LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met vluchten boeken voor onbegeleide minderjarige via Tix

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Markito
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2018 17:16

Problemen met vluchten boeken voor onbegeleide minderjarige via Tix

Ongelezen bericht door Markito »

Beste mensen,
Het volgende is momenteel bij ons gaande en hopelijk kan iemand hier ons in adviseren.
Afgelopen augustus hebben wij via Tix een vlucht geboekt voor een 14 jarig familielid die vanuit Brazilië naar Nederland zou komen om hier Kerst te komen vieren en hopelijk sneeuw te kunnen zien. Heen 6 december 2018, terug 7 januari 2019.
Omdat de reiziger alleen reist en minderjarig is, is UMNR (Unaccompanied minor service) verplicht op de vlucht van Brazilië naar Nederland, op de binnenlandse vlucht in Brazilië is dit niet noodzakelijk aldus de Braziliaanse vliegmaatschappij waar wij ook informatie ingewonnen hebben .
Wij zijn sinds 24 november j.l bezig om UMNR via Tix aan te vragen, op 3 december krijgen wij per mail van Tix te horen dat de aanvraag niet geaccepteerd wordt omdat "de regels van KLM aangeeft dat alle vluchten alleen een KLM of AF uitgevoerde vluchten moeten zijn". Dit is een letterlijke zin in de mail. Na dit bericht hebben wij op 4 december rechtstreeks met KLM contact opgenomen, is de UMNR aangevraagd en betaald (€ 400,-).
Wij opgelucht dat het geregeld leek te zijn en nu wachten op de bevestiging per mail, deze bleef uit. Dus 5 december met KLM gebeld en na ruim een half uur aan de lijn gehangen te hebben werd ons door een vriendelijke man, na overleg met meerdere collega's, te kennen gegeven dat UMNR niet mogelijk is en dat de reiziger niet aan boord toegelaten zou worden. Dit is ook per mail aan ons bevestigd met als reden:
"Helaas accepteert GOL (G3) geen UMNR service in combinatie met andere luchtvaartmaatschappijen. Dit is ook de reden waarom KLM de UMNR service niet kan bevestigen op de vlucht van Rio de Janeiro naar Amsterdam". Ook dit komt letterlijk uit de mail van KLM.

De redenen van niet accepteren van Tix en KLM komen niet met elkaar overeen, dus ergens klopt er iets niet lijkt mij.
Ook na diverse contactpogingen vandaag 6 december met Tix en KLM krijgen we 0 op ons request, kan de reiziger tot groot verdriet niet reizen en wij kunnen naar ons geld à ruim 900 euro fluiten. De extra betaalde kosten van KLM voor de UMNR krijgen we "gelukkig" wel terug. Meedenken in een oplossing zoals scheiden van de vluchten (dus niet in 1 boeking dus geen transfer na de douane) werd niet geaccepteerd. Een andere oplossing van Tix is niet aangeboden en Tix wijst naar KLM en KLM naar Tix.
Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering en is Tix niet aangesloten bij de ANVR of andere instantie.

Hopelijk zijn er tips, soortgelijke ervaringen of andere zaken die ons kunnen helpen met terugkrijgen van ons geld?!
Alvast dank,

M.v.g.
Mark

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Problemen met vluchten boeken voor onbegeleide minderjarige via Tix

Ongelezen bericht door BL2 »

KLM geeft binnen enkele dagen aan waarom de service niet wordt aangeboden, dat had u natuurlijk al moeten opvragen nog voor aanschaf ticket.

De kans op sneeuw met kerst lijkt me nihil overigens, dat is al tientallen jaren eigenlijk niet meer voorgekomen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Problemen met vluchten boeken voor onbegeleide minderjarige via Tix

Ongelezen bericht door berndv »

Markito schreef:
06 dec 2018 18:31
De redenen van niet accepteren van Tix en KLM komen niet met elkaar overeen, dus ergens klopt er iets niet lijkt mij.
Ok, dus Tix zegt dit:
Markito schreef:
06 dec 2018 18:31
op 3 december krijgen wij per mail van Tix te horen dat de aanvraag niet geaccepteerd wordt omdat "de regels van KLM aangeeft dat alle vluchten alleen een KLM of AF uitgevoerde vluchten moeten zijn". Dit is een letterlijke zin in de mail.
en KLM zegt dit:
Markito schreef:
06 dec 2018 18:31
"Helaas accepteert GOL (G3) geen UMNR service in combinatie met andere luchtvaartmaatschappijen. Dit is ook de reden waarom KLM de UMNR service niet kan bevestigen op de vlucht van Rio de Janeiro naar Amsterdam". Ook dit komt letterlijk uit de mail van KLM.
Dus eerst krijgt u via TIX te horen dat het niet geaccepteerd wordt omdat het alleen maar te boeken is voor vluchten die zelf door KLM en Airfrance worden uitgevoerd. Vervolgens lijkt het mij bijna dat er iemand op het callcenter dit wel heeft geactiveerd, wellicht onder voorbehoud van acceptatie ofzo, dat weet ik niet, maar vervolgens krijgt u van KLM wederom een afwijzing met een, naar mijn mening, zelfde afwijzing, namelijk dat het niet door uitsluitend KLM/AF wordt uitgevoerd, het wordt alleen net iets anders verwoord.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Problemen met vluchten boeken voor onbegeleide minderjarige via Tix

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Heeft u bij Tix bij de initiële boeking aangegeven dat u tevens de extra service wenste te boeken? Of heeft u aangeven dat de minderjarige ook nog begeleiding nodig heeft?

Dat is namelijk van cruciaal verschil om uw rechten te bepalen.

Gesloten