LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restitutie KLM via Expedia

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Eljee1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2020 11:21

Restitutie KLM via Expedia

Ongelezen bericht door Eljee1972 »

Hallo forum,
Ik wil graag even mijn ervaring delen met restitutie van KLM tickets die aangeschaft zijn via Expedia.

Afgelopen zomer (2020) zou ik met mijn gezin naar Bonaire vliegen. Tickets ter waarde van 4000 euro. Helaas ging deze reis in verband met Covid19 niet door. De vlucht werd een aantal weken voor vertrek logischerwijs geannuleerd. Ik heb toen het verzoek gedaan aan Expedia voor een restitutie. Deze is direct aangevraagd bij KLM. Expedia gaf aan dat ik de restitutie kon verwachten binnen 10 weken.

Ondertussen is december 2020. Na bijna 5 maanden heb ik mijn geld nog steeds niet terug ontvangen, de bekende termijnen van 10 weken, 12 weken, maximaal 90 dagen zijn allang verstreken. Contact opnemen met KLM heeft geen zin meer: al vele malen hebben ze mij aangegeven dat de communicatie loopt via Expedia. En Expedia geeft aan dat ze alleen maar kunnen zien het 'in behandeling is'. En ze geven daarbij aan: "uw betaling is rechtstreeks gedaan aan KLM dus zij storten het geld direct naar u terug, daar zitten wij niet meer tussen". En dat zit je dus een 'grijs' gebied. KLM en Expedia wijzen naar elkaar, niemand kan of wil de status opvragen. En kan je alleen maar wachten.... Met een boekingscode, ticketnummers en reisplan moet het toch heel eenvoudig zijn om mij de status te geven? Daarnaast vermoed ik dat KLM de restituties van andere reispartners onder op de stapel leggen (mijn direct geboekte vluchten dit jaar zijn al lang gerestitueerd).

Ben benieuwd of er nog meer zijn met deze ervaringen en wat je als consument hieraan kan doen?

Eljee1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2020 11:21

Re: Restitutie KLM via Expedia

Ongelezen bericht door Eljee1972 »

Update vanuit Expedia (11-12): de restitutie blijkt verkeerd te zijn geregistreerd. Hebben ze aangepast. Vandaag een automatisch email gehad dat mijn aanvraag in behandeling is, looptijd 10 weken. Contact opgenomen met Expedia: helaas, heel vervelend allemaal maar ze kunnen hier niets aan doen. Er wordt geen enkele moeite gedaan om bv in overleg met KLM te treden om de restitutie sneller te verwerken. De verwerking van de restitutie zal tegen die tijd ongeveer 7 maanden geduurd hebben. Het blijft een ondoorzichtig en traag proces. Denk wel dat bedrijven als Expedia iets moeten doen om het vertrouwen te behouden. Wat als we straks weer mogen reizen? Dan ga je als eerste boeken bij het bedrijf dat je eerder goed geholpen had.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Restitutie KLM via Expedia

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Eljee1972 schreef:
11 dec 2020 15:35
Dan ga je als eerste boeken bij het bedrijf dat je eerder goed geholpen had.
En dat is toch pure winst. Late de goede profiteren en de slechte hartstikke failliet gaan, dan weten bedrijven daarna ten minste weer wat hun missie ook alweer was.
Maar in werkelijkheid kopen mensen straks gewoon weer waar het het goedkoopste is en klagen ze (weer) over de service.

Len123
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2013 08:28

Re: Restitutie KLM via Expedia

Ongelezen bericht door Len123 »

Weer en reden om alleen direct zaken te doen met de airline en er geen boekingsagent tussen te zetten.
Kijk maar eens wat je eventuele voordeel zal zijn, die is praktisch te verwaarlozen, want de boekingsagenten kopen de stoelen in en verkopen deze met een opslag.
Wat blijkt dan opeens, de airline "matched" de inkoop prijs (min of meer) van de boekingsagent.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Restitutie KLM via Expedia

Ongelezen bericht door ateurlings »

Misschien weet u het nog niet maar er is een Covid pandemie aan de gang en de hele reisbranche ligt op zijn gat en zijn alleen maar bezig met administratie af te handelen.
Dit is cynisch bedoeld en ik wil ermee zeggen : heb geduld, dat geld komt heus wel, maar als iedereen elke dag gaat bellen en dreigbrieven schrijven gaat het er niet sneller door

Eljee1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2020 11:21

Re: Restitutie KLM via Expedia

Ongelezen bericht door Eljee1972 »

ateurlings schreef:
18 dec 2020 08:00
Misschien weet u het nog niet maar er is een Covid pandemie aan de gang en de hele reisbranche ligt op zijn gat en zijn alleen maar bezig met administratie af te handelen.
Dit is cynisch bedoeld en ik wil ermee zeggen : heb geduld, dat geld komt heus wel, maar als iedereen elke dag gaat bellen en dreigbrieven schrijven gaat het er niet sneller door

Beste 'ateurlings',
Lees mijn topic nog eens goed door. Het gaat niet om mijn ongeduld om snel mijn geld te krijgen, ik dreig ook niet (waar haal je dat nu weer vandaan). Als ik 7 maanden moet wachten dan hoor ik dat ook graag en weet ik waar aan toe ben. Het gaat mij om de non-informatie. Niemand die mij enig inzicht kan verschaffen in de status, maar wel via de mail aangeven dat het binnen 10 weken is afgerond en dat is het dus niet. En juist dat zorgt ervoor dat je als consument het gevoel krijgt om Expedia (in dit geval) moet blijven benaderen omdat er anders niets gebeurd. Zonder mijn herhaaldelijk contact met Expedia was namelijk de foutieve registratie bij de KLM niet aan het licht gekomen (pas na het 4de telefoontje is er iemand van Expedia echt ingedoken).

Gesloten