LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Knutselsmurf1
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2020 07:30

Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door Knutselsmurf1 »

Beste,

Hierbij wil ik iedereen waarschuwen voor de misleidende praktijken van KLM.

Ik had al het vermoeden dat KLM continentale boekingen gewoon accepteert maar deze automatisch annuleert vanwege corona restricties. Alvorens mijn boeking gecheckt of ik bepaalde vluchten eerder kon boeken en of deze automatisch geannuleerd werden.
Dit bleek dus het geval! Dus ik was enigszins op mijn hoede. Je kunt bij KLM en andere organisaties, die gebruik maken van de vluchten van KLM, online boeken naar alle bestemmingen op alle data, terwijl eigenlijk al vast staat dat die vluchten 100 procent niet gaan plaatsvinden. Naar mijn mening is dat wetens en willens een product verkopen betalingen accepteren maar gewoon niet leveren!

Dat zou eigenlijk al niet moeten kunnen, maar er zijn helaas veel meer bedrijven en organisaties die dat nu doen.
De media doet er ook een schepje bij op dat je het volledige bedrag terugkrijgt of een voucher. (maar vertellen er niet bij pas na 4-12 maanden)
Vandaar dat ik eerst zeker wou weten of ze daadwerkelijk zouden gaan vliegen. (En niet mijn geld 4 maanden tot een jaar vast zouden houden.)

Op 20 juni bij elkaar 2.5 uur in de wacht gestaan, (want na een half uur wordt de verbinding automatisch verbroken), uiteindelijk gesproken met KLM klantenservice. Alvorens wilde ik een boeking te doen voor een vlucht op 1 augustus naar Canada en 22 augustus terug Nederland. De KLM medewerker controleerde de vluchtnummers, die ik voor mijn gezin ogen had voor heen en terugreis.
Ze liet me weten dat continentale charters naar Calgary Canada weer zouden gaan vliegen vanaf half Juli, en dat als er geen nieuwe corona uitbraken tussentijds zouden plaatsvinden de vluchten "vrijwel zeker" zouden doorgaan.Ook zei ze dat continentale vluchten naar Toronto op dit moment ook weer mogelijk zijn.

Nu dat Europese vluchten weer mogelijk zijn binnen EU, was half juli voor intercontinentaal voor mij aannemelijk.
Ook had ik besproken dat ik een boekingcheck had gedaan van te voren en dat deze automatisch geannuleerd werden op de dag van vertrek. Maar ze verzekerde me dat dat bij deze vlucht absoluut niet t geval zou zijn. Dus met deze informatie rechtstreeks van klantenservicedesk van KLM geboekt op 20-06-2020 , (ook nog eens comfortclass extra koffers etc. Kleine 3000 euro.)

Op 22 Juni, dus 48 uur later krijg ik een automatisch mailtje dat de vlucht toch geannuleerd is!
De vlucht word dus ook gewoon automatisch geannuleerd en je kunt procedure gaan starten voor je geld te gaan vechten.
Dit zijn misleidende praktijken van KLM om zoveel mogelijk geld binnen te harken, pas hier voor op. Minimale wachttijd is 4-12 maanden voordat restitutie plaats kan gaan vinden! Of een tegoedbonnetje "Voucher" met een duur woord.

De klantenservice liegt gewoon keihard tegen de klanten en proberen je gerust te stellen zodat je toch een boeking doet.
Walgelijke praktijken om zo de kop van het bedrijf boven water te houden. Schaam je KLM!
Er zit niets anders op om in de lange rij te gaan staan om je geld terug te krijgen, bah!
De klantenservice van KLM is niet bereikbaar, ja na 2.5 uur als je geluk hebt!

Misschien kan Trosradar hier wat mee voor hun programma, ik meen dat KLM al meer beloftes heeft gedaan die ze niet waarmaken.

Een gewaarschuwd mens ,..

Met vriendelijke groet,

Teleurgesteld gezin

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door berndv »

Dat is inderdaad wel slordig van de klantenservice. Die hadden moeten weten dat u Canada niet in komt. Tenzij u Canadees staatsburger bent. KLM zal ook zeker wel vliegen op Canada. Het luchtruim is niet gesloten, het mag als tussenstop gebruikt worden en er worden mensen het land ingelaten. Wel onder strengen voorwaarden, werkvisum, studentenvisum, permanente verblijfsvergunning en staatsburgers. Toeristen werden op dit moment sowieso niet toegelaten en ik kan ook nog geen concrete informatie vinden dat dit binnen afzienbare tijd wel toegestaan is.

