LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
manuela_mendes
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2018 19:32

Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door manuela_mendes »

Uiteindelijk gaat het om een herroeping die gedaan mag worden, wat ook zeker mag als reisorganisatie. Echter de nasleep daarvan met alle argumenten vanuit Sunweb heeft argwaan bij mij opgedaan omdat de redenen, berekeningen en houding niet juist waren.
Hierbij komen dan vraagtekens. Ik vind dat er beter gecontroleerd moet worden op zulke acties of prijzen die naar buiten worden gebracht om een website.

Vorige week zondag hadden wij een vakantie geboekt via sunweb.nl naar een ontzettend mooi hotel. Wij waren al helemaal in ons element!

Op maandag werden wij gebeld door een medewerkster van Sunweb met een vervelende mededeling dat er een fout was ontstaan tijdens een calculatie van de reis. Het ging hierom dat de vluchten van de reis niet goed stonden. De vraag aan ons of zij de reis moesten annuleren of dat wij er voor kozen 302 euro per vliegticket extra wilden betalen per persoon (totaal 906 euro)
Er is was geen andere oplossing voor deze fout van Sunweb aangeboden en moesten wij als klant dit maar oplossen.

Een ander stel had 3 kwartier later dan ons die zondag geboekt voor het zelfde hotel en alle reisinformatie was precies hetzelfde als die van ons. Deze mensen waren ook die maandag opgebeld, helaas haar niet kunnen spreken.
Zij hadden haar daarna een mail gestuurd over de reis dat deze niet door kon gaan zoals zij hem had geboekt want de kortingen waren niet goed berekend. Zij zou binnen 2 uur een nieuwe mail ontvangen met daarin de nieuwe factuur.

Wij waren beiden tot het volgende gekomen:

1. Wij hebben een schriftelijke bevestiging gekregen waarin duidelijk de vluchtgegevens in staan en onze extra koffers.
2. Aan de andere boekers word er niets medegedeeld over een foute calculatie i.v.m de vluchten. Hier aan vertellen zij dat de korting niet goed is berekend en zij hebben een nieuwe factuur gekregen waarbij zij totaal 795 euro meer moeten betalen. ( Erg vreemd dat wij op een heel ander bedrag uitkomen, er zou hier geen verschil in prijs mogen zitten. )
Wij vinden het erg vreemd dat er tegen 2 verschillende gezinnen een heel ander verhaal word gehouden?!
3. Sunweb contactcenter heeft geen oplossing en herroepen zich op een 24 uur regeling uit de algemene voorwaarden. Deze uitspraak werd dan ook constant genoemd zelfs letterlijk overgenomen in beiden mails.
4. Wij hadden dezelfde reis ook opgezocht via andere reisorganisaties. De totaalprijs zou hier een stuk lager liggen na de nieuwe berekening van Sunweb. Sunweb maakt reclame dat er een vroegboekkorting en een kinderkorting is.

Wij hebben vervolgens een bericht openlijk gezet op facebook op de pagina van Sunweb zoals hierboven omschreven. Wij kregen weer het volgende als antwoord:
Beste Manuela,

Ik heb even contact gehad met de desbetreffende afdeling om te vragen wat er precies gebeurd is met jouw boeking.
Allereerst kan ik me heel goed voorstellen dat het ontzettend vervelend is om nu het bericht te krijgen dat de vakantie niet kan worden geboekt voor de prijs die jij op de website zag.

Mijn collega gaf aan dat het inderdaad gaat om de vluchten welke niet mee gecalculeerd waren. Dit is uiteraard vervelend, maar wij mogen hier binnen 24 uur op terug komen zoals mijn collega aangaf.
Dit kun je ook terug vinden in onze voorwaarden.

Groetjes [naam verwijderd door de moderator]


Ik heb hier dan ook direct op gereageerd met een aantal punten:
1. Zij geven 2 verschillende redenen op waarom de reis duurder word via de mail (bewijs aanwezig)
2. ene gezin mag 2 dagen over de verandering van de factuur nadenken en de ander 3 dagen? Er is dus totaal geen standaard beleid in dit soort zaken en zuigen ze maar wat uit hun duim.
3. Kunnen geen bewijs aanleveren over vluchten die niet zijn mee geboekt of de miscalculatie van de kortingen als je hier om vraagt.
4.De voorwaarden van 24 uur komt sunweb heel goed uit en weten maar heel snel hier mee te gaan spreken als argument.
5. dat ik via verschillende reisforums precies het exacte verhaal heb gehoord, dus wij zijn ook echt niet de enige!

