LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
richardkiter
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 dec 2017 07:59

Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door richardkiter »

Goedemiddag Radar

We hadden geboekt bij Neckerman voor een kite surf vakantie op Sal.

We waren al ruim 3,5 uur voor vertrektijd op Schiphol. We hadden ruim alle tijd om door de security check en de paspoort controle te gaan.
Bij het boarden werd ik er uitgehaald omdat mijn paspoort 3 weken te vroeg was verlopen na 6 maanden.
Hierdoor mocht ik niet met het vliegtuig mee en zijn mijn 2 vrienden wel het met vliegtuig vertrokken. Bij navraag van de dames bij het inchecken werd mij verteld dat bij de eerste incheck van Transavia niet goed was gegaan.

Als daar was opgevallen dat mijn paspoort niet geldig was 6 maanden, had ik nog ruim alle tijd gehad om een nooddocument te regelen via de Koninklijke Marechaussee. Zelf was mij dit ontvallen dat je paspoort 6 maanden geldig moet zijn na geldigheid. Mijn kite tas werd vervolgens uit het vliegtuig gehaald en mocht ik ophalen bij de bagageband.

Aangekomen bij de bagageband bleek niet mijn kite tas op de band te liggen maar de kite bag van mijn vriend Marco die zojuist vertrokken was met het vliegtuig naar Sal. Mijn kite bag met al mij kite spullen was dus op weg naar Sal.
Vervolgens ben ik naar de Koninklijke Marechaussee gegaan en gevraagd wat de mogelijkheden waren als ik eventueel vandaag of morgen een andere vlucht zou nemen met een nooddocument. Volgens hun was dat geen probleem als ik diezelfde dag of de volgende dag een vervangende vlucht zou kunnen vinden. Ik zou dan een nooddocument krijgen. Vervolgens naar de vele (last minute) balies gevraagd op Schiphol wat de mogelijkheden waren voor een vlucht. Dit was helaas onmogelijk voor zaterdag 30 september.

Hierna naar huis gegaan en thuis achter de computer gekeken wat de mogelijkheden waren. Ik kwam uit bij Tap Portugal die een reis hadden de volgende dag. De reis kwam op 650,48 euro en 100 euro voor de kite bag, is totaal 750,48 en de kosten voor het nooddocument Koninklijke Marechaussee 46 euro op een totale prijs van 796,48 euro.

Dilemma dus. Voor bijna 8oo euro een enkele reis boeken? Wat moet ik doen?

Door een fout van Transavia bij het inchecken van de kite bags heeft mijn vriend in Sal een probleem. Hij kan niet varen met mijn kite spullen en kite board omdat hij daar niet mee gewend is te varen en hij mijn spullen misschien zou gaan slopen omdat hij er geen ervaring mee heeft. Zijn kite bag en spullen lagen bij mij. Als ik gelijk de goede kite bag van mij zelf had gekregen dan was ik thuis gebleven, 800 euro is een heleboel geld.

Dus ondanks alle problemen besloot ik om toch een dag later met TAP Portugal via Lissabon te gaan vliegen. Was hierdoor wel een 14 uur onderweg in plaats van de 7 uur rechtstreeks met Transavia. Na vertrek van 08.00 uur vanaf mijn huis kwam ik doodmoe aan in het appartement om 02.00 uur in Sal.

Conclusie van het bovenstaande:
In het ergste geval zal ik dus als ik kwaad wil en bijvoorbeeld drugs wil smokkelen of een terroristische aanslag willen plegen dit dus vrij simpel kan doen als bij de security check vanTransavia.

Zorg dat je niet de goede label op je bagage doe, als het fout gaat, is het gewoon niet jouw bagage en als het goed gaat kan je probleemloos of drugs smokkelen of een terroristische aanslag plegen met iemand anders zijn bagage waar jouw label op zit.
Dit klopt toch niet in deze tijd waar de beveiliging i.v.m. de vele terroristische aanslagen in de wereld in orde moet zijn?

