LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Omboeking terugreis vanuit Antalya

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Kaatje1963
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2010 20:40

Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Kaatje1963 »

Afgelopen vrijdag 1-10 zouden wij een terugvlucht hebben vanuit Antalya naar Amsterdam vertrektijd 16.00 uur Antalya en aankomsttijd Amsterdam 19.15 met Sky-airlines vlucht SHY 589. Echter kregen we donderdag 30-9 te horen dat onze vlucht was omgeboekt (reden onbekend) naar een vlucht op 1-10 om 05.30 uur met Sunexpress XQ552 aankomst in EINDHOVEN om 8.45 uur. Daarna nog een busrit van 1 uur en 15 minuten naar SCHIPHOL. Dit betekende dat we 10.30 uur eerder van onze vakantiebestemming werden gehaald. Bestaat hier een compensatie voor??? Van de reisorganisatie DTI en of airline Sky hebben we niets vernomen in de vorm van een compensatie.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door tennis »

Kaatje1963 schreef:Afgelopen vrijdag 1-10 zouden wij een terugvlucht hebben vanuit Antalya naar Amsterdam vertrektijd 16.00 uur Antalya en aankomsttijd Amsterdam 19.15 met Sky-airlines vlucht SHY 589. Echter kregen we donderdag 30-9 te horen dat onze vlucht was omgeboekt (reden onbekend) naar een vlucht op 1-10 om 05.30 uur met Sunexpress XQ552 aankomst in EINDHOVEN om 8.45 uur. Daarna nog een busrit van 1 uur en 15 minuten naar SCHIPHOL. Dit betekende dat we 10.30 uur eerder van onze vakantiebestemming werden gehaald. Bestaat hier een compensatie voor??? Van de reisorganisatie DTI en of airline Sky hebben we niets vernomen in de vorm van een compensatie.
Al een klacht ingediend ?
Het was toch pas eergisteren, en het is weekend, zouden zij dan volgens jou zo snel zijn, om te reageren?

Kaatje1963
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2010 20:40

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Kaatje1963 »

Nee nog geen klacht ingediend maar, ik vroeg mij af of er iemand is die weet of je enig recht hebt met bovenstaande ervaring......

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Juist ja »

Kaatje1963 schreef:Nee nog geen klacht ingediend
Dan is uw laatste zin dus overbodig. Maar hoe vervelend ook, nee, een compensatie zit er niet in vrees ik want in de algemene voorwaarden van elke reisorganisatie staat:

Het vluchtschema van een chartervlucht is ten allen tijde onder voorbehoud van wijzigingen. Hoewel vluchttijden op het ticket staan vermeld, kunnen onverwachte omstandigheden van technische of organisatorische aard aanleiding geven tot wijziging in vertrektijd, route, vliegtuigtype, luchtvaartmaatschappij en luchthaven.

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Zante »

Juist ja schreef:
Kaatje1963 schreef:Nee nog geen klacht ingediend
Dan is uw laatste zin dus overbodig. Maar hoe vervelend ook, nee, een compensatie zit er niet in vrees ik want in de algemene voorwaarden van elke reisorganisatie staat:

Het vluchtschema van een chartervlucht is ten allen tijde onder voorbehoud van wijzigingen. Hoewel vluchttijden op het ticket staan vermeld, kunnen onverwachte omstandigheden van technische of organisatorische aard aanleiding geven tot wijziging in vertrektijd, route, vliegtuigtype, luchtvaartmaatschappij en luchthaven.
Inderdaad. Ik kan je garanderen dat je geen compensatie krijgt. Misschien een korting van 25 euro op een eventuele volgende (nog te boeken) reis.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door tennis »

Kaatje1963 schreef:Nee nog geen klacht ingediend maar, ik vroeg mij af of er iemand is die weet of je enig recht hebt met bovenstaande ervaring......
Hoe weten zij dan, dat je een klacht hebt?
Wat een onzin! :twisted:
Van de reisorganisatie DTI en of airline Sky hebben we niets vernomen in de vorm van een compensatie.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Zante schreef: Inderdaad. Ik kan je garanderen dat je geen compensatie krijgt. Misschien een korting van 25 euro op een eventuele volgende (nog te boeken) reis.
En dat is dus net even NIET waar.

