LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Consumentenrechten bij annulering van accomodatie?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
JandeWaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2020 20:40

Consumentenrechten bij annulering van accomodatie?

Ongelezen bericht door JandeWaal »

Hoi,

In de nieuwsbrief van Radar las ik een stuk over consumentenrechten bij annulering van accommodatie.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... e=20200426

De strekking was: als je zelf annuleert, dan gelden de annuleringsvoorwaarden; als de wederpartij annuleert, dan moet het geld gerestitueerd worden (al dan niet in vouchers).

Op de website van ANVR lees ik de volgende tekst:

Inreisverbod door bestemmingslanden
Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, vaak geldt dit dan voor alle Schengenlanden, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk.
Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator. Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.

Bron: https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/ar ... spx?ID=526

Ik begrijp niet goed hoe deze tekst zich verhoudt tot wat in de nieuwsbrief van Radar wordt gesteld over de situatie waarin een hotel de boeking annuleert.

Voorbeeld: ik heb een reis (per vliegtuig of per bus) geboekt bij een ANVR-aangesloten reisorganisatie. Vervolgens annuleert deze organisatie de reis, omdat de bus/het vliegtuig Duitsland niet binnenkomt. Dan is dat volgens de ANVR-tekst kennelijk voor mijn rekening. Maar als ik rechtstreeks een hotel boek in Duitsland en dit hotel annuleert mijn boeking, dan moet het geld gerestitueerd worden volgens de tekst van Radar.

Ik vind dit een vreemd verschil. Kan iemand mij dit uitleggen?

Groet,

Jan

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Consumentenrechten bij annulering van accomodatie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In jouw voorbeeld moet de reisorganisatie annuleren, want de reis is van hun kant niet uitvoerbaar en dat betekent geld terug.

In het geval dat de bus wel de grens over zou mogen, maar u niet, dan kan de reis wel uitgevoerd worden, maar bent u de reden dat de reis niet uitvoerbaar is en zijn de kosten dus voor u.

Gesloten