LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
MusicGirll
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2011 17:32

Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door MusicGirll »

Afgelopen zomer ben ik met Ryanair naar Italië (Rome) gevlogen. Het boeken van de vlucht en de intake op het vliegtuig verliep voorspoedig, tot er door een medewerker opgemerkt werd dat de naam op mijn ticket en de naam op mijn paspoort niet overeen kwam. Mijn eerste naam is Johanna (op mijn paspoort) en mijn roepnaam is Jacqueline. De medewerker aan de balie vond mijn naam niet genoeg op mijn doopnaam lijken, waardoor ik per ticket € 150 moest betalen om een naamswijziging door te laten geven. Dit heeft me in totaal € 300 gekost om op en neer naar Italië te kunnen. Pas dus op als je nog nooit een ticket hebt geboekt en je bij Ryanair (en waarschijnlijk bij elke andere vliegmaatschappij) een online boeking doet. Je naam op je paspoort moet volledig overeenkomen! Ik doe het in ieder geval geen tweede keer meer.

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door Upstairs »

Het is al een hele tijd geleden dat ik gevlogen (1994 en 2005) heb en toen moest ook al de naam op het ticket gelijk zijn aan de namen in het paspoort.
Logisch, anders is het ticket 'iemand' anders.

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door Upstairs »

Toevoeging: Heeft niets met Ryamair alleen te maken, geldt voor alle vliegmaatschappijen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door tennis »

Dit zijn de voorwaarden bij de maatschappijen:

Wijziging
De persoonlijke gegevens die je verstrekt, moeten volledig in orde zijn. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. De naam die op je ticket staat moet overeenkomen met de naam op je paspoort. Geef dus nooit een afkorting van een naam of een bijnaam op. Let ook op de schrijfwijze van een naam. De luchtvaartmaatschappij mag je, als de gegevens niet kloppen, de toegang tot de vlucht weigeren. Meestal zul je een nieuw, vaak duurder, ticket moeten kopen.

Meteen na je boeking zijn eventuele wijzigingen meestal kosteloos. Maar als je boeking definitief is, moet je in de meeste gevallen betalen voor wijzigingen.

MusicGirll
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2011 17:32

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door MusicGirll »

Wat me dan wel raar in de oren klonk is dat 'als mijn naam wat meer op mijn doopnaam had geleken, ik niets had hoeven betalen, en het wel prima was geweest.' Dit is de reden dat de € 300 euro omschrijvingskosten in principe niet nodig waren geweest, als er bij wijze van spreke iemand anders achter die balie had gezeten die mijn naam er wel voldoende op vond lijken. Niemand kon me echter vertellen wat de regels dan zijn voor in hoeverre zo'n naam op je doopnaam moet lijken. Erg vreemd allemaal.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door tennis »

Niemand kon me echter vertellen wat de regels dan zijn voor in hoeverre zo'n naam op je doopnaam moet lijken. Erg vreemd allemaal.
Regels zijn duidelijk, naam in paspoort moet hetzelfde zijn als op het ticket.
Is overal ter wereld zo!

MusicGirll
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2011 17:32

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door MusicGirll »

Bij Ryanair dacht die medewerkster daar dan blijkbaar anders over. Ze vertelde me dat als mijn naam er wat meer op geleken had het geen enkel probleem geweest was. Zoals ik al zei kon ze me echter niet vertellen in hoeverre dit dan het geval moest zijn en of daar regels voor waren. Ik weet niet of ze dit dan uit haar duim gezogen heeft, maar dit komt op mij toch anders over als dat het ALTIJD een exacte kopie moet zijn van je eerste doopnaam. Zij heeft mij, jammer genoeg, een andere indruk gegeven.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door tennis »

Ik weet niet of ze dit dan uit haar duim gezogen heeft,
Dat is zeker het geval!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Misschien vergiste ze zich. Misschien knijpen ze een oogje dicht als het wel veel op elkaar lijkt, in dat geval heb je dan gewoon geluk.

Het is bij alle vliegtuigmaatschappijen zo dat naam op het ticket gelijk moet zijn aan naam op het paspoort. Heel veel mensen weten dit inmiddels en velen zijn al door schade en schande wijs geworden. Probeer eraan te denken als je ooit nog ergens een vliegticket boekt of reis waarbij vliegtickets nodig zijn.

MusicGirll, je namen doet vermoeden dat je van het vrouwelijk geslacht bent :wink: Ik weet even niet of je gehuwd bent of misschien ga je in de toekomst nog eens trouwen, maar let dan ook goed op de naam zoals deze op het ticket vermeld moet worden voor het geval je de naam van de partner overneemt. Stel je heet nu Johanna Pietersen en je gaat heten Johanna Janssen-Pietersen, dan moet meestal op het ticket Johanna Pietersen staan. Op het paspoort staat dan Pietersen e/v Janssen. Ook al gebruik je je meisjesnaam al jaren niet echt.

Linda87
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2011 17:10

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door Linda87 »

Mijn achternaam komt ook niet overeen met wat er op mijn paspoort staat,
In mijn achternaam komt een ö voor deze heb ik zonder puntjes ingevuld, dit omdat het later vaak wordt weergegeven als een oe of een u met een dakje er boven (zo staat het ook niet op mijn paspoort, dus dan heb ik alsnog een achternaam die niet overeenkomt) Zullen ze hier bij ryan air nu ook moeilijk over gaan doen? bij Easyjet heb ik hier tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Ik vlieg vanaf Weeze ik weet niet hoe streng ze daar zijn.

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Let op met boeken van een reis bij Ryanair!

Ongelezen bericht door prijk »

@Linda87: Die puntjes zullen zeker geen probleem zijn. Zolang alle letters kloppen, is het goed.

Gesloten