Wanneer je een vertraging hebt, op de heenreis, van meer dan 3 uur (6 uur kan ook, moet ik even goed nagaan), dan is er al sprake van recht op compensatie. De feitelijke duur van je vakantie (ook al mag je de eerste dag ervan gewoon als reisdag beschouwen, maar dat staat hier even los van), wordt flink ingekort.

Wat voor de heenreis geldt, geldt ook voor de terugreis. Wanneer de terugreis dan meer dan 10 uur wordt vervroegd, betekent dat duidelijk een inkorting van je vakantie. Die 10 uur geven weldegelijk recht op compenstatie (en niet zo'n beetje ook).

Een korting van 25 euro op een volgende reis is helemaal niet aan de orde. Er is een instelling, die iets voor topic starter kan doen. Zij vragen sllechts DAN een deel van de compensatie, wanneer die wordt toegewezen.


Onderstaand de toelichting op bovenstaande. Let wel: strikt genomen is hier sprake van annulering van de oorspronkelijke terugvlucht.

Over EUclaim
Wat doet EUclaim voor u?
De dienst die EUclaim aanbiedt is opgezet om de luchtvaartpassagiers te helpen bij het indienen van een claim. Volgens de Europese Verordening (EG) nr. 261/2004 d.d. 11.2.2004 heeft u bij annulering van uw vlucht recht op compensatie die kan oplopen tot 600 euro. Deze wetgeving is hier na te lezen.

Historische vluchtgegevens
EUclaim heeft inzicht in de volledige historische vluchtgegevens en hierdoor kunnen wij een uitspraak doen over de geldigheid van uw claim. Door het indienen van de bewijslast en het volgen van de juiste juridische procedures nemen wij u vervolgens veel werk uit handen en zal de kans op slagen hoog zijn.

De Calculator
De Calculator is een software module die u meteen een duidelijk advies geeft over uw vlucht. De calculator neemt u stap voor stap door de verordening heen door middel van helder gestelde vragen en laat u zien waar u mogelijk recht op heeft.

Meteen een claim indienen
Heeft u volgens de calculator recht op compensatie, dan kunt u direct overgaan tot het indienen van een claim via EUclaim. Na verdere analyse van de werkelijke vluchtgegevens kunnen wij de claim voorzien van de benodigde bewijslast en namens u bij de luchtvaartmaatschappij indienen. Onze dienst omvat tevens de incassoprocedure.

Bij een succesvolle claim ontvangt u van ons 73% van de hoofdsom verminderd met onze administratiekosten van €25,00. De overige gelden zijn ter dekking van onze juridische en servicekosten. U betaalt niets wanneer wij niet succesvol zijn!

Uw recht, onze belofte
Indien wij uw claim accepteren, dan doen wij dat omdat we sterke twijfel hebben aan een mogelijke overmachtsituatie welke door de luchtvaartmaatschappij aangevoerd kan zijn. Indien de luchtvaartmaatschappij ons niet kan overtuigen van het tegendeel en weigert uw claim te honoreren, zullen wij uw claim aan de daartoe bevoegde rechtbank voorleggen.

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Juist ja »

Leuk stukje maar even NIET waar. Het betreft hier een omboeking naar een andere vlucht waarschijnlijk wegens de lulsmoes 'organisatorische redenen'. En dat is conform de voorwaarden van chartervluchten (lijndienstvluchten is een ander verhaal). Dit heeft dus niets met vertraging dan wel vervroeging te maken en dus geen vergoeding.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Nee hoor, omboeken met een lulsmoes valt ook onder annuleren van de oorspronkelijke vlucht. Wat de reden voor omboeken ook is, als JIJ dat als passagier niet zelf doet, en er is meer dan die bewuste 3 uur mee gemoeid, dan kun je een beroep doen op de bemiddeling van EUclaim.

EUclaim heeft dit enkele maanden geleden uit de doeken gedaan. Er was een probleem met een Condorvlucht (niet de vogel, maar een vlucht met een dochtermaatschappij van Lufthansa).