Ik snap dat organisaties geld willen verdienen, maar dit gaat te ver. Vooral omdat ik met de andere boeker waar ik over schreef op hoofdkantoor ben verschenen met bewijsstukken. Wij hebben gevraagd of zij kunnen aantonen/ ons wilden laten zien dat er iets fout is gegaan met de boekingen ( want er zaten dus 2 totaal verschillende boekers aan tafel met 2 verschillende redenen waarom de prijs ineens duurder werd ).
Zij konden dit niet laten zien!? Logisch uiteraard, want die is er ook niet! Conclusie is dat aan tafel overal wel een smoes voor werd verzonnen en zaten dan ook met een vijandige houding aan tafel. Deze 2 dames van de contactteam wisten donders goed dat ik het spel door had die zij spelen. Alles werd maar weggeschoven onder miscommunicatie etc. Dan waren er weer wel of geen vluchten. De mail naar de andere boeker was ineens verkeerd verzonden?
Laatst gewijzigd door manuela_mendes op 06 sep 2018 17:10, 3 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door BL2 »

Niet ANVR artikel 4.4 gaat hierover, maar 4.3.
Dit recht heeft een reisorganisatie nu eenmaal, dus het is slikken of stikken.
Zou maar gauw annuleren en elders boeken, is het advies.
"Oplichters" is een zware beschuldiging, deze onterecht vermelden kan grote gevolgen hebben !

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Sunweb is een lowbudget verkoper. Dat u € 300 p.p. moet bijbetalen betekend dat u wel een heel goedkope prijs betaald zal hebben. U geeft nergens aan wat de prijs was die u betaald heeft, maar ik gok zo maar even dat het dusdanig goedkoop is dat u had kunnen weten dat het niet kon kloppen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door tttlocke »

BL2 schreef:Niet ANVR artikel 4.4 gaat hierover, maar 4.3.
Dit recht heeft een reisorganisatie nu eenmaal, dus het is slikken of stikken.
Zou maar gauw annuleren en elders boeken, is het advies.
"Oplichters" is een zware beschuldiging, deze onterecht vermelden kan grote gevolgen hebben !
Het is wel degelijk artikel 4.4 dat stelt dat het aanbod van de organisator vrijblijvend is en binnen een bepaalde termijn kan worden herroepen.
Het verhaal van TS is inderdaad weer een klassieke 'schandpaalbijdrage', zonder een zaak te hebben natuurlijk. Niet fraai.
Dat mag ik waarschijnlijk niet zeggen, want laatst presteerde Radar het om in het feedback topic te zeggen dat je beter niet kon reageren 'als je het niet eens was met de topicstarter' of woorden van gelijke strekking (in mijn ogen een verbijsterende stellingname). Wild om je heen slaan en zonder enig bewijs bedrijven betichten van misbruik maken en oplichtingspraktijken is daarentegen kennelijk nog steeds niet in strijd met de huisregels.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mijn inziens kan de reisorganisatie helemaal niet de overeenkomst herroepen door een beroep te doen op artikel 4.3 of 4.4 van de ANVR. In de wet staat namelijk dat een aanbod slechts herroepen kan worden, zolang het aanbod niet is aanvaard. Echter, wanneer in het aanbod de mededeling bevat dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de aanbieder het aanbod nog onverwijld na de aanvaarding herroepen. Alleen de algemene voorwaarden is niet het aanbod en dus kan het beding in de algemene voorwaarden niet worden gekwalificeerd als mededeling in het aanbod. Dan blijft over een beding dat de consument c.q. de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de reisorganisatie c.q. de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen en dat is onredelijk bezwarend. Het doel van de bepaling is m.i. dat een dergelijke mededeling prominent aanwezig moet zijn en dat is het hier niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
04 sep 2018 00:05
Het verhaal van TS is inderdaad weer een klassieke 'schandpaalbijdrage', zonder een zaak te hebben natuurlijk. Niet fraai.
Mevrouw haalt alle voorwaarden door elkaar. De eerste voorwaarde, die ik op de site van Sunweb tegenkom, is 'Herroeping Aanbod', gevolgd door 'kennelijke fouten' en daarna komen de downloads met alle voorwaarden, inclusief 1 duidelijke uitzondering.

