LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staanplaatsen bij Blue Air

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
molesc
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2016 09:16

Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door molesc »

Reis geboekt naar Kreta via TUI. Kreeg echter zowel op heen- als terugreis Blue Air. Dat had ik niet geboekt. Ik vind het ronduit verkeerd dat men zo maar mag wisselen als Touroperator. Blue Air zei dat voor deze zomer vaker ingehuurd waren. Dit is dus niet een incident, maar structureel waarover de reiziger niet geinformeerd wordt bij boeking. Verschil in kostenplaatje steekt TUI in haar/zijn zak. Maar de reiziger verwacht TUI kwaliteit, betaalt ook TUI, en krijgt Blue Air "kwaliteit" en die was ver te zoeken. Ik had dezelfde stoel geboekt voor heen en terug 32A. Heen was de plaats krap. Terug niet te doen. Reden volgens crew was dat meer mensen dan verwacht Comfort hadden geboekt en daardoor de achterste rij te weinig ruimte had. Advies crew: ga maar staan als we met de catering en de dutyfree ronde klaar zijn. Belachelijke toestanden en ik ben maar 1.70m.
Ben bezig met een klachtenprocedure bij TUI maar die zeggen Doei tot over 6 weken.

mangogirl
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 apr 2008 01:25

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door mangogirl »

http://www.tui.nl/vliegtickets/overons/vliegtuigen/

Ze houden het niet bepaald geheim, binnen 3 klikken op hun site bovenstaande informatie gevonden. En denkt u dat het inhuren van vliegtuigen voor Tui gratis is? Natuurlijk is het niet goedkoper voor ze om mensen met een ingehuurd vliegtuig te vervoeren ipv met hun eigen vliegtuigen. Er willen gewoonweg meer mensen op vakantie dan dat zij beschikbaarheid hebben. Dan kunnen ze twee dingen doen; zorgen dat er extra beschikbaarheid is zodat iedereen voor een acceptabel tarief de vakantie kan boeken waar ze naar op zoek zijn. Of een enorm tekort aan vliegtuigstoelen creeeren waardoor de prijzen enorm stijgen en een groot aantal mensen helemaal niet weg kunnen. Weet u hoeveel beenruimte Tui aanbiedt in iedere klasse? En heeft u het nagemeten aan boord? Pas dan kunt u eventueel stellen dat u niet gekregen heeft wat u geboekt heeft.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door Brahms »

molesc schreef:Reis geboekt naar Kreta via TUI. Kreeg echter zowel op heen- als terugreis Blue Air. Dat had ik niet geboekt. Ik vind het ronduit verkeerd dat men zo maar mag wisselen als Touroperator. Blue Air zei dat voor deze zomer vaker ingehuurd waren. Dit is dus niet een incident, maar structureel waarover de reiziger niet geinformeerd wordt bij boeking. Verschil in kostenplaatje steekt TUI in haar/zijn zak. Maar de reiziger verwacht TUI kwaliteit, betaalt ook TUI, en krijgt Blue Air "kwaliteit" en die was ver te zoeken. Ik had dezelfde stoel geboekt voor heen en terug 32A. Heen was de plaats krap. Terug niet te doen. Reden volgens crew was dat meer mensen dan verwacht Comfort hadden geboekt en daardoor de achterste rij te weinig ruimte had. Advies crew: ga maar staan als we met de catering en de dutyfree ronde klaar zijn. Belachelijke toestanden en ik ben maar 1.70m.
Ben bezig met een klachtenprocedure bij TUI maar die zeggen Doei tot over 6 weken.
Heb nog nooit gehoord dat de stoelen in een vliegtuig verzet worden nav. aanbod reizigers. Dus als ik het verhaal goed begrijp is een monteur voor vertrek vlucht bezig geweest in het toestel om meerdere rijen stoelen te verplaatsten waarna achterste rij zo krap kwam te staan dat je er niet kon zitten ?

molesc
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2016 09:16

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door molesc »

