LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Connectievlucht gemist door te weining tijd

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
metsven
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2019 14:59

Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door metsven »

Recent moest ik vliegen van Zagreb naar Amsterdam met een connectie vlucht in Wenen. De eerste vlucht van Zagreb naar Wenen was op tijd aangekomen. Tussen de geboekte vluchten heb je 30min. Alleen was deze te weinig omdat ze de gates 10 a 15 min eerder sluiten dan de aangegeven vertrek tijd. Dit gaf ons 15 a 20 min om de overstap te maken. Terwijl de minimum overstaptijd in wenen 30min moet bedragen. Ik heb KLM, de uitvoerende maatschappij, hierover aangesproken voor een compensatie. We waren uiteindelijk pas de volgende ochtend kunnen vertrekken, vertraging meer dan 3 uur. Zij hebben mij geantwoord met dat er voldoende tijd gepland was en dat dit buitengewone omstandigheden zijn dat ik te laat was. Plus dit moest bij de maatschappij gelegd worden waarbij ik geboekt heb.
Mijn gedachte zijn, vanuit zoeken op google, dat de uitvoerende maatschappij aansprakelijk is. En dat er minimum 30min moet zijn tussen aankomst tijd en sluiten van gate (niet geplande vertrek tijd). Dit was ook gelijkgesteld door de ground services bij wenen luchthaven.
Wat kan ik nu doen? Terug contact opnemen met KLM en verder proberen met het aanvragen van een compensatie? En ten laatste, kan ik hiervoor een compensatie krijgen?
Met vriendelijke groeten,

S.P.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zo te lezen bent u met maatschappij 1 van Zagreb naar Wenen gevlogen en met maatschappij 2 van Wenen naar Amsterdam. Klopt dat? En waarom doet u uw beklag bij de KLM als dat schijnbaar niet de maatschappij is waar u geboekt heeft?
En het belangrijkste van alles, wat waren die buitengewone omstandigheden?

metsven
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2019 14:59

Re: Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door metsven »

Beste,

Ik heb mijn bezwaar gemaakt bij KLM omdat zij de uitvoerende maatschappij waren. Zoals vermeld op ANWB website zijn zij aansprakelijk. Ook waren zij die de gate eerder hadden gesloten en mij niet voldoende tijd hadden gegeven. Croatian airlines had een geldige connectie vlucht gekozen (zelfs als die niet praktisch mogelijk was), waarbij de minimum tijd 30min is. De eerste vlucht was inderdaad met een andere maatschappij, maar zij waren op tijd vertrokken en aangekomen.
Buitengewone omstandigheden, zijn ons niet uitgelegd, alleen hebben ze het zo genoemd in hun verklaring.

Wie is hier in fout gegaan? Croatian airlines die een vlucht had moeten kiezen die minsten 30min tussen aankomst en gate closing heeft (en niet vertrek tijd) of KLM die de gate meer dan 10min eerder sloot?

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt een overeenkomst met Croatian airlines, daar moet u dus klagen. En Croatian airlines heeft beide vluchten geregeld? Oftewel als 1 reis aangeboden? Als het als 1 reis geboekt is hebt u recht op compensatie, mits aan alle regels voldaan. Als er inderdaad buitengewone omstandigheden zijn buiten de schuld van KLM om, dan hebt u helaas geen recht op compensatie.

Maar het belangrijkste om eerst te weten is hoe de reis gepland is. Met 2 losse tickets bent u namelijk zelf verantwoordelijk.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door Jefdus »

Het lijkt er op dat de boekende partij hier de verantwoording heeft. Als u zelf losse vluchten heeft geboekt, is het uw eigen verantwoording en heeft u dus pech. Als een reisbureau voor u heeft geboekt, zijn zij verantwoordelijk voor de kosten.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door geengast »

Geen enkele reisbureau medewerker had deze vlucht geboekt met slechts 30 minuten overstaptijd. U heeft gewoon een heel slecht advies gehad. Klagen dus bij diegene die u deze totaalvlucht heeft laten boeken.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Om welke vluchten op welke datum ging het precies?

De formele minimale overstaptijd op wenen is overigens 25 min. Zo lang je daar boven zit is een overstap haalbaar (en dan is 30 min dus een valide verbinding @geengast)

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Nou, ik heb nog wel eens nachtmerries van 'overstappen in Wenen'. Aankomen op F22 en dan met 25 minuten (toevallig, mijn vlucht uit Zagreb was vertraagd) overstappen op F2.
Dat was héél hard lopen want het vliegveld in Wenen is nogal groot. En het was heel druk bij de veiligheidscontrole (mensen met een baby in een rugzak voor je is níet fijn als je haast hebt...).
Ik vind als ik het zo bedenk 30 minuten ook erg krap hoor, tenzij je landt en alleen maar naar de volgende gate zou hoeven.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

30 minuten is inderdaad krap, maar het werkt 2 kanten op.
Als de inkomende vlucht ook maar iets vertraagd is, zal de aansluiting worden gemist en afhankelijk van het moment van de vervangende vlucht moet men dan de reizigers gaan compenseren.

Er zijn op rechtspraak.nl voldoende vonnissen te vinden over soort gelijke zaken.
Deze worden echter bijna allemaal door de luchtvaartmaatschappijen gewonnen omdat, zo lang tussen de formele aankomsttijd en vertrektijd de minimum overstaptijd er tussen zit. Je zal dan namelijk moeten aantonen waarom je niet binnen die tijd kon overstappen...en dat is lastig te bewijzen.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Connectievlucht gemist door te weining tijd

Ongelezen bericht door geengast »

StevieNL81 schreef:
14 jan 2019 10:18
Om welke vluchten op welke datum ging het precies?

De formele minimale overstaptijd op wenen is overigens 25 min. Zo lang je daar boven zit is een overstap haalbaar (en dan is 30 min dus een valide verbinding @geengast)
MCT (minimum connection time) van Wenen is geen 30 minuten, maar 60 minuten. Alleen als je vliegt met een ma. uit de Star Alliance is dat 25 minuten....elke reisbureau medewerker weet dat je dat normaal nooit haalt.

Gesloten