LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
jd3101
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 nov 2012 22:04

Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door jd3101 »

Zojuist een ticket online gekocht. In de bevestiging stond de heenvlucht in economy class en de terug vlucht in business class. Vlucht betaald en bevestiging ontvangen met dezelfde informatie en enige minuten later een email met de mededeling "uw bestelling is aanvaard". Het daarop volgende e-ticket blijkt echter volledig in economy class te zijn afgegeven. Kan ik van het reisburo eisen dat zij hun verplichtingen zoals bevestigd nakomen en/ of een compensatie geven? Zo niet, kan ik dan kosteloos annuleren zelfs als het ticket normaal niet restitueerbaar is?

Alvast bedankt voor de hulp. Het was een redelijke aanbieding, maar heb deze gekozen vanwege de upgrade op de terugweg.

Justin

meela
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 nov 2011 21:18

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door meela »

Het lijkt me dat je het reisburo hier op kan aanspreken ja !

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door berndv »

In ieder geval even contact opnemen ja en vragen naar een verklaring hiervoor. U heeft dit ook daadwerkelijk geboekt als 1 economyclass en 1 businessclass ticket?

Op zich heeft u betaald voor datgene wat u op uw scherm zag, op basis van die info is de overeenkomst gesloten, en ook na betaling bevestigd aan u.

jd3101
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 nov 2012 22:04

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door jd3101 »

berndv schreef:In ieder geval even contact opnemen ja en vragen naar een verklaring hiervoor. U heeft dit ook daadwerkelijk geboekt als 1 economyclass en 1 businessclass ticket?

Op zich heeft u betaald voor datgene wat u op uw scherm zag, op basis van die info is de overeenkomst gesloten, en ook na betaling bevestigd aan u.
Heb de vraag voorgelegd aan het reisburo en wacht op antwoord. Ik denk dat ze met de offer, en acceptatie (mijn betaling) de overeenkomst moeten nakomen.

Ik heb het volgende in de boekingsbevestiging:

Datum Van / naar Tijden Vluchtnr. / Duur Stops / Afstand Vliegtuigtype / Klasse
DATUM Amsterdam 11:40 AY3222 Airbus A319 Helsinki 15:05 -- 1526 km Economy
DATUM Helsinki 18:25 AY95 Airbus A340 Bangkok (Suvarnabhumi Intl. Apt.) 09:10 -- 7911 km Economy
DATUM Bangkok(Suvarnabhumi Intl. Apt.) 08:55 AY90 Airbus A330 Helsinki 15:20 -- 7911 km Business
DATUM Helsinki 16:15 AY845 Airbus A320 Amsterdam 17:45 -- 1526 km Business

Dit met reservering#, namen van passagiers en het verzoek alles goed te controleren. Hierna volgde na 10 minuten hetvolgende bericht:

* Uw bestelling is aanvaard
************************************************************

Bewaar dit ontvangstbewijs in uw archieven

Deze e-mail bevestigt uw geplaatste bestelling.

Betaalgegevens
xxxx

meela
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 nov 2011 21:18

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door meela »

wat was de boekingsklasse van de finnair vlucht van Bangkok naar helsinki ?

jd3101
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 nov 2012 22:04

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door jd3101 »

meela schreef:wat was de boekingsklasse van de finnair vlucht van Bangkok naar helsinki ?
staat niet in de bevestiging, maar in e-ticket staat klasse R voor de heenweg en Z voor de terugweg. Is Z wel business class, maar is alleen het aantal stuks bagage 1 verkeerd? Ik heb gekeken op www.checkmytrip.com en daar staat klasse Coach.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door ruud_a »

volgens mij hebben ze bijna het hele alphabet in gebruik voor economyclass tickets, behorend bij verschillende tarieven en voorwaarden
ik ben bang dat u gewoon heen als terug opgevouwen in uw stoel moet zitten

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door henk51 »

door ruud_a » 29 nov 2012 01:38

volgens mij hebben ze bijna het hele alphabet in gebruik voor economyclass tickets, behorend bij verschillende tarieven en voorwaarden
ik ben bang dat u gewoon heen als terug opgevouwen in uw stoel moet zitten
Business Class bij Finnair

C, D, I, J

Het is een intercontinentale lijndienst vlucht geen vakantie charter ik ben 1.95 en fors kon prima zitten, niet te vergelijken met de sardine blikjes van Transavia Onur,en Correndon etc.
Vlucht is mij prima bevallen vorig jaar,alleen prefereer ik een rechtstreekse vlucht als de prijs niet veel uitmaakt.


