Gedupeerden Kunststad Reizen gezocht

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
susankimkes

Gedupeerden Kunststad Reizen gezocht

Ongelezen bericht door susankimkes »

Wij zijn op zoek naar gedupeerden van KUNSTSTAD. Wij zouden zelf in maart een Caravaggio-reis naar Italie en Malta maken. Die ging vanwege Corona jammergenoeg niet door. Kunststad bleek niet lid te zijn van SGR of een ander garantiefonds, hoewel dit in Nederland volgens de wet verplicht is. De eigenaar van Kunststad heeft op 21 april de BV ontbonden door middel van een turboliquidatie. Wij hadden hen daarvoor al in gebreke gesteld. Sinds 23 april zijn de eigenaren van Kunststad van de aardbodem verdwenen, vermoedelijk met de reissommen van vele reizen. Omdat in de regel veelal ver vooruit werd betaald in verband met vroegbetalingskortingen, vermoeden wij dat het gaat om een totaalwaarde tussen de 2 en 4 ton. Wij zoeken andere reizigers die ook gedupeerd zijn, om samen te bekijken welke stappen we kunnen ondernemen.

Lady1234

Re: Gedupeerden Kunststad Reizen gezocht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aangesloten zijn bij de SGR is alleen verplicht voor ANVR leden.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Wettelijk is de aanbieder van dit soort reisovereenkomsten verplicht 'de maatregelen te nemen die nodig zijn om te verzekeren dat, wanneer hij wegens financieel onvermogen zijn verplichtingen jegens de reiziger niet of niet verder kan nakomen, wordt zorggedragen hetzij voor overneming van zijn verplichtingen door een ander hetzij voor terugbetaling van de reissom [...]' .

Een manier om aan de verplichting te voldoen, is aansluiting bij een zogenaamd garantiefonds.
SGR is daarvan de meest bekende.
De meeste ANVR-leden zijn daarbij aangesloten. Maar er zijn ook ANVR-leden die bij andere garantiefondsen aangesloten zijn.

Dat ANVR-leden verplicht zijn zich aan te sluiten bij één van de garantiefondsen, ben ik nog niet tegen gekomen.
De ANVR schrijft:
'Bedrijven die zijn aangesloten bij de ANVR zijn verplicht een garantieregeling te hebben voor reizigers bij financieel onvermogen; dit voor zover de reizen vallen onder de Wet op de Reisovereenkomst. '

https://www.anvr.nl/garantieregeling/ga ... eling.aspx

Kunststad had zo te zien de verplichte garantie niet op orde. Met alle gevolgen van dien. Eén van die gevolgen is kennelijk dat men hier door het slijk gehaald worden met de suggestie dat de eigenaren, met naam genoemd, 'er met de poen vandoor zijn'.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

tttlocke schreef:
23 mei 2020 14:43
Kunststad had zo te zien de verplichte garantie niet op orde. Met alle gevolgen van dien. Eén van die gevolgen is kennelijk dat men hier door het slijk gehaald worden met de suggestie dat de eigenaren, met naam genoemd, 'er met de poen vandoor zijn'.
Ik zie die naam nergens, hebben we het over de heer Kunststad? En waarom mag TS niet klagen dat hij zijn geld kwijt is, is het verkeerd geformuleerd?

tttlocke

DeZevendeHenk schreef:
23 mei 2020 21:23
tttlocke schreef:
23 mei 2020 14:43
Ik zie die naam nergens, hebben we het over de heer Kunststad? En waarom mag TS niet klagen dat hij zijn geld kwijt is, is het verkeerd geformuleerd?
Toen ik mijn reactie schreef. stonden er twee volledige namen, van de kennelijke eigenaren van Kunststad, in de OP. Die namen zijn inmiddels verdwenen. Gezien het tijdstip waarop die namen er nog wel stonden (2 uur na het openen van het topic), kunnen de namen niet door TS zelf verwijderd zijn. Mijn conclusie: de moderatie heeft ingegrepen en heeft de namen verwijderd.

Helaas verzuimt de moderatie deze ingreep te vermelden, waardoor de verwarring ontstaat en u zich geroepen voelt te reageren.

Dat TS 'niet mag klagen' heb ik overigens nergens geschreven.

