LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De waarde van Flying Blue-miles van KLM?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
fkrijgsman
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2018 21:56

De waarde van Flying Blue-miles van KLM?

Ongelezen bericht door fkrijgsman »

Ik ben Flying Blue member van de KLM. Ik vlieg vrij regelmatig en op die manier zijn er miles te verdienen, die kan je, zoals bekend, o.a. gebruiken voor het kopen van een ticket. Omdat ik nou ook niet weer zo vaak vlieg en de miles na een tijdje 'vervallen' wilde ik miles bijkopen om alles op te kunnen maken bij de volgende geplande reis naar Bali. In 2017 heb ik de bestaande hoeveelheid miles aangevuld door in te gaan op een aanbieding van KLM om miles te kopen en bonusmiles te extra te krijgen. Ik kocht voor € 825,- miles (er kwam o.a. een reis naar Balai aan) en dat bracht mijn totaal aantal op ongeveer 53.000. (€ 825,- was 30.000 + 15.000 extra bonusmiles) . Zie aankoopbon. Voor Bali heb ik ze toen niet gebruikt, omdat ik voor meerdere personen boekte.

Dit jaar oktober had ik weer een zakelijke reis naar LA USA en wilde mijn miles hiervoor gebruiken. het ticket kostte € 735,-, maar afrekenen met miles bleek niet te kunnen, ik had er niet genoeg. Na terugkomst ben ik gaan uitzoeken voor hoeveel geld ik miles had bijgekocht (dat wist ik niet meer) en dat bleek dus voor € 825,- te zijn.

Het merkwaardige feit deed zich dus voor dat ik naast de al bestaande miles, voor € 825 euro extra miles had gekocht, maar dat dit alles niet genoeg was om een ticket van € 735,- te kopen. Uiteraard heb ik meteen contact gezocht met de KLM (het antwoord duurde even uiteraard) en het antwoord was (ik kan de gehele mail uitwisseling uiteraard opsturen):


Antwoord KLM

Bedankt voor uw e-mail van 30 oktober 2018.

Bedankt dat u de tijd heeft genomen om ons te schrijven.

Ik kan inderdaad in uw profiel zien dat u Miles heeft bijgekocht. Nu is het zo dat wij Miles niet in geld kunnen uitdrukken. Dus het bedrag wat u betaald heeft, staat niet gelijk aan een ticketprijs. Het is spijtig om te horen dat dit niet duidelijk is geweest.

Als u nog verdere informatie nodig heeft, neem dan contact met mij op via de antwoordlink aan het einde van deze e-mail of op de flyingblue.com website. Ga op de homepage naar 'Menu', 'Hulp nodig?', 'FAQs & contact'. U kunt ons ook bellen op telefoonnummer +31 20 47 47 747 .

Hartelijke groeten,

Flying Blue Customer Service


Een uiterst merkwaardige redenering: 'het bedrag dat u betaald heeft (aan miles) staat niet gelijk aan een ticket prijs' en 'Miles zijn niet in geld uit te drukken. Wel als je ze koopt kennelijk, maar niet als je er dan iets voor wilt kopen dus!

Uiteraard heb ik dat niet geaccepteerd, en dat ook aan de klantenservice terug gemaild, maar daarna bleef het aan KLM zijde stil.

Vervolgens werd ik vrijdag 9 november gebeld vanuit Frankrijk (te zien aan het nummer) en legde een mevrouw mij uit dat zij het ook wel een onlogische gang van zaken vond en dat ik 15% extra miles kon krijgen. Daar ben ik ook niet op in gegaan, daar het volkomen onduidelijk was of dat genoeg zou zijn om het geld verlies te compenseren. In hetzelfde gesprek heb ik aangegeven dat ik de gehele transactie ongedaan wenste te maken. daar moest ze ruggespraak over hebben en ik zou nog weer gebeld worden.

