LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vliegtuigtanken na instap passagiers

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
water

vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door water »

Op 26 januari zou ik vertrekken uit boedapest naar Amsterdam schiphol
het vliegtuig kwam een kwartier te laat aan, dus vertraging. Op zich geen probleem een kwartier of half uur met zo,n reis kan je incalculeren.
Ik kon al snel aan boord en zat met alle passegiers al keurig in de riemen, toen de stuwardes omriep of we de gordels los wilden maken, omdat het vliegtuig nog niet afgetankt was en goed de stuardessen in de gaten moesten houden zodat we bij evt. calamiteiten snel uit het vliegtuig konden komen[als er brand uitbreekt].
In ieder geval zat ik niet meer rustig in het toestel, wat geen probleem was maar gewoon niet hoort is dat de verkeerde cartering aan boord gebracht was.Ik heb nog met de KLM contact hierover opgenomen en volgens hen staat het in de voorschriften dat het is toegestaan te tanken als de passagiers aan boord zijn. Volgens de brandweer is dat verboden. Nu mijn vraag.Wie heeft er gelijk? het houd mij bezig omdat ik regelmatig op boedapest vlieg en dit nog nooit meegemaakt heb.
we kwamen zelfs een kwartier eerder aan dan het oorspronkelijke tijdstip vermeldde.
alvast bedankt[/b]

Bertaw

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Bertaw »

Heb hetzelfde meegemaakt met een tussenstop van Transavia vanuit Spanje op Maastricht. Welicht niet gebruikelijk, mogelijk verboden, maar het wordt meer gedaan door diverse maatschappijen.

armiva

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door armiva »

Ik heb het twee jaar geleden ook meegemaakt. Een tussenstop in Antalya. Er gingen passagiers uit en diegene die door moesten naar Bodrum moesten blijven zitten. Met de stoelriemen vast. Ondertussen werd er getankt. Hierna kwamen de passagiers er weer in die terug naar nederland gingen. We vlogen toen met Martin Air.

Gast

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Gast »

Ook ik heb een tussenstop in Tel Aviv meegemaakt waarbij alleen getankt werd. Binnen 25 minuten waren we weer in de lucht.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door resp00112469 »

In de tijd dat ik platformdiensten heb gedaan op Zestienhoven, 1966-68 was het verboden een toestel te tanken met passagiers aan boord. Zelfs de accu wagen mocht tijdens het tanken niet aangesloten zijn. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de regels wat dat betreft zijn gewijzigt.

Vr. Gr. Hans.

Gast

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Gast »

Beste hans.
Ik kan je vertellen dat je het niet geheel bij hetrechte eind hebt.Wij hebben al 4 keer mee gemaakt dat we al in het toestel zaten en nog getanktwerd .Tweemaal in nederland en eenmaal griekenland en een maal spanje en ik keek er nog niet eens meer van op. Het was voor ons heel gewoon .En op schip hol hebben wij ook de maaltijd genuttigd.
Wij hadden toen van af voor in de middag tot s;avonds in het toestel omdat de remleiding gemaakt moest worden dus al die tijd in het vliegtuig zitten en nog maaltijd krijgen aan de pier,Was een ware openbaring en daarna in de lucht naar zuid spanje zonder eten maar wel veel drinken als compensatie.
groetjes Moos. :lol: :shock: :!:

Airwolf

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Airwolf »

Een vliegtuig aftanken met passagiers aan boord is niet geheel verboden. Is puur afhankelijk van het vliegveld waar het op gebeurt. Ik ben zelf ruim jaar werkzaam geweest als stewardess en er zijn idd regels en punten waarop gelet wordt indien dit voorkomt:
1. Stoelriemen los.
2. Nooduitgangen en gangpad vrij.
3. Niet roken (nogal logisch lijkt mij)
4. Iedere uitgang dient "bemantd" te zijn als er getankt moet worden met pax aan boord.
5. Brandweer moet stand by staan.

Dus het is niet verboden, en echt mega gevraalijk is het ook niet. Kerosine is niet licht ontvlambaar, alleen uiterst BRANDBAAR.
Ik heb het vaak genoeg meegemaakt, en het enige vervelende eraan is de kans dat de penetrante reuk van kerosine de cabine binnen komt of van die eigenwijze passagiers die het vertikken op hun stoel te blijven zitten en alle bovengenoemde punten in de wind slaan....

Airwolf

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Airwolf »

Corerctie, zie dat er hier en daar wat foutjes in zijn geslopen: 3 jaar in de luchtvaart en bemand met een D.

Gast

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Gast »

Correctie! ?

pistache

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door pistache »

Krijg je ervan als je te snel wilt typen he :P

armiva

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door armiva »

stoelriemen los? Wij moesten ze de stoelriemen gesloten houden.

Airwolf

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Airwolf »

Nee is echt een eis dat de stoelriemen los zijn, mocht er onverhoopt iets mis zijn, dan loopt een eventuele evacuatie voorspoediger!!!

Gast

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Gast »

Beste airwolf wij moesten ook met de riemen om en vast blijven zitten.En k kan je ook wel zeggen dat het een verschrikking was en zeker een halve dag.Nu jij weer .want het is echt zo zelf ervaren.
moos

Airwolf

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Airwolf »

Ja doe maar wat je wilt met mijn woorden. De algemene richtlijnen zijn toch echt dat alles gereed meot zijn voor een eventuele noodsituatie. Verschilt mss per vliegmaatschappij, maar lijkt me sterk.
Stoelriemen los, en zonder brandweer erbij geen fuelen, basta.

