leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
pienie72
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2020 13:18

leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door pienie72 »

Touroperators hanteren leeftijdsgrenzen bij georganiseerde en-of singlereizen.
Mag dit? ik vind het schandalig!
Een persoon van 73 kan b.v. makkelijk mee op een 50 of 60+ reis, terwijl een ander van 65 met een stok loopt en niet kan wandelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij zijn de meeste leeftijdsgrenzen geen keiharde grens, maar is het eerder een advies. Dat je als 'oudere' gemiddeld misschien misschien minder energiek bent en dat het daarom handiger is om een reis in een lager tempo te kiezen. Een dat je daar misschien ook meer aanspraak hebt.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik kan mij een van de eerste ANWB rondreizen nog herinneren. Vergeet geen reservebril, kleefpasta voor het kunstgebit en andere zaken die verband houden met ouderen. En dat voor een camperreis met jonge kinderen.
Het is maar waar een reisorganisatie op ingesteld is en wat het doel van de reis is. Als 60 plussen met de bus naar Salau geeft nu niet bepaald de aansluiting die je kan zoeken. En andersom gaan de tieners in de winter niet naar Benidorm.

Het is dus maar net wat bij je past, wat je kan en wat je gaat doen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Als je fit genoeg bent mag je echt wel mee. Maar verwacht niet dat een jongere groep rekening met je houdt als het toch tegenvalt voor je.

pienie72
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2020 13:18

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door pienie72 »

shoestring bv hanteert een grens op 65 jaar of je kan ergens anders boeken op een 70-80 reis....
....en het gaat niet om het feit, dat ze er misschien wat minder moeilijk over doen, maar dat ze schijnbaar die leeftijdsgrens mogen hanteren! en dat is leeftijdsdiscriminatie

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ik specifiek met een reis voor 25-35 jarigen mee zou gaan, zou ik raar opkijken als er ineens allemaal 40+ mensen bij zijn. Daar had ik me niet voor opgegeven.

Met andere woorden, als je specifieke reizen aanbiedt, dan zul je specifieke eisen moeten hanteren en deze ook redelijk goed handhaven.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik kon een reis tussen 18 en 30 jaar met geboortedatum 1940 boeken (ik heb net niet definitief gemaakt). Tot hoeverre ik het uit heb kunnen zoeken, is de leeftijd dat aan word gegeven een advies. En een advies geven mag. Sterker nog, het is fijn om te weten zodat je rekening ermee kunt houden.

Het zou kunnen dat bepaalde reizen niet mogelijk zijn, omdat je boven een bepaalde leeftijd ergens niet naar binnen mag. Een reisorganisatie is ook afhankelijk van wetgeving in het buitenland.

Discriminatie is wanneer ik in gelijke gevallen iemand anders behandeld. U heeft een andere leeftijd, dus het is geen gelijke geval. Ik heb tot 18 jaar moeten wachten op me rijbewijs, de minimum jeugdloon bestaat ook en ik mag niet met pensioen.

Zelf heb ik een keer met shoestring een reis gemaakt. Mijn persoonlijke advies is om redelijk te houden aan de advies leeftijd. Hun reizen kunnen best zwaar zijn.

Je kunt je heel druk over maken, naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... es/reizen/ gaan voor een bindend uitspraak (ik verwacht dat je gaat verliezen) en mee gaan met een reis tussen 18 jarige en dan tijdens de vakantie achter komen dat de reis zeer zwaar is, of heel simpel op zoek gaan naar een reisorganisatie die gericht zijn op oudere leeftijden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door kweenie »

pienie72 schreef:
31 okt 2021 23:28
shoestring bv hanteert een grens op 65 jaar of je kan ergens anders boeken op een 70-80 reis....
....en het gaat niet om het feit, dat ze er misschien wat minder moeilijk over doen, maar dat ze schijnbaar die leeftijdsgrens mogen hanteren! en dat is leeftijdsdiscriminatie
Bij de gewone reizen hanteren ze volgende mij geen leeftijdsgrenzen. Bij de single reizen worden de groepen wel op leeftijd ingedeeld, omdat het daar vaak niet alleen om de reis zelf gaat, maar ook om de mensen die je in de groep ontmoet. En wat er uit die ontmoeting kan voortkomen. Het zal voor iedereen in de groep minder leuk zijn als je niet binnen die leeftijdscategorie valt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door sjohie »

Ze doen dit, om te komen tot een homogene groep, met gelijkwaardige (fysieke) mogelijkheden, en gelijkwaardige interesses. Ik ben zelf ooit met een Shoestring vakantie mee geweest, en daar zat één stel bij, die duidelijk niet hadden opgelet, en bij elke zijstap van het programma, dwars gingen liggen. Terwijl de rest, toch wat meer ondernemende reizigers, een aantal extra ideeën van de lokale gids, toch graag wilden doen.

