LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geweigerd vanwegen mijn handicap

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door mar42 »

:? :? scootmobiel is niet alleen een wagentje waarmee je op de weg mag rijden en waar je met zijn 2en in kunt zitten. Een scootmobiel houd ook in een 1 zitter voor mensen die daarmee langere afstanden af kunnen leggen zonder afhankelijk te zijn van anderen.

Waarom denk je dat sommige mensen op de stoep lopen te klagen dat deze scootmobiels zo hard gaan.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door jor »

Oke, ik bedoelde die kleine autootjes die zelf op de B-wegen mogen komen en 45 KM mogen rijden. Deze rijden natuurlijk niet over de stoep en mijn vermoeden is dat vogels die bedoelde.Dacht dat deze scootmobiel werden genoemd. sorry als dat niet zo is.

PS, je hebt helemaal gelijk, ik had het fout. Dit stond op google.nl. :oops:

http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wi
Laatst gewijzigd door jor op 05 aug 2009 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door mar42 »

:wink: :wink: maar ook die dingen rijden op de stoep, niet altijd maar het geberut wel.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door jor »

Ik zag het, foutje van mijn kant.

jor.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door mar42 »

Maakt nit uit we zijn mensen he :wink:

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door mar42 »

Vogels, jouw beredenering kan ik me idd goed voorstellen, en dat je dan daarbij aangeeft dat er eerder brokken zullen vallen met de scootmobiel.
Ook dat is logisch het gaat immers om een hoop geld wat daarhangt staat ligt.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door VioletPrue »

@mar42: een scootmobieler hoort niet op de stoep te rijden, maar op het fietspad en/of de weg. Ja, het gebeurt inderdaad en ik vind dit ronduit belachelijk. Daar rijden ze te hard voor. Wel willen rijden, maar er niet mee de straat op durven.
Je snapt geloof ik nog steeds niet wat een scootmobiel is.
Een scootmobiel mag wel degelijk op de stoep!
Hoe kan het anders dat deze zijn toegestaan in winkels, bibiliotheken en schouwburgen?
Een 45 km wagen mag NIET op de stoep, een scootmobiel wel, maar moet de snelheid aanpassen naar 6 km per uur.
Op een 30 km weg en op het fietspad mag de scootmobiel voluit rijden, maar ze gaan meestal niet harder dan een kilomter of 16 per uur.
Op andere wegen mogen zij niet rijden.
Op de stoep geld een scootmobieler als een voetganger (en heeft dus ook voorrang op het zebrapad) en op de weg en op het fietspad gelden ze als fietser.
Waarom ik begrijp dat scootmobielers niet in het museum worden toegelaten? Omdat veel scootmobielers brokken maken! Het personeel van het museum kan niet weten, welke persoon wel goed kan rijden en welke niet.

Tenslotte mogen kinderen ook niet met een driewieler, fietsje of step het museum in.

Niemand schijnt zich te realiseren dat stukken die in een museum staan, niet zijn te vervangen
Ehhh, veel scootmobielers maken brokken?
Waar haal je dit (ongetwijfeld goed onderzochte) statistiek vandaan?
En kan het personeel van een museum wel inschatten welk kind zich gedraagt in het museum of niet?
Of ze wel van de kunst afblijven?
Of dat moeder wel met een kinderwagen om kan gaan?
En ouderen met een rollator?
Kinderen met step, driewiler of fietsje vergelijken met een scootmobieler is raar.
Kinderen kunnen zich zonder deze attributen prima voortbewegen, mensen met een scootmobiel niet, anders heb je zo'n ding niet. (want zo leuk is het niet om zo'n ding te moeten gebruiken)
Ik begrijp heel goed dat museumstukken onvervangbaar zijn, maar ik vraag me af waarom alleen scootmobiels als een gevaar worden gezien.
En kom op hee, een gehandicapte mag niet alleen vliegen zoals uit dit topic blijkt, mag niet alleen naar een museum.....
Nog meer dingen die we niet mogen?
Mogen we nog uit eten, of is daar ook een 'goede' reden te bedenken dat het niet mag?