In deze zaak gaat het om een herroeping van het aanbod en dat is echt keurig volgens de voorwaarden gegaan. Het gaat ook niet om een last-minute, want mevrouw heeft het over 'kinder- en vroegboekkorting', dus om een vakantie op langere termijn.
manuela_mendes schreef:
03 sep 2018 20:41
Deze organisatie maakt misbruik en zijn in onze ogen oplichters!
En jij bent in mijn ogen ... we blijven netjes ... iemand, die door te klagen, hoopt alsnog korting te krijgen. Je mag blij zijn als je van de advocaat van Sunweb geen brief krijgt.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
05 sep 2018 16:36
En jij bent in mijn ogen ... we blijven netjes ... iemand, die door te klagen, hoopt alsnog korting te krijgen.
Alsnog korting?? In mijn beleving wordt er juist een korting door de neus geboord.

"In mijn ogen oplichters" is m.i gewoon een mening , 900 eur is voldoende aanleiding om die mening te hebben.

manuela_mendes
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2018 19:32

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door manuela_mendes »

Wij hadden een vakantie geboekt voor een reële prijs en ging het om een reis in oktober 2018. We zouden een bedrag per persoon betalen van 350 euro ( voor 8 dagen). Ik ben vaker in Oktober op vakantie geweest en je voor 400 euro zeker wel op vakantie kan gaan, dus dat het bedrag zodanig laag was is niet aan de orde.

Vervolgens worden er dus aan 2 gezinnen 2 verschillende verhalen gehouden waarom de reis duurder werd. Nogmaals bij 1 is het de vluchten en bij de ander de kortingen, wat is het nu?
Conclusie werd aan tafel dat dit een verkeerde mail was naar de desbetreffende persoon. Miscommunicatie 1.
Vervolgens krijg ik te horen dat er geen vluchten meer zijn ( terwijl ik eerder heb geboekt dan de andere persoon ) Miscommunicatie 2.
Er zat ook geen transfer naar het hotel bij na 2 keer aan de telefoon te hebben gehangen, deze was nog steeds te zien op factuur. Miscommunicatie 3.
Wij kregen 2 dagen om de nieuwe prijs in optie te nemen en het andere gezin ( zijn dezelfde dag benaderd ) 3 dagen, Miscommunicatie 4.
Bij mij waren na de mededeling dat de vluchten verkeerd waren gecalculeerd uit mijn volgende factuur gehaald, terwijl ik aan heb gegeven alles te laten staan zoals het was. Bij de andere boeker blijven de vluchten staan en heeft het te maken met de kortingen. Wonderbaarlijk is dan ook dat de reissom is verhoogd en de kortingen precies hetzelfde blijven op haar factuur? Miscommunicatie 5. En zo kunnen we nog wel even doorgaan......

Gelukkig mag je je mening hebben over het feit dat zij ons in deze zaak oplichten, misleiden, niet tegemoet komen etc.. Sunweb heeft hierin niet goed gehandeld en veel steken laten vallen. Veel miscommunicaties gedaan en vervolgens weer recht proberen te praten.
Dat juridisch zij terug mogen komen op de 24 uur (herroepen) is ook zeker waar, maar dit mag absoluut geen marketing actie zijn!

Als je aan tafel zit met 2 medewerkers van Sunweb en bewijsstukken aanlevert en de dames ineens vijandig opstellen na de gezegde "dames laten we heel eerlijk zijn, deze zaak klopt toch niet?" Vervolgens dit te hebben gezegd elkaar aankijken en er weer overheen proberen te praten, is dit dan niet duidelijk genoeg?
Alles wat werd verteld aan de telefoon en aan tafel matchen niet met het papierwerk wat ik heb aangeleverd. Dat er 1 fout kan worden gemaakt prima, maar dit is fout op fout en hebben zij ( omdat zij niet meer wisten wat te zeggen ) verkeerde uitspraken gedaan waardoor ze door de mand zijn gevallen, dit is onze mening.

