LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ryanair laat je staan

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Math Boesten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2018 18:32

Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door Math Boesten »

Via Simonse Tours hebben wij van 2 t/m 5 oktober 2018 een reis geboekt met het hele gezin naar Krakau in Polen. De vliegmaatschappij op de heenreis was WizzAir en voor de terugreis was dit Ryanair. Simonse Tours had alles keurig geregeld; alle bescheiden die nodig waren hebben wij op tijd ontvangen; ook met de vraag om alles te checken. Alles leek perfect in orde. Op vliegveld Eindhoven bleek tijdens het boarden dat de voornamen van ons als ouders niet helemaal goed ingevuld waren op de boardingcards. Wij hadden op alle tickets onze roepnaam als “first name” ingevuld. Voor onze zonen Tim en Noï was dit oké omdat dit ook hun eerste naam is op hun ID kaart. In het paspoort van mijn vrouw Annelie is haar eerste naam Anna (Anna Maria Johanna) en mijn naam Math staat in mijn paspoort op Lodewijk (Lodewijk Joseph Mathias)
Op de luchthaven in Eindhoven werden wij door Wizzair hierop gewezen en zij vertelden ons dat wij dit eigenlijk zouden moeten wijzigen tegen een forse betaling van €.160,- per persoon. Zij waren echter, na telefonisch overleg met een meerdere, zo coulant om ons mee te nemen zodat wij ons familie-uitstapje naar Krakau konden voortzetten. Zij wezen ons op de noodzaak en mogelijkheid om vanuit Polen met Ryanair contact op te nemen om kosteloos een naamswijziging te vragen aan Ryanair voor de terugvlucht. Wij hebben een aantal keren geprobeerd te bellen met Ryanair maar we kregen alle keren een voicemailbericht dat er op dat moment geen contact kon worden gemaakt. Via een optie tot chatten hadden wij gehoopt contact te krijgen, maar na het lezen van ons verhaal met het verzoek onze namen te wijzigen, werd er niet meer gereageerd.
Wij zijn op de dag van vertrek (5 oktober 2018) extra vroeg (12.30 uur aanwezig voor de vlucht van 15.40 uur met vluchtnummer: FR5892) naar het vliegveld in Krakau gegaan met de bedoeling om het netjes vooraf, tegen betaling, te regelen. Omdat een van onze schoondochters vliegangst heeft en zij daarom perse naast een van de familieleden moet zitten, hadden wij vooraf toch al ingecheckt met stoelreservering; uiteraard tegen een meerprijs. Vertrouwend erop dat Ryanair begrip zou hebben voor onze situatie en met de hoop dat zij de naamswijzigingen toch nog voor ons konden regelen, stapten wij naar de servicebalie van Ryanair op het vliegveld van Krakau. In eerste instantie leek er hoop want toen de mevrouw aan de balie belde met iemand anders van de organisatie werd haar gevraagd in de computer een aantekening te maken; onze namen werden, zo leek het goed in het systeem gezet. Echter na het einde van dit telefoongesprek liet ze ons weten dat Ryanair strikt haar regels volgt, zeker nu we al ingecheckt waren, onze namen niet meer kon / wilde wijzigen én zij deelde ons mede dat Ryanair ons niet meer wilde mee nemen op deze geplande en betaalde vlucht. We konden dus op ons verzoek ook niet tegen betaling van extra kosten onze namen nog wijzigen. Op onze vraag of zij dan wel een alternatief konden bieden liet zij ons weten dat er op deze vlucht nog maar een stoel vrij was. Toen wij stelden dat dit niet kon kloppen aangezien wij zouden meevliegen en er dus hoe dan ook deze twee plaatsen vrij zouden zijn, bleef men volharden in het feit dat dit niet mogelijk gemaakt kon worden. Wij waren genoodzaakt om onze zonen en hun vriendinnen alleen te laten vliegen en wij moesten zelf zorgen voor een alternatieve terugreis naar huis. Ryanair kon, of beter gezegd wilde, hierin totaal niets voor ons betekenen. Toen wij vroegen naar het telefoonnummer dat deze mevrouw aan de balie had gebeld; zij kreeg immers meteen iemand van Ryanair aan de lijn, zei ze dat ze dit nummer niet aan ons mocht geven. Zij gaf ons wel twee andere telefoonnummers: een in Ierland en een in Groot Britanië. Beide nummers waren op dat moment , evenals het servicenummer op de website van Ryanair, niet bereikbaar; zo bleek uit een voicemailbericht dat aan stond.
De firma Simonse Tours ging toen wij met hen belden meteen voor ons aan de slag zoekend naar een oplossing. Een prima service van hun kant. Gelukkig lukte het ons zelf om via onze smartphone nog om op dezelfde dag te boeken en te vliegen via Polish Airlines, eerst naar Warschau en van daar met een ander vliegtuig naar Dusseldorf. Echter de kosten van deze extra vlucht bedroegen voor ons tweeën €.400,- Dit is heel zuur als je weet dat er tegelijkertijd een Ryanair vliegtuig vliegt met twee lege plekken, wij geldige paspoorten hebben en vooraf Ryanair netjes betaald hebben.
Het blijft onze eigen fout om de namen niet strikt in te vullen. Wij wisten niet dat dit zo’n groot probleem was. Maar Ryanair toont geen enkele coulance en begrip; zij laten ons ijskoud staan en jagen ons op behoorlijke meerkosten. De service van Ryanair is meer dan ver beneden peil. Ze behandelen hun passagiers niet als klanten maar als vijanden. Ryanair never again!
Annelie Gorissen
Math Boesten