Lady1234

Ik had dat topic inzake die namen gemeld. Fijn dat ze verwijderd zijn.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

tttlocke schreef:
23 mei 2020 21:31
Dat TS 'niet mag klagen' heb ik nergens geschreven.
Ik kan natuurlijk alleen reageren op wat ik zie, niet op wat er blijkbaar eerder stond, en ik zag alleen iemand die klaagt dat z'n geld weg is en het verwijt krijgt dat hij iemand door het slijk haalt. Ik kon die twee dingen niet rijmen, vandaar.

Lady1234

En door het slijk halen dat deed die Ts dus ook. Beweerde dat twee personen van die BV er met de poen vandoor waren.

tttlocke

Leerpunt voor de moderatie dus: die had gewoon moeten melden dat de namen waren verwijderd, net zoals men wel eens zegt 'titel aangepast' o.i.d. Mede gezien de reeds geplaatste reactie(s).

breien

Ongelezen bericht door breien »

Kunststad Reizen was helemaal niet van plan om failliet te gaan. Ze hadden, waarschijnlijk naar eigen inzicht de zaken pre-corona zeer goed op orde.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Sorry voor de verwarring! De namen zijn inderdaad verwijderd, omdat er geen persoonsgegevens op het forum mogen worden geplaatst.

Met vriendelijke groet, ^yo

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ze zijn niet failliet maar hebben zelf het bedrijf beëindigd. Dat ontslaat ze natuurlijk niet van hun financiële verplichtingen.

https://bedrijvenmonitor.info/bedrijf/c ... 0956480000

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op de naam Verh***** na is dat enige wat nog te vinden is.

Een BV zonder garantie fonds die al vanaf 2003 actief was en nooit problemen had.
Of de eigenaren de BV leeg trokken? Een doorstart volgende jaar als niemand geld terug kan krijgen is niet uit te sluiten.

Als 60% geld terug eiste is het einde verhaal en zo hebben ze nog enige kans op geld veilig weg zetten en volgende jaar de reeds betaalde reis alsnog en dan Corona vrij aan te bieden.

Ik zie een ooit gezond bedrijf dat 17 jaren lang de kosten van een garantie fonds bespaarde en nu slachtoffer is geworden.
Gewoon volgende jaar afwachten en ik wil dat zeker niet uitsluiten na lezen positieve reacties van deze bedrijven ooit.

Lydia Verheul

Ongelezen bericht door Lydia Verheul »

Ook wij zijn gedupeerd. We zouden in mei 2020 een reis maken naar Valencia voor een bedrag van 2500 Euro, dat geld zijn we kwijt.

susankimkes

Ongelezen bericht door susankimkes »

Beste mevrouw Verheul, dank voor uw reactie. Ik wil graag met informatie uitwisselen. Ik probeerde u daarom een privebericht te sturen, maar het lukt niet. Zou het kunnen dat u de optie 'anderen mogen u een privebericht sturen' niet heeft aangevinkt?
Hartelijke groet Susan

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Let op!

Is er geld om U terug te betalen?
Elke zaak kost U geld.

Het is niet uit te sluiten dat ze straks alsnog een reis aanbieden, en is er nog een
claim bij dit gesloten bedrijf mogelijk?

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als ze de firma beeindigd hebben blijven de bestuurders volgens mij hoofdelijk aansprakelijk. Dus melden bij een advocaat of incassobureau?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

susankimkes schreef:
29 mei 2020 20:59
Beste mevrouw Verheul, dank voor uw reactie. Ik wil graag met informatie uitwisselen. Ik probeerde u daarom een privebericht te sturen, maar het lukt niet. Zou het kunnen dat u de optie 'anderen mogen u een privebericht sturen' niet heeft aangevinkt?
Hartelijke groet Susan
Haar pb-optie staat gewoon aan. Klik op het tekst-icoontje rechts naast haar post, onder haar gebruikersnaam.

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

Er staat hier veel over de verplichting bij een garantiefonds aangesloten te zijn. Die verplichting is voor elke reisorganisator inderdaad verplicht.

Wat ik (alweer eens) mis is de verplichting van de klant om zich op de hoogte te stellen van de garanties die de reisorganisator biedt. Vooraf dan natuurlijk.

tttlocke

Twee 'verplichtingen' waar het nodige over te zeggen is, bijvoorbeeld dat ze beiden niet bestaan.

Plaats reactie