LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overgewicht transavia

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
walburga
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2009 16:18

overgewicht transavia

Ongelezen bericht door walburga »

het is algemeen bekend dat transavia op overgewicht let. ik kom net terug uit turkije, 7 kg overgewicht en geen commentaar gekregen. misschien hangt het er ook vanaf hoe je je opstelt aan de balie? vaker overgewicht gehad en nooit problemen. 1x een waarschuwing: volgende keer iets minder meenemen.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door MLF »

terug is meestal geen probleem, ik had eens 20 kilo overgewicht en mijn oom ook, niks geen probleem.
Op de heenweg op schiphol is het altijd een probleem.

Spy21
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:36

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door Spy21 »

7 KG overgewicht is gewoon normaal...

Je mag maar 20 KG en dat is al aan de lage kant, dus met 7 KG overgewicht gaat de vliegtuig niet onveilig worden..

Woeno
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 sep 2008 22:42

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door Woeno »

Wij hadden deze keer (juni) naar Griekenland maar 4,3 kg overgewicht maar moesten wel bijbetalen, zo'n 8 euro per kg. Er stonden die ochtend meer mensen bij de kassier. Transavia zal zo proberen toch nog iets te vangen nu het aantal pasagiers terugloopt en op de lage ticketprijs ook niet veel wordt verdiend. Terug hadden we geen problemen (terwijl we echt niet veel in Griekenland achter hebben gelaten) maar juist aardig wat souvenirs hadden meegenomen. Het lijkt wel of de weegschalen in Griekenland lager staan we hebben altijd minder gewicht dan heen. Of het nu een nieuwe Transavia policy is of dat we een sikkeneurige baliemedewerkster troffen is me nog niet duidelijk.

brimab
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2008 16:28

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door brimab »

Wat is eigenlijk overgewicht ? Ik stond laatst achter een paar mensen op Schiphol. Hij zo'n 105 kg en zij ongeveer 85 kg + 2 koffers, zeg samen netjes 40 kg, dat is totaal 230 kg.
Mijn vrouw en ik samen 148 kg + 2 koffers van 2 x 25 kg = totaal 198 kg.
Toch hadden wij 10 kg overgewicht en dat stel voor ons niet, nou ja !

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door bokito74 »

Het overgewicht gaat niet over de passagiers maar over de bagage
Je betaald per plaats ben je te vet en heb je 2 stoelen nodig betaal je ook een extra stoel.

Dus dit zijn gewoon normale regels, er wordt nl een maximaal gewicht voor bagage aangehouden en alleen op deze wijze kan je dat handhaven.
De marge is wel ruim daar niet van maar als er bv 300 mensen vliegen en allemaal nemen ze gratis 50kg mee ipv 25kg dan is dat 7500kg extra gewicht en dat kost brandstof dus geld.

En wie betaald dat de consument, maar wat zeggen de maatschappijen degene die meer wil betaald de andere niet

Eerlijke regel niks mis mee

brimab
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2008 16:28

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door brimab »

bokito74.
Er zijn uitzonderingen. Wanneer je een pakketreis boekt langer dan 4 weken bij een touroperator, dan mag je buiten de handbagage om 35 kg per persoon meennemen.
Ik heb nu bij Transavia een heen- en terugvlucht geboekt met een tussenpoos van 8 weken.
Gegeven de uitzondering bij een pakketreis van langer dan 4 weken heb ik aan Transavia gevraagd of ik bij mijn reis van 8 weken dan ook (kostenloos) 35 kg per persoon mee mag nemen, waarom niet ?
Maar nee, indien méér dan 20 kg, dan geldt er een tarief van € 9,00 per kg.
Ik vraag mij toch af waarom in het ene geval bij langer dan 4 weken de 35 kg wel is toegestaan en in het andere geval (voor Transavia toch geen verschil) de 20 kg van toepassing is. Weet U het juiste antwoord ?