Ik heb mijn vakantie elders geboekt en ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ik vind wel dat een grote organisatie als deze strenger gecontroleerd moet worden op deze handelingen.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

manuela_mendes schreef:
05 sep 2018 19:22
Wij hadden een vakantie geboekt voor een reële prijs en ging het om een reis in oktober 2018. We zouden een bedrag per persoon betalen van 350 euro ( voor 8 dagen). Ik ben vaker in Oktober op vakantie geweest en je voor 400 euro zeker wel op vakantie kan gaan, dus dat het bedrag zodanig laag was is niet aan de orde.
Wat is de reële prijs? Dat je voor 400 euro al op vakantie kan wil niet zeggen dat 350 euro voor 8 dagen zou kunnen. Wellicht voor een stacaravan op een camping ergens in Europa, maar bv 8 dagen all inclusive op Aruba is weer onmogelijk.
Dus wat is de reis die u geboekt heeft en wat waren de prijzen daarvan bij andere aanbieders?
Een hotel voor € 43,75 per persoon per nacht klinkt mij als erg goedkoop. En als een vliegreis ook nog inbegrepen is klinkt het helemaal ongeloofwaardig. Stel dat een charter voor € 150,00 p.p. zou kunnen zou het hotel 25 euro per nacht kosten. U moet nu bijbetalen vanwege de vlucht die ze vergeten zijn te berekenen. Als de vlucht inderdaad 300 euro is had het hotel u 6,25 euro per nacht kosten. Dat kan niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door Jablan »

manuela_mendes schreef:
05 sep 2018 19:22
Ik heb mijn vakantie elders geboekt en ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ik vind wel dat een grote organisatie als deze strenger gecontroleerd moet worden op deze handelingen.
Ik raad je echt aan om je opening plus de titel te bewerken. Je hebt alles afgehandeld, waarom dan nog dit topic? Het komt iets teveel als 'wraak' over in de huidige vorm. Je opgelicht voelen is nog lang niet hetzelfde als opgelicht zijn.
manuela_mendes schreef:
05 sep 2018 19:22
Wij hadden een vakantie geboekt voor een reële prijs en ging het om een reis in oktober 2018.
Reisbestemming en totaalbedrag ontbreken. Dat maakt het moeilijker om je verhaal te checken en daarmee roep je wantrouwen op. Er zijn te veel open vragen om zelf een mening over jouw ervaring te bouwen.

Aan de kant van SunWeb zijn er ook open vragen. Ik krijg sterk het gevoel, dat de 2 boekingen door 2 verschillende medewerk(st)ers zijn herroepen. Hebben zij voldoende rechten hebben om alles rond deze boekingen te mogen zien in de systemen? Daardoor krijg je dit soort miscommunicatie. In principe gebeuren deze dingen bij elk bedrijf, wat zonder internet nergens is.

De logische vraag daarna is natuurlijk waarom reizen bij SunWeb boekbaar zijn, terwijl ze niet goed in het systeem staan en daardoor tegen een verkeerde prijs op de site verschijnen. Dit is ook het enige punt, waar SunWeb beter niet 'mooi weer' kan spelen, maar met de echte oorzaak naar buiten kan komen. Transparantie is hierbij veel beter dan woordvoerderslingo en correcte klantenservice-modus. Zelf gok ik op een vergeten vink of iemand achter de knoppen, die het eindresultaat van de pakketreis niet heeft gecontroleerd. De zg. blinde vink ;-)
Als dit vaker voorkomt, dan pas kun je zeggen dat SunWeb een serieus probleem met de automatisering heeft en zulke problemen zijn helaas niet binnen een dag op te lossen, dat vraagt eerder een frisse blik van buiten op de bedrijfsprocessen.