Maandje geleden waren we op Lesbos, in een kleiner familiehotel, fantastisch geregeld, maar één stel gasten, zo te horen Turkije 6* ultra all-inclusive gangers, liepen continue op alles af te geven. De meeste gasten negeerden hen wel, maar je werd er af en toe gewoon gallisch van, dat gemekker. Zulke figuren, die blijkbaar echt niet opletten wat ze boeken, in een rondreizende groep, kunnen zo'n reis echt vergallen, en dan is het óók de schuld van de touroperator.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door de auditu »

PeterPeters1966 schreef:
31 okt 2021 20:09
Als je fit genoeg bent mag je echt wel mee. Maar verwacht niet dat een jongere groep rekening met je houdt als het toch tegenvalt voor je.
Dat hoeft ook niet. Je kunt altijd wachten op de volgende groep, die drie weken later voorbijkomt. Ben je in ieder geval goed uitgerust. :D

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door rvjapio »

Grappig dat leeftijdsdiscriminatie altijd wordt aangekaart door mensen op leeftijd. Ik ben er ook zo een (leeftijd). En u moest eens weten wat ik allemaal schandalig vind. Maar zolang ik kan kiezen laat ik het maar over aan anderen om in dit soort dingen negatieve energie te steken.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Nijogeth schreef:
31 okt 2021 23:36
Als ik specifiek met een reis voor 25-35 jarigen mee zou gaan, zou ik raar opkijken als er ineens allemaal 40+ mensen bij zijn. Daar had ik me niet voor opgegeven.

Met andere woorden, als je specifieke reizen aanbiedt, dan zul je specifieke eisen moeten hanteren en deze ook redelijk goed handhaven.
Dan discrimineer jij, c.q. je verwacht dat de reisorganisatie dat voor je doet.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geip Suusje schreef:
02 nov 2021 14:32
Nijogeth schreef:
31 okt 2021 23:36
Als ik specifiek met een reis voor 25-35 jarigen mee zou gaan, zou ik raar opkijken als er ineens allemaal 40+ mensen bij zijn. Daar had ik me niet voor opgegeven.

Met andere woorden, als je specifieke reizen aanbiedt, dan zul je specifieke eisen moeten hanteren en deze ook redelijk goed handhaven.
Dan discrimineer jij, c.q. je verwacht dat de reisorganisatie dat voor je doet.
En waar zit het discrimineren dan in?

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Nevyn »

Geip Suusje schreef:
02 nov 2021 14:32
Nijogeth schreef:
31 okt 2021 23:36
Als ik specifiek met een reis voor 25-35 jarigen mee zou gaan, zou ik raar opkijken als er ineens allemaal 40+ mensen bij zijn. Daar had ik me niet voor opgegeven.

Met andere woorden, als je specifieke reizen aanbiedt, dan zul je specifieke eisen moeten hanteren en deze ook redelijk goed handhaven.
Dan discrimineer jij, c.q. je verwacht dat de reisorganisatie dat voor je doet.
Dat lijkt mij toch ook logisch, als er een leeftijd grens staat dat ze zich hier aanhouden.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
02 nov 2021 14:32
Dan discrimineer jij, c.q. je verwacht dat de reisorganisatie dat voor je doet.
Logisch toch?

Of vind je ook dat ik als man de vrouwensauna binnen mag komen lopen?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben een enkele keer in een sauna geweest, maar die waren gewoon gemengd. Was niet in Nederland.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat snap ik, maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had geen idee dat er aparte vrouwen sauna’s zouden zijn.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
02 nov 2021 15:16
Ik had geen idee dat er aparte vrouwen sauna’s zouden zijn.
Damessauna, damesdag, badkledingdag, gay sauna..

https://www.jouwsaunagids.nl/sauna/damesdag/
https://www.saunagids.nl/prive-sauna/gay-sauna.html

Alles is mogelijk en natuurlijk ook gewoon toegestaan, waarom niet?

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: leeftijdsdiscriminatie reisorganisaties

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
02 nov 2021 15:10
Geip Suusje schreef:
02 nov 2021 14:32
Dan discrimineer jij, c.q. je verwacht dat de reisorganisatie dat voor je doet.
Logisch toch?

Of vind je ook dat ik als man de vrouwensauna binnen mag komen lopen?
Schijnbaar mag dat dus gewoon, anders word je gediscrimineerd. Even wat maten optrommelen, hebben we dit weekend wat te doen.

Gesloten