LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Kick17
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2017 16:03

De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door Kick17 »

Mijn leven lang (65 jaar) heet ik Cees. Mijn ouders hebben 'Cornelis' in mijn paspoort laten zetten. Mijn handtekening in het paspoort toont duidelijk en leesbaar 'Cees' Mijn creditcard toont duidelijk 'Cees'. Al 40 jaar vlieg ik de wereld rond onder de naam 'Cees'. Zo ook al jaren bij Ryanair op de frequente stedentrips in Europa. Ook mijn laatste vlucht boek ik met 'Cees' conform het profiel waarmee ik bij Ryanair bekend sta.
Door een uitermate gedisciplineerde regeltante (letterlijk) word ik bij de gate staande gehouden omdat ik 'Cees' op mijn ticket heb staan en 'Cornelis' in het paspoort. Fout natuurlijk. Na "Wilt u mee of wilt u niet mee?" heeft ze vijf seconden nodig om de naam te laten veranderen, maar nadat ik mijn creditcard, waarmee ik ook betaald had laten zien waarop ook 'Cees' staat. Thuis van de reis zie ik een afschrijving van €160 (zegge:honderdzestig) euro voor een name change.
Ik begrijp heel goed dat er in deze tijd wellicht strenger moet worden omgegaan met data. Maar het gaat mij te ver wanneer een maatschappij een extravagante sanctie legt op iets wat met een kleine dienstverlening kan worden gecorrigeerd. Bovendien heb ik absoluut geen toestemming gegeven om een bedrag van de creditcard af te schrijven (geen handtekening, geen pincode). Toch wordt het bedrag zomaar van mijn rekening gehaald. 'Het staat in de kilometerslange kleine lettertjes' of wat men ook wel de algemene voorwaarden noemt. Die lees ik niet altijd; u wel?
Natuurlijk let ik de volgende keer nu op, maar is het nu echt nodig om je (tot voor kort trouwe) klanten op die manier geld afhandig te maken?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door newmikey »

Het wordt zo langzamerhand wel vermoeiend, dit zijn allang geen "kleine lettertjes" meer en het feit dat voor- en achternaam bij het boeken moeten kloppen met het paspoort mag als algemeen bekend worden geacht. De correctie is niet een "kleine dienstverlening" maar de bedragen die er voor worden gevraagd gaan inderdaad alle proporties te boven.

PS: schuif het ook even niet af op een "regeltante" die gewoon haar werk doet - buitengewoon neerbuigend en dus zwak van uw kant.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Tenaamstelling op het paspoort is lijdend :mrgreen: (bb)

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor de gein even een ticket willen boeken op ryanair en wat staat er bij gegevens pasagiers: Voer de namen in zoals ze in paspoort of reisdocumenten vermeld staan.

Tja Cees, al jaren heb je geluk gehad, maar dat houdt een keer op.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door moederslink »

Kick17 schreef:Mijn leven lang (65 jaar) heet ik Cees. Mijn ouders hebben 'Cornelis' in mijn paspoort laten zetten. Mijn handtekening in het paspoort toont duidelijk en leesbaar 'Cees' Mijn creditcard toont duidelijk 'Cees'. Al 40 jaar vlieg ik de wereld rond onder de naam 'Cees'. Zo ook al jaren bij Ryanair op de frequente stedentrips in Europa. Ook mijn laatste vlucht boek ik met 'Cees' conform het profiel waarmee ik bij Ryanair bekend sta.
Door een uitermate gedisciplineerde regeltante (letterlijk) word ik bij de gate staande gehouden omdat ik 'Cees' op mijn ticket heb staan en 'Cornelis' in het paspoort. Fout natuurlijk. Na "Wilt u mee of wilt u niet mee?" heeft ze vijf seconden nodig om de naam te laten veranderen, maar nadat ik mijn creditcard, waarmee ik ook betaald had laten zien waarop ook 'Cees' staat. Thuis van de reis zie ik een afschrijving van €160 (zegge:honderdzestig) euro voor een name change.
Ik begrijp heel goed dat er in deze tijd wellicht strenger moet worden omgegaañ met data . Maar het gaat mij te ver wanneer een maatschappij een extravagante sanctie legt op iets wat met een kleine dienstverlening kan worden gecorrigeerd. Bovendien heb ik absoluut geen toestemming gegeven om een bedrag van de creditcard af te schrijven (geen handtekening, geen pincode). Toch wordt het bedrag zomaar van mijn rekening gehaald. 'Het staat in de kilometerslange kleine lettertjes' of wat men ook wel de algemene voorwaarden noemt. Die lees ik niet altijd; u wel?
Natuurlijk let ik de volgende keer nu op, maar is het nu echt nodig om je (tot voor kort trouwe) klanten op die manier geld afhandig te maken?
Hetgeen ik dikgedrukt heb daar gaat het idd om.
Uiterst secuur de naam ( zoals vermeld in het paspoort ) op het ticket zetten is neem ik aan wel bekend om dit probleem te voorkomen.
Maar dit soort bedragen voor een naamsverandering rekenen vind ik ook buiten proportioneel . :(