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door mar42 »

:? :? allen nog maar thuis blijven zitten, daar is de hele maatschappij naar.
Als je maar even scheef schaatst ten opzichte van anderen, en ben je dus een buitenbeentje.
Dat we ondertussen in het jaar 2009 leven dat schijnt niet uit te maken blijkbaar.
Er word nog steeds massal onderscheid gemaakt met mensen met beperkingen.
En dat word allemaal toegelaten. :cry:

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ehhh, veel scootmobielers maken brokken?
Waar haal je dit (ongetwijfeld goed onderzochte) statistiek vandaan?
Bij deze:

http://www.scootmobielinfo.nl/nieuws/to ... -per-jaar/
En kan het personeel van een museum wel inschatten welk kind zich gedraagt in het museum of niet?
Daarom moet deze in principe ook onder begeleiding..
Maar dat mag natuurlijk ook niet van jou.. Da's discriminatie begreep ik uit je vliegtuigdiscussie ..
Nog meer dingen die we niet mogen?
Ongetwijfeld.. Net zoals er tig dingen zijn die ik niet mag omdat ik:
* Daar niet de vaardigheden voor bezit
* Ik daar te oud / jong voor ben
* Ik daar te groot / te dun voor ben
* Ik daar te mobiel / immobiel voor ben
* Ik een vrouw / man ben

Allemaal dingen die een bepaalde groep wel mag en ik nou net toevallig niet.. Da's dan ook geen discriminatie... Discriminatie is uitsluiten op ras / geloof / leeftijd... Er wordt geen oudere geweigerd omdat deze 80 of 90 is.. Wel omdat ze bepaalde dingen niet meer kunnen ( lees alleen reizen ) of een gevaar zijn voor anderen.
Da's vervelend, maar die beperkingen zijn er in meer of mindere mate voor iedereen op andere vlakken.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door VioletPrue »

In dat artikel wordt ook duidelijk geïmpliceerd dat dit komt door de toename van scootmobiels, niet omdat scootmobielers allemaal zo slecht rijden.
Er komen ook steeds meer jongere mensen met scootmobiels die echt prima rijden hoor.
Daarom moet deze in principe ook onder begeleiding..
Maar dat mag natuurlijk ook niet van jou.. Da's discriminatie begreep ik uit je vliegtuigdiscussie ..
Tuurlijk is dat discriminatie, want een vliegtuig is exact hetzelfde als een museum.
Kinderen zijn soms wel gedwongen om naar een museum te gaan, net zoals ze soms gedwongen zijn om alleen te vliegen.
Da's echt een goede vergelijking.
Allemaal dingen die een bepaalde groep wel mag en ik nou net toevallig niet.. Da's dan ook geen discriminatie... Discriminatie is uitsluiten op ras / geloof / leeftijd... Er wordt geen oudere geweigerd omdat deze 80 of 90 is.. Wel omdat ze bepaalde dingen niet meer kunnen ( lees alleen reizen ) of een gevaar zijn voor anderen.
Da's vervelend, maar die beperkingen zijn er in meer of mindere mate voor iedereen op andere vlakken.
Ik geloof dat je het echt nog niet snapt.
Maar dat geeft niet hoor.
Ik raad je aan eens een week in een rolstoel te gaan zitten en eens te kijken waar je allemaal tegen aan rolt.
En dat zijn nog maar de kleine dingen.
En je dan eens te bedenken dat er dus mensen zijn die dat hun hele leven lang meemaken.
Dan mag je me nog eens uitleggen wat wel en geen discriminatie is.
Er zijn Europese regels opgesteld over de rechten van de gehandicapte mens, maar die worden aan alle kanten nog ovetreden.
Pak Agenda 22 er eens bij, dan kun je lezen dat sommige dingen echt dusdanig geregeld moeten worden, dat iedereen moet kunnen deelnemen aan de maatschappij.
En dat dit dus niet zo is.
Maar ach, als ik gezond was en wel voluit deel kon nemen aan de maatschappij, zou ik me er ook niet druk over maken.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door angel1978 »

Niet te eenzijdig lezen he:
Vier van de tien ongelukken ontstaan door een botsing. Meestal gaat het om eenzijdige incidenten waarbij de scootmobiel omvalt. Ruim de helft van het letsel is veroorzaakt door de val. Tweederde van de ongevallen gebeurt op straat, rijweg of trottoir.
Pak Agenda 22 er eens bij, dan kun je lezen dat sommige dingen echt dusdanig geregeld moeten worden, dat iedereen moet kunnen deelnemen aan de maatschappij.
Heb ik gedaan ! En inderdaad moeten we regelen dat een gehandicapte moet kunnen deelnemen aan het maatschappelijke verkeer.. Er staat echter niet bij dat daar geen regels aan kunnen hangen..