Transavia heeft een fout gemaakt bij het inchecken welke mij veel geld heeft gekost.

Als mijn goede bagage gelijk uit het vliegtuig was gehaald dan was ik gewoon waarschijnlijk thuis gebleven omdat het ticket enkele reis veel meer kostte dan de hele vakantie bij elkaar.

Naar aanleiding van het bovenstaande heb ik verzocht Transavia 750,48 euro over te maken mijn rekening, omdat:
* Als het bij de eerste incheck van Transavia goed was gegaan had ik alle tijd gehad om een nood document te kopen bij de Koninklijke Marechaussee. Hierdoor had ik zonder problemen mee gekund met het vliegtuig en was ik alleen maar voor het nooddocument 46 euro kwijt geweest in plaats van 796,48 euro.
* Doordat ook het inchecken van de kite bags niet goed was gegaan werd ik gedwongen om de goede kite bag naar mijn vriend te brengen zodat hij niet gedupeerd zou zijn door een fout van Transavia. Anders was ik thuis gebleven omdat ik 796,48 euro te veel vond.
* En dan reken ik niet mee wat dit voor mij en mijn familie aan gigantisch veel stress , slapeloze nachten, hoofdpijn, diarree, buikpijn en koorts heeft gekost. En een dag minder vakantie!

Na veel gemail met mij en Transavia (zie de bijlages) komt er voor mij een schadevergoeding uit voor 40 euro wat ik zelf veel te weinig vind.
Transavia en ik hebben beide fouten gemaakt. Transavia heeft dit ook toe gegeven

Radar wat vinden jullie hiervan en wat zijn mijn mogelijkheden voor een reële schade vergoeding ?

Gr Richard

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door mahadma »

U wist dat uw pas geldig moest zijn en met een kalender erbij had u zonder problemen vooraf kunnen zien dat uw pas dat niet was. Dus bent u de enige die feitelijk aansprakelijk is voor de kosten.

richardkiter
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 dec 2017 07:59

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door richardkiter »

Klopt inderdaad dat je voor je eigen paspoort zelf verantwoordelijk ben, ben ik het helemaal mee eens.

We hadden geboekt op woensdag en op zaterdag vertrokken we i.v.m. een last minute boeking waar het op dat moment het meeste zou waaien om te gaan kite surfen. Met de last minute boeking en daarbij alle commotie en geregel is mij dit ontgaan, achteraf dom natuurlijk en ook niet goed te praten.

Maar het is ook een zaak en verantwoordelijkheid van het grondpersoneel dat ze bij de eerste incheck in de vertrekhal goed opletten of het paspoort wel of niet geldig is om een reis te maken. Daar staan ze toch voor ?

Als dit zorgvuldiger was gebeurd dan was ik er daar al op geattendeerd dat mijn paspoort 3 weken was verlopen na 6 maanden. En aangezien we ruim op tijd aanwezig waren had ik met een nooddocument met de vlucht naar Sal mee kunnen gaan. Dit is toch ook een verantwoording en fout van Transavia geweest?

Door deze fout van het incheck personeel heeft mij dit 800 euro gekost i.p.v. een nooddocument van 46 euro.

Ik vlieg al jaren en bij het inchecken wordt de bagagelabel altijd door het incheck personeel om de koffer of kite bag gedaan. Een koffer verdwijnt na het labelen gelijk op de band naar het vliegtuig en ik heb nooit meegemaakt dat je dit na kon checken en dat dit voor de verantwoording van de passagier is!

Ik heb ook nog nooit mee gemaakt dat je een label in je handen krijg gestopt en dit zelf moet doen omdat het je eigen verantwoording is. Ook op die bewuste dag is dit door het incheck personeel gedaan.