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:Maar dit soort bedragen voor een naamsverandering rekenen vind ik ook buiten proportioneel . :(
Ryanair is een low cost maatschappij dus alles wat extra is moet je relatief veel voor betalen. Ze kunnen uiteraard minder vragen, maar dan moeten die kosten worden overgeslagen op de tickets van mensen die het wel goed invullen. Zit ik als frequente Ryanair klant niet op te wachten.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Kick17 schreef:Maar het gaat mij te ver wanneer een maatschappij een extravagante sanctie legt op iets wat met een kleine dienstverlening kan worden gecorrigeerd.
Het veranderen van de naam is ook het probleem niet, even een nieuw ticket printen en klaar. Echter weet u niet welke controles er achter de schermen uitgevoerd worden. Reken er maar op dat u door een computer gaat om na te gaan hoe veilig u bent. Normaal kan dit op voorhand, maar nu moet het a la minute en ja, dat kost dan geld.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door mahadma »

U heeft alle keren gewoon geluk gehad en dus geen kosten gehad. Het wordt voor een frequent "vlieger" als u voor andere zaken als gewoon ervaren dat Cees en Cornelis geen probleem zijn, echter dit is nu precies iets waarbij het niet gratis gewijzigd wordt. Overigens, staat er niet bij het boeken van uw ticket dat de ten naam stelling identiek dient te zijn aan uw paspoort? Heel vaak om niet te zeggen altijd.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door Dieke83 »

De kosten zijn hoog maar zoals ook al eerder is aangegeven de name change zal in meerdere systemen moeten worden uitgevoerd en niet alleen een nieuw ticket printen.
De laatste keer bij KLM was dat 50eur maar dat was maanden voor vertrek ik weet niet hoe duur het dan is als je op het vliegveld staat.
U heeft hiervoor geluk gehad maar u hebt de fout zelf gemaakt dus ja dan heeft u pech gehad

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door witte angora »

Kick17 schreef:Ik begrijp heel goed dat er in deze tijd wellicht strenger moet worden omgegaan met data.
Als je dat echt begrepen had was het niet nodig dit topic te openen. Je bent de zoveelste al, het wordt wel erg vermoeiend.

wvaniersel
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2018 08:07

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door wvaniersel »

Ik heb dus via Neckermann geboekt vliegticket van klm en per ongeluk roepnaam van mijn moeder ingevuld ipv officiële naam
Daar kwam ik achter toen reispapieren via email binnen kwamen
Ik moet nu dus meer dan 400 euro voor een nieuw ticket betalen omdat veranderen zogenaamd niet meer kan! Echt belachelijk!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat is er precies belachelijk? Dat je niet de juiste naam kunt invullen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door kokka »

wvaniersel schreef:
10 okt 2018 08:20
Ik heb dus via Neckermann geboekt vliegticket van klm en per ongeluk roepnaam van mijn moeder ingevuld ipv officiële naam
Daar kwam ik achter toen reispapieren via email binnen kwamen
Ik moet nu dus meer dan 400 euro voor een nieuw ticket betalen omdat veranderen zogenaamd niet meer kan! Echt belachelijk!
heb je al contact opgenomen met de luchtvaartmaatschappij? het is wel vreemd dat dat inderdaad niet meer kan.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door piet987654 »

U zou als een soort "testcase" deze zaak aan een rechter voor kunnen leggen, wat die er van denkt.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik werd 20 jaar geleden al uit de rij gepikt aangezien mijn schoonmoeder niet wist dat ik naast mijn roepnaam een andere officiele naam had. Dit soort controles is er dus al vele jaren en nog steeds zijn er mensen die niet snappen wat ‘naam zoals vermeld in het paspoort’ betekend.
En in hoeverre het misbruik is om er veel geld voor te vragen om het aan te passen weet niemand van ons. Wij weten immers niet wat een luchtvaartmaatschappij moet betalen om op het laatste nippertje een naam door de security te krijgen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door mahadma »

En al zou er bij elke radio en tv uitzending nu gezegd worden: vul je paspoort naam in bij vliegtickets, dan krijg je nog topics als deze.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door BreejKC »

Cees, u bent al de tweede binnen één week hier met precies dezelfde kwestie met Ryanair. Even los van het feit of Ryanair hiermee al dan niet in zijn recht staat, herhaal ik hieronder maar één van mijn antwoorden, wat kennelijk ook op u van toepassing lijkt te zijn. Verder had u heel deze discussie / dit Topic kunnen vermijden als u even in het zoekvak 'Ryanair' had ingetypt en u had alle antwoorden op uw vragen gekregen. Ook een kwestie van zorgvuldigheid vooraf.

Prima als je wilt vliegen met die prijsvechters, niets mis mee als alles goed gaat. Maar een belangrijk deel van het juist boeken wordt bij de klant zelf neergelegd. De klant die goedkoop uit wil zijn dient hier terdege rekening mee te houden. Alles wat afwijkt van het standaard proces kost geld, veel geld. Een kleine gemaakte fout wordt dan ook genadeloos financieel "afgestraft". Een klant die denkt goedkoop uit te zijn en erg gemakkelijk van aard is kan dus beter wegblijven bij die prijsvechters. Bij het boekingsproces is het slechts een kwestie van lezen, nogmaals lezen en nogmaals controleren voor dat je het knopje van het definitief boeken indrukt. Dat controleproces kost niets, behalve wat extra tijd. En als men die zorgvuldigheid correct toepast, dan kan men inderdaad heel goedkoop uit zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De Case van Cees: verkeerde paspoortnaam op ticket

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BreejKC schreef:
10 okt 2018 10:27
Cees, u bent al de tweede binnen één week hier met precies dezelfde kwestie met Ryanair.
Cees schreef dit een jaar geleden al.

Gesloten