Maar jij mag me de regel laten lezen waarin staat dat er geen begeleider verplicht mag worden gesteld !
Maar ach, als ik gezond was en wel voluit deel kon nemen aan de maatschappij, zou ik me er ook niet druk over maken.
Ik begrijp dat jij precies weet hoe mijn leven eruit ziet ?
Vraag me af op basis van welke feiten je dat allemaal geconcludeerd hebt ? Of zou dit toch een vooroordeel zijn op basis van het feit dat je je niet kunt voorstellen dat er ook mensen zijn die het NIET met je eens zijn ?

arnhem
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2006 18:18

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door arnhem »

Maar waarom zouden er wel regels aangehangen moeten worden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Angel, je hebt helemaal gelijk, ik had niet zonder meer aan moeten nemen dat je gezond bent.
Sorry.
Wat ik echter nog niet snap, zoals Arnhem al zegt, waarom moet er letterlijk in Agenda 22 staan dat het verplicht stellen van begeleiding niet eerlijk is?
Dat snap je zelf toch ook wel?
Want willen dat iemand mee kan doen aan de samenleving, maar er vervolgens voorwaarden aanhangen is dus niet willen dat iemand mee kan doen aan de samenleving.
Maar goed, hier is punt 10 van Agenda 22:

REGEL 10
Cultuur

"Overheden moeten zorgen voor integratie en deelname van mensen met een functiebeperking aan culturele activiteiten op een gelijkwaardige basis."

VRAGEN

Regel 10:1
• Kunnen mensen met een functiebeperking hun artistieke talenten ontwikkelen? Bij voorbeeld op het gebied van dans, muziek, literatuur, theater en andere artistieke activiteiten?
• Zijn culturele voorstellingen en diensten toegankelijk voor mensen met een functiebeperking?

Regel 10:2
• Is er informatie over het aanbod van culturele voorstellingen en diensten in:
- theaters?
- musea?
- bioscopen?
- bibliotheken?

Regel 10:3
• Zijn er speciale technische voorzieningen beschikbaar om literatuur, beeldende kunst, toneel en film toegankelijk te maken voor mensen met een functiebeperking?


Agenda 22 is erop gebaseerd op de 22 standaardregels voor gelijke kansen van de VN.
Gelijk wil zeggen, net als 'gezonde' mensen.
Dus ook zonder begeleiding.
Als een museum mensen met een scootmobiel weert, is het dus niet toegankelijk voor alle mensen met een functiebeperking en is dit in strijd met Agenda 22.

arnhem
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2006 18:18

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door arnhem »

Klopt helemaal VioletPrue.
Overigens Violet mensen in een rolstoel kunnen ook gezond zijn.
Beroepsmatig heb ik veel met rolstoelen-scootmobielen....enz te maken, neem van mij aan dat er genoeg mensen zijn die rolstoelgebonden zijn die wel degelijk zonder begleiding op vakantie kunnen (gaan).

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door angel1978 »

Agenda 22 is erop gebaseerd op de 22 standaardregels voor gelijke kansen van de VN.
Dank je, dat punt ken ik..
Daar staat dus ook dat de voorstellingen toegankelijk moeten zijn en dat onderschrijf ik ten volle ! Daar staat echter niet dat dit ook moet met alle hulpmiddelen die ik zelf wens.
Gelijk wil zeggen, net als 'gezonde' mensen.
Dus ook zonder begeleiding.
Dit is een interpretatie die je er zelf aan geeft. Hoop dat je je daarvan bewust bent.. Het museum moet ervoor zorgen dat mensen met een beperking toch het museum in kunnen. Dat kan zijn door rolstoelen beschikbaar te stellen, dat kan zijn door de ingangen en ruimtes aan te passen zodat scootmobielen er door kunnen.. Op welke manier ze daar vorm aan geven is niet verplicht gesteld en dat kan ook niet..
Als ik bedlegerig ben, kan ik ook niet van een museum eisen dat het volledig bed op wielen door het museum verplaatst kan worden.. Zo werkt dat nu eenmaal niet !