Op de site van Transavia kan ik niks vinden dat dit de verantwoordelijkheid van de passagier is en dat je dit zelf moet doen omdat het je eigen verantwoording is.. Tsja, ik zou haast zeggen dat je als passagier mag verwachten dat bagagelabels die ten behoeve van Transavia en/of medewerkers aan de bagage wordt bevestigd, niet hoeft te controleren. Er staan namelijk wel meer codes op die een gemiddelde passagier niets zegt. De labels zitten er dus mijns inziens niet voor de passagiers op! Nog even en de passagier moet checken of er bijvoorbeeld wel genoeg brandstof in het vliegtuig zit..

Ik heb hierdoor verder gevraagd via Facebook en kreeg dit antwoord van Transavia

Richard, ik denk dat mijn collega bedoelt een kofferlabel die je vanuit huis zelf aan je bagage vastmaakt. Daarvoor ben je namelijk zelf verantwoordelijk om het te doen en de juiste gegevens op je kofferlabel in te vullen. (deze had ik niet en mijn vriend ook niet, zat alleen een label van Transavia op de kite bag)

De Transavia label met een streepjescode, daar zijn de medewerkers aan de incheck balie voor verantwoordelijk. Uit eigen ervaring kan ik alleen melden, tijdens het labelen kijk ik voor de zekerheid altijd mee of alles goed gaat. Het is meestal nogal druk aan de incheckbalie.
Jij hebt helemaal gelijk, je kan er niet bij als de koffer eenmaal op de band zit.

gr Transavia

Dus door een fout van Transavia kreeg ik de verkeerde kitebag mee van mijn vriend. Was het mijn eigen kite bag dan had ik waarschijnlijk niet de volgende dag mee gegaan voor 800 euro enkele reis. Ik voelde mij verantwoordelijk voor mijn vriend omdat hij niet met zijn eigen kite spullen kon kiten. Daarom had ik besloten om toch heen te gaan.

Daar ik de afgelopen jaren veel met Transavia naar diverse kite surf bestemmingen heb gevlogen en hierbij nooit problemen heb gehad verwachtte ik toch wel enige coulance van Transavia voor wat betreft het antwoord!

Oké, er zijn fouten gemaakt zowel door mij als door Transavia.

Ik heb gevraagd daarom voor een prettige overeenstemming met een coulance regeling aan transavia, echter zonder resultaat.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door newmikey »

richardkiter schreef:Maar het is ook een zaak en verantwoordelijkheid van het grondpersoneel dat ze bij de eerste incheck in de vertrekhal goed opletten of het paspoort wel of niet geldig is om een reis te maken. Daar staan ze toch voor ?
Nee, daar staan ze niet voor. Ze hebben wel meer te doen dan vergeetachtige passagiers te babysitten, ze moeten rijen ongeduldige passagiers inchecken en de bagage verwerken. Daartoe hebben zij de opdracht de indentiteit van de passagier te verifieren.

Ze hebben géén instructie om visa en toegangeisen van bestemmingslanden te controleren. Dt zou ook niet kunnen aangezien één en dezelfde balie meerdere vluchten naar verschillende bestemmingen tegelijkertijd afhandelt. Bij de gate is dat simpeler: daar is het één poortje met één enkele bestemming. Logisch dat de controle dan ook dáár plaatsvindt.

Eerlijk gezegd was het vroeger zo dat ze u gewoon mee zouden hebben laten vliegen, waarna u op Sal alsnog rechtsomkeerd op het volgende toestel retour naar Schiphol zou zijn gezet door de grenspolitie daar. Dat zou de luchtvaartmaatschappij op extra kosten hebben gejaagd en daarom alleen controleren ze dit bij de gate, niet omdat uw paspoort en de geldigheid ervan tot hun verantwoordelijkheden behoren. Het kost ze gewoon geld.

Bij de bagage is het wel degelijk misgegaan blijkbaar en dat is zeer vervelend. U had uiteraard ook Transavia uw vriend's bagage kunnen overhandigen met de mededeling dat deze nagestuurd zou moeten worden, maar u heeft ervoor gekozen de bagage van de band te pakken en ermee naar huis te rijden. Transavia had dat zonder enige twijfel kosteloos kunnen oplossen voor uw vriend.

