LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] reistijden

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
lfrnl
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2009 23:24

reistijden

Ongelezen bericht door lfrnl »

Door ongunstige vluchttijden ben ik van mijn pakketreis zowel de eerste als de laatste dag van mijn vakantie kwijt. Mag dat?

Lees het antwoord »


Ja, dat mag. Indinen, bij reizen waarbij vervoer is inbegrepen, de reis- en verblijfsduur in de publicatie is vermeld in dagen, worden de dagen van vertrek en aankomst, ongeacht de vertrek- en aankomsttijd, als gehele dagen meegeteld. Dit kan er in sommige gevallen toe leiden dat het feitelijk verblijf op de bestemming minder dagen telt dan in de publicatie vermeld.






Beste iedereen,

van de bovenstaande regels ben ik op de hoogte en ik denk menig onder ons ook. Echter na vandaag mijn reisbescheiden te hebben ontvangen kwam bij mij de vraag op, mag dit? Indien van vertraging?

De vertrektijden naar de bestemming zijn als volgt, van 19:20 aankomsttijd 23:50

Dit is natuurlijk nog dezelfde dag, de eerst dag van jouw geboekte vakantie, maar indien een kleine vertraging van 10 minuten arriveren je dus al op we de tweede dag van je geboekte arrangement! :evil:

MAG DIT???? Dit lijkt mij namelijk erg sterk en indien het niet zo is gaan we daar natuurlijk achter aan!!
Als je het weet, laat het ons dan ook weten :)

Alvast bedankt!

lfrnl
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2009 23:24

Re: reistijden

Ongelezen bericht door lfrnl »

Oh en niet te vergeten een vriendin die dezelfde reis heeft geboek last minute, zelfde accomodatie en verblijfsduur en data, heeft zeer gunstige tijden! Zou je toch denken dat je in hetzelfde vliegtuig moet zitten.....

Het is toch onvoorstelbaar :shock:

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: reistijden

Ongelezen bericht door osseworst »

Ja, dit mag. De reis gaat in op het moment van vetrek, niet op het moment van aankomst. In het ongunstigste geval is het vetrek om 23:59 (aankomst 04:29). En zelfs dan kan er nog vertraging zijn.
Met name bij Turkse charters komt het vaak voor dat je midden in de nacht (de volgende dag dus) arriveert in Turkije.
Vroeg boeken biedt geen enkele garantie op betere vliegtijden. Bij de lastminute wordt gekeken op welk toestel nog plaats is (of plaats is vrijgekomen na een annulering).

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: reistijden

Ongelezen bericht door sprookje »

ja vervelend maar wel wettelijk,je vertrekt immers op de juiste dag.
Niet iedereen kan gunstige vliegtijden hebben.

lfrnl
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2009 23:24

Re: reistijden

Ongelezen bericht door lfrnl »

Ja klopt ik weet het dat ik gedurende de de hele dag mag reizen vertrekken en aankomen op de je eerste dag, dat dat allemaal hoort bij je eerste dag. Echter mijn vraag is arriveren op je plaats van bestemming op je daadwerkelijke tweede dag is niet toegestaan toch?

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: reistijden

Ongelezen bericht door meniles »

@ lfrnl: zoals al eerder gezegd (en uw vraag is dus wel beantwoord. Binnen de ANVR voorwaarden mag een reis vertrekken om 23.59 op dag 1 dit telt dan nog steeds als de eerste dag. Het tijdstip of de dag van aankomst is in deze totaal irrelevant... Dan zouden vluchten tegen de wereldtijdslijnen in ook ineens niet meer kunnen ;)..

M.a.w. er is in uw geval niets aan de hand en het had zelfs nog erger gekund...(wat niet wegneemt dat het natuurlijk zwaar vervelend is)

[/u][/i]

alysia
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2009 23:16

Re: reistijden

Ongelezen bericht door alysia »

Wij vertrokken 15 juni 2009, met Arke Fly vanaf Schiphol, om 20.10 richting vliegveld Daleman (Turkije) voor 15 dagen vakantie. De terug reis stond gepland op 29 jun 2009. Op de ticket stond vermeld dat de we om 23.59 weer richting Schiphol zouden vertrekken. Omdat de aankomst tijd niet overeen kwam met het aantal vlieg uren, vroegen wij ons af hoe dit kon. Navraag bij het reisbureau, de vlucht zou officieel pas om 1.45 uur plaats vinden.

