LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met Air berlin

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
FreekWillem
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011 08:54

Problemen met Air berlin

Ongelezen bericht door FreekWillem »

Mijn zuid-afrikaanse vriendin kwam naar nederland om zich hier te vestigen. Air Berlin was de goedkoopste optie dus daarvoor gekozen. (Vlucht van kaapstad naar Dusseldorf)

Nu werd ik die nacht dat ze vloog om 4 uur uit mijn bed gebeld, met de mededeling dat ze het vliegtuig niet in mocht zolang ze geen Retour ticket had.

In alle consternatie gelijk credit-card gegevens doorgegeven, en maar een extra ticket geboekt. De mededeling was, zodra ze een verblijfsvergunning zou krijgen, dan zou dat een geldige reden zijn om de reis te annuleren. En het volledige bedrag terug te krijgen.

Gedurden die dag had ik al het gevoel dat hier weinig van klopte, ze had namelijk een visum om zich hier te vestigen. Dan is een retour ticket niet voor de hand liggend.

Dus waarom zou je dan gelijk een retour vlucht boeken. Volgens de IND Imigratie en Nationalisatie dienst) was er ook geen verplichting om een retour ticket te hebben.

Dit was volgende de medewerker alleen bij touristen visum van toepassing. (wat mijn vriendin dus niet had)

Nu ontstaat de volgende situatie:

  • Ze houden nog steeds vol, dat met haar visum een retourticket noodzakelijk was. (Type MVV visum type D)
  • Het verkrijgen van de verblijfsvergunnig is opeens geen reden meer op het geld terug te krijgen.
Het gaat om de maatschapij Air Berlin.
Hun motivatie is de volgende:
We have taken the opportunity to review the issue. Please allow us to point out that
Every passenger is personally responsible for complying with all important regulations associated with the journey (e.g. passport, visa and health regulations, including for any pets accompanying the passenger), as well as for the completeness and intactness of travel documents.

As Mrs FreekWillem, on the day of the departure, did not have a permanent visa for the Schengen area,
she was not allow to fly with a one way ticket, therefore the purchase of the return flight was necessary to match the requirements of the general conditions of transportation.

Therefore we regret not to be able to comply with your request for reimbursement of the return flight.
Maar wat zei schrijven kan helemaal niet, een permanent Schengen visa, kan alleen worden aangevraagd in de lidstaten zelf, na dat het land is ingereisd met het vestegings visum.

Ik kom er met hun niet uit. En voor de rechsbijstand verzekering is het bedrag te klein.

Via de creditcard maatschappij had ik een betwistings verzoek ingediend, aan de hand daarvan is wel een bedrag overgemaakt, maar ik wil het volledige bedrag terug.

Nu staat er nog 170 euro open.

Ik open dit bericht met twee redenen, één is mensen waarschuwen voor Air Berlin. Tweede is om te kijken of er misschien toch nog een manier is om dit geld terug te vorderen.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Problemen met Air berlin

Ongelezen bericht door Rebellian »

Als ze wordt geweigerd bij de douane en geen geld heeft voor een retour ticket moet de airline haar op eigen kosten terugvliegen naar het land van herkomst. Dat risico willen ze niet lopen en daarom moet u een retour ticket kopen voor vertrek.

Als de IND een engelse brief kan schrijven dat ze hier voor langere periode mag blijven en een retour ticket niet verplicht is voor dit type visum kunt u Air Berlin wellicht overtuigen van slecht handelen en hopen op een teruggave. Al zullen ze dit blijven doen vanuit risico landen.

FreekWillem
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011 08:54

Re: Problemen met Air berlin

Ongelezen bericht door FreekWillem »

Ben het niet helemaal mee eens. Ten eerste is zowel mij als mijn vriendin verzekerd dat dit inderdaad om een formaliteit ging.

En dat het volledige bedrag zou worden terug betaald.
Als je dat vervolgens niet doet, ben je in mijn optiek een oplichter.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Problemen met Air berlin

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Probleem was waarschijnlijk, dat ze een visum had voor Nederland, en Duitsland (Düsseldorf) als eindbestemming had.

FreekWillem
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011 08:54

Re: Problemen met Air berlin

Ongelezen bericht door FreekWillem »

Ad Verkaad schreef:Probleem was waarschijnlijk, dat ze een visum had voor Nederland, en Duitsland (Düsseldorf) als eindbestemming had.
Bedankt voor het meedenken. Maar dit is een Schengen Visum.
Het land van binnenkomst maakt dus niet uit, zolang dit maar een Schengenland is.

Gesloten