Dat twee gezinnen een eindaanbod tegen verschillende prijzen krijgen, is tegenwoordig heel normaal. Er wordt meer en meer met 'dagprijzen' gewerkt. Zeker bij pakketreizen met een vlieg-deel erin, kan zo'n prijs per minuut anders uitvallen omdat de prijs van de vlucht erg variabel is. Het hangt er maar net vanaf op welk tijdstip jouw boeking en die van jouw kennissen / buren / vrienden / familie is verwerkt naar de goede eindprijs.
Laatst gewijzigd door Jablan op 05 sep 2018 20:57, 3 keer totaal gewijzigd.

manuela_mendes
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2018 19:32

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door manuela_mendes »

Wij zouden naar Turkije gaan en de vakantie op de totaalprijs bij de andere reisaanbieders maar 300 a 400 euro duurder uit kwam. Voor 3 personen een reissom van 1400 -1500 euro bij andere reisorganisaties. Mijn reis was bij Sunweb 1100 euro. Het Hotel los is ook te boeken , direct bij het Hotel zelf en zou je zonder vlucht 600 euro kwijt zijn. Vluchten zijn ook los te boeken voor 200 euro per persoon retour.

Sunweb wilde boven die 1100 euro dus 906 euro voor de tickets erbij en bij de andere persoon 795 euro voor de miscalculatie van de kortingen. Let op de kortingen bleven staan op de factuur. Kinderkorting van 250 euro ging eraf en nog een andere korting van 95 euro. Vervolgens op de nieuwe facturen bleven de kortingen hetzelfde alleen was het bedrag van de reissom verhoogd.


Nu hebben wij een vakantie geboekt dat meer sterren heeft dan het Hotel aanbod van Sunweb en ook in dezelfde periode voor 393 euro per persoon ultra all inclusive. De hotels vragen ontzettend weinig in die periode per persoon , want het seizoen is voorbij. Daarbij zijn de vluchten ook zeer scherp geprijsd, dus is dit een hele normale prijs in Oktober.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Reisbestemming en reissom ontbreken in de voor het overige niet zo heldere openingsbijdrage.
Ik krijg de indruk dat dat een reden had.
De reissom is inmiddels onthuld. De bestemming wordt nog verzwegen. Met dezelfde reden waarschijnlijk.
Ergens is een fout gemaakt. Dat kan gebeuren.
TS creëert mist door in plaats van het te hebben over haar eigen situatie en haar rechten in deze, vergelijkingen te trekken met een andere boeker. Als je dat belangrijk vindt, dan mag je Sunweb een vraag stellen over een verschil dat je constateert. Verder is het compleet irrelevant voor deze zaak, de vergelijking met een andere boeker. Het wordt echter tot hoofdzaak gemaakt ('miscommunicatie x t/m y ') omdat échte argumenten ontbreken.

Edit: reisbestemming met laatste post nu wel onthuld. Meer oncontroleerbaar gegoochel met cijfers, maar nog steeds geen punt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door Jablan »

manuela_mendes schreef:
05 sep 2018 20:53
Wij zouden naar Turkije gaan [...] Nu hebben wij een vakantie geboekt dat meer sterren heeft dan het Hotel aanbod van Sunweb en ook in dezelfde periode voor 393 euro per persoon ultra all inclusive.
Hoera! We hebben een land. Nu nog een plaats en hotelnaam...

De extra sterren zijn wel goed. Ik heb al teveel mensen gesproken, die daar flink zijn afgevallen en in de 4/5-sterren hotels is er meer aandacht voor het eten.

Hou wel rekening met eventueel ter plaatse iets bijbetalen omdat de inflatie in Turkije momenteel zo oploopt, dat geen enkele prijs nog vaststaat. Tussen nu en half oktober kunnen voor het hotel de inkoopprijzen zo zijn gestegen, dat ze zonder bijbetalen niet meer de kwaliteit kunnen leveren, die je zou verwachten.