Hoe zit dit dan?

reisjoepie
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jul 2009 22:43

Re: reistijden

Ongelezen bericht door reisjoepie »

dat is om verwarring in de vertrekdatum vanaf de bestemming te voorkomen - je boekt immers 14 nachten, dus je dient de accommodatie op 29 juni te verlaten, maar op je terugreisticket zou dan ineens 30 juni staan ......

lfrnl
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2009 23:24

Re: reistijden

Ongelezen bericht door lfrnl »

@ meniles

bedankt voor je reactie, dus al was de vraag al wel eerder beantwoord, is blijkbaar voor mij uw bewoording ondanks een sarcastische ondertoon toch duidelijker. Dus bij deze bedankt.

En ja het had erger gekund, maar vragen kan geen kwaad. In dit geval beter een domme vraag dan het helemaal niet vragen. Wie niet waagt, wie niet wint :lol: [/b]

klikhil
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2007 12:09

Re: reistijden

Ongelezen bericht door klikhil »

dat is om verwarring in de vertrekdatum vanaf de bestemming te voorkomen - je boekt immers 14 nachten, dus je dient de accommodatie op 29 juni te verlaten, maar op je terugreisticket zou dan ineens 30 juni staan ......
[/quote]

Ik weet dat de tijden van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat kunnen zijn, maar hier spreek je toch niet meer over dezelfde dag?!?
Mag dat dan ook nog?
En hoe werkt het als er op je ticket staat dat je 's avonds om 20.00 uur terugvliegt en dit wordt tijdens je vakantie gewijzigd naar 's nachts 03.00 uur?
Je hebt geen accommodatie meer, waar verblijf je dan al die tijd?

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: reistijden

Ongelezen bericht door mar42 »

Waarschijnlijk op het vliegveld :? Of je moet nog wachten bij je hotel/appartement tot je word opgehaal, maar je kan dan geen gebruik meer maken van je kamer.
Althans zo gaat het vaak.

klikhil
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2007 12:09

Re: reistijden

Ongelezen bericht door klikhil »

Ja, zo gaat het wel, maar MAG dit ook????

Als reiziger heb je toch ook nog wel rechten?
Tot welk tijdstip mogen ze dan de vluchttijden wijzigen? We hebben het hier al over de volgende dag vertrekken...

reisjoepie
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jul 2009 22:43

Re: reistijden

Ongelezen bericht door reisjoepie »

Ja, het mag conform de ANVR Reisvoorwaarden. Als de vluchtwijziging maar door onvoorziene en zwaarwegende oorzaken veroorzaakt wordt (vertraging, staking etc.)
Uiteraard heeft u, conform diezelfde ANVR Reisvoorwaarden, ook rechten. Alleen, in geval van zo'n vluchtwijziging is het lastig aan te geven waarop u recht heeft (hapje, drankje, vergoeding ??). Wellicht kan de reisorganisatie met de hotelier regelen dat u langer op de kamer kunt verblijven, of dat de hotelier een zg. doorgangskamer (voor meerdere passagiers in dezelfde situatie) beschikbaar stelt. Zo kunt u zich in elk geval nog even opfrissen. Misschien kunt u, als u op voorhand van de wijziging op de hoogte bent, iets regelen met andere vakantiegangers in uw accommodatie (gebruik van hun kamer bijvoorbeeld) - kortom, je moet er toch zelf het beste van maken

klikhil
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2007 12:09

Re: reistijden

Ongelezen bericht door klikhil »

Dank je wel voor de informatie reisjoepie. In dit geval (wat namelijk op dit moment speelt), wordt er misschien een kamer aangeboden, maar wel tegen betaling à ca. 11 euro per uur, wat neerkomt op zo'n 110 euro. Dit vind ik niet redelijk, de reisorganisatie probeert nog om een deal te sluiten met het hotel om de prijs omlaag te krijgen, maar wil zelf geen deel van de kosten op zich nemen.
Ik vrees dat we ons hierbij neer moeten leggen, aangezien ze aangeven dat de vluchtwijziging overmacht is.
Mocht er toch anders worden besloten, laat ik het zeker even weten hier.

Gesloten