.
Zie www.anwb.nl/experts/juridisch/28/mijn-v ... ug-krijgen,

Indien hun niet tot uitbetaling over gaan neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering. Heeft u geen rechtsbijstandverzekering, neem dan contact op met een commerciële bedrijf tegen no cure, no pay.

Plaats reactie