gr Henk

gr Henk

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door ruud_a »

henk51 schreef:
door ruud_a » 29 nov 2012 01:38

volgens mij hebben ze bijna het hele alphabet in gebruik voor economyclass tickets, behorend bij verschillende tarieven en voorwaarden
ik ben bang dat u gewoon heen als terug opgevouwen in uw stoel moet zitten
Business Class bij Finnair

C, D, I, J

Het is een intercontinentale lijndienst vlucht geen vakantie charter ik ben 1.95 en fors kon prima zitten, niet te vergelijken met de sardine blikjes van Transavia Onur,en Correndon etc.
Vlucht is mij prima bevallen vorig jaar,alleen prefereer ik een rechtstreekse vlucht als de prijs niet veel uitmaakt.


gr Henk

gr Henk
oke voor business class heeft ook een paar letters, maar ik schreef ook bijna
en voor zover aanwezig first class ook nog 1

persoonlijk heb ik voor een lange vlucht liever een tussenstop mits de tijd van de overstap redelijk is en de vluchttijd van de lange vlucht daarmee korter wordt
die laatste uurtjes van een lange vlucht duren 2 uur per stuk
als je even het vliegtuig uit bent breekt het een beetje en kun je er weer even tegen

nadeel van zo'n tussenstop is wel dat je vaak weer door de veiligheidscontrole moet

maar goed ik kijk toch eerst naar de prijs
gelukkig is die met een tussenstop vaak lager dan een directe vlucht als je de tijd neemt voor het boeken en flexibel ben met je vluchtdagen
vaak komt er dan op een mooie dag opeens een laag tarief langs
en die moet je dan wel pakken, want die kan met een keer uitloggen en weer inloggen opeens weer verdwenen zijn

meela
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 nov 2011 21:18

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door meela »

"Z" is bij veel maatschappijen BusinessClass, ben niet op de hoogte van de klassen bij Finnair.

Ben benieuwd wat het reisbureau antwoord.

jd3101
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 nov 2012 22:04

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door jd3101 »

meela schreef:"Z" is bij veel maatschappijen BusinessClass, ben niet op de hoogte van de klassen bij Finnair.

Ben benieuwd wat het reisbureau antwoord.
Het reisburo antwoordt: "Ik heb even voor de zekerheid voor u nagevraagd onder welke klasse de terugvlucht vanuit Bangkok is geboekt en dit is inderdaad in de Z-klassen. Tevens is de Z-klasse bij Finair geen Business klasse maar Economy."
Dit neemt niet weg dat op mijn scherm, bij mijn betaling, en op de boekingsbevestiging voor de terugweg business class staat. Ik heb nog een vervolg email gestuurd, met een vraag om nadere uitleg aangezien er een aanbieding met aanvaarding was, en dat er dus een overeenkomst is. Heb nooit met Finnair gevlogen, en blij om te horen dat de economy class goed is, maar heb het mede nu al geboekt vanwege de snelle aanbieding. Ik wacht af wat ze zeggen, maar ga er vanuit dat ze of een tegemoetkoming moeten doen of tenminste de mogelijkheid tot annulering als ik de nieuwe voorwaarden/ condities niet zou accepteren?

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door Regggy »

Ze zijn indien ze businessclass bieden in de aanbieding verplicht dit ook te geven. Ze mogen hier (binnen 8 werkuur!) op terugkomen, maar dan alleen door het ticket te laten vervallen en u de keuze te geven zelf fijn een andere vlucht te boeken. Iedere andere redenatie is oplichting..

(van mensen die dingen schrijven als 'de Z-klasseN' zou ik sowieso geen hoge pet van op hebben..)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door berndv »

Wie heeft dat geschreven dan? En wat is er volgens u vaud?
Regggy schreef: (van mensen die dingen schrijven als 'de Z-klasseN' zou ik sowieso geen hoge pet van op hebben..)
Nee, zelfde geldt voor mensen die dit soort opmerkingen maken:
Regggy schreef: Iedere andere redenatie is oplichting..
Of
Regggy schreef:Ze mogen hier (binnen 8 werkuur!) op terugkomen, maar dan alleen door het ticket te laten vervallen en u de keuze te geven zelf fijn een andere vlucht te boeken.
Op basis van wat zou deze regel gelden? In het wetboek staan de regels toch anders.