De crew gaf deze reden aan op onze vraag waarom er minder ruimte was terug dan heen. Of ik geloof dat een monteur even voor vertrek alle stoelen verplaats zei ik niet. Je boekt dezelfde stoel, zelfde plaatsnummer en zelfde type aircraft 737, en je hebt minder beenruimte op terugreis. Of ik ben gegroeid of het toestel is gekrompen, beiden niet aannemelijk of stoelruimte is variabel. M.a.w. je kunt geen peil erop trekken en ook geen afgewogen beslissing nemen want informatie klopt niet. Ik zat net niet tegen de stoel aan van degene voor me en in haar rug op terugreis. Daar heb ik geen meetlat voor nodig.
Bij boeking was niet aangegeven dat mijn vlucht door Blue Air zou worden verricht. Dat is zelfs al door het reisbureau bevestigd. Dat TUI in het algemeen sommige vluchten gaat vervangen zegt niets over mijn vlucht en de informatie dient vermeld te worden bij boeking zodat je een afgewogen keuze kunt maken.
Ik heb niets te maken met hoe duur het voor TUI is, ik moet hard sparen voor een vakantie en krijg waardeloos vervoer en verkeerde informatie bij boeking.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door Moneyman »

Natuurlijk worden die stoelen niet verzet. Ik denk eerder dat er van hetzelfde type toestellen meerdere varianten zijn, net zoals je sommige auto's zowel als 5- als als 7-zitter kunt krijgen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door Moneyman »

Misschien moet je trouwens dit topic eens lezen, daar is dit issue uitgebreid bediscussieerd - en toegelicht.

viewtopic.php?f=19&t=164451

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door Brahms »

Van de 737 zijn heel veel types, met een zitplaatscapaciteit van 85 tot 215 zitplaatsen. Interessant is dan om na te gaan of heen en terug wel hetzelfde type 737 was.
Zelf heel veel in de 737 gevlogen en er zijn gewoon veel verschillen.
Bij bv Transavia staan de stoelen zeer krap en dat wordt met het jaar erger.....
Verder is natuurlijk belangrijk, met welk type(s) vliegt TUI en met welke type(s) Blue-Air.
molesc schreef:......... Verschil in kostenplaatje steekt TUI in haar/zijn zak.?.....
molesc schreef:..........Ik heb niets te maken met hoe duur het voor TUI is........
TUI verkoopt zo veel mogelijk reizen, dit is nu eenmaal het streven bij een commercieel bedrijf. Omdat ze zelf wel veel hotels kunnen boeken maar minder vliegtuigstoelen tot haar beschikking heeft, wordt een deel van het transport uitbesteed, of dit financieel gunstig is voor TUI, is voor een buitenstaander niet te bepalen.......

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou de titel even aanpassen, Blue Air vliegt dus duidelijk niet met staanplaatsen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk anders ook eens wat Tui zelf aangeeft.

http://www.tui.nl/klantenservice/?faqnodeid=13422

@snuffel: Dat er verschillende afstanden zijn, betekent niet dat er met de stoelen geschoven kan worden, maar slechts dat er verschillende opstellingen mogelijk zijn.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door Brahms »

Moneyman schreef:
@snuffel: Dat er verschillende afstanden zijn, betekent niet dat er met de stoelen geschoven kan worden, maar slechts dat er verschillende opstellingen mogelijk zijn.
Daarom staan de stoelen ook geschroefd op rails. Zo is verplaatsen mogelijk, maar niet voor elke vlucht anders.
Tevens kunnen de stoelen er dan enigszins makkelijk uit, om er een vrachttoestel van te maken, een mogelijkheid welke bijna alle 737 hebben.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. Best flexibele toestellen!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Door dit soort vragen/klachten hoop je eigenlijk dat vliegen weer heel snel een stuk duurder wordt....

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door Brahms »

GJvdZ schreef:Door dit soort vragen/klachten hoop je eigenlijk dat vliegen weer heel snel een stuk duurder wordt....
Dat is complete onzin. Je zit niet uren en uren in een 737, hooguit zo'n 3 uurtjes en dat is best te overleven.
Het is een vorm van massatransport waar je niet te hoge eisen aan moet stellen. Met de trein naar bv Turkije is ook verre van comfortable, duurt nogal lang en kost ruim meer.
Af en toe indien gewenst even wandelen naar de WC voorin, en ook achterin :D en voordat je het weet wordt de landing ingezet.
Moet je 10 uren vliegen, dan kom je ook niet in een 737 terecht en heb je alle ruimte, zoals in een 747.

MM919
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jun 2016 19:32

Re: Staanplaatsen bij Blue Air

Ongelezen bericht door MM919 »

Wanneer de luchtvaartmaatschappij bij boeking van de reis staat aangegeven dan heeft U recht op vergelijkbare service. U kunt behalve bij TUI ook uw klacht indienen bij de ANVR. Ook een goedkopere klasse dient voldoende beenruimte te hebben en staan in een toestel is met het oog op het opstijgen/landen maar ook luchtzakken niet toegestaan.

Gesloten