Combiwitch
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:36

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door Combiwitch »

Ik denk dat bij zo'n pakketreis het extra gewicht al berekent is in de prijs en bij die losse vluchten dus niet

brimab
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2008 16:28

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door brimab »

Combiwitch,
Nee, dat is niet zo. Ik boek meestal vóór en bij het uitkomen van de gidsen krijg ik bericht van het reisbureau, dat de boeking definitief gemaakt kan worden.
De prijs van de reis staat dan al vast. Pas bij het definitief (tegen de al bekende prijs) boeken bestaat de mogelijkheid om zelf op te geven dat je gebruik maakt van de mogelijkheid van bedoelde 35 kg. Trouwens, bij een pakketreis korter dan 4 weken is het ook gewoon 20 kg per persoon.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door ronald g »

Het gaat hier niet enkel om het gewicht van de bagage maar ook om het belading schema en de hoeveelheid brandstof er voor het vliegtuig nodig is. Als er meer bagage mee moet dan moeten de schema's aangepast worden, tja de overbelader betaald simpel toch!

brimab
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2008 16:28

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door brimab »

ronald g,
Nee, ik zie het niet zo simpel. Hoe zou het zijn als het hele toestel is volgeboekt met passagiers die een pakketreis van meer dan 4 weken hebben geboekt en allemaal met 35 kg bagage aan zijn komen zetten (kan toch) en voor het gewicht boven de 20 kg niets extra hebben betaald ?

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Het kan zijn dat de touroperator aparte afspraak met TRansavia heeft gemaakt waardoor dit dus toegelaten wordt om 35kg mee te nemen. Het is geen regel van Transavia zelf dat ze 35kg toelaten. Transavia regel is 20 kg max, dus als je neit mee eens bent dan moet je niet bij TRansavia vliegen. Maar de uitzondering van 35kg, dit kan zijn dat de touroperator dit ook extra bataalt aan Transavia en dit als extra's voor de reizigers van de touroperator.

brimab
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2008 16:28

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door brimab »

Ik vroeg mij af waarom bij een pakketreis langer dan 4 weken via een touroperator het wel mogelijk is om 35 kg bagage per persoon mee te nemen en bij het direct via Transavia zelf boeken niet.
Volgens mij maakt dit voor Transavia geen enkel verschil, zij vervoeren de passagier met bagage. Met een hotel, appartement e.d. hebben zij verder niets te maken.
In mijn antwoord aan Bokito74 heb ik gevraagd : "weet u het juiste antwoord ?"
In de verdere reakties lees ik onder meer "ik denk" en "het kan zijn", maar op het juiste antwoord zit ik nog steeds te wachten.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door meniles »

Een klein manco in deze discussie is dat er gesteld wordt dat je bij een reis van langer dan 4 weken geboekt bij een TO per definitie 35kg mee mag nemen. Dit is onzin, er zijn genoeg touroperators waar dit niet zo is. Dit wordt gewoon vastgelegd in de contracten die charteraars met touroperators sluiten. En ze zullen daarbij vast geen 135 E extra per stoel betalen (9 maal die extra 15kg), maar het is echt wel een extra charge...

Het klopt dat een aantal TO's voor "overwinteringsvakanties" (die vaak langer dan 4 weken duren) een dergelijk voorstel hebben, maar dit zit dus zoals gezegd gewoon standaard in de prijs verwerkt. Maakt u er geen gebruik van, dan heeft de betreffende TO en/of Transavia gewoon een hogere marge.

