LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen recht op compensatie bij Corendon

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gaan jullie alleen op reis om compensatie te kunnen vangen? Als er geen andere problemen zijn.

CJdG49
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2019 15:17

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door CJdG49 »

renewouters schreef:
31 jan 2019 07:14
Als je vanaf de polderbaan vertrekt ben je een groot deel van die extra tijd al kwijt. En welke startbaan gebruikt wordt weet men pas op het laatste moment.
Zie mijn nieuwe bericht s.v.p.
Gr. Jan

CJdG49
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2019 15:17

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door CJdG49 »

sjohie schreef:
31 jan 2019 11:22
CJdG49 schreef:
30 jan 2019 16:52
BOEK NIET BIJ Corendon, zolang zij op je boekingsbevestiging en daarna op je vliegtickets de reisduur BEWUST langer maken dan dat de werkelijke reistijd is. Het lijkt niet erg zolang er niets gebeurd, maar...... als je vertraging hebt van 3+ uur (je hebt dan recht op compensatie), dan trekken ze de bij gepluste tijd daar vanaf en val je automatisch binnen de 3 uur en heb je dus GEEN recht op compensatie! Vals hè.
Voorbeeld:A'dam-Rhodos is 3 u. en 20 min. vliegen. Op de ticket staat 3 u. en 55 min.. Als je dan een vertraging hebt van 3 u. en 30 min. dan trekken zij die 35 bij gepluste min. eraf en dan is er ineens geen vertraging van 3+ uur en kun je fluiten naar je compensatie waar je recht op hebt!
DUS WEES GEWAARSCHUWD!!!
Heb je dit daadwerkelijk zo meegemaakt, of is dit een theorie van je? De vlucht Amsterdam-Rhodos kan trouwens echt wel 3.55 duren weet ik uit ervaring, een flinke tegenwind vanaf Amsterdam de hele route kan wel voor ~30m extra tijd zorgen. Idem het taxiën op Schiphol, de ene of de andere baan, vaak pas bekend op de dag zelf van de vlucht, kan al 10m vliegtijd extra kostten. Zoals al gezegd, je gaat niet vanaf de gate recht omhoog naar 10km hoogte om meteen vol gas te vertrekken.
Zie mijn nieuwe bericht s.v.p.
Gr. Jan

CJdG49
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2019 15:17

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door CJdG49 »

kweenie schreef:
31 jan 2019 14:32
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dit bij andere maatschappijen anders is. Heb je dit bij andere maatschappijen nagevraagd voordat je het advies geeft om niet met Corendon te vliegen?
Ik heb nu geboekt bij Sunweb en daar staat i.d.d. 15 min. extra bij maar dat is geen 45 min. op een vluchttijd van 3 uur en 20 min..
Laatst gewijzigd door CJdG49 op 21 feb 2019 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

De hoeveelheid extra tijd kan per luchtvaartmaatschappij verschillen.

Budget maatschappijen kiezen bv voor afhandeling op een terminal welke verder weg gelegen is. En natuurlijk is het type vliegtuig en bijbehorende snelheid van invloed en dat kan ook verschillen per maatschappij.

Maar eerlijk gezegd.. Sunweb (Transavia) en Corendon hebben daar volgens mij weinig afwijking in. Voor Corendon heb ik 20 willekeurige vluchten AMS-RHO nagekeken van afgelopen zomer en hun daadwerkelijke vliegtijd ligt tussen de 3:10 en 3:20 min...

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door Moneyman »

CJdG49 schreef:
25 feb 2019 00:35
Moneyman schreef:
31 jan 2019 09:02
Toch bijzonder dat het al dan niet krijgen van een eventuele compensatie bij exceptionele vertraging belangrijker lijkt te zijn dan gewoon een veilige vlucht hebben... :roll:
Jammer joh, dat je niets beter te doen hebt dan zulke antwoorden te geven, terwijl als je er geen kaas van gegeten hebt. Je bent er maar druk mee hè.
Hé, niet zo hé :lol: je hebt het wel tegen iemand die zijn carrière begonnen is als kaasboer! :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou we hebben er deze keer 3 uur en 30 min. over gedaan, incl. taxiën naar de startbaan en het taxiën van de landingsbaan naar de gate. Op onze ticket stond 4 uur en 5 min. Ik vind dat wel extreem. De officiële planning op Schiphol was: Vertrek, 14.00 uur en Aankomst 18.45 uur, waarom staat op mijn ticket dan 19.05 uur?
Volgens mij zijn er al diverse redenen voor aangegeven, die allemaal op het zelfde neerkomen: de vluchtduur hangt van veel factoren af, zodat bij de tijden op de tickets moet worden uitgegaan van het meest negatieve scenario. Zo kan het vertrek van polderbaan meteen al een kwartier langere reistijd opleveren. Ook heeft de windsnelheid en windrichting (en daarmee de startrichting) veel invloed. En dan kunnen er ook nog 'opstoppingen' in de lucht zijn.

