LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht over Corendon; meer dan een dag later terug naar huis

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Jolijn
Berichten: 6321
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Klacht over Corendon; meer dan een dag later terug naar huis

Ongelezen bericht door Jolijn » 21 aug 2012 18:14

Har06 schreef:Ts heeft collectief geweigerd, het collectief heeft een hoop herrie gemaakt, de mogelijkheden om retour te vliegen zijn collectief geweigerd.
Je zit in het verkeerde topic Har.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Klacht over Corendon; meer dan een dag later terug naar huis

Ongelezen bericht door b767-300er » 21 aug 2012 19:54

Corendon AIrlines heeft een hotelovernachting geregeld en verzorging aldaar. Dat het niet het hotel was wat TS graag zou willen (Dichterbij de Airport), kan je zowel de TO als de Airline niet aanrekenen.

Wat TS Airline wel kan aanrekenen is de slechte informatievoorziening. Wat echter het probleem is bij Airlines bij langdurige vertraging is dat men dan even voor 180 man een hotel moet regelen. En dat is in het hoogseizoen niet zo 1,2,3 geregeld, daar gaat tijd overheen.

Echter gaat dit maar over 25 personen. De vlucht is wel uitgevoerd, maar (kennelijk) met een kleiner toestel. Ik kan raar genoeg de gegevens van betreffende vlucht op betreffende datum niet terugvinden in het Schipholsysteem van Corendon Dutch Airlines (CND). VOor die 25 personen is er sprake van instapweigering en heeft men recht op een schadevergoeding.
LEt op: Touroperator en Airline zijn 2 verschillende organisaties in deze.

Deze schadevergoeding bedraagt voor de genoemde vlucht volgens de regels 400 euro en dient door de AIRLINE afgehandeld te worden. De regelgeveing omtrent deze schadevergoeding kan je hier nalezen: http://www.vliegschemas.nl/euverordening.htm
Echter als het inzetten van een kleiner toestel niet voorkomen kon worden vervalt dit recht. Probelemen met Evenwicht heb ik bij een vliegtuig nog nooit van gehoord. WSS wordt er iets anders bedoeld of is er iets in Jip en Janneke Nederlands uitgelegd.

Doordat Touroperator en Airline 2 losstaande organistaties zijn kan je het de touroperator niet aanrekenen dat de hostess, welke optreed namens de touroperator, niet van alles op de hoogte is. Deze verantwoording ligt bij de Airline, plaatselijk vertegenwoordigd door de afhandelaar ter plaatse.

Als je met Transavia zoiets meemaakt, en je boekt bij Neckermann, dient Transavia dit porbleem op te lossen, niet Neckermann. Zo ook met Corendon Touroperator en Corendon Dutch Airlines. Vaak schakelen de AIrlines wel de hulp van de touroperators in.

Har06
Berichten: 3745
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Klacht over Corendon; meer dan een dag later terug naar huis

Ongelezen bericht door Har06 » 21 aug 2012 19:58

Jolijn schreef:
Har06 schreef:Ts heeft collectief geweigerd, het collectief heeft een hoop herrie gemaakt, de mogelijkheden om retour te vliegen zijn collectief geweigerd.
Je zit in het verkeerde topic Har.
Jolijn niet zitten te neuzelen en lees alle voorgaande lijntjes cq doe een nuttige inbreng :lol:

ruud_a
Berichten: 3189
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Klacht over Corendon; meer dan een dag later terug naar huis

Ongelezen bericht door ruud_a » 21 aug 2012 20:07

b767-300er schreef:Corendon AIrlines heeft een hotelovernachting geregeld en verzorging aldaar. Dat het niet het hotel was wat TS graag zou willen (Dichterbij de Airport), kan je zowel de TO als de Airline niet aanrekenen.

Wat TS Airline wel kan aanrekenen is de slechte informatievoorziening. Wat echter het probleem is bij Airlines bij langdurige vertraging is dat men dan even voor 180 man een hotel moet regelen. En dat is in het hoogseizoen niet zo 1,2,3 geregeld, daar gaat tijd overheen.

Echter gaat dit maar over 25 personen. De vlucht is wel uitgevoerd, maar (kennelijk) met een kleiner toestel. Ik kan raar genoeg de gegevens van betreffende vlucht op betreffende datum niet terugvinden in het Schipholsysteem van Corendon Dutch Airlines (CND). VOor die 25 personen is er sprake van instapweigering en heeft men recht op een schadevergoeding.
LEt op: Touroperator en Airline zijn 2 verschillende organisaties in deze.

Deze schadevergoeding bedraagt voor de genoemde vlucht volgens de regels 400 euro en dient door de AIRLINE afgehandeld te worden. De regelgeveing omtrent deze schadevergoeding kan je hier nalezen: http://www.vliegschemas.nl/euverordening.htm
Echter als het inzetten van een kleiner toestel niet voorkomen kon worden vervalt dit recht. Probelemen met Evenwicht heb ik bij een vliegtuig nog nooit van gehoord. WSS wordt er iets anders bedoeld of is er iets in Jip en Janneke Nederlands uitgelegd.