Het enige wat steek houdt is:
Regggy schreef:Ze zijn indien ze businessclass bieden in de aanbieding verplicht dit ook te geven.
De overeenkomst is tot stand gekomen, er is betaald en de overeenkomst is bevestigd.

jd3101
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 nov 2012 22:04

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door jd3101 »

Berndv schreef:De overeenkomst is tot stand gekomen, er is betaald en de overeenkomst is bevestigd.
Dat is mijn idee ook. Het reisburo zegt nu dat er in de bevestiging waarschijnlijk iets anders staat als er op de bevestiging staat, en dat niet kunnen zien wat er gebeurt is. In ieder geval beroepen ze zich op de ANVR reisvoorwaarden waarin staat dat een kennelijke fout de reisorganisatie niet bindt, ook niet nadat het reisburo de boeking heeft geaccepteerd. Verder stelt het reisburo dat er ook niet de mogelijkheid bestaat om te annuleren omdat de ticketvoorwaarden dat niet toestaan. Met andere woorden, een kennelijke fout van het reisburo zou betekenen dat de klant verplicht is het alternatief te accepteren... Probleem is dat de enige opties nu zijn de geschillencommissie die een redelijk bedrag vraagt of de rechter. Kans is dat de overeenkomst dan ontbonden wordt, maar ik een duurder ticket tegen die tijd moet kopen. Het lijkt me dat de voorwaarden bij de ANVR, en zeker zoals geïnterpreteerd onredelijk bezwarend voor de consument zijn?

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Regggy schreef:Ze mogen hier (binnen 8 werkuur!) op terugkomen, (...)
Waar staat dat?
jd3101 schreef:In ieder geval beroepen ze zich op de ANVR reisvoorwaarden waarin staat dat een kennelijke fout de reisorganisatie niet bindt, ook niet nadat het reisburo de boeking heeft geaccepteerd. Verder stelt het reisburo dat er ook niet de mogelijkheid bestaat om te annuleren omdat de ticketvoorwaarden dat niet toestaan.
Hiermee maakt het reisbureau zich schuldig aan een oneerlijke handelspraktijk, omdat ze hiermee het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit merkbaar beperkt of kan beperken. Algemene voorwaarden mogen namelijk geen onredelijk bezwarende bedingen bevatten.

Om consumenten te helpen zijn er zwarte en grijze lijsten gemaakt van bedingen die onredelijk bezwarende zijn of vermoed worden te zijn. Daarom is het vermoedelijk onredelijk bezwarend dat een reisbureau via de algemene voorwaarden de bevoegdheid krijgt om een prestatie te verlenen die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt, tenzij de consument de mogelijkheid krijgt om de overeenkomst te ontbinden. Hier kan het reisbureau alleen onder uit als ze kan aantonen dat het beding de balans tussen de rechten en plichten van partijen niet wezenlijk verstoort in het nadeel van de klant. Dat gaat hier niet lukken.

U kunt derhalve dit beding of een combinatie van bedingen vernietigen. Gevolg daarvan is dat de verkoper u toch de verleende dienst zal moeten leveren. Achteraf kunt u dat omzetten in een schadevergoeding. U kunt overigens dan ook direct incassokosten rekenen. Over de eerste 2500 euro is dat 15% maar tenminste 40 euro. Als u hiervoor een incassobureau inschakelt dan wordt het bedrag verhoogt met 21%.
jd3101 schreef:In ieder geval beroepen ze zich op de ANVR reisvoorwaarden waarin staat dat een kennelijke fout de reisorganisatie niet bindt, ook niet nadat het reisburo de boeking heeft geaccepteerd.
Op dit punt zijn de ANVR reisvoorwaarden gebaseerd op de wettelijk regeling. Er is sprake van oneigenlijke dwaling wanneer je vanwege de verklaring, het gedrag of de omstandigheden er niet van uit mocht gaan dat de ander het aanbod wilde doen. In dat geval is de overeenkomst nietig en zal de rechter deze ongedaan maken, ook als dat niet gevraagd of gewenst is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Reisburo geeft ticket aan in andere reisklasse - rechten?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Regggy schreef:
(van mensen die dingen schrijven als 'de Z-klasseN' zou ik sowieso geen hoge pet van op hebben..)

Negeer dan minimaal 90% van de mensen op dit forum maar.... Maar je hebt gelijk dat het erg slordig is, zeker in zakelijke communicatie (en eigenlijk ook in alle andere vormen van communicatie).

Gesloten