Kortom, dat u zelf niet kon vliegen is voor uw eigen rekening, het foutje met de bagage had simpeler opgelost kunnen worden dan wat u ervan gemaakt heeft. Ik vind het al héél wat dat HV u €40 geeft.
Laatst gewijzigd door newmikey op 08 dec 2017 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Een nooddocument halen bij de marechaussee op schiphol is niet gegarandeerd op tijd klaar. Sterker nog heel vaak zijn de veiligheidschecks zo langdurig dat daar ruim een uur (of veel langer bij een beetje twijfel) overheen kan gaan.

richardkiter
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 dec 2017 07:59

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door richardkiter »

U had uiteraard ook Transavia uw vriend's bagage kunnen overhandigen met de mededeling dat deze nagestuurd zou moeten worden,


De eerst volgende vlucht van Transavia was op woensdag geweest.

Mijn vriend had dan 2 dagen(donderdag en vrijdag) met zijn eigen spullen kunnen varen en had voor 4 dagen bij Mitu op kite beach een set moeten huren met een totale prijs van 360 euro. (zie hieronder de site van Mitu) en 50 euro kosten retour taxi om zijn kite bag op te halen van het vliegveld. Is totaal 410 euro

http://www.mitudjokiteschoolcaboverde.com/rental

richardkiter
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 dec 2017 07:59

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door richardkiter »

Een nooddocument halen bij de marechaussee op schiphol is niet gegarandeerd op tijd klaar. Sterker nog heel vaak zijn de veiligheidschecks zo langdurig dat daar ruim een uur (of veel langer bij een beetje twijfel) overheen kan gaan.


Klopt, maar de volgende dag dat ik aan kwam op zondag was het binnen 15 minuten geregeld. ook op de dag dat het gebeurde waren er maar 2 mensen voor me die snel werden geholpen. geeft natuurlijk geen garantie dat het op de bewuste dag wel was gelukt ondanks dat we ruim op tijd aanwezig waren.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Grondpersoneel bij de incheckbalie doet wat de naam doet vermoeden, u inchecken. Uw naam op het ticket wordt vergeleken met uw paspoort en uw bagage wordt gelabeld. Niet elk land heeft dezelfde voorwaarden en het grondpersoneel doet niet alleen uw vlucht, maar vluchten van over de hele wereld. Waarom zou het grondpersoneel alle regels van alle landen moeten weten?
Pas bij de douane komt de controle van uw reisdocumenten.
Het is dus volkomen uw verantwoordelijkheid dat u niet over de juiste reisdocumenten beschikte.

Voor de kite is het een ander verhaal. Dit gaat via andere kanalen, odd size, en daar wordt daar ook gelabeld. Als u niet de juiste kite kunt aanwijzen waar uw label op moet gaat het mis. In het vloegtuig kijken ze naar labels en deze kwam er uit. Ook hier heeft u zelf weer steken laten vallen. De dame van odd size labeld wat u aangeeft.

richardkiter
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 dec 2017 07:59

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door richardkiter »

Het is dus volkomen uw verantwoordelijkheid dat u niet over de juiste reisdocumenten beschikte.


Klopt helemaal dat ontken ik ook niet



Als u niet de juiste kite kunt aanwijzen waar uw label op moet gaat het mis. In het vloegtuig kijken ze naar labels en deze kwam er uit. Ook hier heeft u zelf weer steken laten vallen. De dame van odd size labeld wat u aangeeft.