Wees blij dat KLM de vlucht geannuleerd heeft, ze hadden u ook kunnen laten vliegen om er vervolgens bij de douane in Canada achter te komen dat u niet verder mag.

Slecht van de klantenservice inderdaad, die hadden dit moeten weten, maar de informatie over reizen naar Canada had u ook zelf kunnen vinden.

Knutselsmurf1
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2020 07:30

Re: Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door Knutselsmurf1 »

Beste mensen,

Even een update op vorige bericht.

Gisteren nogmaals met Klm gebeld over de boeking van 20 juni.(na 25 min in de wacht,dus dat gaat vooruit!)
Mij werd verteld dat KLM de annuleringen van nu tot en met 4 augustus een dag na mijn online boeking hebben "binnen" gekregen.
En dus op moment van boeken nog niet bekend waren.
Ook werd mij nu pas verteld dat mensen zelf moeten kijken (bij de ambassade)of de bestemmingslanden wel toegankelijk zijn voor toerisme wat betreft quarantaine reglementen.(Geen verwijzingen op KLM's website hierover,in ieder geval niet bij de boeking pagina's)

Het enige wat er nu wel op de website van klm bij de boeking staat :

Neem uw eigen gezichtsmasker mee. Het is verplicht om tijdens het instappen en aan boord van onze vluchten gezichtsbedekking te dragen. Zonder gezichtsbedekking kunnen we u helaas niet laten instappen. Ga voor meer informatie naar ons overzicht van meest gestelde vragen. Vliegt u niet met KLM? Bezoek dan de website van de luchtvaartmaatschappij waar u mee vliegt.

Bekijk de gezondheidsvoorschriften en benodigde documenten op de website van de overheid. Doe dat voor de landen waar u vanuit vertrekt, naartoe reist en in overstapt. Sommige landen laten u niet binnen zonder de juiste aanvullende documenten met betrekking tot de coronacrisis. Zorg ervoor dat u de voorwaarden kort voor vertrek controleert.


De link naar Ga voor meer informatie naar ons overzicht van meest gestelde vragen werkt niet op de website van KLM!
kort voor vertrek voorwaarden controleren?Maak er gewoon alvorens de boeking van! Kort voor vertrek is in de meeste landen buiten Europa te laat en word je niet eens toegelaten in het vliegtuig.

Ik ben er na de annulering achtergekomen dat in mijn geval je als 2e graads familie bezoeker Canada of VS helemaal niet in mag en als toerist al helemaal niet.
Vluchten uit Europa worden toegelaten maar er zijn hele strenge specifieke uitzonderingen(bijvoorbeeld 2 weken voor vertrek aantoonbaar in quarantaine en 2 weken na aankomst in Canada en dat geld alleen voor directe familie immigranten of mensen met canadees paspoort).
Waarom werd ik daar niet op gewezen voor mijn boeking tijdens mijn eerste telefoongesprek?Zonder benodigde documenten,kun je namelijk niet eens inchecken.

Op zich begrijp ik dat de consument ook verantwoordelijkheid is om dit voor de boeking uit te zoeken,maar t feit blijft dat er gewoon door iedereen boekingen op dit soort vluchten kunnen worden gedaan.
De vluchten waar eigenlijk al zeker is dat deze geannuleerd gaan worden,dan wel/niet door quarantaine maatregelen van desbetreffende land en/of de lage bezettingsgraad in het vliegtuig.
De strenge maatregelen en beperkingen per land moeten toch wel bekend zijn bij KLM,Informeer je personeel van de KLM klantenservice en de reizigers hierover op de juiste manier.Landen met zulke beperkingen een uitroepteken in het systeem,zodat personeel de consument kan laten weten dat er beperkingen zijn.

Ook heb ik nogmaals gevraagd wanneer er restitutie plaats kan gaan vinden.Deze medewerker schatte nu 8-12 weken.
Terwijl de vorige medewerker,die wel zelf al wel aangaf dat ze nieuw was,minimaal 4-12 maanden voor restitutie en in geval van voucher tot 12 maanden kan gebruiken.
Net op de radio 3,4 miljard van ons belastinggeld naar KLM,misschien is dat de reden dat restitutie nu wat sneller kan?

Dus ik ben heel benieuwd wat t gaat uiteindelijk gaat worden.

