LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
HENKBOUM
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2018 16:42

KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door HENKBOUM »

's Maandags 30 juli 2018 belde mijn dochter p, dat min zoon was overleden.
Op dat moment was ik in de Filippijnen.
Diezelfde dag heb ik mijn terugtocht geregeld, die dinsdag 31 juli kon platsvinden.
's morgens met Filipijn airlines naar Manila, en 's avonds met KLM naar Nederland.
Voor de KLM had ike mijn retour vlucht laten vervroegen.
Mijn grootste stommiteit in deze was, dat ik in mijn verdriet de reden voor vervroeging
van mijn terug reis heb gezegd.
De onboeking koste mij € 500, terwijl mijn retourticket € 650 was,
en de KLM NU reclame maakt voor retour tickets van onder de € 600.
Daarbij, er was nog genoeg plaats in het vliegtuig.
In eerdere situaties, die niet zo urgent waren, koste een omboeking maar € 150, INCLUSIEF
administratie kosten.
In mijn opinie, wat ik achteraf van diverse mensen hoor, maakt KLM gewoon misbruik van de
situaties.
Met vriendelijke groet,
Henk Bouma
Laatst gewijzigd door Radar op 14 aug 2018 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast door moderatie

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door mahadma »

Gecondoleerd met uw verlies.

Echter (goedkope) retourtickets zijn naar alle waarschijnlijkheid charter vluchten, u heeft nu waarschijnlijk van een lijnvlucht gebruik gemaakt. Dit zijn andere prijzen. De KLM zal zeker geen misbruik maken van uw situatie, er bestaan lijn en chartervluchten, met dito prijzen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hebt U meteen contact opgenomen met Uw annuleringsverzekering?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door Revoked »

HENKBOUM schreef:...
In mijn opinie, wat ik achteraf van diverse mensen hoor, maakt KLM gewoon misbruik van de
situaties.
Met vriendelijke groet,
Henk Bouma
Is het nu jouw opinie of die van anderen?
Verder vergeet je volgens mij eea te vertellen. Maar dat zijn we wel gewend hier.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Theotrucker schreef:Hebt U meteen contact opgenomen met Uw annuleringsverzekering?
Hier komt eventueel een reisverzekering van pas.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door tttlocke »

HENKBOUM schreef:Mijn grootste stommiteit in deze was, dat ik in mijn verdriet de reden voor vervroeging
van mijn terug reis heb gezegd.
HENKBOUM schreef:In eerdere situaties, die niet zo urgent waren, koste een omboeking maar € 150, INCLUSIEF
administratie kosten.
In mijn opinie, wat ik achteraf van diverse mensen hoor, maakt KLM gewoon misbruik van de
situaties.
Dus u zegt eigenlijk met zo veel woorden dat KLM dacht, toen ze van u de tragische reden vernamen voor de urgente terugvlucht: 'zo die klant kan geen kant op, dus we kunnen de prijs nog wel fors verhogen'.
Dat is nogal een aantijging.
Beter komt u met wat ondersteunend bewijs voor deze gedachte.

Ik denk dat als u om andere redenen dezelfde omboeking had gedaan, dat u dan net zo duur uit zou zijn geweest. De korte termijn tot de geboekte vlucht bepaalt de hogere prijs, niet de reden die u aan KLM noemt.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door madfred »

Ik heb een paar jaar geleden iets dergelijks meegemaakt. Ik was in China en kreeg het bericht dat mijn schoonvader was overleden. Ik heb toen zelf een vlucht van Shanghai naar Hongkong geregeld, en vaanaf Hongkong naar Schiphol met KLM gevlogen. Alleen, ik hoefde toen niets bij te betalen, sterker nog, ik kwam aan op Hongkong, daar stond een medewerker van de KLM mij op te wachten, ik werd direct naar het KLM toestel gebracht (dus niet via de gate). Zodra ik aan boord was gingne de deuren dicht dus ze hadden op me gewacht. Vervolgens kreeg ik een business class stoel toegewezen.
Zoals gezegd, dit is al een paar jaar geleden, het kan natuurlijk veranderd zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door tttlocke »

madfred schreef:...
Zoals gezegd, dit is al een paar jaar geleden, het kan natuurlijk veranderd zijn.
Veranderd of niet, dit komt in ieder geval geloofwaardiger over als policy van KLM, in plaats van het tegenovergestelde: een slaatje proberen te slaan uit verdrietige familieomstandigheden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door kokka »

mahadma schreef:Gecondoleerd met uw verlies.

