LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
KLM klant
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jul 2009 14:16

KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door KLM klant »

Voordat wij onze tickets van Dusseldorf via Amsterdam naar Kaapstad boekten, hebben wij bij KLM customer service centre expliciet nagevraagd of wij op de terugweg in Amsterdam onze reis mochten beeindigen. Er werd ons verteld dat we de vlucht van Dusseldorf naar Amsterdam wel moesten maken, anders zou de rest van de reis geannuleerd worden. Ook werd gezegd dat het prima was om in Amsterdam uit te stappen, maar dat we dit bij inchecken op de terugweg in Kaapstad moesten aangeven. Dit wetende, hebben we voor het ticket van KLM gekozen.

Niet wetende dat het customer service centre had nagelaten te vertellen dat we voor het afhalen van onze bagage in Amsterdam 250,- per persoon zouden moeten betalen, kwamen wij op de terugweg voor deze vervelende verrassing te staan.

Na vele vriendelijke KLM medewerkers, die niets voor ons konden betekenen, gesproken te hebben, werd ons aangeraden te betalen, met de bagage naar huis te gaan en een klacht in te dienen.

Daarop hebben wij besloten zonder bagage naar huis te gaan. Om de bagage terug te krijgen leek het ons zeer ongepast ons eerst te laten betalen. Het lijkt wel omgekeerde wereld, KLM maakt fouten en het kost ons tijd, energie en geld!

Inmiddels is onze klacht in behandeling. Volgens KLM heeft het personeel geen foute informatie verstrekt, maar onvolledige informatie.
Alles wordt volgens KLM protocollen afgehandeld en we kunnen onze bagage af komen halen, tegen betaling.

Iemand tips of ervaring betreft deze situatie?

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door geengast »

Ja, 1 tip: boek in het vervolg bij een officieel reisbureau, die hadden u dit van te voren gezegd! Ze zijn niet voor niets beter opgeleid dan een custom wat dan ook center.

KLM klant
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jul 2009 14:16

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door KLM klant »

We hebben geboekt bij Budget Air en voor het boeken zowel bij Budget Air als KLM geinformeerd. Bij beide kreeg ik te horen dat we op de terugweg in Kaapstad even aan moesten geven tot Amsterdam te vliegen. Ook werd verteld dat we de vlucht van Dusseldorf naar Amsterdam op de heenweg wel moesten maken.

Het is geen moment in me opgekomen om dit zwart op wit te vragen aangezien het de gewoonste zaak van de wereld leek. Na dergelijke specifieke navraag mag men er toch van uit gaan dat hetgeen bij verteld wordt, overeenkomt met de regelgeving?
Laatst gewijzigd door KLM klant op 10 jul 2009 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door mar42 »

Kost het zoveel om de koffers in amsterdam eruit te laten halen :? :?
ER zouden toch al mensen uit stappen in amsterdam, dus of die 2 koffers extra nou wat uitmaken dan.

Betalen die mensen die wel zijn uitgestapt ook dit bedrag?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door eeliane »

ja idd het kost meer handeling om die koffers eruit te halen, feit blijft dat u een goedkoper ticket vanuit Dusseldorf koopt dus daar ook weer naar toe moet gaan, inclusief het doorlabelen van de koffers, u maakt een tusssenstop in amsterdam met doorgelabelde koffers vanuit opstappunt, dus u maakt voor u zelf eigenlijk een uitzondering door u koffers er op amsterdam uit te laten halen, tja en dat kost geld, gewoon voortaan retourtje vanaf amsterdam en verder niet zeuren als er andere regels zitten aan een goedkopere vlucht vanaf een andere plaats/land.

Lisetteke
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2009 01:49

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door Lisetteke »

Het is niet meer dan een logische reactie van KLM.
Zoals ik ooit eens heb gehoord, hebben ze de tarieven goedkoper gemaakt voor vertrek uit Düsseldorf zodat de duitse reizigers er gebruik van gaan maken.
Ze kunnen het niet voorkomen dat Nederlanders dan ook gebruik gaan maken met de vlucht vanaf Düsseldorf, dit was namelijk te verwachten.
Ik begrijp alleen wel het standpunt dat ze extra kosten vragen als de koffer er in amsterdam uit moet. Want het retourtje vanaf Amsterdam was een stuk duurder geweest.
Dat de medewerkster van de KLM u niet de correcte informatie heeft gegeven is vervelend.
Echter voor niets gaat de zon op, dus ik heb geleerd altijd na te vragen welke kosten eraan zijn verbonden.
Vindt het ook niet meer dan een logische beredenering, je boekt dusseldorf omdat amsterdam duurder was, dus alleen terugreis vanaf Amsterdam zouden dan ook extra kosten moeten worden berekend.. Lijkt mij??

