LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ryanair restitutie

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Vincenti »

We hebben laatst een vlucht geboekt bij Ryan air. Extra bagage bijgeboekt; daar moet je bij Ryan air extra voor betalen.
Voor de dag van vertrek kregen we te horen dat we de extra bagage niet mee mochten nemen in verband met stakingen op het vliegveld.
Dus zijn we maar met alleen handbagage op reis gegaan. Op de dag van de vlucht nog telefonisch contact gehad met een medewerker van Ryan air die mij aanbood het bedrag van de bagageboeking terug te storten. Daar heb ik uiteraard mee ingestemd.

Nu is alleen maar de helft van de bagagekosten teruggeboekt.
Wellicht wil Ryan Air mij wel laten betalen voor het retour transport van de bagage die ik niet mee mocht nemen op de heenreis.
Ik weet het niet aangezien het mij niet lukt contact te krijgen met Ryan Air.
Live Chat(+/- 50 keer geprobeerd) altijd bezet, kom ik niet tussen.
Telefonisch: (4 keer geprobeerd) overbelast, verbinding wordt automatisch verbroken (à 1 Euro per gesprek).
Per e-mail: (4 keer geprobeerd): geen reactie.

Ik ben er nu eigenlijk wel een beetje klaar mee en wil nu op een andere manier proberen mijn geld terug te krijgen.
Voor een rechtszaak is het bedrag te klein, maar weet iemand of ik mij tot een geschillencommissie of zo kan wenden of wellicht een andere manier om in zo'n geval betaling af te dwingen?

Alvast bedankt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Heb je al eens naar de voorwaarden gekeken?
Een paar jaar geleden gold dat, als je baggge niet voldoet aan de regelgeving, ze het bedrag alsnog in rekening brengen vanwege de reservering voor het gewicht.

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Regggy »

Julie4444 schreef:Heb je al eens naar de voorwaarden gekeken?
Een paar jaar geleden gold dat, als je baggge niet voldoet aan de regelgeving, ze het bedrag alsnog in rekening brengen vanwege de reservering voor het gewicht.
Lezen is lastig als je je postcount snel omhoog moet krijgen hier zeker.. De bagage is geweigerd omdat er stakingen waren op de luchthaven, niet omdat er iets mis mee zou zijn.

On topic:

Lastig verhaal, enige dat je kunt proberen is blijven volhouden en hopen dat je een keer contact krijgt. Andere opties zijn de moeite niet voor deze bedragen helaas. Succes!

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Vincenti »

Ik ben vandaag extra vroeg opgestaan (6 uur) en jawel hoor, het is gelukt om contact te krijgen.
Het is dus inderdaad zo dat ik word geacht te betalen voor het vervoer op de terugweg van mijn bagage die ik niet mee heb mogen nemen op de heenweg.
Belachelijk! 55 Euro weggegooid!
Tips om hiertegen te ageren zijn meer dan welkom, want ik vind dit schandalig.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vincenti schreef:Ik ben vandaag extra vroeg opgestaan (6 uur) en jawel hoor, het is gelukt om contact te krijgen.
Het is dus inderdaad zo dat ik word geacht te betalen voor het vervoer op de terugweg van mijn bagage die ik niet mee heb mogen nemen op de heenweg.
Belachelijk! 55 Euro weggegooid!
Tips om hiertegen te ageren zijn meer dan welkom, want ik vind dit schandalig.
Uiteraard dient u ook de toeslag voor uw bagage op de terugweg vergoed te krijgen. Door de weigering van de bagage op de heenreis heeft het betalen voor bagage op de terugreis natuurlijk geen zin meer, u heeft voor iets betaalt waar u door toedoen van de tegenpartij geen gebruik van kunt maken.