Doordat Touroperator en Airline 2 losstaande organistaties zijn kan je het de touroperator niet aanrekenen dat de hostess, welke optreed namens de touroperator, niet van alles op de hoogte is. Deze verantwoording ligt bij de Airline, plaatselijk vertegenwoordigd door de afhandelaar ter plaatse.

Als je met Transavia zoiets meemaakt, en je boekt bij Neckermann, dient Transavia dit porbleem op te lossen, niet Neckermann. Zo ook met Corendon Touroperator en Corendon Dutch Airlines. Vaak schakelen de AIrlines wel de hulp van de touroperators in.
zie ik het verkeerd of moet de hostess de problemen van de reizigers oplossen?
ook als die door de luchtvaartmaatschappij worden veroorzaakt??
het lijkt me dat ongeveer dezelfde regels van toepassing zullen zijn als die van een winkelier
als een fabrikant een belabberd product levert, kan de winkelier daar ook niets aan doen
hij moet het echter wel voor de klant oplossen
het lijkt me alsof de hostess daarin wat tekort is geschoten

daarbij wil ik dan wel in het midden laten of de hostess het wel op kon lossen

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Klacht over Corendon; meer dan een dag later terug naar huis

Ongelezen bericht door b767-300er » 21 aug 2012 21:38

Nope, in dit geval is het de verantwoordelijkheid van de Airline en dient de afhandelaar ter plaatse dat op te lossen. Dat vaak de Hostess er bij betrokken is mooi, maar de hostess afrekenen op het feit dat ze niet alles weet of dat er niet binnen een uur een hotel +transfer voor 200 man (o nee achteraf 25 in dit geval) is geregeld is niet op zijn plaats.

De hostess heeft niets te maken met de Airline, zij kan ook niet Airside achter de douane etc komen. Daarvoor is een vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk (de afhandelaar dus).

Omdat ze allebei ter plaatse zijn gaat het voorbeeld van de winkel dat u schetst niet op. Daar is namelijk niemand van de fabrikant aanwezig. Op de luchthaven zijn de vertegenwoordiger van de Airline en de vertegenwoordiger van de touroperator beide aanwezig.

GJvdZ
Berichten: 7410
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Klacht over Corendon; meer dan een dag later terug naar huis

Ongelezen bericht door GJvdZ » 21 aug 2012 21:41

Ik denk dat Corendon dit gewoon expres doet om klanten tegen zich in het harnas te jagen. Stel je voor dat het bevalt en dat ze nog eens een reis bij je willen boeken....

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Klacht over Corendon; meer dan een dag later terug naar huis

Ongelezen bericht door wiseger » 21 aug 2012 23:05

b767-300er schreef:Doordat Touroperator en Airline 2 losstaande organistaties zijn kan je het de touroperator niet aanrekenen dat de hostess, welke optreed namens de touroperator, niet van alles op de hoogte is. Deze verantwoording ligt bij de Airline, plaatselijk vertegenwoordigd door de afhandelaar ter plaatse.

Als je met Transavia zoiets meemaakt, en je boekt bij Neckermann, dient Transavia dit porbleem op te lossen, niet Neckermann. Zo ook met Corendon Touroperator en Corendon Dutch Airlines. Vaak schakelen de AIrlines wel de hulp van de touroperators in.
Dit is niet correct, indien je zowel de vlucht als de accomodatie bij dezelfde organisatie hebt geboekt, dan is er sprake van een pakketreis en mag je ook de touroperator aansprakelijk stellen voor de vertraging die opgelopen werd. De touroperator is ook verantwoordelijk om ter plaatse bijstand te verlenen, de hostess vertegenwoordigd de touroperator en deze dient je dan ook ter plaatse bijstand te verlenen.

bron: http://www.deombudsman.nl/reizen-en-ver ... liegreizen

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Klacht over Corendon; meer dan een dag later terug naar huis

Ongelezen bericht door b767-300er » 22 aug 2012 07:44

Daarin heb je slechts ten dele gelijk.
De hostess is bijvoorbeeld niet geautoriseerd om in het gedeelte "achter de douane" (niet in alle landen is sprak van douane, maar u snapt de strekking neem ik aan) te komen. Dan moet je toch echt bij de afhandelaar zijn. De meeste problemen doen zich ook pas achter de douane voor. In dit geval inderdaad niet. Darin heeft u helemaal gelijk.

De hostess is inderdaad aanspreekpunt voor pakketreizen. Echter als er ook een afhandelaar aanwezig is, zou ik preferen daarmee zaken tedoen. Deze zijn gemiddeld genomen wat meer op de hoogte vwb de airline dan de touroperator.

Gesloten