KLM klant
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jul 2009 14:16

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door KLM klant »

een aantal punten voor de duidelijkheid:

1. Dit was niet het goedkoopste ticket. Ik moest in Dusseldorf en Kaapstad zijn, en aangezien ik van KLM te horen kreeg dat ik zonder problemen op Schiphol uit kon stappen, was het dus een handig ticket. Met Emirates had ik goedkoper dezelfde bestemmingen aangedaan, alleen op de terugweg vanuit Dusseldorf moeten reizen. Wanneer mij was verteld dat het niet is toegestaan in Amsterdam uit te stappen, had ik voor Emirates gekozen.

2. KLM maakt geen extra kosten volgens deze constructie. Het enige wat hoeft te gebeuren is dat bij het inchecken de bagage i.p.v. naar Dusseldorf naar Amsterdam gelabeld worden. In Amsterdam moeten de koffers toch uitgeladen worden aangezien op een ander vliegtuig wordt overgestapt. Geen extra handeling dus.
Laatst gewijzigd door KLM klant op 10 jul 2009 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

theann
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2009 10:05

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door theann »

beste mensen,

Hoe zit het indien er vanaf Brussel/Antwerpen wordt gereisd? De vliegreis vangt namelijk aan met een treinreis vanuit Antwerpen naar Schiphol. Je stapt vervolgens in het vliegtuig om naar je eindbestemming te vliegen. Op de terugweg land je in Amsterdam om vervolgens weer de trein te pakken naar Antwerpen. Je krijgt je koffers dus al in Amsterdam mee. Of je ergens nog een treinkaartje moet halen is mij niet bekend. Heeft iemand hier ervaring mee. Wat ingeval je dus niet doorreist naar Antwerpen? Je hebt immers je koffers al.

stofzuigertje

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zonder koffers is het mogelijk, anders betaal je alsnog het normale tarief!

Dus gewoon doorvliegen en in Düsseldorf koffers en auto pakken!
Afhankelijk of je de koffers in Amsterdam terug kunt pakken of dat ze naar eind plaats gaan is afhankelijk van route.

De extra kosten mag, want ze vliegen dan met lege stoel!

KLM klant
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jul 2009 14:16

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door KLM klant »

Beste mensen,

na ruim een week heb ik mijn bagage kosteloos terug.
Na wat speurwerk kwam ik uit bij H.J. Noorderhaven van EUclaim.nl (Een bedrijf dat luchtvaartpassagiers helpt bij het indienen van een claim).

Hij wist mij te vertellen dat KLM in overtreding is door het achterhouden van bagage en dat we aangifte konden doen bij de politie. Alvorens dit te doen is KLM ingelicht, waarop onze bagage is vrijgegeven.

Verder heb ik begrepen dat geen sancties mogen volgen wanneer een passagier een deel van zijn vlucht niet neemt (dus ook op de heenweg bvb dusseldorf-amsterdam). Toch worden tickets nog steeds geannuleerd wanneer een passagier bij een deel van de reis niet is komen opdagen. Dit schijnt in strijd te zijn met uitspraken van het Europese hof.

Van bovenstaande heb ik geen kaas gegeten, pin me er dus a.u.b. niet op vast. Als je vragen hebt over dergelijke onderwerpen kun je bij EUclaim terecht, zij zijn met de zaak bezig. Alles wat ik weet is dat ik goed heb geinformeerd, verkeerd ben ingelicht en me bij mijn weten netjes aan de regels heb gehouden. Hopelijk hebben mensen nog wat aan mijn ervaringen.

KLM klant
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jul 2009 14:16

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door KLM klant »

Beste,

Over tickets waarbij eerst met de trein naar Schiphol wordt gereisd vond ik het volgende:

http://www.euclaim.be/Publication.aspx? ... eannuleerd

Hierin kun je lezen dat KLM vliegtickets annuleert wanneer je de meegeboekte treinreis overslaat (geen idee hoe ze dit checken trouwens). Voor zover ik begrepen heb (zie vorig bericht) mogen ze de vlucht niet annuleren, maar ze doen het toch, dus wat te doen op dat moment?

Verder heb ik van KLM het protocollen document ontvangen wat betreft regelgeving bij overslaan deel van de vlucht en de handling fee. Daar staat onder andere het volgende in:

Voor passagiers met handbagage is deze Handling Fee niet van toepassing. De plaats van bestemming is weliswaar gewijzigd, de passagier vliegt immers een andere route dan waarvoor het originele tarief berekend is, echter hij verstoort het proces niet.