Echter (goedkope) retourtickets zijn naar alle waarschijnlijkheid charter vluchten, u heeft nu waarschijnlijk van een lijnvlucht gebruik gemaakt. Dit zijn andere prijzen. De KLM zal zeker geen misbruik maken van uw situatie, er bestaan lijn en chartervluchten, met dito prijzen.
KLM doet geen chartervluchten. Bij een goedkoop tarief hoort bij de klm hoge omboekingskosten, en hoe korter op je vlucht je omboekt hoe hoger zijn de extra kosten. Je betaald dan de omboekingskosten plus de kosten voor de upgrade naar het beschikbare tarief. De reisverzekering zou deze kosten overigens gewoon dekken
@TS gecondoleerd met het verlies van uw zoon.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Last minute tickets voor lijnvluchten zijn altijd duur.

Die aanbieding van een retourvlucht voor 600 euro is niet voor wie morgen vertrekt, maar waarschijnlijk ergens half november geldig.

Wil je deze week de genoemde vlucht (enkele reis) met KLM maken, dan betaal je volgens een vergelijkingssite 1400 euro voor een enkele reis.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door kweenie »

In eerdere situaties, die niet zo urgent waren, koste een omboeking maar € 150, INCLUSIEF
administratie kosten.
Ja, dat is nu net het hele eieren eten. Als je een boeking langer van tevoren wijzigt, dan zijn er nog voldoende voordelige tickets beschikbaar. En dan is het voor de luchtvaartmaatschappij ook nog veel makkelijker om de originele stoel alsnog te verkopen. Maar als je de dag van tevoren een vlucht wilt boeken, dan zijn er alleen nog dure plaatsen over. En is er grote kans dat de maatschappij de originele stoel op zo'n korte termijn niet meer kan verkopen. Dan kost omboeken dus, terecht, ook heel wat meer.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door renewouters »

kokka schreef: KLM doet geen chartervluchten. Bij een goedkoop tarief hoort bij de klm hoge omboekingskosten, en hoe korter op je vlucht je omboekt hoe hoger zijn de extra kosten.
Ik zou het anders formuleren: bij een hoger tarief "koop" je extra flexibiliteit.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door meniles »

Gecondoleerd met uw verlies! Het is vreselijk om na zo’n gebeurtenis bezig te moeten zijn met dergelijke zaken.

Wel is het natuurlijk zo dat KLM echt geen misbruik maakt van je situatie en dat weet u hopelijk zelf ook wel. Last minute wijzigingen bij niet flexibele tickets zijn iederdaad fors duurder dan bij flexibele (en dus duurdere) tickets. De vergelijking van 600 euro voor een retour ver in het voren en 500 euro voor een enkeltje last minute gaat dus niet op.

Daarnaast zou ik u willen aanraden zsm contact op te nemen met uw reisverzekering (er vanuitgaande dat u die heeft). Normaal gesproken dient u die al in het land waar u verblijft te contacteren zodat zij de repatriëring voor u kunnen regelen, maar ik gok dat men hier coulant mee om kan gaan.

Maar afgezien daarvan heel veel sterkte met uw verlies.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: KLM rekent hoge kosten voor retourvlucht

Ongelezen bericht door kokka »

renewouters schreef:
kokka schreef: KLM doet geen chartervluchten. Bij een goedkoop tarief hoort bij de klm hoge omboekingskosten, en hoe korter op je vlucht je omboekt hoe hoger zijn de extra kosten.
Ik zou het anders formuleren: bij een hoger tarief "koop" je extra flexibiliteit.
Ook goed

Gesloten