Knutselsmurf1
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2020 07:30

Re: Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door Knutselsmurf1 »

berndv schreef:
26 jun 2020 08:58
Dat is inderdaad wel slordig van de klantenservice. Die hadden moeten weten dat u Canada niet in komt. Tenzij u Canadees staatsburger bent. KLM zal ook zeker wel vliegen op Canada. Het luchtruim is niet gesloten, het mag als tussenstop gebruikt worden en er worden mensen het land ingelaten. Wel onder strengen voorwaarden, werkvisum, studentenvisum, permanente verblijfsvergunning en staatsburgers. Toeristen werden op dit moment sowieso niet toegelaten en ik kan ook nog geen concrete informatie vinden dat dit binnen afzienbare tijd wel toegestaan is.

Wees blij dat KLM de vlucht geannuleerd heeft, ze hadden u ook kunnen laten vliegen om er vervolgens bij de douane in Canada achter te komen dat u niet verder mag.

Slecht van de klantenservice inderdaad, die hadden dit moeten weten, maar de informatie over reizen naar Canada had u ook zelf kunnen vinden.
Beste Berndv,

Bedankt voor uw reactie
U heeft daar een punt,ik had dat inderdaad beter kunnen onderzoeken,ipv vertrouwen op klantenservice.
We nemen onze les hiervan en gaan er vanuit dat de restitutie nu wat sneller kan met de 3,4mld euro reddingsband,die we met zijn allen aan KLM gaan toewerpen om ze niet kopje onder te laten gaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door berndv »

Ik hoop ook dat u snel uw geld terug heeft. Overigens wil ik zeker niet de schuld volledig bij u leggen, laat ik dat voorop stellen. Juist van een klantenservice zou je toch verwachten om enigszins op de hoogte te zijn van eventuele beperkende voorwaarden betreft toegang tot het land, een waarschuwing van de klantenservice was ook zeker op zijn plek geweest.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik heb in dit geval geen reden de KLM niet te geloven. De KLM begrijpt echt wel dat misleidende praktijken van het kaliber waarvan men hier beschuldigd wordt (door een heel gezin nota bene ;) ; er is zo te zien familieberaad gehouden), niet bijdragen aan een goed bedrijfsresultaat.

De vlucht is geannuleerd.
Dat betekent dat de vlucht niet doorgaat. De hele vlucht. Voor iedereen.

Dat staat in principe los van de regels die gelden voor het al dan niet kunnen bezoeken van Canada. Die regels hebben ook te maken met de persoonlijke situatie van de reiziger (mogen buitenlanders binnenkomen?, heb je een visum?, welke nationaliteit heb je?, ben je familielid van een Canadees staatsburger?, wat is het doel van de reis?, sta je op een zwarte lijst?' enz. enz.).
Die twee zaken moeten niet vermengd worden en dat gebeurt hier wel (met name ook in de bijdrage van berndv). Informatie over eventuele regels die de Canadese overheid hanteert, kan gemakkelijk gevonden worden.
De informatie kan overigens snel veranderen.
Dat onder de regels die vandaag gelden iemand Canada niet binnen zou mogen komen, betekent niet dat dat over twee maanden ook nog zo is.
Als zo'n vlucht 'gescheduled' is, is het logisch dat je 'm gewoon kunt boeken.
Totdat ie geannuleerd wordt natuurlijk.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Medewerkers Klantenservice hebben vluchten naar vele landen en steeds aangepaste voorwaarden!

Ze zien de vlucht en niet eventuele beperkingen.
In deze tijd is vlak voor vertrek meer zekerheid.

En Uren wachten, als elke klant gaat bellen krijg je dit.
Ook is overig personeel zonder ervaring op dit systeem zetten geen oplossing, je moet het eerst goed leren en daar is nu geen tijd voor.

A.H.M.
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2018 15:38

Re: Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door A.H.M. »

Ja KLM word toch door de staat (regering) gesteund. Daarom doet KLM het zelfde als de staat(regering). De Staat (regering) besodemietert ons toch al jaren. Beste mensen doe er iets mee. De verkiezingen komen er weer aan. Jullie hebben het zelf in de hand!!

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door jhogaarts »

KLM vliegt ook gewoon op Mexico heb ik gehoord.

Knutselsmurf1
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2020 07:30

Re: Misleiding klantenservice KLM: restitutie pas na 4-12 maanden

Ongelezen bericht door Knutselsmurf1 »

KLM annuleerde mijn vlucht 48 uur na boeking en betaling,op 19 juni.Nu 6 maanden verder hebben we de eerste terugbetaling "gedeeltelijk" binnen.De koffers,extra beenruimte plek zijn overgemaakt op 15 december.Toch fijn voor de kerst dat je 1/3 van je eigen geld terug gestort krijgt.Belachelijk!
Ik wens alle lezers een fijne kerst toe en een grandioos nieuwjaar!

Gesloten