LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen compensatie voor te late vluchtwijziging

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
MGorissen
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2020 14:35

Geen compensatie voor te late vluchtwijziging

Ongelezen bericht door MGorissen »

Hallo lezers,

We hadden een pakketreis (all-in) geboekt van 3-8-2020 t/m 11-8-2020 met de vluchttijden heen 7.20 uur en terug 19.20 uur. Op 30 juli een vluchtwijziging ontvang m.b.t. de terugreis. In plaats van 19.20 vervroegd met 10 uur naar 9.15 uur. Bij het boeken scheelt je dat circa € 400,- Bij reisorganisatie aangegeven met een link van consumentenbond (wijzigingen kunnen tot 14 dagen voor vertrek kostenloos gewijzigd worden) dat we een financiële tegemoetkoming willen omdat het niet 14 dagen vooraf is doorgegeven. Reisorganisatie geeft aan dat ze ons standpunt begrijpen maar omdat ze lid zijn van de AVNR, hoeven ze dus geen compensatie aan te bieden. Navraag gedaan bij de rechtsbijstandverzekering en deze kunnen deze zaak niet in behandeling nemen, omdat de reisorganisatie lid is van de AVNR en dat ook vermeld staat in de bevestiging van de reisaanvraag. Ditbetreft een chartervlucht (pakketreis), bij lijndiensten was het wel een ander verhaal geweest.
Dan begrijp ik niet de link van de consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... -gewijzigd

Heeft Iemand hier ook al eens mee te maken gehad?

Mvg Miranda
Laatst gewijzigd door Radar op 20 aug 2020 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Geen compensatie voor te late vluchtwijziging

Ongelezen bericht door Jablan »

Voor zover ik weet, zijn vluchttijden bij pakketreizen altijd onder voorbehoud van wijziging.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Geen compensatie voor te late vluchtwijziging

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Klopt wel dacht ik, charter vluchten mogen ze veel meer mee rotzooien dan lijnvluchten. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (doen wij ook!) pakt op die manier wel eens verkeerd uit. En het kost je eigenlijk een vakantiedag, balen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Geen compensatie voor te late vluchtwijziging

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Wellicht heeft u iets aan bv onderstaande uitspraak van de geschillencommissie. Daaruit maak ik als leek op dat ze wel bij gewichtige redenen de tijden mogen wijzigen binnen 14 dagen....maar dat dan moeten onderbouwen

Tevens...had u uw reispapieren al ontvangen met de voorlaatste wijziging? De reisbescheiden dienen als definitief dus is het wel van belang dat u die al had gekregen.

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... schuldigd/

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen compensatie voor te late vluchtwijziging

Ongelezen bericht door tttlocke »

MGorissen schreef:
18 aug 2020 15:10
Ditbetreft een chartervlucht (pakketreis), bij lijndiensten was het wel een ander verhaal geweest.
Dan begrijp ik niet de link van de consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... -gewijzigd
In de link van de consumentenbond worden inderdaad ook pakketreis en chartervlucht genoemd. Dat klopt ook omdat die link gaat over wijziging van vluchttijden, hetgeen veronderstelt dat die vluchttijden definitief vaststaan.
Dus geen voorlopige tijden of tijden onder voorbehoud, maar tijden die in de aanloop naar de reis als definitief zijn gecommuniceerd. Alleen dan is er immers, in strikte zin, sprake van een wijziging.

De vraag bij uw geval is dus of de informatie die u op 30 juli ontving het mededelen van de definitieve tijden betrof (nadat eerder kennelijk, mogelijk ten tijde van de boeking, voorlopige tijden waren gegeven) of dat het een wijziging betrof ten opzichte van de tijden die eerder al als definitief waren gecommuniceerd.

Gesloten