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, de fout ligt ten eerste bij u. Een naamwijziging kost tijd en geld en dus wil Ryanair er geld voor zien. Men verdient namelijk op deze service en daarom zijn de vluchten zo goedkoop.

Overigens had Simonse Tours dit direct moeten regelen en niet pas op het vliegveld.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door thecure »

Zoveelste topic over verkeerde namen. Precies zoals op het paspoort of identiteitskaart staat invullen. Dat mag als bekend verondersteld worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Businessmodel van Ryanair. Kost ze een paar euro om aan te passen. Die kosten doen ze keer honderd en dat moet de consument vervolgens betalen. De prijs die je betaalt voor goedkope tickets.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt zelf geboekt en de namen ingevuld. Mag toch aannemen dat u weet hoe u heet.

Heeft niets mer Ryanair van doen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heeft echt niets met een bepaalde maatschappij te maken. Eigen schuld.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Op elke boekingssite staat nadrukkelijk vermeld dat je de naam moet invullen zoals die in het paspoort staat.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door mahadma »

Wij hadden op alle tickets onze roepnaam als “first name” ingevuld. Voor onze zonen Tim en Noï was dit oké omdat dit ook hun eerste naam is op hun ID kaart. In het paspoort van mijn vrouw Annelie is haar eerste naam Anna (Anna Maria Johanna) en mijn naam Math staat in mijn paspoort op Lodewijk (Lodewijk Joseph Mathias)

Kijk, hier gaat het dus fout. En dat heeft uzelf ingevuld, dus u heeft de fout gamaakt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door kokka »

dat Ryanair deze schadalig hoge kosten rekent, en mensen dit ondertussen al normaal vinden, is naar mijn mening al bijzonder. maar om dan ook nog eens mensen te weigeren op deze vlucht?? Je zou bijna denken dat ze overboekt waren en op deze manier goedkoop van deze mensen af konden. Ik vind ook dat het de verantwoordelijkheid is van mensen zelf om te zorgen dat de namen goed doorgegeven worden, maar dit is ook weer niet nodig.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door BL2 »

Dus je vind het normaal dat mensen onder een andere naam vliegen, want daar komt het wel op neer.
Prima dat Ryanair hier secuur mee omgaat.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kokka schreef:
07 okt 2018 09:29
dat Ryanair deze schadalig hoge kosten rekent, en mensen dit ondertussen al normaal vinden, is naar mijn mening al bijzonder. maar om dan ook nog eens mensen te weigeren op deze vlucht?? Je zou bijna denken dat ze overboekt waren en op deze manier goedkoop van deze mensen af konden. Ik vind ook dat het de verantwoordelijkheid is van mensen zelf om te zorgen dat de namen goed doorgegeven worden, maar dit is ook weer niet nodig.
Heel sekt gezien is de persoon op het ticket niet dezelfde als diegene van het paspoort. Er kan dus niet gegarandeerd worden dat het om dezelfde persoon gaat. Sinds de aanslagen van 9/11 is de beveiliging een stuk aangescherpt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En je zou zelfs kunnen zeggen dat die vlucht geboekt is maar niet geannuleerd door de persoon op wiens naam het ticket staat. Dus die stoel is niet vrij om door te verkopen aan dezelfde persoon.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door kokka »

