LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
dickhartman
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2009 05:05

KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door dickhartman »

Op 1 april a.s voert de KLM een "vernieuwd"beloningssysteem voor zn loyale passagiers in.

Helaas.

Voor heeel trouwe passagiers(zoals ikzelf met een "platinum-for-life" van Flying Blue) gaat er 25% van de gespaarde miles verloren.


(Stel je voor:Je spaart 100.000 Euro en zo ineens besluit de bank er 75.000 van te maken---hoe noem je dat......?)

Kortom:Ik heb b.v 960.000 miles gespaard en wil binnenkort--na mn pensioen--eindelijk eens met mn echtgenote SAMEN de wereld zien..
Ik verheug me op 8 c-classrewardtickets die me 120.000 miles per ticket 'kosten".

Per 1 april wordt dat echter 160.000 miles en heb ik plotseling nog maar 6 c-class rewardtickets naar b.v Kaapstad of Bangkok.

Hoezo: Een BETROUWBARE airline.???????

wieljn
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2008 11:30

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door wieljn »

Beste Dickhartman,

Ook ik sta te schuimbekken, in net zo'n situatie als U. Veel doen kunnen we achteraf niet, behalve hopen dat dit soort boevenstreken - en de opschudding die ze veroorzaken - de mensen die nog moeten gaan vliegen een andere maatschappij doen kiezen dan Air France/KLM.

Als ik U een raad mag geven, maak Uw punten op aan Economy ('Classic') Awards. Die blijven (vooralsnog) het bestaande puntenaantal vereisen. Het is even volhouden, maar U kunt dan tenminste toch nog samen met Uw echtgenote op die plekken komen die U zich voorgenomen had.

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door osseworst »

En ook ik als kleine spaarder ben opeens niet meer zo blij met de KLM.
In de afgelopen jaren regelmatig met de KLM gevlogen, en eindelijk heb ik genoeg punten (>50.000) bij elkaar gespaard voor een vlucht naar bijvoorbeeld de Nederlandse Antillen. Ik krijg nu het bericht dat mijn punten in mei vervallen, omdat ik 20 maanden niet met de KLM heb gevlogen. Wat is dat nu voor onzin, als je een keer een jaartje niet met de KLM vliegt ben je opeens al je punten kwijt. Volgens mij was dit vroeger niet zo.

wieljn
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2008 11:30

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door wieljn »

Punten bleven tot nu toe 36 maanden geldig. Je hoefde dus maar een keer in de drie jaar met KLM of Skyteam maatschappijen te vliegen om ze weer voor 36 maanden te verfrissen. Die termijn geldt nu alleen nog voor 'Silver' niveaus en hoger. Dus niet meer voor de niet zo regelmatige vlieger. Diens klandizie stelt de KLM niet meer op prijs.

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door osseworst »

Dus niet meer voor de niet zo regelmatige vlieger. Diens klandizie stelt de KLM niet meer op prijs.
Tsja, ik moet de punten zelf verdienen, dus dat gaat niet zo snel. De echte regelmatige vliegers zullen veelal hun punten verdienen met zakenreizen die door de firma betaald zijn.
Ik ben het nog eens nagegaan. De afgelopen jaren meerdere keren verre reizen met de KLM gemaakt, o.a. China, Midden Amerika en Zuid Amerika. Afgelopen jaar een keer met de KLM-dochter Martinair naar de Caraïben gegaan, maar die telt dan weer niet mee. Hoewel ik wat minder vaak vlieg, ben ik toch een loyale klant. Jammer dat zij dit niet zo zien, ik ben dan ook behoorlijk teleurgesteld in de KLM.

eRJe
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2009 10:41

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door eRJe »

Ik reis vrij regelmatig en door continue met (de duurdere) KLM te vliegen, werd ik aanvankelijk aardig beloond. Wanneer je al de zilver status behaald met het Flying Blue programma, heb je al voordelen zoals sneller inchecken en mag je extra bagage meenemen!