U kunt het beste een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Meer info vindt u op de website http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... dex_nl.htm

Mocht Ryan Air blijven weigeren het geld terug te storten dan kunt u overweg een claim in te dienen bij uw reisverzekering. Deze zal de schade dan op Ryan Air proberen te verhalen.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Vincenti »

Bedankt voor je reactie.
Dat "toedoen van de tegenpartij" is arbitrair, aangezien er sprake was van een staking op het vliegveld.
Blijft staan dat ik gedwongen word om te betalen voor een dienst waar ik geen gebruik van mag maken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vincenti schreef:Bedankt voor je reactie.
Dat "toedoen van de tegenpartij" is arbitrair, aangezien er sprake was van een staking op het vliegveld.
Blijft staan dat ik gedwongen word om te betalen voor een dienst waar ik geen gebruik van mag maken.
Daar heeft u niks mee te maken...Het is de verantwoording van Ryan Air om de betaalde diensten ook te leveren, doen zij dat niet, dan dienen zij voor de al betaalde dienst uw geld terug te geven.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Wat wel belang is voor het hele verhaal of U in 1 boeking 1 retour vlucht geboekt hebt of in 1 boeking 2 losse vluchten of 2 boekingen met ieder 1 vlucht. Alleen in het eerste geval maakt U een kans om het geld van de bagage van de terug vlucht terug te krijgen. In de laatste 2 gevallen is Ryan Air namelijk niet verantwoordelijk dat U geen bagage mee neemt op de terug vlucht omdat deze los staat van de heen vlucht. Als U een retour vlucht boekt en op een heen reis wordt uw bagage geweigerd door Ryan Air, dan is het logisch dat U op de terug vlucht ook geen bagage meeneemt.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Vincenti »

Het was een retourvlucht.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit legaal is.
En dan moet er toch wat aan te doen zijn?

jwmpeters
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:20

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door jwmpeters »

Uit ervaring weet ik dat het zenden van een fax de goedkoopste en snelste manier is een claim in te dienen. Het nummer is 00353 5081703 voor bagage en 00353 5081702 voor overige.
hans peters.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vincenti schreef:Het was een retourvlucht.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit legaal is.
En dan moet er toch wat aan te doen zijn?
Dat is ook niet relevant. Een betaald dienst wordt niet geleverd en dat is in dit geval volledig de tegenpartij toe te rekenen. Het is dan ook niet legaal zoals ze handelen.

Wat er tegen te doen is heb ik al eerder aangegeven. Als dit niet helpt rest alleen een gang naar de rechter nog.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door madfred »

breien schreef:Eerlijk is eerlijk. Ik gef Raynair gelijk dat ze de bagage voor de terugreis niet terugbetalen Zij weten niet wat u allemaal aanschaft op de plaats van bestemming en of u dus op de terugreis nog steeds alleen met handbagage reist. Er zijn genoeg mensen die een stedentrip boeken om groot in te slaan bij het shoppen (Ik zeg dus niet dat u dat ook van plan bent)
Wat een onzin! TS heeft betaald voor een dienst welke niet wordt uitgevoerd, dus geeft recht op terugbetaling. Als TS met meer bagage dan toegestaan wil terugvliegen, moet hij bijbetalen maar dat heeft niks te maken met deze situatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door kweenie »

olaf79 schreef:Dat is ook niet relevant. Een betaald dienst wordt niet geleverd en dat is in dit geval volledig de tegenpartij toe te rekenen. Het is dan ook niet legaal zoals ze handelen.
De betaalde dienst - ruimte voor extra bagage voor de terugreis - wordt wel geleverd, alleen TS heeft er geen gebruik van gemaakt. Dat is heel wat anders.

Dat het niet-afnemen van de extra bagage op de terugreis is gekomen doordat er op de heenreis geen extra bagage mee mocht is hierbij in zoverre relevant, dat TS m.i. op dat moment kostenloos de reservering voor extra bagage voor de terugreis had moeten kunnen annuleren en de toeslag had moeten terugkrijgen. Maar als hij dat niet doet, dan weet Ryanair niet of hij wel of niet gebruik wil maken van de extra bagageruimte. Het kan namelijk goed zijn dat TS flink gaat shoppen en dus wel een extra koffer mee terug neemt. (Zeker omdat er vast veel spullen thuis hadden moeten blijven en dat voor sommige mensen een mooie aanleiding is om eens lekker veel nieuwe dingen te kopen.)

