LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Rob_2017
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2017 21:17

MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Rob_2017 »

Sinds kort worden 'kleine zelfstandigen' niet alleen door MKB Reizen gebeld, maar ook door MKB Op Reis. Dit zijn allebei dezelfde organisatie en horen bij MKB Diensten.

Dit bedrijf uit Hengelo levert naast reizen ook korting op energieproducten, verstuurt pakketten, levert drukwerk, verkoopt soft- en hardware, verzorgt enquêtes en kan zakelijke afspraken voor je inplannen. Veel dus.

MKB-Reizen uit Arnhem (let op schrijfwijze) meldt op hun website het volgende:
Er wordt momenteel gebeld met een anoniem nummer uit naam van MKB Reizen. Kennelijk wordt onze handelsnaam misbruikt want dit zijn wij niet geweest. Inmiddels hebben wij aangifte gedaan bij de Politie te Arnhem en staat deze melding genoteerd onder nummer 2019371440. Mocht u het ook noodzakelijk vinden om aangifte te doen kunt u refereren aan dit nummer.

MKB Op Reis handelt op een zelfde manier als MKB Reizen:

1. Je wordt gebeld en er wordt aan jou als ondernemer flinke korting beloofd op reizen via een lidmaatschap.

2. Ze sturen een mail met de melding dat je 7 dagen bedenktijd hebt om het lidmaatschap te annuleren.
Kosten lidmaatschap: € 434,39.

3. Na 7 dagen ontvang je een factuur, die je dient te betalen. Het lidmaatschap is ingegaan voor 12 maanden en dit kan niet meer worden teruggedraaid.

Risico: de mail met hun lidmaatschapsvoorstel komt niet aan of verdwijnt bij jou tussen andere onooglijke spamberichten. Als dit gebeurt, wat dan? :shock:

De websites van MKB Reizen en MKB Op Reis zijn gelijk. Op allebei de websites zijn niet direct voorwaarden te vinden, die horen bij een organisatie die reizen verkoopt. De reizen die je kan bekijken, lijken zelfs via een 'affiliate'-programma door te linken naar andere touroperators.

Doelt het bedrijf uit Arnhem op deze praktijken en moeten we nu de politie uit Arnhem gaan bellen? Of heeft dit jonge bedrijf uit Hengelo nog niet alles goed op orde (volgens de KvK opgericht in Juli 2019; mkbopreis.nl is sinds een maand actief)? Wie heeft het antwoord?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zou je een duur lidmaatschap aangaan of waarom zou je er überhaupt op ingaan?
Als de mail aankomt maar niet gelezen wordt is dat de eigen verantwoording. Dat is hetzelfde als de fysieke brievenbus niet legen of de post weggooien bij de folders. Als u een boete binnen krijgt kunt u ook niet zeggen dat u geen post open maakt en dus niet hoeft te betalen.

Het lijkt er op dat u gebeld bent dat u akkoord bent gegaan en niet tijdig opgezegd hebt. Als ondernemer heb je niet dezelfde rechten als consumenten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb een déjà vu met MKB brandstof enkele jaren geleden. Veel trammelant geweest met gebruik van de naam midden klein bedrijf.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
18 nov 2019 22:43
Veel startende ondernemers zouden er goed aan doen om samen te werken met een financieel adviseur. Mijn ervaring is dat die hun geld dubbel en dwars terugverdienen.
Eens! Zou mij veel werk schelen :wink:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door berndv »

Rob_2017 schreef:
18 nov 2019 22:00
MKB-Reizen uit Arnhem (let op schrijfwijze) meldt op hun website het volgende:
Er wordt momenteel gebeld met een anoniem nummer uit naam van MKB Reizen. Kennelijk wordt onze handelsnaam misbruikt want dit zijn wij niet geweest. Inmiddels hebben wij aangifte gedaan bij de Politie te Arnhem en staat deze melding genoteerd onder nummer 2019371440. Mocht u het ook noodzakelijk vinden om aangifte te doen kunt u refereren aan dit nummer.
Ja, leuk, maar MKB-Reizen uit Arnhem is al in 2012 opgeheven bij de KVK. Dus ze kunnen wel van alles zeggen over misbruik van handelsnamen, de handelsnaam is niet meer actief, al 7 jaar niet meer. Op de website van de Arnhemse onderneming kan ik ook geen enkel ander gegeven vinden dat er een andere onderneming achter zit. Dus hoe betrouwbaar de onderneming uit Arnhem is weet ik niet.