Condor wilde aanvankelijk ook niet toegeven. Uiteindelijk is men toch over de brug gekomen, en niet met slechts 25 euro.

Hoofdzaak is dat men eerst zelf probeert verhaal te halen, en daarna EUclaim hiervoor inschakelt. Wanneer je er zelf met de maatschappij uitkomt, hoeft EUclaim dit niet meer voor je te doen.

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Zante »

bodejosm43 schreef:Nee hoor, omboeken met een lulsmoes valt ook onder annuleren van de oorspronkelijke vlucht. Wat de reden voor omboeken ook is, als JIJ dat als passagier niet zelf doet, en er is meer dan die bewuste 3 uur mee gemoeid, dan kun je een beroep doen op de bemiddeling van EUclaim.

EUclaim heeft dit enkele maanden geleden uit de doeken gedaan. Er was een probleem met een Condorvlucht (niet de vogel, maar een vlucht met een dochtermaatschappij van Lufthansa).

Condor wilde aanvankelijk ook niet toegeven. Uiteindelijk is men toch over de brug gekomen, en niet met slechts 25 euro.

Hoofdzaak is dat men eerst zelf probeert verhaal te halen, en daarna EUclaim hiervoor inschakelt. Wanneer je er zelf met de maatschappij uitkomt, hoeft EUclaim dit niet meer voor je te doen.
Met de luchtvaartmaatschappij kom je er sowieso niet uit, die delen niet zomaar compensaties uit.

Ten tweede is er geboekt bij een organisatie die aangesloten is bij de ANVR. Voor geboekte reizen gelden dus de ANVR voorwaarden (ooit van gehoord?):

---------------------------------------
Ik zou vertrekken van een bepaalde luchthaven. Nu wordt de vertrekplaats van de vlucht gewijzigd. Mag dat?

Lees het antwoord »


Ja, bij toepassing van de ANVR Reisvoorwaarden kan de reisorganisator deze wijziging doorvoeren wegens gewichtige omstandigheden (artikel 11 lid 1).
--------------------------------------
Wat houdt de Europese richtlijn in bij vertragingen, overboekingen en annuleringen van een vlucht?

Lees het antwoord »


De EU-regeling ‘Denied Boarding Compensation' ( Verordening (EG) Nr. 261/2004) die de rechten voor luchtvaartpassagiers regelt, legt de Europese luchtvaartmaatschappijen en ook niet-EU-maatschappijen die vanaf EU luchthavens vliegen, verplichtingen op bij instapweigering, annulering en langdurige vertraging. Dit is een zaak tussen de reiziger en de luchtvaartmaatschappij.

Voor vragen of klachten moet u zich als reiziger dan ook wenden tot de betreffende luchtvaartmaatschappij. Indien u een pakketreis heeft geboekt, brengt deze regeling geen verandering in de verhouding tussen de reisorganisator en u als reiziger en kunt u terecht bij uw reisorganisator. De ANVR Reisvoorwaarden blijven van toepassing.

Voor alle duidelijkheid: bij vertraging heeft u géén recht op geldelijke compensatie.
------------------------------------------
Mijn vlucht wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Welke rechten heb ik?

Lees het antwoord »


* Bij toepassing van de ANVR Boekingsvoorwaarden (losse vlucht) gelden de vervoersvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij.

* Bij toepassing van de ANVR Reisvoorwaarden (pakketreis via een touroperator) zal de ANVR reisorganisator zo mogelijk een gelijkwaardig alternatief aan bieden. Indien hier kosten aan zijn verbonden wordt aan de hand van artikel 12 lid 3 bepaald wie deze kosten moet betalen.

---------------------------------------------

www.anvr.nl
Oftewel; er is gehandeld naar de ANVR voorwaarden. Toch maar weer terug naar de 25 euro dan?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je geeft iets in BOLD-schrift aan.

Ik beperk me tot een reactie daarop. Er is weldegelijk recht op vergoeding bij vertraging, wanneer die minimaal 3 uur bedraagt, en die kan oplopen tot 600 euro. Waar haalt EUclaim deze bewering vandaan, dan? Uit de duim gezogen?