Dat zijn factoren die bij het boeken nog niet bekend zijn. Op de dag van vertrek kan het al veel beter benaderd worden, vandaar dat de planning van Schiphol meer bij de werkelijkheid aansluit. Maar ook dan kunnen er nog tegenslagen zijn.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De ticket tijden houden rekening met lange taxi-tijden (polderbaan), tegenwind of eventueel een omweg vanwege slecht weer of turbulentie op de route.

Meestal sta je iets eerder dan de "geplande" tijd alweer aan de gate. Daar hoor je niemand nodig.

De regels rondom vergoeding bij vertraging gaan nadrukkelijk om de vertraging ten opzichte van de aankomsttijd die op het ticket vermeld staat. Met een klein beetje geluk, gunstige omstandigheden én simpelweg iets sneller vliegen kan een deel van de vertraging die het vliegtuig bij vertrek had weer worden ingelopen.

De NS doet dit ook wanneer een trein vertraagd is. Iets sneller optrekken, haltetijd op stations zo kort mogelijk houden en waar toegestaan sneller rijden dan normaal gesproken nodig is om de dienstregeling te halen.

Volkomen logisch en uw werkelijke vertraging is ook simpelweg niet groter dan de vertraging op moment van aankomst. Dat u voor vertrek wél meer dan 3 uur heeft moeten wachten doet daar niets aan af.

Overigens geldt bij vertrek niet de boarding time als uitgangspunt, maar de vertrektijd vanaf de gate. Wanneer een vliegtuig vertrekt met vertraging, dan gaat het boarden doorgaans relatief snel. Immers staat iedereen al te dringen bij de gate. Wanneer het boarden dus 3,5 uur later start dan gepland, dan heeft de vliegtuigmaatschappij hier al de eerste 10-15 minuten weer ingelopen.

CJdG49
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2019 15:17

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door CJdG49 »

kweenie schreef:
25 feb 2019 08:09
Nou we hebben er deze keer 3 uur en 30 min. over gedaan, incl. taxiën naar de startbaan en het taxiën van de landingsbaan naar de gate. Op onze ticket stond 4 uur en 5 min. Ik vind dat wel extreem. De officiële planning op Schiphol was: Vertrek, 14.00 uur en Aankomst 18.45 uur, waarom staat op mijn ticket dan 19.05 uur?
Volgens mij zijn er al diverse redenen voor aangegeven, die allemaal op het zelfde neerkomen: de vluchtduur hangt van veel factoren af, zodat bij de tijden op de tickets moet worden uitgegaan van het meest negatieve scenario. Zo kan het vertrek van polderbaan meteen al een kwartier langere reistijd opleveren. Ook heeft de windsnelheid en windrichting (en daarmee de startrichting) veel invloed. En dan kunnen er ook nog 'opstoppingen' in de lucht zijn.

Dat zijn factoren die bij het boeken nog niet bekend zijn. Op de dag van vertrek kan het al veel beter benaderd worden, vandaar dat de planning van Schiphol meer bij de werkelijkheid aansluit. Maar ook dan kunnen er nog tegenslagen zijn.
Kweenie, het meest negatieve scenario is dat ze buiten de vluchttijd, 3+ uur later aankomen, dan hoeven ze pas te compenseren. Dus alle tijd die ze met taxiën, drukte in de lucht, slecht weer e.d..kwijt zijn, heeft daar dan geen enkele invloed op.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heb je werkelijk wel eens zoveel vertraging gehad? Ik dan gelukkig nog nooit. Toch ook drie a vier keer per jaar vanaf Schiphol, Eindhoven, Maastricht en Düsseldorf en Weeze.

CJdG49
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2019 15:17

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door CJdG49 »

Theotrucker schreef:
28 feb 2019 17:02
Heb je werkelijk wel eens zoveel vertraging gehad? Ik dan gelukkig nog nooit. Toch ook drie a vier keer per jaar vanaf Schiphol, Eindhoven, Maastricht en Düsseldorf en Weeze.
Theo, voor ons was dit ook de eerste keer en als je dan volgens de ANVR voorwaarden recht hebt op compensatie en je krijgt dat niet omdat Corendon zo vals is om 45 min. bovenop de vluchttijd bij te tellen, vind ik dat niet in de haak en ben ik bereid daarvoor te vechten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door kokka »

Je vecht voor compensatie van schade die je helemaal niet hebt geleden. Wat heb je nou werkelijk, buiten die paar uur,aan schade opgelopen?
Het is een onterechte roep om gerechtigheid die eigenlijk niets anders is als hebberigheid. Dat staat nu eenmaal veel mensen tegen en dan krijg je automatisch kritische reacties hier

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door kweenie »

Theo, voor ons was dit ook de eerste keer en als je dan volgens de ANVR voorwaarden recht hebt op compensatie en je krijgt dat niet omdat Corendon zo vals is om 45 min. bovenop de vluchttijd bij te tellen, vind ik dat niet in de haak en ben ik bereid daarvoor te vechten.
Hoezo tellen ze 45 minuten bij de vluchttihd op? Je hebt toch vooraf een afgesproken aankomsttijd? Ik neem aan dat ze daar niet achteraf nog 45 minuten bij optellen.

