Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
EPNoord
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2020 14:44

Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door EPNoord »

Begin dit jaar heb ik een autovakantie in juli/augustus geboekt voor het gezin van twee weken naar Spanje. Het betrof twee keer een huis van Belvilla, via een onafhankelijke touroperator. Wij hebben toen ruim 900 euro aanbetaald.
Gezien de Corona-ontwikkelingen zien wij het niet zitten om met de auto door België, Frankrijk en Spanje te gaan reizen, los van of dat mag tegen de tijd dat wij gaan.
Wij hebben geïnformeerd of het mogelijk is om om te boeken naar een huis in Nederland, voor een week. Wij hebben via de onafhankelijk touroperator een alternatief aangeboden gekregen in Limburg. Wat mij echter verbaasd is dat ik geconfronteerd wordt met omboekingskosten a raison van 198 euro.
Is dat normaal, en mag dat zo maar? Zeker in deze tijd?

Ik hoor graag reacties hierop. Dank u wel alvast!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ja, dit mag. Misschien zijn het de gewone omboekingskosten, misschien hebben ze er een schepje bovenop gedaan vanwege de ook voor hen moeilijke tijden. Hoe dan ook, het mag. Waarom niet?
U neemt immers het initiatief tot de wijziging en 'omboeken' is geen recht.
Annuleren waarschijnlijk wel, maar dat is ook niet gratis.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door berndv »

EPNoord schreef:
04 jun 2020 14:53
Begin dit jaar heb ik een autovakantie in juli/augustus geboekt voor het gezin van twee weken naar Spanje.
verwachting is dat er in juli/augustus geen reisbeperkingen meer gelden voor Spanje, of de landen waar u doorheen reist om in Spanje te komen.
EPNoord schreef:
04 jun 2020 14:53
Wat mij echter verbaasd is dat ik geconfronteerd wordt met omboekingskosten a raison van 198 euro.
Is dat normaal, en mag dat zo maar? Zeker in deze tijd?
U neemt het initiatief tot omboeken, dan gelden, ook in deze tijd, de gewone voorwaarden zoals u bent overeengekomen. Er waren feitelijk geen beperkingen om de reis uit te voeren, dus dan gelden er ook geen andere regels dan de normale contractregels.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Jablan »

EPNoord schreef:
04 jun 2020 14:53
Begin dit jaar heb ik een autovakantie in juli/augustus geboekt voor het gezin van twee weken naar Spanje. Het betrof twee keer een huis van Belvilla, via een onafhankelijke touroperator. [...] Wij hebben via de onafhankelijk touroperator een alternatief aangeboden gekregen in Limburg. Wat mij echter verbaasd is dat ik geconfronteerd wordt met omboekingskosten a raison van 198 euro. Is dat normaal, en mag dat zo maar? Zeker in deze tijd?
U betaalt graag teveel. Belvilla geldt al als overprijsde vakantiehuizenbemiddelaar en dan nog via een derde partij boeken...

De omboekingskosten zijn volstrekt in orde: reservering annuleren en een nieuwe reservering maken, is nu eenmaal niet gratis. Normaal is 30% annuleringskosten.

Voor een volgende keer:
- Boek direct bij de aanbieder of een goede bemiddelaar. Micazu, Natuurhuisje, Ferienhausmiete, vakantiehuizenspanje zijn al vier bedrijven met breed aanbod, een bereikbare klantenservice en goede voorwaarden voor gasten en eigenaar.
- Als je al vroeg wilt boeken, sluit een doorlopende reis-/annuleringsverzekering af. Alleen voor de echt populaire bestemmingen heeft vroeg boeken zin. In de regel is een paar weken voor vertrek nog ruim aanbod beschikbaar tegen dezelfde prijzen.

KaKo2000
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2021 13:43

Re: Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door KaKo2000 »

Boek direct bij de aanbieder of een goede bemiddelaar. Micazu, Natuurhuisje, Ferienhausmiete, vakantiehuizenspanje zijn al vier bedrijven met breed aanbod, een bereikbare klantenservice en goede voorwaarden voor gasten en eigenaar.

Hoe weet u dat dit zo is?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Jablan »

Je zou die vier sites zelf kunnen bezoeken en zo tot een mening kunnen komen. Bekijk het aanbod, lees de bemiddelingsvoorwaarden, test de bereikbaarheid van de klantenservice.

Deze bemiddelaars bestaan niet sinds gisteren, het aanbod komt niet zomaar op de site (de controles zijn veel scherper dan bij Airbnb bijv.) en je hebt contactmogelijkheid met de verhuurder.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Dirkie »

KaKo2000 schreef:
03 nov 2021 13:49
Boek direct bij de aanbieder of een goede bemiddelaar. Micazu, Natuurhuisje, Ferienhausmiete, vakantiehuizenspanje zijn al vier bedrijven met breed aanbod, een bereikbare klantenservice en goede voorwaarden voor gasten en eigenaar.

Hoe weet u dat dit zo is?
Of dit na bijna anderhalf jaar nog van belang is weet ik niet :mrgreen:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Jablan »

:mrgreen: Volgens het gastenboek is het elk jaar opnieuw van belang.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Touroperator brengt omboekingskosten in rekening, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Jablan »

Als aanvulling: bij Natuurhuisje verplicht en bij Micazu naar eigen keuze: direct betalen via OBP. Dat houdt in, dat je geld bij Online Betaal Platform wordt gestald en pas wordt uitbetaald als je werkelijk bent aangekomen in het huis of pas nadat je alweer thuis bent gekomen.

Gesloten