LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sunweb , oplichters

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
moniquegroen
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2010 20:03

Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door moniquegroen »

Dag mensen,

Ik heb afgelopen weekend een reis bij Sunweb geboekt via internet. Een last minute samen met mijn zoontje voor 8 dagen Griekenland , vertrek 12 juli . De reis koste 790 euro en dit geld heb ik direct betaald. Ik ontving de reispapieren even later via de mail, en dolblij vertelde ik mijn zoontje dat we op vakantie gaan!

Vanmorgen kreeg ik een email van Sunweb dat er een fout in het syteem was geweest en de prijs van mij al betaalde reis werd aangepast , de reis koste nu maar liefs 1530 euro! En dit geld moet ik dus betalen of de reis binnen 3 dagen annuleren!

Aangezien ik dit geld niet heb en het ook een belachelijke prijs vind en het verschil ook idioot, ben ik nu genoodzaakt mijn reis te annuleren. Daarnaast als ik nu op de website naar precies dezelfde reis kijk kost hij daar 1034 euro, dus het bedrag van 1530 euro klopt van geen kant.

Ik heb Sunweb gebeld en gemaild, en zij beroepen op de voorwaarden en zeggen dat er bij een systeemfout een boeking mag worden aangepast. Ik ben echter niet overtuigd van een systeemfout, aangezien ik het bedrag van 790 euro een redelijk bedrag vindt. En dit bedrag het hele weekend op de website vermeld heeft gestaan. Naar mijn mening gingen de aanbiedingen sneller dan verwacht en hebben ze de prijs omhooggerikt, op de website staat nu ook bij de reis dat er nog maar twee beschikbaar zijn.

Ik spreek echt schande van deze kwestie en hoop dat iemand weet wat ik hieraan kan doen!

MVG,

Monique

Jérémy Dellière
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jul 2010 00:34
Locatie: Unsere liebe Frau im Walde-Sankt Felix

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Jérémy Dellière »

Hallo,

Als de prijs voor 1,95 euro op de website had gestaan hadden zij een punt. Dat was een fout die U tevoren had kunnen vermoeden.

Die 790 euro lijkt een alleszins redelijk bedrag. Ik vind dat zij U die reis voor dat bedrag dienen te verstrekken. Het argument van een systeemfout is een non-argument. Daar kun je je natuurlijk altijd achter verschuilen.

Ik zou de maatschappij een brief sturen waarin U dit stelt en dat U deze zaak zal voorleggen aan de geschillencommissie reizen indien zij wederom niet ingaan op uw eis.

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Abarth »

Ik denk dat u inderdaad een goed argument heeft om sunweb u de reis voor dit geld te geven.
Maak hier inderdaad werk van.
Het is zaak een compleet dossier aan te leggen. Doe niets meer telefonisch maar laat alles per mail en/of brief bevestigen. (lees en ontvangstbevestiging)
Noteer datums, tijden en personen
Lees goed alle papieren en de voorwaarden die u heeft ontvangen.
Kopieer de algemene voorwaarden die u heeft ontvangen en vergelijk deze met de site van sunweb.
Schakel uw rechtsbijstand, geschillencommisie en of buro voor rechtshulp in.

Veel Succes!
ps vergeet niet de voortgang en afloop te melden.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door tennis »

Kan je de link niet geven van de reis?
Alleen als je het niet te persoonlijk vind!

Roosje1957
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Wat een rotsituatie, zeg.
Volgens mij mag Sunweb dit niet doen.
Volgens de ANVR-voorwaarden, art. 2.2:

Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig door deze
worden herroepen. Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van
de reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping dient zo spoedig
mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 (reizen naar Europa en de Middellandse
Zeelanden) resp. 16 (reizen naar overige bestemmingen) kantooruren na
aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen.
De reiziger heeft in dat geval recht op onverwijlde restitutie van eventueel betaalde
gelden.


Als ik het goed begrijp, kreeg jij deze reactie later dan 8 uur na reservering?
Volgens mij sta je dan wel sterk.
Ik zou, zoals anderen ook al aangaven NIETS meer telefonisch doen en alles per mail.
Ook zou ik de tip opvolgen om de Geschillencommissie alvast in te schakelen(http://www.sgc.nl), of in elk geval dit al duidelijk (schriftelijk/per mail) aan Sunweb te laten weten.

Voor alle ANVR voorwaarden zie:
http://www.anvr.nl/uploads/opreis/Boeke ... aarden.pdf

Laat je even weten hoe het verder gaat?

Sterkte en ik hoop dat je gewoon op vakantie kunt gaan voor die reissom die jij al betaald hebt.