Ik heb zelf gevraagd of ik de kite tas uit het vliegtuig mocht halen, dit was echter niet mogelijk i.v.m. veiligheid voorschriften

transavia heeft de kite tassen gelabeld en ook deze fout toegegeven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door sjohie »

Je probeert 2 losstaande dingen aan elkaar te verbinden tot een plaatje wat jou het meeste geld oplevert, ik snap het wel, maar je komt er natuurlijk niet mee weg. Niet mee mogen vliegen door te korte geldigheid paspoort is eigen verantwoordelijkheid, ook Neckermann wijst daar op, en dan specifiek dat het je eigen verantwoordelijkheid is, oa in de voorwaarden weet ik uit ervaring. Eventuele meerkosten voor een los ticket, zijn dáár het gevolg van.

Die labelfout van de bagage is vervelend, en daarvoor bieden ze je een vergoeding aan.

Overigens was die labelfout geen probleem geweest als jullie wel samen in het vliegtuig waren gestapt, dan waren 2 sets bagage met de 2 eigenaren tesamen gevlogen, en was het je mogelijk geeneens opgevallen. Als Transavia, net zoals jij, dingen aan elkaar gaat verbinden in eigen voordeel, zouden ze het dáár ook op kunnen gooien, zonder door eigen schuld niet mee mogen vliegen van je, was er überhaupt geen probleem met die bagage geweest.. :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook bij het inchecken kan en moet m.i. gezien worden dat een paspoort is verlopen. Dan had u uw tas kunnen pakken , kunnen weggaan en was alles anders gelopen.
Ik vind dit een ongelooflijk zuur en sneu verhaal .
We kunnen allemaal wel zeggen : eigen schuld- dikke bult- , maar ik begrijp ook best wel dat de stress en de paniek toeslaat op zo.n moment.
Bovendien is het altijd loeidruk en gedoe.
En ja het is zaak om je paspoort goed te controleren op geldigheid , dat kan natuurlijk ruimschoots op tijd voor men gaat reizen, maar dat beseft u heus zelf ook wel, dus heb ik niet de behoefte dit er nog eens in te wrijven .
Het enige dat misschien handig was geweest was de tas van uw vriend apart mee laten vliegen en zelf rechtsomkeer te gaan.
Evengoed hoop ik dat jullie het fijn hebben gehad ! :wink:

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:Ook bij het inchecken kan en moet m.i. gezien worden dat een paspoort is verlopen.
Het was alleen nog niet verlopen, het was nog dik 5 maanden geldig. En hoelang het nog geldig moet zijn, hangt van de bestemming af. Dat weet incheckpersoneel echt niet, nog los van het gegeven dat zij daar niet voor zijn.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:Ook bij het inchecken kan en moet m.i. gezien worden dat een paspoort is verlopen. Dan had u uw tas kunnen pakken , kunnen weggaan en was alles anders gelopen.
Bij het inchecken gebruiken ze het paspoort alleen maar om de boeking van de passagier op te vragen (net als bij de check-in kioskjes waar je je paspoort instopt in een boarding pass te printen). Het is praktisch onmogelijk voor het personeel om de geldigheid van paspoorten voor alle mogelijke bestemmingen te checken. Dat is ook helemaal niet nodig want de passagier wordt geacht dat te hebben gedaan voordat de reis begint.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door Brahms »

Bij veel vluchten moet je overigens tegenwoordig zelf het label aan de bagage doen, als je via de zelf incheck gaat.
Je haalt het label uit de printer, doet het om het handvat en plaatst de koffer in een grote kooi welke daarna sluit.
Er komt geen incheckpersoneel maar aan te pas.