Dus TS had gewoon vooraf al de ruimreservering voor de terugreis moeten annuleren en dan was er niets aan de hand geweest.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:De betaalde dienst - ruimte voor extra bagage voor de terugreis - wordt wel geleverd, alleen TS heeft er geen gebruik van gemaakt. Dat is heel wat anders.

Dat het niet-afnemen van de extra bagage op de terugreis is gekomen doordat er op de heenreis geen extra bagage mee mocht is hierbij in zoverre relevant, dat TS m.i. op dat moment kostenloos de reservering voor extra bagage voor de terugreis had moeten kunnen annuleren en de toeslag had moeten terugkrijgen. Maar als hij dat niet doet, dan weet Ryanair niet of hij wel of niet gebruik wil maken van de extra bagageruimte. Het kan namelijk goed zijn dat TS flink gaat shoppen en dus wel een extra koffer mee terug neemt. (Zeker omdat er vast veel spullen thuis hadden moeten blijven en dat voor sommige mensen een mooie aanleiding is om eens lekker veel nieuwe dingen te kopen.)

Dus TS had gewoon vooraf al de ruimreservering voor de terugreis moeten annuleren en dan was er niets aan de hand geweest.
Dit is een onzin verhaal. TS had alleen handbagage en als hij alsnog met koffers voor inchecken was komen aanzuilen had hij alsnog moeten betalen. Maar dan nog het risico ligt hier bij Ryan Air, niet bij TS. Door Ryan Air heeft TS een dienst afgenomen en betaald die hij noodgedwongen niet heeft kunnen gebruiken. Ryan Air mag nog blij zijn dat TS niet op haar kosten spullen heeft gekocht ter plekke omdat hij te weinig kleding bij zich had.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
Vincenti schreef:Bedankt voor je reactie.
Dat "toedoen van de tegenpartij" is arbitrair, aangezien er sprake was van een staking op het vliegveld.
Blijft staan dat ik gedwongen word om te betalen voor een dienst waar ik geen gebruik van mag maken.
Daar heeft u niks mee te maken...Het is de verantwoording van Ryan Air om de betaalde diensten ook te leveren, doen zij dat niet, dan dienen zij voor de al betaalde dienst uw geld terug te geven.
Dat hebben ze ook gedaan, immers hij kreeg het geld terug van de niet mogelijke extra bagage op de heenvlucht, op de terugvlucht, toen er vermoedelijk niet meer gestaakt werd, was het ingekochte product gewoon te gebruiken. TS had desnoods een rugzak met x kilo bakstenen in kunnen checken, of zoals al geopperd, de resultaten van een shopweekend zoals meer mensen doen. Waarvoor TS op de terugweg die extra bagageruimte nodig had, weet Ryanair niet. Dat kan voor meegebrachte normale bagage zijn van de heenvlucht, maar dus ook andere/extra bagage,

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door kweenie »

[quote="olaf79]Dit is een onzin verhaal. TS had alleen handbagage en als hij alsnog met koffers voor inchecken was komen aanzuilen had hij alsnog moeten betalen. [/quote]
Natuurlijk niet. Hij had immers ruimte voor koffers gereserveerd, dan zou hij sowieso niet extra hoeven te betalen. Het is hier alleen de vraag of hij, in het geval dat hij geen extra bagage heeft, het geld van de van tevoren gereserveerde, maar niet gebruikte, reservering terug zou moeten krijgen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:
olaf79 schreef:Dit is een onzin verhaal. TS had alleen handbagage en als hij alsnog met koffers voor inchecken was komen aanzuilen had hij alsnog moeten betalen.
Natuurlijk niet. Hij had immers ruimte voor koffers gereserveerd, dan zou hij sowieso niet extra hoeven te betalen. Het is hier alleen de vraag of hij, in het geval dat hij geen extra bagage heeft, het geld van de van tevoren gereserveerde, maar niet gebruikte, reservering terug zou moeten krijgen.
En dat is dus waar de voorwaarden van belang zijn. Als er op de terugreis geen staking of wat dan ook was, en TS gewoon geen baggage meehad om de gereserveerde plek te vullen, betekent dat niet dat RyanAir deze plek niet gewoon zou hebben geleverd.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Vincenti »