Dan de onderneming uit Hengelo. Daar heb ik ook geen goed gevoel bij. Als ik alleen al kijk hoeveel ondernemingen ingeschreven staan op dat ene adres kom ik uit op een gigantische waslijst aan ondernemingen. Als ik dat adres verder ga bekijken is het een inschrijfadres voor bedrijven en bieden ze flexwerkplekken en vergaderruimtes. Dus zegt het niets over de ondernemer, behalve dat die geen eigen bedrijfsadres heeft.

Verder is het hele verhaal met het nemen van een lidmaatschap raar. Waarom zou je er uberhaupt mee akkoord gaan?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus als ik het goed begrijp word je gebeld om ergens een abonnement op te nemen. Daarbij wordt aangegeven dat de papieren per mail worden gestuurd en dat je dan een week de tijd hebt om je te bedenken. Dat lijkt mij toch best netjes?

Vervolgens belandt die mail (mogelijk) in de spam-box en dan is het de schuld van dat bedrijf dat je je abonnement niet tijdig opzegt?

Rob_2017
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2017 21:17

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Rob_2017 »

Onze situatie:

Tijdens een telefoontje is wordt het voordeel van een lidmaatschap voorgelegd.
Er wordt tegen de persoon van MKB Op Reis gezegd: 'het is prima dat jullie informatie via de mail sturen, dan kan ik het nog nalezen'.
Daarna lijkt het erop dat de mail (nog) niet is gestuurd. Pas wanneer de factuur binnenkomt (deze mail gaat wél goed in tegenstelling tot de aanbiedingsmail) wordt duidelijk dat hun eerste mail in de spam is beland.
Na het lezen van deze 'spam' werd pas de consequentie duidelijk van het hierdoor niet kunnen annuleren van deze lidmaatschap.

Dit voelt als voorbedachte rade. De mail met de factuur komt goed binnen, maar de mail die in de spam belandt bevat de bizarre voorwaarde. En er is ook geen duidelijk contract met voorwaarden meegestuurd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De voordelen zijn er niet, nooit op ingaan en probeer eens een fluitje, meestal hebben ze een Headset en haten scheidsrechters....

Ze bieden alleen een factuur en maar liefst €0,00 voordeel.
Als je voor het legen Spambox even die doorloopt kun je deze legen.

Vooral nooit betalen en MKB Voordeel, dat is gewoon onzin naam.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Rob_2017 schreef:
20 nov 2019 14:26
Onze situatie:
...
Daarna lijkt het erop dat de mail (nog) niet is gestuurd.
Dat kunt u alleen maar zeggen als u uw mail gecontroleerd heeft.
Het lijkt erop, maar is niet zo. De mail zat immers in de spamfolder die u verzuimd heeft te controleren.
Waarom keek u daar niet?
Rob_2017 schreef:
20 nov 2019 14:26
Pas wanneer de factuur binnenkomt (deze mail gaat wél goed in tegenstelling tot de aanbiedingsmail) wordt duidelijk dat hun eerste mail in de spam is beland. Na het lezen van deze 'spam' werd pas de consequentie duidelijk van het hierdoor niet kunnen annuleren van deze lidmaatschap.
Dit klopt toch niet? Er zijn twee mogelijkheden:
1.) Als u een lidmaatschap neemt en u wilt geboden bedenktijd gebruiken om eventueel te annuleren, dan moet u bedacht zijn op de toegezegde e-mail, ook al zit die in de spamfolder. Alleen dan kunt u op tijd annuleren;
of
2.) U heeft helemaal geen lidmaatschap genomen, en dan kan er ook geen sprake zijn van annuleren. Dan moet u gewoon stellen: ik heb geen overeenkomst met jullie.
Kiest u maar.
Rob_2017 schreef:
20 nov 2019 14:26
Dit voelt als voorbedachte rade. De mail met de factuur komt goed binnen, maar de mail die in de spam belandt bevat de bizarre voorwaarde. ...
Dit kan toeval zijn. Het hangt af van waardoor uw spamfilter 'getriggerd' wordt. Dat kan natuurlijk gemanipuleerd worden door de wijze waarop de respectievelijke e-mails worden opgesteld. Wat niet hoeft te verbazen: het ligt in de lijn van de praktijken van dit soort bedrijven.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Rob_2017 schreef:
20 nov 2019 14:26
Pas wanneer de factuur binnenkomt (deze mail gaat wél goed in tegenstelling tot de aanbiedingsmail) wordt duidelijk dat hun eerste mail in de spam is beland.
Het is niet de schuld van de verzender dat deze in uw spambox terecht komt. Dat uw uw software die onderscheid maakt in de mailtjes. Het mailtje is dus aangekomen, maar u hebt die niet gelezen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Sira »