Op de terugweg wanneer je je koffers op Schiphol hebt opgehaald en je de treinreis niet zou nemen, verstoor je naar mijn mening het proces ook niet, zou dus geen problemen op moeten leveren. Maar ja, mijn logica als consument sluit niet altijd aan bij de logica van wetten en regels...

theann
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2009 10:05

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door theann »

Beste KLM klant,

Dank voor je reactie. Het lijkt mij dat je bij de incheckbalie op Schiphol wordt gevraagd naar je treinkaartje voor het traject Antwerpen-Schiphol. Indien je geen treinkaartje kunt overleggen - zo begrijp ik het - wordt de reis geannuleerd. Het lijkt mij dus niet verstandig dit kaartje bij aankomst op Schiphol weg te gooien. Hoe zit het met de terugreis.
Ik neem aan dat je bij aankomst op Schiphol de koffers gewoon kunt ophalen. Je moet immers je reis met de trein vervolgens naar Antwerpen. Stel dat je hier geen geruik van maakt. Hoe kan de KLM controleren of je de treinreis naar Antwerpen al dan niet hebt gemaakt?
Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat ik KLM op kosten jaag, sterker nog, het geen gebruik maken van de treinreis Schiphol-Antwerpen levert in mijn visie een voordeel voor ze op.

Iemand anders met een tip?

luchtvaartdeskundige
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2009 09:45

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door luchtvaartdeskundige »

KLM claimt altijd dat ze een zielige maatschappij zijn in het buitenland, en dat ze daarom veel lagere tarvieven moeten hanteren in het buitenland.
Dat. b.v. Dusseldorf en Brussel/Antwerpen voor de nederlanders ook aardige opstapplaatsen zijn weet KLM zelf ook.
Er bestaan officiele IATA regels voor die super lage tarieven die worden verkocht door KLM beginnend in die bestemmingen.
Ik bracht in mei een vriend weg die naar Kuala Lumpur moest, ik bracht hem naar Dusseldorf.
DUS/AMS/DUS/AMS met KLM was 550,- p.p., incl alle belastingen.
Het zelfde ticket, alleen beginnend in AMS zou 1100,- hebben gekost.
Men mag alleen van de route/stops afwijken ( er mag namelijk geen stop mogen gemaakt in AMS op dergelijke routes omwille van , dat snapt u zelf ook wel, concurrentie redenen) , KLM concurreerd met zichzelf, en niet zo'n beetje ook.
In het Dusseldorf geval MOET men in die volgorde vliegen, en is het personeel op Schiphol geinformeerd dat er NIET in AMS begonnen mag worden of geeindigd, tja als je ruim 500 de man in de zak houdt moet je er wel iets voor over hebben.
Het zelfde doet zich voor bij tickets af Belgie, het grappige is dat men wel op de heenreis kan controleren, maar op de terugreis loop je uiteraard zo de luchthaven uit met je koffer...
Niemand kan je stoppen, je loopt toch naar de trein?

In de jaren 80 en 90 was het nog veel leuker, KLM rekende op bepaalde bestemmingen , b.v. Accra tegen de 3000 gulden, echter in Londen kon men het zelfde ticket krijgen met LON/AMS/LON er bij, voor een fractie van dat bedrag, zeker als de pond laag stond was het zeer interessant.
KLM had heel snel door dat de Ghanesen dat ook wisten, en het lukte KLM ondanks rechtzaken de passagiers tegen te houden.
Totdat er een reisbureau was die de passagiers eerst naar Londen liet vliegen, en ze daar lieten instappen, ookal kwamen de passagiers uit NL, KLM moest ze knarsetandend laten vliegen....., het ging niet om kleine aantallen, duizenden vonden die (om)weg en spaarden veel geld uit.
Het blijft hoe dan ook zinnig om de prijzen te vergelijken op bepaalde bestemmingen buiten Europa, KLM is in principe zeer goedkoop naar Zuid Afrika en bepaalde bestemmingen in Azie en Zuid Amerika, de voordelen kunnen 50% zijn t.o.v. Nederland

saskialaroo
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:46

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door saskialaroo »