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Zante »

bodejosm43 schreef:Je geeft iets in BOLD-schrift aan.

Ik beperk me tot een reactie daarop. Er is weldegelijk recht op vergoeding bij vertraging, wanneer die minimaal 3 uur bedraagt, en die kan oplopen tot 600 euro. Waar haalt EUclaim deze bewering vandaan, dan? Uit de duim gezogen?
Gaat het hier om vertraging? Nee, het gaat om een omboeking. Maar blijkbaar ben jij er nu ook achter dat er voor de ts geen compensatie van toepassing is.

armiva
Berichten: 124
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:36

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door armiva »

Nee, het is geen vertaging. Ze wisten het de dag ervoor al.
En helaas kunnen de vliegtijden veranderen, daarom moet je ook altijd een dag van te voren nagaan hoe laat je vlucht gaat.

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Juist ja »

bodejosm43 schreef:Je geeft iets in BOLD-schrift aan.

Ik beperk me tot een reactie daarop. Er is weldegelijk recht op vergoeding bij vertraging, wanneer die minimaal 3 uur bedraagt, en die kan oplopen tot 600 euro. Waar haalt EUclaim deze bewering vandaan, dan? Uit de duim gezogen?
Iedereen hier geeft aan dat je er naast zit maar lekker vol blijven houden en mensen valse hoop geven. Voor de topicstarter: echt waar, bespaar je de moeite, bodejosm43 zit er echt naast. Je kan helaas niets claimen. Het betreft een omboeking conform ANVR voorwaarden. En nogmaals, bij een losse lijndienst vlucht gelden andere regels, regels zoals bodejosm43 beschrijft maar dit betreft een chartervlucht bij een pakketreis en dan gelden helaas voor u andere voorwaarden.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Juist Ja ik ga af op een geval zoals dat werd beschreven in De Groeten van Max, hierbij werd een geval beschreven van reizigers, die om '''veiligheidsredenen'' werden omgeboekt naar een andere vlucht.

Condor (dochteronderneming van Lufthansa) wilde aanvankelijk ook niet over de brug komen, maar er rolde uiteindelijk toch een vergoeding van 400 euro per persoon uit.

In wezen is een vervroeging namelijk een annulering, wanneer je op een vroegere vlucht wordt gezet, mis je een deel van je vakantie. Op grond daarvan zou je dus weldegelijk kunnen claimen.

Je zou dit ook kunnen navragen bij EUclaim, zij beschikken over alle actuele vluchtgegevens, en kunnen dus ook nagaan of je wel of niet terecht claimt.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Henri42 »

Natuurlijk wordt er een dag vakantegeld terugbetaald, de richtlijnen zijn er duidelijk over, elk reisburo kan je informeren, de topic plaatser had daarmee kunnen beginnen :(

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door Juist ja »

Henri42 schreef:Natuurlijk wordt er een dag vakantegeld terugbetaald, de richtlijnen zijn er duidelijk over
Nog zo'n eigenwijs....

jolanda77
Berichten: 277
Lid geworden op: 02 feb 2010 10:58

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door jolanda77 »

helaas voor uw de terug reis vind op de zelfde dag van aakomst in nederland
ook al vertrekt uw vroeger maar het is wel de zelfde dag dan maakt dat geen bal uit dus uw heeft geen recht op terug gaven

DIT BETREFT GEEN VERTRAGING

en henrie42
blijf jij lekker bij het topich van het balle bedrijf upc

uw heeft geen recht op geld

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: Omboeking terugreis vanuit Antalya

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

Wat, alwéér een vluchttijden-topic? Nummer 100.001 volgens mij ...

Maar ook in dit geval moge het duidelijk zijn, ook hier bestaat géén recht op compensatie. De eerder genoemde claimclub ziet er trouwens ook geen brood in want na het invullen van alle relevante gegevens volgt het volgende resultaat: op basis van de door u ingevulde informatie valt u buiten de werkingssfeer van EUclaim.

Next ...

Gesloten