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Juist ja »

Ik sluit me aan bij Roosje1957. Als ze later dan 8 kantooruren zijn teruggekomen op de prijs dan sta je in je recht. Zijn ze binnen de 8 kantooruren teruggekomen op de prijs dan hebben ze dat conform de ANVR Voorwaarden gedaan en heb je nergens recht op. Ik ben benieuwd.

moniquegroen
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2010 20:03

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door moniquegroen »

Beste Mensen,

Dank voor jullie reacties. Ik heb zaterdag geboekt en maandag ochtend hebben ze het aangepast. Dit zijn dus binnen de kantoor uren, maar wat zijn tegenwoordig nog kantooruren als het over internet gaat? Ze konden mij de reis aanbieden en de reispapieren mailen.

Wat ook opvallend is , is dat Sunweb de reis niet heeft teruggetrokken maar ze het aan mij overlaten de reis te annuleren.

Het bedrag van 1530 euro dat Sunweb van mij wilt hebben is een vreemd bedrag , aangezien de reis gister voor 1034 euro te boeken was! De reis is nu ineens uitverkocht, de reis liep dus beter dan verwacht. Vandaar dat ze mij nu meer geld willen aftroggelen, of ze hopen dat ik de reis annuleer omdat er ineens meer vraag was. Nederland zal na een spannend WK wel graag op vakantie willen een dag na de finale.

Ik ben niet van plan de reis te annuleren, en neem jullie advies mee in mijn beslissingen.

MVG,

Monique

Roosje1957
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Als ik jou was, zou ik eens bellen met de Geschillencommissie.
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Ik ben heel benieuwd naar de (hopelijk voor jullie goede) afloop!!!!

moniquegroen
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2010 20:03

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door moniquegroen »

Beste mensen,

Ik ben net gebeld door de marketing afdeling van Sunweb. Ze hebben me de reis weer gegeven! Na heel veel mailen met Sunweb heeft mijn laatste (onderstaande mail) hun wel even aan het denken gezet. Ik had de reis gister geannuleerd omdat het toch heet onder de voeten werd. Het was nu ondertussen uitverkocht maar ze hebben het hotel gebeld en bij geboekt!!!! De aanhouder wint , zullen we maar zeggen .

Beste,

Of jullie nou wel of niet binnen jullie kantooruren gehandeld hebben maakt geen enkel verschil in deze onfatsoenlijke situatie. Ik blijf bij mijn punt dat er geen sprake is van een systeemfout.

Omdat jullie mij geen keus laten door mij 1530 euro af te dwingen voor de reis, ben ik genoodzaakt de reis te annuleren. De vakantiestemming met Sunweb is voor mij en mijn zoontje ondertussen goed verpest! Bij deze annuleer ik de reis en sommeer ik jullie mijn geld zo snel mogelijk terug te storten.

Jullie kunnen nu enkele honderden euro's meer verdienen aan de reis, dan toen het nog als een lastminutereis voor 790 euro door mij geboekt en betaald was. Maar of dit uiteindelijk voor jullie, met het oog op klant verlies en slechte publiciteit, rendabel is betwijfel ik. In het verleden ben ik met groot plezier met jullie op reis geweest, zo ook meerdere leden van mijn familie en vrienden, het zal u niet verbazen te horen dat dit in de toekomst niet meer zal gebeuren.

U zult nog van mij horen.


Hoogachtend,

M. van der Groen

Jérémy Dellière
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jul 2010 00:34
Locatie: Unsere liebe Frau im Walde-Sankt Felix

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Jérémy Dellière »

Gefeliciteerd Monique.

We krijgen de reisbranche wel op de knieen

Roosje1957
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Wat fijn, Monique.
Gefeliciteerd, hoor.
Ik hoop dat jij en je zoontje een geweldige vakantie zullen hebben!!!!

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door tennis »

Alles is opgelost, dus fijne vakantie!
Hopend voor jullie, dat nu het hotel niet overboekt is!

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door geengast »

tennis schreef:Alles is opgelost, dus fijne vakantie!
Hopend voor jullie, dat nu het hotel niet overboekt is!
Misschien nog meer hopen dat de stakingen dan voorbij zijn!

moniquegroen
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2010 20:03

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door moniquegroen »

Ik wil nog even de reactie van consuwijzer met jullie delen.


Geachte mevrouw van der Groen,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 5 juli 2010. In uw e-mail schrijft u dat u een reis heeft geboekt bij Sunweb. Nu heeft u een e-mail bericht ontvangen van Sunweb waarin staat dat de door u betaalde bedrag niet voldoende is. Het bedrag wordt verhoogd. U bent het hier niet mee eens. In deze e-mail vertellen wij u wat uw rechten zijn als consument.