Beste Mensen,
Na thuiskomst van de tournee in Zimbabwe met mijn Saskia Laroo Band wachtte mij een onplezierige verrassing door KLM in Amsterdam. Wij moesten ook de E275 handling fee betalen per ingecheckte koffer omdat we de laatste vlucht naar Londen niet maakten. De bassist was zo verstandig geweest van tevoren zijn bas als handbagage mee te nemen, een nieuwe flightcase was meer dan de helft minder. Heeft iemand advies over het terugclaimen van dit geld bij het Europese Hof? Ik kreeg bij betaling, toen ik erom vroeg, een volgens mij ter plekke in elkaar gezet papier waaruit zou moeten blijken dat dit de algemene voorwaarden waren. Alvast veel dank, Saskia Laroo [commerciële link verwijderd door de moderator]

estherlah
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 feb 2013 23:13

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door estherlah »

saskialaroo schreef:Beste Mensen,
Na thuiskomst van de tournee in Zimbabwe met mijn Saskia Laroo Band wachtte mij een onplezierige verrassing door KLM in Amsterdam. Wij moesten ook de E275 handling fee betalen per ingecheckte koffer omdat we de laatste vlucht naar Londen niet maakten. De bassist was zo verstandig geweest van tevoren zijn bas als handbagage mee te nemen, een nieuwe flightcase was meer dan de helft minder. Heeft iemand advies over het terugclaimen van dit geld bij het Europese Hof? Ik kreeg bij betaling, toen ik erom vroeg, een volgens mij ter plekke in elkaar gezet papier waaruit zou moeten blijken dat dit de algemene voorwaarden waren. Alvast veel dank, Saskia Laroo [commerciële link verwijderd door de moderator]
Door het niet maken van de laatste vlucht is de overeenkomst verbroken met de daar bijbehorende tarieven. Hierdoor is de luchtvaartmaatschappij volgens de algemene voorwaarden gerechtigd om eventuele kosten aan de klant door te berekenen. Jij bent zelf akkoord gegaan met de algemene voorwaarden toen de boeking is gedaan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door GJvdZ »

saskialaroo schreef:Beste Mensen,
Na thuiskomst van de tournee in Zimbabwe met mijn Saskia Laroo Band wachtte mij een onplezierige verrassing door KLM in Amsterdam. Wij moesten ook de E275 handling fee betalen per ingecheckte koffer omdat we de laatste vlucht naar Londen niet maakten. De bassist was zo verstandig geweest van tevoren zijn bas als handbagage mee te nemen, een nieuwe flightcase was meer dan de helft minder. Heeft iemand advies over het terugclaimen van dit geld bij het Europese Hof? Ik kreeg bij betaling, toen ik erom vroeg, een volgens mij ter plekke in elkaar gezet papier waaruit zou moeten blijken dat dit de algemene voorwaarden waren. Alvast veel dank, Saskia Laroo [commerciële link verwijderd door de moderator]
Ik kan me er iets bij voorstellen. De bagageafhandeling is een volledig geautomatiseerd proces en jullie bagage stond in het systeem om naar Londen meegenomen te worden. Doordat jullie in Amsterdam uitstapte moet de bagage handmatig uit de stroom gehaald worden. Weliswaar is die handling fee aan de hoge kant, maar KLM heeft wel kosten moeten maken.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door Mk »

Zou het werken als je doet alsof je een stopover maakt in Amsterdam (en dus pas een paar dagen later doorvliegt naar Londen)?. Kosten zijn vrijwel altijd gelijk als dat je in één keer door zou vliegen. Je krijgt je bagage gewoon in Amsterdam en voor de vlucht naar Londen kom je (uiteraard) niet opdagen.

Qqkoll
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 feb 2013 23:55

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door Qqkoll »

Mk schreef:Zou het werken als je doet alsof je een stopover maakt in Amsterdam (en dus pas een paar dagen later doorvliegt naar Londen)?. Kosten zijn vrijwel altijd gelijk als dat je in één keer door zou vliegen. Je krijgt je bagage gewoon in Amsterdam en voor de vlucht naar Londen kom je (uiteraard) niet opdagen.
Als je stopover langer dan 24 uur duurt kan je gewoon je bagage tot Amsterdam laten labelen en de vlucht naar [hier je bestemming] niet nemen

JanDael
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2012 15:29

Re: KLM verstrekt onvolledige informatie, kosten voor klant

Ongelezen bericht door JanDael »

Dit gaat over tickets naar Bangkok (http://leukereisjes.nl/goedkope-tickets-naar-bangkok/), maar hier wordt volgens mij precies jouw verhaal omschreven over het niet of half gebruiken van je ticket.

Zover ik kan lezen is dit helaas het recht van de airline omdat het in de 'reisovereenkomst' staat. Dat van die bagagekosten is echt onzin inderdaad. De KLM probeert dit gewoon, zodat ze zo nog iets aan je verdienen. En bij de KLM weten ze natuurlijk ook wel dat voornamelijk op de JNB en CPT route veel Nederlanders zitten die via-via reizen om zo goedkoper uit te zijn. Juist op deze routes, controleert de KLM extra natuurlijk.

Als je een retourtje Singapore zou boeken, is deze controle er niet of veel minder.

Gesloten