Geen restitutie van D-Reizen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
FamilieRemeeus
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2020 23:29

Geen restitutie van D-Reizen

Ongelezen bericht door FamilieRemeeus »

Wij hebben tickets gekocht voor afgelopen juni met singapore airlines. Ivm covid19 reis was geannuleerd. Eerst hebben wij vouchers ontvangen en nu hebben wij op 9 oktober geld terug gevraagd. Op 22 oktober singapore airlines had alles al verwerkt en geld terug gestort naar D-Reizen. Maar tot nu toe hebben wij geld niet gekregen omdat volgens hun moeten wij 12 maanden wachten.

mahadma
Berichten: 2331
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen restitutie van D-Reizen

Ongelezen bericht door mahadma »

U bent één van de 10.100.000 mensen die problemen met corona en vliegen hebben. Als u 'snel' geld wilt hebben zult u moeten procederen en als velen dat gaan doen gaat reisburo nl 100% failliet en heeft niemand meer wat, ook volgend jaar geen vakantie meer.

16again
Berichten: 11375
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen restitutie van D-Reizen

Ongelezen bericht door 16again »

mahadma schreef:
13 nov 2020 13:23
U bent één van de 10.100.000 mensen die problemen met corona en vliegen hebben. Als u 'snel' geld wilt hebben zult u moeten procederen en als velen dat gaan doen gaat reisburo nl 100% failliet en heeft niemand meer wat, ook volgend jaar geen vakantie meer.
Zo'n reisburo of luchtvaartmaatschappij maakt wel een doorstart.

Ik zie werkelijk geen reden , waarom D-Reizen dit geld 12 maanden achter mag houden

Cro
Berichten: 1047
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geen restitutie van D-Reizen

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
13 nov 2020 22:24
mahadma schreef:
13 nov 2020 13:23
U bent één van de 10.100.000 mensen die problemen met corona en vliegen hebben. Als u 'snel' geld wilt hebben zult u moeten procederen en als velen dat gaan doen gaat reisburo nl 100% failliet en heeft niemand meer wat, ook volgend jaar geen vakantie meer.
Zo'n reisburo of luchtvaartmaatschappij maakt wel een doorstart.

Ik zie werkelijk geen reden , waarom D-Reizen dit geld 12 maanden achter mag houden
De vraag zal zijn wat redelijk is. De ACM zegt o.a. het volgende:
Hoeveel tijd moet ik het bedrijf geven om mij terug te betalen?
Hebt u volgens de wet recht op geld terug? Dan moet de termijn voor terugbetaling ’redelijk’ zijn. Wat precies redelijk is verschilt per geval. Vóór de coronacrisis werden vaak termijnen van 2 of 4 weken aangehouden. Het kan zijn dat dat nu te kort is en dat een termijn van enkele maanden redelijk is.

Er kunnen ook andere afwegingen meespelen. Hebt u het geld hard nodig? Dan kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een korte termijn. Hebt u het geld niet meteen nodig? Dan kunt u kiezen voor een langere termijn en het bedrijf wat meer tijd geven.

Probeer er samen met de ondernemer uit te komen. Lukt dat niet? Kijk of u uw recht kunt halen via een geschillencommissie of de rechter.

De consumentenbond geeft ook nog dit aan:
2. Je hebt een voucher geaccepteerd, maar wilt nu toch geld terug.
Ook als je al een voucher hebt geaccepteerd, mag je vervolgens toch nog geld terugvragen. Je kunt je geld terugvragen vanaf 6 maanden nadat je de voucher kreeg. Bij sommige reisaanbieders kan dit misschien al eerder. De reisaanbieder die de voucher uitgeeft moet binnen 12 maanden na uitgifte de waarde van ongebruikte vouchers automatisch terugstorten. Reizigers hoeven hier niet om te vragen.

Verder dringt toezichthouder ACM bij reisaanbieders aan op aandacht voor individuele gevallen en coulance.
Het recht op het geld terug is er dus zeker, ik denk dat daar juridisch gezien niemand anders over denkt, het lijkt er alleen wel op dat diverse organisaties en mogelijk ook de overheid het standpunt hebben dat in deze uitzonderlijke situatie een periode van 6 tot 12 maand mogelijk wel binnen wat redelijk en billijk is valt.

Kan de consument echter aantonen het geld sneller nodig te hebben dan kan dit weer anders uitvallen. Kortom er zal naar de specifieke situatie gekeken moeten worden en bepaald worden wat in die situatie redelijk is. Is een van beide partijen het daar niet mee eens dan kan er altijd nog een juridische procedure gevoerd worden waarbij de rechter bepaald wat al dan niet redelijk is.

Hawk-Eye
Berichten: 1073
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Geen restitutie van D-Reizen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

FamilieRemeeus schreef:
12 nov 2020 23:36
Wij hebben tickets gekocht voor afgelopen juni met singapore airlines. Ivm covid19 reis was geannuleerd. Eerst hebben wij vouchers ontvangen en nu hebben wij op 9 oktober geld terug gevraagd. Op 22 oktober singapore airlines had alles al verwerkt en geld terug gestort naar D-Reizen. Maar tot nu toe hebben wij geld niet gekregen omdat volgens hun moeten wij 12 maanden wachten.
U MOET niets, u heeft gewoon recht op uw geld terug en wel per direct....

Schrijf ze aan, meld in deze brief dat u uw centjes terug wilt per direct en geef ze hiervoor 15 dagen de tijd, meld hen dat als u binnen deze termijn geen centjes op de rekening hebt staan u een deurwaarder in zult schakelen....

ook kunt u ervoor kiezen een claimbedrijf in te schakelen maar deze berekenen kosten, meestal een 20% van de hoofdsom....

https://www.kbvg.nl/de-kosten-van-de-deurwaarder

Plaats reactie