Verder: Incheckpersoneel is geen douane, dat is een vak apart.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door moederslink »

richardkiter schreef:
Moneyman schreef:
moederslink schreef:Ook bij het inchecken kan en moet m.i. gezien worden dat een paspoort is verlopen.
Het was alleen nog niet verlopen, het was nog dik 5 maanden geldig. En hoelang het nog geldig moet zijn, hangt van de bestemming af. Dat weet incheckpersoneel echt niet, nog los van het gegeven dat zij daar niet voor zijn.
Bij het boarden werd ik er uitgehaald omdat mijn paspoort 3 weken te vroeg was verlopen na 6 maanden. ?....
Een paspoort mag toch maximaal 6 mnd verlopen zijn, binnen Schengen?
Wat wordt er nu bedoeld met 3 weken te vroeg na 6 mnd ? Of lees ik nu niet goed :oops:
Het incheckpersoneel is daar wellicht niet voor , maar de geldigheidsdatum staat dik gedrukt en is m.i. met een geoefend oog snel " te scannen " , net zo goed als dat je ziet of de naam goed overeenkomt, toch?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door mahadma »

Er wordt bedoelt dat het paspoort MINSTENS nog 6 maanden geldig is NA terugkomst. En als het paspoort nog maar 5 maanden en 1 week geldig is is het dan dus voor die reis geen geldig reisdocument van het land waar men naar toe gaat.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok, thnx ! :wink:
Ik ben dan ook geen ervaren " vlieger " ( of " rijziger " zoals onze Kurd 123 schrijft 8) ).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:Ok, thnx ! :wink:
Ik ben dan ook geen ervaren " vlieger " ( of " rijziger " zoals onze Kurd 123 schrijft 8) ).
En dan kunnen die X maanden na terugkomst ook nog verschillen, het ene land zegt 3, weer een ander 6, ook kan het zijn dat je reisdocument "slechts" geldig moet zijn tot terugkomst in eigen land, dus dan is 1 dag genoeg, en sommige landen stellen weer geen eisen op dat vlak, maar laten je bijvoorbeeld met een visum van land X het land niet in. Israël met Libanon bijvoorbeeld, en zo zijn er nog wel wat smaken. Bij het ene land moet je dan weer een inreisvisum kopen, Turkije bijvoorbeeld, maar dat kan bij aankomst, maar voor een zakenvisum moet je niet zelden je paspoort opsturen naar een consulaat, en zo verder.

Meest ruige was wel Cuba 2 jaar geleden, daarvoor hoeft je paspoort "maar" geldig te zijn tot terugkomst, maar betaal je wél een inreisvisum, en bij vertrek een vertrekbelasting. Je betaald dus om er in te mogen, én om er weer uit te mogen. (en bij zowel in- als uitreizen maken ze ook nog een foto van je)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef: Meest ruige was wel Cuba 2 jaar geleden, daarvoor hoeft je paspoort "maar" geldig te zijn tot terugkomst, maar betaal je wél een inreisvisum, en bij vertrek een vertrekbelasting. Je betaald dus om er in te mogen, én om er weer uit te mogen. (en bij zowel in- als uitreizen maken ze ook nog een foto van je)
En uit ervaring kan ik zeggen dat die foto's in no-time bij alle politiebureaus in Cuba zijn op te vragen. De rest van de infrastructuur is vrij belabberd, maar dit hebben ze op orde. Een reisgenoot van me was op de eerste dag z'n telefoon kwijtgeraakt en op het politiebureau was het voldoende om zijn naam in te voeren om al z'n gegevens te hebben. Inclusief foto. Maar dit gaat off-topic....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Recht op compensatie na fouten van Transavia én van mijzelf?

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:
Een paspoort mag toch maximaal 6 mnd verlopen zijn, binnen Schengen?
Wat wordt er nu bedoeld met 3 weken te vroeg na 6 mnd ? Of lees ik nu niet goed :oops:
Het incheckpersoneel is daar wellicht niet voor , maar de geldigheidsdatum staat dik gedrukt en is m.i. met een geoefend oog snel " te scannen " , net zo goed als dat je ziet of de naam goed overeenkomt, toch?
[/quote]

Ja, dat kan je heel snel lezen. Maar dan moet je ook nog even de regels voor alle 195 landen (dus mogelijke bestemmingen) weten... Op zich kan je dat natuurlijk prima automatiseren, maar het bouwen en onderhouden (regels veranderen nogal eens) moet wel betaald worden.

Gesloten