Staking Scandinavian Airlines (SAS): wat zijn mijn rechten/wat moet ik doen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Staking Scandinavian Airlines (SAS): wat zijn mijn rechten/wat moet ik doen

Ongelezen bericht door Missivo »

Maanden geleden een vlucht geboekt van Amsterdam naar kiruna via Schiphol en de vlucht Stockholm Amsterdam. Vlucht is meerdere keren gewijzigd door sas nu is het Amsterdam kiruna via Kopenhagen een Stockholm. Wij vliegen op 7 juli. Op 3 juli komt er bericht van sas dat de piloten mogelijk staken. Op 4 juli kunnen we zien welke delen van de vlucht mogelijk niet doorgaan. Het betreft Kopenhagen Stockholm en Stockholm kiruna.
Morgen gaan we sas bellen maar ik wil graag weten wat we moeten doen, vragen:
Hebben we recht op 400 pp?
Mogen we een voucher weigeren?
Hebben we recht op geld terug voor de los geboekte terugvlucht?
Waar moeten we nog meer aan denken?
Ik zou jullie hulp op prijs stellen

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Staking Scandinavian Airlines (SAS): wat zijn mijn rechten/wat moet ik doen

Ongelezen bericht door Missivo »

Sorry de vlucht is Amsterdam kiruna via stockholm

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Staking Scandinavian Airlines (SAS): wat zijn mijn rechten/wat moet ik doen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Een voucher mag u ten alle tijden weigeren. Indien u recht heeft op geld dan moet dit in euro's uitbetaald worden. Op vrijwillige basis mag u een voucher accepteren.


SAS moet u omboeken indien de vlucht geannuleerd is. Zolang de vlucht niet geannuleerd is kunt u het beste afwachten (tenzij u een heel belangrijk afspraak heeft en extra wilt betalen voor een vlucht eerder, dan vervallen je rechten).

Bij vertraging heeft u recht op een vergoeding, tenzij er sprake is van overmacht. Een staking van eigen personeel is geen overmacht, van externe personeel wel. www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtv ... een-vlucht
Neem hierover bij terugkomst in Nederland contact op met SAS, indien SAS de vergoeding niet wilt betalen neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of een claimbureau.

Indien de vertraging meer dan 5 uur bedraagt mag u op vrijwillige basis uw geld terug vragen. Soms doen luchtvaartmaatschappijen dit ook bij kleinere vertraging.

Omdat u (als ik het goed begrijp) 2 enkeltjes gekocht heeft, is het uw eigen verantwoordelijkheid om bij uw retourvlucht aanwezig te zijn. Vervolgschade wordt niet vergoed.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Staking Scandinavian Airlines (SAS): wat zijn mijn rechten/wat moet ik doen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nu maar hopen dat ze de claim nog verwerken voordat ze failliet zijn. In de VS hebben ze al uitstel van betaling aangevraagd.

Plaats reactie