Rob_2017 schreef:
18 nov 2019 22:00
Sinds kort worden 'kleine zelfstandigen' niet alleen door MKB Reizen gebeld, maar ook door MKB Op Reis. Dit zijn allebei dezelfde organisatie en horen bij MKB Diensten.
Ik ben al 20 jaar een kleine zelfstandige en heb nog nooit telefoon van hun gehad.
Maarrrr.... zouden ze me bellen dan zeg ik dat ik niet geïnteresseerd ben en verbreek de verbinding.

Ik heb het al vaker gezegd (blijkbaar tegen dovemansoren), iedereen die jou belt over een zogenaamd mooi aanbod, belt uit eigen belang, en nooit in jouw belang.

Rob_2017
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2017 21:17

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Rob_2017 »

Het is frustrerend wanneer je zoiets meemaakt. Vooral als startende kleine ondernemer. Als 'groentje' binnen ondernemersland stap je eigenlijk in een grote onbekende wereld waar je, zoals hierboven misschien bedoeld wordt, je naïviteit snel kwijt moet raken. Er worden methodes toegepast, die je als je even niet goed oplet, kunnen duperen. Omdat het mogelijk is.

Welkom bij de ondernemers? Of 'Join the club'?

Het is schokkend dat ontzettend veel startende ondernemers al snel na inschrijving in de KvK worden belaagd door bedrijven met 'mooie praatjes'. Velen onder hen zijn ook niet voorbereid op dit soort zaken. En velen hebben amper starterskapitaal, die dan op deze 'slinkse' methodieken ook nog onder spanning gezet worden. Of moeten we dit zien als: van ervaring leert men? Als ondernemer moet je op je bek durven te gaan?

Je kan makkelijk zeggen: gebruik je gezonde verstand, je had dit niet moeten doen.
En toch vallen heel veel mensen ten prooi aan dit soort activiteiten. Wie heeft er een postcodelot in huis? Of is onlangs toch weer overgestapt naar een andere energieleverancier, die uiteindelijk toch minder voordelig lijkt te zijn...?

Belangrijkste vraag: hoe kan het dat dit soort methodieken kunnen bestaan en daardoor ook makkelijk legitiem kunnen worden ingezet door bedrijven die alleen maar op gewin uit zijn?

Vervelende is het ook, dat je er pas echt goed over na gaat denken, wanneer je dit zelf overkomt. Vooral op een moment, dat je even niet scherp genoeg nadacht.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, vroeger moest men nog een middenstands diploma hebben om zich in ieder geval ondernemer te mogen noemen.

Nu kan men cursussen volgen bij de KvK en zijn en uitgebreide toelichtingen van de belastingdienst op het ondernemerschap. Maar weet men van niets.

Maar ook gewone consumenten laten zich in de luren leggen met zogenaamde lagere tarieven of voordeeltjes en kortingen, maar die zijn wat beter beschermd tegen hun eigen hebberigheid of stommiteiten.

ellviss
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2019 14:15

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door ellviss »

Zojuist gebeld door deze mensen.
Heb aangegeven geen interesse te hebben en sowieso niet aan telefonische verkoop te doen.
Een infomail sturen mag wel heb ik gezegd. E-maildres niet gegeven maar deze zullen ze wel hebben aangezien ze ook mijn nummer hebben?
Toen had ik dit forum echter nog niet gelezen..
Moet ik op dit moment iets ondernemen?

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Oblomova »

Ik vind al die reacties die op dit forum zo vaak te lezen zijn van 'had je maar niet ...' en aannames dat de persoon met een verhaal op dit forum zelf fout zat en het bedrijf/instantie waarover geklaagd wordt niet, zo contraproductief tov waar dit forum voor bedoeld is. Het lijkt ook wel een hobby waarmee hele dagen worden gevuld en het forum vervuild. TS is daarmee iig niet geholpen.