Een reisorganisatie mag in de algemene voorwaarden zetten dat zij de prijs nog tot twintig dagen voor vertrek mag verhogen. Volgens de wet mag de prijs alleen verhoogd worden in verband met een verandering in:

de kosten van vervoer. Dit is inclusief wijzigingen in de brandstofkosten;
de verschuldigde heffingen, of;
de toepasselijke wisselkoersen.

De reisorganisatie moet deze verandering zo snel mogelijk aan u laten weten. De organisatie moet ook laten zien hoe ze de verhoging heeft berekend. U hoeft niet akkoord te gaan met deze verhoging.

Gaat u niet akkoord met de verhoging?
Als u niet akkoord gaat met de verhoging, kan de reisorganisatie de overeenkomst opzeggen. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. U krijgt geen schadevergoeding. Zegt de reisorganisatie de overeenkomst niet op? Dan betaalt u gewoon de oude prijs, zonder verhoging.

Staat niet in de algemene voorwaarden dat de prijs kan worden verhoogd?
Heeft de reisorganisatie niet in haar algemene voorwaarden gezet dat zij de prijs kan verhogen? Dan mag de organisatie dit ook niet doen. Let wel op: verhoogt de organisatie de prijs wel en gaat u hiermee akkoord? Dan zit u hieraan vast. Kijk dus altijd eerst in de algemene voorwaarden of de reisorganisatie de prijs mag verhogen.

Is de reisorganisatie aangesloten bij de ANVR?
Is uw reisorganisatie aangesloten bij de ANVR, dan gelden nog een aantal extra regels. Deze regels gelden naast de regels die hierboven staan.

De reisorganisatie mag de prijs veranderen tot twintig dagen voor vertrek. Maar alleen als u nog niet het hele bedrag hebt betaald.
Hebt u wel het hele bedrag betaald? Dan mag de reisorganisatie de prijs veranderen tot zes weken voor vertrek. Worden de verschuldigde belastingen, heffingen, of vervoerskosten binnen zes weken voor vertrek onverwacht verhoogd? En had de reisorganisatie dit niet hoeven verwachten? Dan mag de reisorganisatie de reissom wel verhogen tot twintig dagen voor vertrek.
Binnen drie werkdagen nadat de prijsverandering aan u is gemeld, mag u laten weten dat u niet akkoord gaat met deze prijsverandering. Daarna mag de reisorganisatie de overeenkomst binnen zeven werkdagen opzeggen.

De reisorganisatie wil de prijs verhogen. U wilt dat niet. Wat kunt u doen?

Bespreek uw klacht eerst met de reisorganisatie. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen.
Schrijf de reisorganisatie een brief. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. Zet in deze brief de volgende informatie:
vraag of de reisorganisatie om voor een bepaalde datum te bevestigen dat hij de overeenkomst uitvoert voor de afgesproken prijs.
laat weten dat u de overeenkomst ontbindt als de reisorganisatie zich niet aan de afspraken houdt. En dat u dan recht hebt op terugbetaling van de betaalde prijs.
geef de reisorganisatie een bepaalde datum waarvoor u een schriftelijke reactie wilt ontvangen. Let op: de tijd die u de recreatieondernemer geeft moet wel redelijk zijn.
vermeld welke vervolgstappen u neemt als de reisorganisatie geen goede oplossing biedt.
Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kan deze u misschien helpen met uw brief.
Kijk voor voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:

Leg uw klacht voor aan De Geschillencommissie. Dat kan alleen als de reisorganisatie is aangesloten bij de brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Bijvoorbeeld de brancheorganisatie ANVR. Of de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie als u de vakantie via internet hebt geboekt. De reisorganisatie kan ook rechtstreeks bij De Geschillencommissie zijn ingeschreven. Kijk voor meer informatie over De Geschillencommissie op: www.degeschillencommissie.nl
Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.

Uw mening over ConsuWijzer?
Wij horen graag wat u van onze dienstverlening vindt! Daarom hebben wij onderzoeksbureau Blauw gevraagd dat voor ons te onderzoeken. U kunt binnenkort een e-mail krijgen. Daarin nodigt Blauw u uit om een aantal vragen te beantwoorden over ConsuWijzer. Wilt u niet meewerken aan het onderzoek? Dan kunt u de e-mail gewoon verwijderen. ConsuWijzer en Blauw zullen uw e-mail adres niet voor andere doeleinden gebruiken.


Vragen?
Hebt u nog vragen? Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen we naar uw contactnummer. Dat nummer is 100072007. Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70
Postbus 1031
2260 BA Leidschendam

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Zante »

Jérémy Dellière schreef:Hallo,

Als de prijs voor 1,95 euro op de website had gestaan hadden zij een punt. Dat was een fout die U tevoren had kunnen vermoeden.