Met de verandering per 1 april geeft KLM mij te kennen dat ze mijn loyaliteit niet op meer op prijs stellen. Kon ik voorheen nog net aan voldoende puntjes sparen voor een zilver status, met de nieuwe voorwaarden krijg ik voor dezelfde ticketprijs nog slechts 25% van de punten. Als ik wel 100% punten wil ontvangen, betaal ik zo’n 4000 Euries meer op jaar basis! Ook het sparen voor award tickets gaat vanaf nu dus 4 maal zo lang duren tenzij de klant bereid is veel meer voor zijn ticket te betalen.

Zoals hier al eerder gezegd, heeft de zakelijke reiziger hier waarschijnlijk weinig last van. De baas betaald toch wel. De “gewone” reiziger is hier dus echt wel weer het dupe van… Zoals gewoonlijk krijgt de rijke meer en de arme minder. Op deze manier wordt het wel een echte ELITE club bij KLM!

Ik ben diep teleurgesteld en ga voortaan maar opzoek naar de goedkoopste tickets. Dit gaat me jaarlijks honderden Euro’s schelen. Jammer vind ik het wel!

roelie24
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2008 16:58

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door roelie24 »

Wellicht handig als de zaak niet betaald ( of juist wel ) om de mogelijkheden en prijzen te bekijken om vanuit Brussel of Düsseldorf te vertrekken. Het kan behoorlijk schelen. Met het vertrek vanaf Brussel kan ook nog een constructie worden bedacht zodanig dat men bij terugkomst de koffers in Schiphol kan oppikken en naar huis kan gaan. Een enkele reis met de bus vanaf Utrecht/ Rotterdam of Breda en voila. Naar mijn mening worden de punten ook hierbij bijgeteld. Roel Holwerda Consiliari

arctictulip
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2009 04:39

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door arctictulip »

Ik lees net jullie blog en over de enorm aantal airmiles die jullie gespaard hebben...en die steeds minder waard lijken te worden. Ook ik als trouwe KLM klant (wonende in Canada) heb onlangs gevlogen op "punten" zoals ze dat hier in Canada noemen. Een keer in de 2 jaar kom ik naar Nederland om familie te bezoeken en meestal vlieg ik KLM. Daar heb ik sinds mijn laatste KLM-ervaring mijn bedenkingen bij. Waarom? Zonder enige vorm van overleg en zonder dat KLM mij ook maar iets gevraagd heeft, kon ik niet mee op de vlucht terug naar huis (Canada) De vlucht was "overbooked", 8 mensen teveel, waarvan er uiteindelijk wel 5 meekonden, maar 3 passagiers moesten achterblijven in Amsterdam, waaronder dus ik. Zonder overleg was dat voor mij besloten. (en neem van me aan: ik was wel degelijk goed op tijd....en had 3 maanden tevoren geboekt). Later vernam ik dat ook die andere twee achterblijvende passagiers op airmiles vlogen en ik vraag me dus af of het daarmee te maken had? Kan de KLM dat zomaar doen, zonder enige vorm van communicatie? Ben je als airmiles-gebruiker een tweedehands passagier?
En de volgende dag vlucht vloog via de USA, wat ik al helemaal niet wilde, vanwege de paranoia daar, waar het om security gaat.
Ik heb 2 brieven/klachten naar de KLM verstuurt, maar inmiddels 6 weken later nog van niets gehoord. Zijn er meer mensen met dit soort ervaring?

roelie24
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2008 16:58

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door roelie24 »

Ik lees dat u uw vlucht op de oorsproneklijke datum niet heeft kunnen maken. U heeft aan alle eisen voldaan en de KLM heeft u instap geweigerd. U kunt hiervoor een claim indienen bij www.euclaim.nl OP zijn minst ligt er Euro 600 pp voor u in het verschiet. Veel succes. Roel Holwerda, Consiliari.

arctictulip
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2009 04:39

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door arctictulip »

Oh, Vergoeding heeft de KLM wel uitgekeerd. En dan zul je misschien denken...oh, dan moet je niet zeuren, maar wat mij het allermeeste hinderde is het feit dat er niet om mijn mening werd gevraagd en de KLM voor mij besloot dat ik niet mee kon met de vlucht. Ik wilde naar huis en was er helemaal klaar voor...maar KLM verhinderde dat. Toen ik zei "geef dat geld maar aan iemand anders, dat wil ik niet, ik wil gewoon mee met deze vlucht" zei de KLM-service-manager...maar U kunt helaas niet mee met deze vlucht, want Uw bagage is ook niet aan boord...." En wie heeft dat voor mij besloten, waar was ik toen KLM dat besluit voor mij genomen heeft"

roelie24
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2008 16:58

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door roelie24 »