Als de afspraak is dat je bv om 8 uur vertrekt en om 12 uur aankomt, dan is dát de afspraak. Als een andere maatschappij afspreekt dat als je om 8 uur vertrekt om 11 uur al aankomt, dan had je met die maatschappij kunnen gaan. Je kunt moeilijk de ene maatschappij houden aan de belofte van een andere maatschappij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ik het verhaal mag geloven was de aankomsttijd iets minder dan drie uur na de afgesproken aankomsttijd.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door BL2 »

Ivo.w schreef:
25 feb 2019 09:45
De NS doet dit ook wanneer een trein vertraagd is. Iets sneller optrekken, haltetijd op stations zo kort mogelijk houden en waar toegestaan sneller rijden dan normaal gesproken nodig is om de dienstregeling te halen.
Ook daar wordt volop geklaagd, dat door al dat gehaast de vertraging ineens minder dan 30 minuten blijkt te zijn bij aankomst, en er geen recht meer is op Geld Terug Bij Vertraging.

CJdG49
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2019 15:17

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door CJdG49 »

kweenie schreef:
03 mar 2019 08:35
Theo, voor ons was dit ook de eerste keer en als je dan volgens de ANVR voorwaarden recht hebt op compensatie en je krijgt dat niet omdat Corendon zo vals is om 45 min. bovenop de vluchttijd bij te tellen, vind ik dat niet in de haak en ben ik bereid daarvoor te vechten.
Hoezo tellen ze 45 minuten bij de vluchttihd op? Je hebt toch vooraf een afgesproken aankomsttijd? Ik neem aan dat ze daar niet achteraf nog 45 minuten bij optellen.

Als de afspraak is dat je bv om 8 uur vertrekt en om 12 uur aankomt, dan is dát de afspraak. Als een andere maatschappij afspreekt dat als je om 8 uur vertrekt om 11 uur al aankomt, dan had je met die maatschappij kunnen gaan. Je kunt moeilijk de ene maatschappij houden aan de belofte van een andere maatschappij.
Kweenie, omdat het, gemiddeld, niet langer is dan 3 uur en 20 minuten vliegen is! Corendon heeft op de ticket 4 uur en 5 min. gerekend en die 45 min. gebruiken ze om onder de compensatie uit te komen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door sylvesterb »

CJdG49 schreef:
03 mar 2019 12:45
Kweenie, omdat het, gemiddeld, niet langer is dan 3 uur en 20 minuten vliegen is! Corendon heeft op de ticket 4 uur en 5 min. gerekend en die 45 min. gebruiken ze om onder de compensatie uit te komen.
Gemiddelde doet er niet toe, je wist wat de tijden waren, deze zijn niet gewijzigd. Je hebt dus geen vertraging gehad van meer dan 3 uur.

CJdG49
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2019 15:17

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door CJdG49 »

kweenie schreef:
03 mar 2019 09:03
Als ik het verhaal mag geloven was de aankomsttijd iets minder dan drie uur na de afgesproken aankomsttijd.
Ja, alleen doordat ze de 45 extra min. op de tickets gebruiken om de vertragingstijd te verminderen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door Radar »

Zo, alle berichten waarbij men elkaar aanvalt verwijderd. Nu mogen jullie weer ontopic gaan.

^FG

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen recht op compensatie bij Corendon

Ongelezen bericht door sylvesterb »

CJdG49 schreef:
03 mar 2019 12:59
kweenie schreef:
03 mar 2019 09:03
Als ik het verhaal mag geloven was de aankomsttijd iets minder dan drie uur na de afgesproken aankomsttijd.
Ja, alleen doordat ze de 45 extra min. op de tickets gebruiken om de vertragingstijd te verminderen.
Ze houden rekening met omstandigheden en gaan dus niet van de gemiddelde vliegduur uit. Immers wordt de gemiddelde vliegduur bepaald op basis van vluchten die sneller gaan en die veel langer duren. Je zou dan bij elke tegenslag al moeten compenseren.

Er is geen complot en het is conform de regelgeving. Deze regelgeving is er gekomen omdat in het verleden er werd gekozen voor de goedkoopste optie. Zonder compensatie kon dit ook zijn dat je een vertraging van 12 uur accepteerde om een onderdeel te laten komen bijvoorbeeld. Nu moeten ze rekening houden met de compensatie waar de passagiers recht op hebben.

Andere maatschappijen rekenen echt niet anders.

Gesloten