Er wordt aan iedereen voorwaarden verbonden aan deelname aan activiteiten en het bezoeken van plekken.. Dat kan en mag ook aan mensen met een beperking, zo lang ze maar niet geweerd worden.
Dit is hetzelfde met mensen zonder een beperking, dus je verzoek om mensen met een beperking GELIJK te behandelen pleit juist VOOR het hanteren van voorwaarden i.p.v. er tegen.

arnhem
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2006 18:18

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door arnhem »

Bedlegerig vind ik iets heel anders dan waar we het hier over hebben.
Ik geloof dat mensen die nooit uit het bed komen echt geen behoefte hebben om naar een museum te gaan. (om dit maar even als voorbeeld te gebruiken)

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dit is een interpretatie die je er zelf aan geeft. Hoop dat je je daarvan bewust bent
Hoe zo?
Gelijk is toch gelijk?
Als het gaat om gelijke behandeling, dan gaat het er in dit geval toch om dat een gehandicapte net als een gezond persoon wordt behandeld?
Hoe is dat mijn eigen invulling?
Dat kan zijn door rolstoelen beschikbaar te stellen, dat kan zijn door de ingangen en ruimtes aan te passen zodat scootmobielen er door kunnen.. Op welke manier ze daar vorm aan geven is niet verplicht gesteld en dat kan ook niet..
Klopt, dat is helemaal waar.
Maar waar deze hele discussie over musea is ontstaan is het weigeren van scootmobiels.
Dat is dus in strijd met de regels voor gelijke behandeling.
Immers, een rolstoeler mag er wel in, maar een scootmobiel niet.
Als ik bedlegerig ben, kan ik ook niet van een museum eisen dat het volledig bed op wielen door het museum verplaatst kan worden.. Zo werkt dat nu eenmaal niet !
Klopt, ben ik met je eens.
Het houdt ergens op.
Je kunt niet verwachten dat je met bed en al ergens heen kunt.
Maar als een museum wel rolstoelers accepteert en geen scootmobielers, vind ik dat vreemd.
Er wordt aan iedereen voorwaarden verbonden aan deelname aan activiteiten en het bezoeken van plekken.. Dat kan en mag ook aan mensen met een beperking, zo lang ze maar niet geweerd worden.
Kijk, en daar is nou mijn punt.
Scootmobielers worden in een museum geweerd.
20 posts later, blijkt dus dat we het wel eens zijn.
Dit is hetzelfde met mensen zonder een beperking, dus je verzoek om mensen met een beperking GELIJK te behandelen pleit juist VOOR het hanteren van voorwaarden i.p.v. er tegen.
Laat mij een voorbeeld zien dat mensen zonder beperking verplicht worden met begeleiding ergens heen te gaan (museum, vakantie) en dan zal ik het met je eens zijn.
En dus geen kleine kinderen, maar volwassenen.

Arnhem:
Overigens Violet mensen in een rolstoel kunnen ook gezond zijn.
Beroepsmatig heb ik veel met rolstoelen-scootmobielen....enz te maken, neem van mij aan dat er genoeg mensen zijn die rolstoelgebonden zijn die wel degelijk zonder begleiding op vakantie kunnen (gaan).
Klopt helemaal.
Maar dit voorbeeld ging over mensen die dat niet kunnen.
Ik geloof dat mensen die nooit uit het bed komen echt geen behoefte hebben om naar een museum te gaan. (om dit maar even als voorbeeld te gebruiken)
Ben ik niet met je eens.
Mensen die helemaal niets meer kunnen en beperkt zijn tot hun bed (heb dit meegemaakt) hebben juist behoefte aan afleiding.
Dat dit niet kan is punt twee.

arnhem
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2006 18:18

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door arnhem »