Bedankt voor de input zover.
Om te voorkomen dat de discussie de verkeerde kant op gaat, nog de mededeling dat er door de maatschappij geregistreerd wordt of iemand bagage incheckt. Of ik daar gebruik van heb gemaakt, kan Ryanair dus gewoon nagaan. Dat is ook de reden dat ik ervoor gekozen heb mijn koffers op de terugweg niet in te checken maar weer mee te nemen als handbagage, zodat ik deze discussie niet met Ryanair hoef te voeren.
Overigens is het mij eindelijk gelukt een reactie te krijgen op een klachtenformulier dat ik voor de vijfde keer had ingevuld. Slechts een ontvangstbevestiging, maar dat biedt hoop. Zodra ik meer weet laat ik het weten.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vincenti schreef:Ik ben vandaag extra vroeg opgestaan (6 uur) en jawel hoor, het is gelukt om contact te krijgen.
Het is dus inderdaad zo dat ik word geacht te betalen voor het vervoer op de terugweg van mijn bagage die ik niet mee heb mogen nemen op de heenweg.
Belachelijk! 55 Euro weggegooid!
Tips om hiertegen te ageren zijn meer dan welkom, want ik vind dit schandalig.
Je argument is dat je een retourvlucht hebt geboekt en hebt betaald om extra bagage mee te kunnen nemen. Ryan Air heeft de overeenkomst gedeeltelijk ontbonden zodat je op de heen rijs geen extra bagage mocht meenemen. Het gevolg daarvan is dat je niets hebt aan het recht om de terug weg extra bagage mee te nemen. Deze moet daarom ook onderdeel uit te maken van de gedeeltelijke ontbinding. Daarnaast heb je recht om je belkosten vergoed te krijgen als schadevergoeding. Zelfs als er sprake zou zijn van overmacht, dan nog geld dat Ryan Air deze schade had kunnen voorkomen door je niet te laten betalen voor het bellen of door direct het juiste bedrag te betalen.
Dirkie schreef:Wat wel belang is voor het hele verhaal of U in 1 boeking 1 retour vlucht geboekt hebt of in 1 boeking 2 losse vluchten of 2 boekingen met ieder 1 vlucht. Alleen in het eerste geval maakt U een kans om het geld van de bagage van de terug vlucht terug te krijgen.
Daar maak je ook in het laatste geval kans op. Ten eerste is Ryan Air verplicht om schadevergoeding te betalen, tenzij er sprake is van overmacht en staking betekent niet gelijk dat er sprake is van overmacht. En ten tweede bestaat er tussen de twee losse boekingen een belangrijke samenhang waardoor, onder de juiste omstandigheden, de andere overeenkomst ook (gedeeltelijk) ontbonden kan worden (HR Jans/FCN).
kweenie schreef:Dat het niet-afnemen van de extra bagage op de terugreis is gekomen doordat er op de heenreis geen extra bagage mee mocht is hierbij in zoverre relevant, dat TS m.i. op dat moment kostenloos de reservering voor extra bagage voor de terugreis had moeten kunnen annuleren en de toeslag had moeten terugkrijgen.
Dat vind ik een goed argument, maar alleen als Ryan Air kan aantonen dat ze dit bij het annuleren (door Ryan Air) expliciet heeft gecommuniceerd.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Ryanair restitutie

Ongelezen bericht door Vincenti »

Hoewel ik nog geen reactie terug heb ontvangen van Ryan air, is het betwiste bedrag ondertussen bijgeschreven op mijn rekening.
Kostte wat moeite, maar toch gelukt. Klaarblijkelijk geen standaard beleid om in zo'n geval te restitueren; dat geeft te denken.
Ik heb mijn lesje wel geleerd; weer vliegen met Ryan air: ja. Weer bagage bijboeken: nee.
Bedankt voor de input.

Gesloten