BL2 schreef:
07 okt 2018 09:40
Dus je vind het normaal dat mensen onder een andere naam vliegen, want daar komt het wel op neer.
Prima dat Ryanair hier secuur mee omgaat.
nee, ik vind dat het de verantwoording is van mensen zelf om te zorgen dat de gegevens kloppen.
maar ik vind ook dat de kosten die ryanair hiervoor rekent niet normaal zijn.
als het puur een veiligheids issue was dan zegt ryanair, als de naam niet klopt mag je sowieso niet mee. het rekenen van 167 euro voor het veranderen van een naam is niet normaal, het staat niet in verhouding van de werkelijk gemaakt kosten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door kokka »

NeoDutchio schreef:
07 okt 2018 09:48
kokka schreef:
07 okt 2018 09:29
dat Ryanair deze schadalig hoge kosten rekent, en mensen dit ondertussen al normaal vinden, is naar mijn mening al bijzonder. maar om dan ook nog eens mensen te weigeren op deze vlucht?? Je zou bijna denken dat ze overboekt waren en op deze manier goedkoop van deze mensen af konden. Ik vind ook dat het de verantwoordelijkheid is van mensen zelf om te zorgen dat de namen goed doorgegeven worden, maar dit is ook weer niet nodig.
Heel sekt gezien is de persoon op het ticket niet dezelfde als diegene van het paspoort. Er kan dus niet gegarandeerd worden dat het om dezelfde persoon gaat. Sinds de aanslagen van 9/11 is de beveiliging een stuk aangescherpt.
als de mensen ook nog eens met een ander paspoortnummer of ID-nummer zouden komen heb je een punt. Het is niet iets wat door de overheid is opgelegd, want dan zou het bij alle maatschapijen hetzelfde zijn.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij online boeken staat dat er ook gewoon bij.
Math is gewoon een zelf verzonnen naam, daar kan je officieel niets mee.
Zelf zal ik nooit met Ryanair vliegen, is verre van mijn favoriet, maar geef ze in deze wel gelijk dat ze een soort van ontmoedigingsbeleid voeten met wat hogere kosten om hun extra administratie te bekostigen.
TS verwacht wel gelijk actie van Ryanair, en extra's moeten gewoon betaald worden.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En omdat uw stoel niet bezet was, wordt dan de eerstvolgende de stoel gegund die eventueel aan het wachten was.
U komt met uw nieuwe ticket achterop de wachtlijst.

U boekt uw tickets bij een Reisbureau. Dit is uw eerste aanspreekpunt.
U wordt gewaarschuwd bij vertrek en u neemt geen contact op met uw reisbureau maar gaat het zelf proberen op te lossen

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:
06 okt 2018 22:34
Businessmodel van Ryanair. Kost ze een paar euro om aan te passen. Die kosten doen ze keer honderd en dat moet de consument vervolgens betalen. De prijs die je betaalt voor goedkope tickets.
Een paar euro? Ook bij andere, niet low budget maatschappijen, zijn de kosten behoorlijk hoog.

Eigenlijk ook niet zo vreemd, iemand boekt een ticket leest de instructies niet en om dit te herstellen moeten ze iemand aannemen op de klantenservice die de telefoon opneemt. Die persoon kost wat meer dan een paar euro. Ik denk dat Ryanair weinig verdiend aan consumenten die dergelijke fouten maken en ben blij dat ze de kosten bij de veroorzaker in rekening brengen.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kokka schreef:
07 okt 2018 10:09
Het is niet iets wat door de overheid is opgelegd, want dan zou het bij alle maatschapijen hetzelfde zijn.
Bij geen enkele maatschappij mag je vliegen op je roepnaam. Dat het soms wel eens uit coulance gedaan wordt wil niet zeggen dat dat de standaard is.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door kokka »

Ik doelde ook niet op het vliegen op je roepnaam, volgens mij mag dat inderdaad nergens. Maar alleen bij de prijsvechters betaal je kosten voor een naamswijziging die vaak hoger zijn als de kosten voor een nieuw ticket. Nogmaals, ik vind het ook zeker de verantwoording van degene die het ticket boekt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ryanair laat je staan

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Niet alleen bij prijsvechters. Maar erg verschillend omdat er geen tarief voor is vastgesteld. Altijd een verrassing.

Gesloten