Natuurlijk hebben die afleiding nodig ben ik mee eens, maar denk dat in de meeste gevallen die mensen zelf al niet naar een museum/vliegtuig gaan.
Ze snappen zelf ook wel dat dat niet werkt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je kunt niet verwachten dat je met bed en al ergens heen kunt.
Maar als een museum wel rolstoelers accepteert en geen scootmobielers, vind ik dat vreemd.
Tja.. Volgens de letters van de wet zou of beiden niet mogen of beiden wel.. Op de een of andere reden vind je het een wel logisch en het ander niet, terwijl daar technisch geen verschil in zit.. De wet maakt tussen beide in ieder geval GEEN verschil.
Maar waar deze hele discussie over musea is ontstaan is het weigeren van scootmobiels.
Dat is dus in strijd met de regels voor gelijke behandeling.
Immers, een rolstoeler mag er wel in, maar een scootmobiel niet.
Nee, dat is het dus niet.. Het is namelijk niet de mens met de beperking die wordt geweigerd, maar het vervoersmiddel ( in dit geval de scootmobiel ). De persoon in de scootmobiel mag nog steeds naar binnen als die dat wil, alleen niet met dat apparaat ! Het is dus niet de mens die wordt geweigerd en dus ook niet in strijd met de gelijke behandeling.. Dat is ook waar ik je op probeer te wijzen.. Agenda 22 gaat over de MENS en welke apparaten / hulpmiddelen daarbij door de persoon worden gebruikt worden express NIET genoemd.. Op een gegeven moment loop je namelijk tegen praktische beperkingen aan.

Scootmobielen ( de apparaten ) mogen geweigerd worden.. De persoon daarin niet, alleen moet die dan wel een alternatief geboden worden.. Door rolstoelen beschikbaar te stellen, voldoet het museum daaraan.

Wijs maar aan waar in de wet staat dat dit alternatief niet mag..
Je zult zien dat dit niet kan, omdat het er niet in staat.. Daarom ook mijn opmerking dat het stellen van voorwaarden niet mag een interpretatie van jezelf is en niet volgens de letter van de wet.. Je geeft daar zelf een invulling aan ( sterker nog, door het bij bedden weer wel toe te laten bevestig je dat nogmaals ).

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nee, dat is het dus niet.. Het is namelijk niet de mens met de beperking die wordt geweigerd, maar het vervoersmiddel ( in dit geval de scootmobiel ). De persoon in de scootmobiel mag nog steeds naar binnen als die dat wil, alleen niet met dat apparaat ! Het is dus niet de mens die wordt geweigerd en dus ook niet in strijd met de gelijke behandeling.. Dat is ook waar ik je op probeer te wijzen.. Agenda 22 gaat over de MENS en welke apparaten / hulpmiddelen daarbij door de persoon worden gebruikt worden express NIET genoemd.. Op een gegeven moment loop je namelijk tegen praktische beperkingen aan.

Scootmobielen ( de apparaten ) mogen geweigerd worden.. De persoon daarin niet, alleen moet die dan wel een alternatief geboden worden.. Door rolstoelen beschikbaar te stellen, voldoet het museum daaraan.
Ja die is mooi!
Dus je scootmobiel mag er niet in, maar de persoon zelf wel.
Hartstikke leuk, maar wat nou als je niet zonder scootmobiel kan?
Genoeg mensen kunnen geen gebruik maken van een rolstoel.
Hetzij omdat hun scootmobiel dusdanig is aangepast qua stoel en hoogte en dus niet elke doorsnee rolstoel kunnen gebruiken, hetzij omdat zij een rolstoel niet zelfstandig kunnen voortbewegen.
Wijs maar aan waar in de wet staat dat dit alternatief niet mag..
Je zult zien dat dit niet kan, omdat het er niet in staat.. Daarom ook mijn opmerking dat het stellen van voorwaarden niet mag een interpretatie van jezelf is en niet volgens de letter van de wet.. Je geeft daar zelf een invulling aan ( sterker nog, door het bij bedden weer wel toe te laten bevestig je dat nogmaals ).
Prima, maar je vergeet een klein dingetje, een rolstoel en scootmobiel zijn een door de wet erkend hulpmiddel.
Scootmobiel is een door de wet erkend vervoersmiddel.
Een bed is geen van beiden.
Vandaar mijn onderscheid.

Gesloten