U raadt het al, dat terugbellen heeft niet meer plaatsgevonden, naar dat nummer bellen bleek vruchteloos (eindeloos 'in gesprek' ). Dan maar sms-en, ook daarop geen antwoord.

Vorige week heb ik via mail (reply) en sms aangegeven dat ik vóór woensdag 28 november antwoord wilde hebben. dat is niet gebeurd. Ik heb ook nog een nieuwe mail uitwisseling via de Flying Blue website geopend onder vermelding van het kenmerk van de eerdere mails. Enkel een (geautomatiseerde) reactie dat de mail is ontvangen, daarna bleef het stil.

Deze week ontving ik een mail als antwoord op mijn nieuw ingestuurde vraag, helaas met hetzelfde antwoord. Een antwoord op de vraag hoe die geld ontwaarding kan plaatsvinden heb ik dus nog steeds niet.

Ik ben door deze miles deal van de KLM voor honderden euros (onduidelijk voor hoeveel) gedupeerd. KLM moet met deze praktijken moet stoppen. er zijn vast meer gedupeerden. Het is alsof je een cadeau bon van € 100,- koopt om er vervolgens achter te komen dat je in de winkel maar € 60,- te besteden hebt. Dat zou toch niemand pikken?

Inmiddels (19 december) heb ik weer een verkoop mail over het kopen van miles van de KLM ontvangen. Hierin worden leden uitgenodigd Miles te kopen met 75% bonus miles; het begint met 110 euro (4000 miles en 3000 bonus) tot aan € 2062,50 (75000 miles + 56250 bonus). Dit terwijl zij naar mij toe als argument gebruiken dat het bijkopen van miles enkel voor kleine bedragen bedoeld is als je net wat te weinig hebt voor een ticket. Ik heb de KLM gevraagd of ze bij deze koop wél vermelden dat de miles na aankoop meteen veel minder waard zijn.

Link naar de mail van KLM: https://www.flyingblue.nl/nl/move/buy

Frank
Laatst gewijzigd door Radar op 19 dec 2018 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: De waarde van Flying Blue-miles van KLM?

Ongelezen bericht door kokka »

Miles kopen is indedaad erg duur, en heeft alleen zin als
Je net te kort komt voor Een vrij grote aankoop in miles.
De logica ontgaat mij een beetje waarom je miles zou kopen om dan weer een ticket te kopen met je miles, dan kan je altijd beter gewoon het ticket kopen.
Zeker omdat je van je miles geen luchthavenbelasting kan betalen en je dat dus nog bij moet betalen terwijl dat wel in de prijs zit bij een normaal ticket

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: De waarde van Flying Blue-miles van KLM?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik vroeg me bij hetlezom miles met en al af dat het volgens mij niet klopt om miles een op een met een ticketprijs te vergelijken. Het is toch een kortingssysteem? Dan kunnen 825 euro aan miles volgens mij nooit een ticket opleveren hoogstens een korting op uw volgende ticket. Wel spijtig van de kosten die u hebt moeten maken.

fkrijgsman
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2018 21:56

Re: De waarde van Flying Blue-miles van KLM?

Ongelezen bericht door fkrijgsman »

Dank voor je reactie (en die van anderen). Waar het om gaat is dat je een bepaald bedrag investeert en dat je dat dan vervolgens niet meer in dezelfde waarde terugziet. Dat zou je bij het kopen van een cadeaubon toch ook niet accepteren? Ik heb de miles gekocht omdat anders mijn reeds gespaarde miles zouden verlopen en ik op deze wijze ineens alle miles zou kunnen gebruiken. Achteraf dom, maar ja dat is achteraf en het klope toch echt niet dat de waarde niet terug te vinden is.

dank frank

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De waarde van Flying Blue-miles van KLM?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

fkrijgsman schreef:
14 jan 2019 21:42
Dank voor je reactie (en die van anderen). Waar het om gaat is dat je een bepaald bedrag investeert en dat je dat dan vervolgens niet meer in dezelfde waarde terugziet. Dat zou je bij het kopen van een cadeaubon toch ook niet accepteren? Ik heb de miles gekocht omdat anders mijn reeds gespaarde miles zouden verlopen en ik op deze wijze ineens alle miles zou kunnen gebruiken. Achteraf dom, maar ja dat is achteraf en het klope toch echt niet dat de waarde niet terug te vinden is.

dank frank
Een airmile is niet hetzelfde als een euro.