Het is juist goed dit soort praktijken te vermelden!

Volgens mij kan een bedrijf zich nooit beroepen op een mondelinge afspraak die nooit expliciet is gemaakt.

Het lijkt maar weer eens het beste om NOOIT in te gaan op een telefonisch aanbod en die ook meteen af te kappen, zonder zelfs af te wachten tot de beller is uitgesproken. "Geen interesse," en de haak erop.
Hetzelfde geldt voor verkoop aan de deur.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, die praktijken staan al honderden keren op het internet vermeld.

jannekebolt
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2019 11:01

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door jannekebolt »

zojuist werd ik gebeld met afgeschermd nummer
ik zou enorme korting kunnen krijgen op reizen, als MKB-er omdat ik KvK geregistreerd ben
of ik mee wilde doen..
De jongeman die ik sprak zei heel gewiekst dat hij mij een mail zou sturen ter bevestiging en dat wanneer ik het niet zou willen, ik binnen 7 dagen zou moeten opzeggen (meer dan 300 euro !)
ik duidelijk gemeld dat ik dit wil, dat hij de mail niet aan mij moet sturen
ik doe niet mee
hij zei vriendelijk dat hij het aan iemand anders ging 'geven'..
pas op: hele gewiekste praters, maar er klopt niets van, ook na afloop geen 'bel me niet register'

Hoop dat dit aangepakt wordt !

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door berndv »

jannekebolt schreef:
25 nov 2019 11:07
na afloop geen 'bel me niet register'
Nee klopt:
jannekebolt schreef:
25 nov 2019 11:07
als MKB-er omdat ik KvK geregistreerd ben
Dat register is er voor particulieren, niet voor u
jannekebolt schreef:
25 nov 2019 11:07
Hoop dat dit aangepakt wordt !
Wat moet er aangepakt worden dan? Wat doen ze nu concreet gezien verkeerd?Er is bij 1 iemand hier geconstateerd dat er "iets" per mail gestuurd wordt, schijnbaar is dit "iets" een contract. Of dit een structurele werkwijze is, is moeilijk te bepalen, en of er iets strafbaars gaande is, twijfel ik ten zeerste, tenzij het misbruik maken van de naïviteit van (startende) ondernemers een strafbaar feit is.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan maar een goede reis gewenst.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: MKB Reizen en MKB Op Reis lijken betaalde lidmaatschap op te leggen

Ongelezen bericht door berndv »

Oblomova schreef:
23 nov 2019 14:14
Ik vind al die reacties die op dit forum zo vaak te lezen zijn van 'had je maar niet ...' en aannames dat de persoon met een verhaal op dit forum zelf fout zat en het bedrijf/instantie waarover geklaagd wordt niet, zo contraproductief tov waar dit forum voor bedoeld is. Het lijkt ook wel een hobby waarmee hele dagen worden gevuld en het forum vervuild. TS is daarmee iig niet geholpen.
Ben ik volledig met je eens, en ik maak mijzelf daar ook vaak schuldig aan. Heb ik er spijt van? Nee. Ik ga er van uit dat mensen hier een topic openen om hulp te krijgen. Niet om empathie te krijgen. Natuurlijk kan ik onder ieder topic reageren dat ik het verschrikkelijk vind wat diegene is aangedaan en dat ik diegene alle moed van de wereld gun om het bedrijf aan te pakken. Maar daar loop ik dan ook direct weer vast, want als een bedrijf gewoon keurig binnen de regels der wet opereert, kan ik het nog wel zo verschrikkelijk vinden en kan ik ook nog wel zo meehuilen met de TS, het lost niets op. Dit topic is daar een mooi voorbeeld van. TS claimt dat de mail met het contract in de spam terecht is gekomen en de mail met de factuur wel in de mail is gekomen. Tja, er is al geconcludeerd dat het bedrijf hier zelf weinig invloed op heeft.

Dit bedrijf, en vele andere, opereren gewoon binnen de wet zoals die is opgesteld door de overheid. Morele wetten, zoals bepaald door de onderbuik der bevolking is geen dwingend recht, levert je hooguit een bak empathie op, maar je koopt er niets voor.

Gesloten