De maatschappijen accepteren altijd meer passagiers dan er mee kunnen. Dit overbooken is verboden en daarom is die regeling voor ( lange ) vluchten in het leven geroepen. Naast de Euro 600 moeten zij u ook de overnachting en maaltijden vergoeden. Men probeert altijd met deze twee laatste zaken er vanaf te komen. Mocht u die Euro 600 nog niet hebben gehad, dan kunt alsnog uw claim indienen. Het zou de maatschappij ( als dit mogelijk was ) hebben gesierd om u een andere vlucht op die dag aan te bieden. Maar ook dit is niet gebeurd. Er valt geen bewijs te leveren of u als minder of niet betalende passagiers minder belangrijk werd geacht dan een ander die voor zijn ticket heeft betaald. Vroegtijdig inchecken heeft ook niet altijd zin. Dit heb ik zelf aan den lijve ondervonden. Voortaan een andere maatschappij proberen al dan niet met gespaarde mijlen? Roel Holwerda

icepick
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:50

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door icepick »

Nou.. ook ik kwam er vandaag achter dat de KLM 55,000 award miles van mijn account had afgeschreven.. en ik had er maar 70,000 na jaren trouw sparen.. dus ik voel me wel een beetje genaaid. Ik heb niet zo'n moeite met die 20 maanden termijn, maar om het ook met terugwerkende kracht op bestaande miles uit te voeren is niet leuk.
Ik heb een emailtje naar de redactie van radar gestuurd. Het zou leuk zijn als ze er wat aandacht aan kunnen besteden.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Tja, het is iets wat je gratis krijgt en niet bepaald voor meot betalen. Het is meer een luxe probleem. Bovendien, door lid te worden ga je akkoord met de voorwaarden die ze stelt. Ben je niet tevreden dan moet je gewoon niet meer boeken bij KLM. Ze vragen nu eenmaal geen geld voor die miles die ze verstrekken.

icepick
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:50

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door icepick »

Sorry, maar het is toch een beetje te kort door te bocht door het af te doen als een luxe probleem.
Ik heb in het verleden bewust voor KLM gekozen vanwege het sparen van de FB miles. Ik ben geen zakenman die iedere maand naar New York vliegt ofzo. Ik moet sparen voor mijn vakantie en bewuste keuzes maken hoe ik mijn geld uitgeef. Ik koos voor KLM en/of Malaysia Airlines vanwege het FB programma.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Als je neit tevreden ben dan meot je een ander programma gaan zoeken om mee te sparen. Dat bedrijven airmiles geven en dit zien als een soort klant bind middel, betekent ook dat ze hun eigen voorwaarden aan mogen verbinden. Dat je niet mee eens ben is een, maar het betekent niet dat je geen keuze hebt. De enigste wat je kunt doen is je miles opmaken en naar een ander gaan die misschien wat gunstiger is. Kijk eens bij Emirates, krijg je wel de volledige airmiles bij de goedkoopste tickets in tegenstelling met de klm waar je maar 25% krijgt.

Maar het is ook een soort luxe probleem, want de meeste mensen vliegen niet eens vaak genoeg om zoveel airmiles te sparen. En vaak wordt dit duidelijk van te voren aangekondigt dat de miles bepaalde geldigheid hebben.

De klm staat niet bekend om hun vrijgevigheid en gunstige voorwaarden wat miles betreft en serice staat ook al nooit hoog in hun lijstje. Maar dit probleem treft maar een hele kleine groep in de samenleving.

icepick
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:50

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door icepick »

Als je neit tevreden ben dan meot je een ander programma gaan zoeken om mee te sparen. Dat bedrijven airmiles geven en dit zien als een soort klant bind middel, betekent ook dat ze hun eigen voorwaarden aan mogen verbinden. Dat je niet mee eens ben is een, maar het betekent niet dat je geen keuze hebt.
Nou, lekker klantvriendelijk! En zo gaan we dan om met iemand die 14 keer naar azie met de klm is gevlogen.. zoek maar een andere airline uit als het je niet bevalt!