Thomas1983
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2020 06:43

Re: De waarde van Flying Blue-miles van KLM?

Ongelezen bericht door Thomas1983 »

Ik ben het volledig hiermee eens. KLM is echt een schande wat betreft een mile-systeem en service tegenover klanten. Vorig jaar vloog ik met een vriend van mij en ik had niet niet genoeg miles voor een upgrade naar business class. Mijn vriend had wel genoeg miles, dus we gebruikten zijn miles (want KLM staat niet toe om miles van meerdere personen te gebruiken). Vervolgens wilde ik miles overdragen via de website, maar KLM vraagt 600 Euro voor het overdragen van 50.000 miles. KLM zei dat ze dit bedrag vroegen uit veiligheidsoverwegingen maar dat is uiteraard totale onzin. Dan zou KLM een vast bedrag kunnen vragen voor elke overdracht van Miles, ongeacht het aantal miles dat je wilt overdragen. Nee, dit is pure lust en nog een manier om loyale klanten uit te kunnen persen. En inderdaad na mijn beklag zeggen dat ze alles in overweging zouden nemen en bij mij terug zouden komen, maar uiteraard niks meer. Dus ik ben een beetje gaan spitten en KLM linkt miles niet aan een. bedrag en dat is duidelijk te zien op schandalige wijze. Als je iets wilt kopen met miles bij de shop dan is de waarde per mile onzettend laag (bijvoorbeeld Nespresso machine 58434 miles en bij BOL.com 97 Euro, wat dus een waarde is van 0. 0016 Euro per mile). Wil je miles kopen, dan vertiendubbelt (in meest voordelige geval!) deze waarde naar 0.0157 Euro per mile en zelfs naar 0. 0275 Euro per mile (hoe meer miles, hoe meer bonus). Upgrades gaat ook om dit soort waardes en KLM heeft vrij spel. Op geen enkele manier kunnen wij als klant weten hoe deze calculaties zijn gedaan en waarop KLM dit baseert. Het is allemaal intern en prive en de loyale klant heeft het maar te accepteren. Loyaliteitsprogramma's worden neergezet als beloningen voor de klant, maar helaas is het voor KLM een manier om loyale klanten nog meer geld afhandig te maken. Ik hoop echt dat KLM een keertje op het matje geroepen wordt want het is een van de meest arrogante en klant onvriendelijke bedrijven die ik ken en daar komt bij dat dit dan ons uithangbord, onze Nationale affiche is als Nationale vliegtuigmaatschappij.

nicovries
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2020 12:27

Re: De waarde van Flying Blue-miles van KLM?

Ongelezen bericht door nicovries »

Op zo'n beetje elke plek wordt geadviseerd om miles ALLEEN in te wisselen voor vluchten en upgrades. Spullen kopen met miles is nooit voordelig. Ook miles bijkopen is in de regel niet voordelig.

Zie het als een commodity, iets dat in waarde kan fluctueren maar waarvan je zeker weet dat de inflatie toeslaat. Miles worden in de loop van de tijd namelijk steeds een beetje gedevalueerd waardoor kort vasthouden, regelmatig uitgeven loont en het vast blijven houden aan miles in de regel op lange termijn niet voordelig is.

Als een airline een bonus geeft voor het bijkopen van miles dan kun je er vergif op innemen dat er een devaluatie aan zit te komen trouwens.

Het spelletje van frequent flyer miles is leuk en spannend maar enige verdieping hierin (er is echt meer dan genoeg over te vinden op het internet) is wel aan te raden om dit soort problemen te voorkomen.

Gesloten