brimab
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2008 16:28

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door brimab »

meniles,
Wat bedoelt u met die "€ 135,00 extra per stoel (9 maal die extra 15 kg) ?
Dit kan ik even niet plaatsen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door eeliane »

maximale bagage is in het leven geroepen omdat anders iedereen teveel meeneemt, grens moet er zijn,
in de reiswereld vroeger werden er zowat ijskasten en van alles meegenomen vooral op de malaga reizen, veel kosten en ook veel rompslomp.
met het oog op de arbowet,heeft u er wel eens over nagedacht dat er een medewerker zowel hier als op uw bestemming uw koffer op en van een karretje sleept, nou voor diegene is het top dat de koffer een maximaal gewicht heeft...
dusniet zeuren en wegen die handel hier
ohja en terug wordt er niet altijd gecontroleerd omdat je meestal niet in de gelegenheid bent om je koffer te wegen...weten ze wek, ze gokken er op dat je dat mee terug neemt dat je ook meenam op de heenvlucht

brimab
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2008 16:28

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door brimab »

eeliane,
M.b.t. "een grens moet er zijn": bij mijn vorige (pakket)reis mocht ik wel 35 kg per persoon meenemen. Er bestaan dus uitzondereringen. De door U bedoelde grens geldt dus niet voor iedereen.
Bij het mee mogen nemen van die 35 kg per persoon werd geen grens gesteld aan het maximum gewicht van een koffer. Ik ben wel eens gegaan met twee koffers van ieder 27 kg en dit zonder commentaar van Transavia.
M.b.t. "met het oog op de arbowet" en "niet zeuren, wegen die handel": heb ik in bovengenoemd geval aan Transavia gevraagd of ik de ruimbagage van 2 personen over 3 koffers mocht verdelen. Het antwoord was "dat is toegestaan" en er werd mij daarbij een prettige vakantie toegewenst.
Bij het mee mogen nemen van 35 kg per persoon zou wellicht door Transavia een maximum gewicht per koffer gesteld kunnen worden.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door eeliane »

wellicht zal dat dan 35 kilo zijn, allhoewel je daar zelf ook niet vrolijk van wordt,
als je bij een touroperator een reis boekt die langer is dan mag je extra bagage meenemen omdat men aanneeemt je dan meer bagage nodig hebt, als je bijv 2 mnd wegblijft op overwintering ofzo, als je losse vlucht bij transavia boekt is niet te controleren hoe lang je ergens blijft en wat je doet.

brimab
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2008 16:28

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door brimab »

eeliane,
Ik heb aan Transavia gemeld dat ik 8 weken ging overwinteren en bij Transavia de heen- en weervlucht had geboekt en gevraagd, of ik zoals bij mijn vorige overwinterreis via een touroperator dan ook max. 35 kg per persoon mee mocht nemen.
Maar nee, het antwoord was kort en bondig, niet meer dan 20 kg ruimbagage per persoon.
Over koffers van 35 kg. Natuurlijk zijn die wat te zwaar, maar ik zou me zo voor kunnen stellen, dat wanneer ik méér dan 20 kg per persoon zou mogen meenemen dan gesteld zou worden : wel max. 2 x 35 kg voor 2 personen, maar dan gelijkelijk verdeeld over 3 koffers, zoals mij vorige keer wel was toegestaan.
De Arbowet dan ook tevreden.

aapjea
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 dec 2005 20:59

Re: overgewicht transavia

Ongelezen bericht door aapjea »

Koffer mag niet meer dan 32 kg wegen ivm arbo regels in nederland. Dit is ook op de website van transavia terug te vinden.

De bagagevrijdom van standaard ruimbagage op vluchten van transavia.com is maximaal 20 kg per persoon. Voor baby's tot 2 jaar geldt een bagagevrijdom van 10 kg, inclusief buggy en/of Maxi Cosi. Voor ruimbagage boven de 20 kg geldt een tarief van € 9,- per kg per enkele reis. Bij vertrek van Schiphol en Rotterdam Airport mogen bagagestukken niet zwaarder zijn dan 32 kg per stuk, bij vertrek vanaf Kopenhagen Airport mogen bagagestukken niet zwaarder zijn dan 23 kg per stuk. Bij vertrek vanaf overige luchthavens kunt u contact opnemen met de betreffende luchthaven.

Gesloten