Het issue is niet dat er geen andere keuze is.. het gaat om de manier waarmee KLM met zijn klanten omgaat.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Tja, fijn dat er nog royale klanten zijn. Maar als je niet tevreden ben met een dienst en het bedrijf wilt dit niet veranderen, dan ben jij de enigste dat er wat aan kan doen. Je kan je geld aan klm blijven geven en dan hopen dat ze hun regels versoepelen, wat ze niet doen. Of je kan naar een ander en dan gewoon daar opnieuw beginnen te sparen en hopen dat het beter bevalt. Buiten hun fb programma, is hun service aan boord en hun vliegtuigen meestal ook niet iets om blij van te worden. Relatief oude toestellen, ondanks dat ze tegenwoordig met hun 777 naar Azie vliegt. Maar je zou maar in een van hun 747 terecht komen.

Het eten aan boord is meestal ook maar middelmatig en echt klantvriendelijk zijn ze niet. Vanuit NL vertrekken vragen ze ook nog eens belachelijke prijzen. Trek je eigen conclusie zou ik zeggen.

Er zijn gewoon een hoop andere maatschappijen die beter zijn en ook naar Azie vliegen en met betere programma's voor hun trouwe klanten.

Borus
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2009 17:16

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door Borus »

Tja, het is iets wat je gratis krijgt en niet bepaald voor meot betalen. Het is meer een luxe probleem. Bovendien, door lid te worden ga je akkoord met de voorwaarden die ze stelt. Ben je niet tevreden dan moet je gewoon niet meer boeken bij KLM. Ze vragen nu eenmaal geen geld voor die miles die ze verstrekken.
Gratis? Luxe probleem? De baas betaald?
En als je nu zelf de baas bent en regelmatig voor je eigen zaak naar China moet en al járen trouwe klant bent?
KLM heeft ooit passagiers binnen gelokt met deze "gratis" miles en dumpt nu haar klanten
SCHANDE vind ik het, een hele grote schande!
Niet eens die punten want om een "gratis" ticket te boeken is toch een drama qua beschikbaarheid, maar ook je privileges zijn weg of op zijn minst behoorlijk aangetast.

Ik ga in het vervolg, en de eerste keer is in Juni, met een andere luchtvaart maatschappij.
Adieu KLM het ga je goed.

Prettige vlucht

hoaglundcase
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2009 12:13

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door hoaglundcase »

ben ook zeer ontevreden over de de recente wijzigingen.
Was gewoon om 1 keer per 2 jaar op familiebezoek te gaan in ZuidAfrika; in het jaargetijde dat mij het beste bevalt qua temperatuur.
Doordat de miles nog maar 20 maanden geldig zijn (levenslang volgens de website) gaat KLM mij nu dwingen om dit schema aan te passen.
Waarom geen 24 maanden?, zeer onklantvriendelijk.
Overweeg te doen wat iemand hiervoor zei "Miles opmaken en overstappen op het spaarprogramma van de Emirates (goedkoop vanaf Dusseldorf).
Iemand merkte op om bij een Brussel-Schiphol-Bestemming retourticket, bij de terugvlucht op schiphol een buskaartje naar Utrecht te nemen, zodat de terugvlucht naar Brussel kan vervallen.
Vraag mij af of deze mogelijkheid ook werkt met de Dusseldorf variant ?

groet
cees

joju
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 jan 2009 16:11

Re: KLM-NIET MEER "RELIABLE"

Ongelezen bericht door joju »

Als je betrapt wordt met je Ticket Duesseldorf of Brussel vertrek, dan wigeren ze de vlucht of je kunt bijbetalen, zonder pardon.

Ik ben overgestapt naar China Southern. En hun punten in no time goldmember en ook lounge toegang ed bij de KLM. Lekker PUH. Neen de KLM heeft me nooit dat thuisgevoel gegeven. Arrogantie van de InCheck totdat je uitstapt. Wil je daar werken dan volg eerst de cursus, Uit de Hoogte, Ik ben verwaand, Bekakt en dom tegelijk, ed. ed

Nou tot pearls zal ik maar zeggen

Gesloten