Die 790 euro lijkt een alleszins redelijk bedrag. Ik vind dat zij U die reis voor dat bedrag dienen te verstrekken. Het argument van een systeemfout is een non-argument. Daar kun je je natuurlijk altijd achter verschuilen.

Ik zou de maatschappij een brief sturen waarin U dit stelt en dat U deze zaak zal voorleggen aan de geschillencommissie reizen indien zij wederom niet ingaan op uw eis.
Een reisorganisatie mag binnen 8 kantooruren terug komen op een prijs volgens de ANVR voorwaarden. Dus of het nou om 1,95 of 790 euro gaat maakt daarbij niks uit.

De 'eis' indienen bij de Geschillencommissie heeft dan ook geen zin, omdat Sunweb technisch gezien niets fout heeft gedaan.

Maar ik kan me voorstellen dat dat erg vervelend is.

beekkie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2013 15:01

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door beekkie »

Zelfs nu in 2013 hanteert Sunweb nog deze regel.
ik heb gisteren een reis naar Turkije geboekt voor 2300 euro en vanmiddag kreeg ik een telefoontje van Sunweb dat er een fout was gemaakt bij de korting berekening en dat de goede prijs nu 3700 euro!!!! was. Met de verwijzing naar de voorwaarden waarin staat dat ze tot 8 kantooruren na boeking dit mogen wijzigen.
Elders heb ik al meer van dit soort klachten gelezen, het kan schijnbaar!

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Regggy »

beekkie schreef:Zelfs nu in 2013 hanteert Sunweb nog deze regel.
ik heb gisteren een reis naar Turkije geboekt voor 2300 euro en vanmiddag kreeg ik een telefoontje van Sunweb dat er een fout was gemaakt bij de korting berekening en dat de goede prijs nu 3700 euro!!!! was. Met de verwijzing naar de voorwaarden waarin staat dat ze tot 8 kantooruren na boeking dit mogen wijzigen.
Elders heb ik al meer van dit soort klachten gelezen, het kan schijnbaar!
Het kan, het is toegestaan. De enige reden dat deze topicstarter haar reis kreeg is omdat bedrijven doodsbang zijn voor slechte reclame op internet. Dikke vette pech dus :(

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door olaf79 »

Regggy schreef:
beekkie schreef:Zelfs nu in 2013 hanteert Sunweb nog deze regel.
ik heb gisteren een reis naar Turkije geboekt voor 2300 euro en vanmiddag kreeg ik een telefoontje van Sunweb dat er een fout was gemaakt bij de korting berekening en dat de goede prijs nu 3700 euro!!!! was. Met de verwijzing naar de voorwaarden waarin staat dat ze tot 8 kantooruren na boeking dit mogen wijzigen.
Elders heb ik al meer van dit soort klachten gelezen, het kan schijnbaar!
Het kan, het is toegestaan. De enige reden dat deze topicstarter haar reis kreeg is omdat bedrijven doodsbang zijn voor slechte reclame op internet. Dikke vette pech dus :(
Nee, het kan niet en het is niet toegestaan. Zoals consuwijzer als schrijft:

Volgens de wet mag de prijs alleen verhoogd worden in verband met een verandering in:
de kosten van vervoer. Dit is inclusief wijzigingen in de brandstofkosten;
de verschuldigde heffingen, of;
de toepasselijke wisselkoersen.

Een systeemfout is geen geldige reden. Dat hun systeem niet werkt is hun risico.

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Juist ja »

Consuwijzer heeft hier niets mee te maken. De ANVR Voorwaarden zijn leidend en die zijn hier in dit topic al meerdere malen uitgelegd. Als Sunweb binnen de door de ANVR gestelde termijn op een prijs terugkomt dan mag dat.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door olaf79 »

Juist ja schreef:Consuwijzer heeft hier niets mee te maken. De ANVR Voorwaarden zijn leidend en die zijn hier in dit topic al meerdere malen uitgelegd. Als Sunweb binnen de door de ANVR gestelde termijn op een prijs terugkomt dan mag dat.
En dat bepaal jij? Consuwijzer gaat over alle consumentenzaken dus ook over reizen. Consuwijzer heeft uiteengezet wat de rechten en plichten zijn betreffende het aanpassen van de prijs. Een fout in het computersysteem is GEEN, IK HERHAAL GEEN wettige reden om de prijs aan te passen. En zeker niet te verdubbelen. Daarnaast moet Sunweb een duidelijke berekening laten zien hoe ze aan het nieuwe bedrag komen. Bovendien mag Sunweb de prijs helemaal niet meer aanpassen 6 weken voor vertrek.

Gesloten