Gast

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Gast »

:roll: Beste mensen,

Al die jaren dat ik op schiphol werk is het altijd verboden geweest dat passagiers aan boord gingen voordat het tanken gedaan was

pistache

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door pistache »

beste gast, ook ik heb al meegemaakt dat ik tijdens mijn reizen op bijv Nice al reeds aan boord zaten toen er getankt werd, dus het komt wel degelijk voor. Ook op het B platform van Schiphil komt het voor.
Beter opletten volgende keer! :P

Vakantie-vliegers

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Vakantie-vliegers »

Wij vliegen elk jaar minimaal 1x, soms 2x, i.v.m. vakantie.
Onze ervaring is dat (bij)tanken met passagiers aan boord vaker voorkomt. En niet alleen op de buitenlandse luchthavens. Ook Schiphol, Rotterdam en Groningen (voorzover ons bekend) en bij meerdere maatschappijen.

Ook wij hebben meegemaakt dat we op Schiphol al in het vliegtuig (Transavia) zaten dat de bagage nog geladen moest worden en daarna er nog getankt moest worden.
Volgens bemanning moesten de riemen tijdens tanken vast, er mocht geen gebruik gemaakt worden van het toilet, zelfs mocht je niet van je plaats af!! Geen brandweer in de buurt gezien.

Door het tanken volgens piloot "slot" gemist, in de tussentijd met riemen vast moeten blijven zitten voor als we alsnog toestemming kregen om te vertrekken, we ook gelijk konden gaan.
Al met al bijna 1 uur met "knijpende benen" in de riemen vast gezeten.

Naar Kreta met Martinair vanaf Rotterdam. Vermoedelijk i.v.m. vertraging (ruim 6 uur) werd er getankt tijdens uitstappen aankomende passagiers. Echter komende van Kreta hebben we met Martinair een tussenlanding gemaakt op Groningen alvorens naar Rotterdam terug te vliegen.
Passagiers voor Groningen er uit en nieuwe passagiers richting Kreta er in.
Ook daar is bijgetankt tijdens wisselen passagiers. Geen verplichting om gordels vast te doen. En ook daar geen brandweer gezien.
Bemanning heeft ons niet geïnformeerd.

Vorig jaar naar Karpathos geweest (Transavia). Bij aankomst op Karpathos moesten we met uitstappen om het vliegtuig heen lopen om richting "aankomst-/vertrekgebouwtje te kunnen lopen.
Aan de kant van het aankomst- en vetrekgebouwtje stond de tankwagen al te tanken.
Omdat het gebouwtje zo klein is, zitten vertrekkende passagiers buiten te wachten tot het sein dat ze naar het vliegtuig mogen lopen.
Ook nu weer niet door bemanning geïnformeerd.

Zoals u kunt lezen komt dit vaker (je zou haast zeggen: overal) voor.
Maar wat zijn nu de officiële regels?
Daar ben ik best wel benieuwd naar, zeker nu het vakantieseizoen weer voor de deur staat.

En wat te doen als het verboden is en je dit toch meemaakt?

Airwolf

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Airwolf »

Mss zijn de regels afwijkend per luchtvaartmaatschappij, maar bij ons waren de regels zoals ik al eerder vermeldde.
RIEMEN OPEN. Dat was een vereiste. :!:

Gast

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi airwolf
En bij ons moesten de riemen gesloten blijven ,Matinair,Transavia.
En nu jij weer ,dus ben niet zo eigen wijs. Ik heb het verschillende keren onder vonden. Nu jij weer aan zet .Maar wij als passagiers moeten luisteen naar de instructies.Dus,RIEMEN GESLOTEN HOUDEN
Groetjes en voor de komende vakantie een veilige en goede vlucht gewenst. Moos

Vakantie-vliegers

Re: vliegtuigtanken na instap passagiers

Ongelezen bericht door Vakantie-vliegers »

Geplaatst op 05 Apr 2004 13:26 door Airwolf


--------------------------------------------------------------------------------

Ja doe maar wat je wilt met mijn woorden. De algemene richtlijnen zijn toch echt dat alles gereed meot zijn voor een eventuele noodsituatie. Verschilt mss per vliegmaatschappij, maar lijkt me sterk.
Stoelriemen los, en zonder brandweer erbij geen fuelen, basta
Oké, zo zou het misschien moeten volgens het boekje.
De praktijk is echter anders zoals u hier kunt lezen.

Kijk, in feite zegt u het al zelf: er zijn algemene RICHTlijnen. Een richtlijn is naar mijn mening meer aanwijzend, adviserend.
Een REGEL daarentegen zou een bepaling kunnen zijn waarnaar men zich richten moet.
Het is en blijft dus onduidelijk wat inzake dit onderwerp nu (internationaal??) geregeld is.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat er onder bepaalde omstandigheden regels ovetreden worden.
En wie ligt er nou wakker van? Zolang het goed gaat.....
Ook al zal dat NOOIT zo gezegd worden als er eens iets misgaat.

Als passagier word je ondergeschikt gemaakt aan de bemanning. Je MOET de aanwijzigingen van het personeel opvolgen en je kunt niet zoals bij een treinreis uitstappen en wachten op de volgende trein (vliegtuig). Je bent dus "overgeleverd" aan diegenen die op dat moment "de regels" bepalen.

Blijft staan dat wij benieuwd zijn naar (evt. internationale??) uniforme regelgeving hieromtrent.
En als die er is: waar kunnen wij die info vinden? (nou niet aankomen met bel eens een vliegmaatschappij, want dan zal het antwoord mogelijk volgens het boekje zijn).

Gesloten