De prijsverschilen voor jouw bestemming zijn snel te verklaren. De hotels bedelen bij de touroperators om extra gasten en geven onwaarschijnlijke kortingen. Maar er zijn steeds minder vluchten beschikbaar, daarom wordt er gejaagd op de laatste vrije stoelen.
Laatst gewijzigd door Jablan op 05 sep 2018 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

manuela_mendes
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2018 19:32

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door manuela_mendes »

Ik heb het onderwerp van de topic aangepast ;)

Mijn intentie met dit verhaal is zeker geen wraak ( misschien wel nog steeds boosheid omdat er naar mijn gevoel gelogen word en je word misleid door de organisatie ) Ik wil dan ook anderen waarschuwen voor zulke fratsen en je ogen openhouden als je een vakantie boekt. Dit mag geen standaard beleid zijn om te kunnen verkopen. Ik vind het dan ook erg sneu als er mensen zijn die dan er dan ook daadwerkelijk nog voor betalen.

Uiteraard mogen de reisorganisaties zelf hun marge bepalen, maar kom er gewoon voorruit en schuil je dan niet achter een artikel 4.4. Ik zie het dan als je klant misleiden tot aankoop.
Ik heb wel minimaal 5 reviews gelezen waarbij exact hetzelfde is gebeurd. Ook hierbij geen enkele oplossing vanuit de organisatie. Dit is zijn reviews van verschillende jaren en tijden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
04 sep 2018 00:55
Mijn inziens kan de reisorganisatie helemaal niet de overeenkomst herroepen door een beroep te doen op artikel 4.3 of 4.4 van de ANVR. In de wet staat namelijk dat een aanbod slechts herroepen kan worden, zolang het aanbod niet is aanvaard. Echter, wanneer in het aanbod de mededeling bevat dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de aanbieder het aanbod nog onverwijld na de aanvaarding herroepen. Alleen de algemene voorwaarden is niet het aanbod en dus kan het beding in de algemene voorwaarden niet worden gekwalificeerd als mededeling in het aanbod. Dan blijft over een beding dat de consument c.q. de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de reisorganisatie c.q. de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen en dat is onredelijk bezwarend. Het doel van de bepaling is m.i. dat een dergelijke mededeling prominent aanwezig moet zijn en dat is het hier niet.
Ik kan niet geloven dat het zo werkt.
Wat is het aanbod in dit geval?
Maken de algemene voorwaarden dan geen deel uit van het aanbod?
Wat als de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard op het aanbod?
Uw laatste zin is niet heel duidelijk, maar ik neem even aan dat u met 'de bepaling' verwijst naar de wet en dat met 'een dergelijke mededeling' de 24 uurs herroepingclausule in de algemene voorwaarden bedoeld wordt: waaruit maakt u op dat die mededeling hier niet prominent aanwezig was?

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door Moneyman »

manuela_mendes schreef:
05 sep 2018 21:12
Ik heb wel minimaal 5 reviews gelezen waarbij exact hetzelfde is gebeurd. Ook hierbij geen enkele oplossing vanuit de organisatie. Dit is zijn reviews van verschillende jaren en tijden.
En hoeveel tienduizenden reizen denk je dat ze in diezelfde jaren hebben verkocht? Oftewel: dat aantal is peanuts.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door tttlocke »

manuela_mendes schreef:
05 sep 2018 21:12
Ik heb het onderwerp van de topic aangepast ;)

Mijn intentie met dit verhaal is zeker geen wraak ( misschien wel nog steeds boosheid omdat er naar mijn gevoel gelogen word en je word misleid door de organisatie ) Ik wil dan ook anderen waarschuwen voor zulke fratsen en je ogen openhouden als je een vakantie boekt. Dit mag geen standaard beleid zijn om te kunnen verkopen. Ik vind het dan ook erg sneu als er mensen zijn die dan er dan ook daadwerkelijk nog voor betalen.

Uiteraard mogen de reisorganisaties zelf hun marge bepalen, maar kom er gewoon voorruit en schuil je dan niet achter een artikel 4.4. Ik zie het dan als je klant misleiden tot aankoop.
Ik heb wel minimaal 5 reviews gelezen waarbij exact hetzelfde is gebeurd. Ook hierbij geen enkele oplossing vanuit de organisatie. Dit is zijn reviews van verschillende jaren en tijden.
Ik dacht eerst wat goed, u bent een beetje minder boos en ziet de zaak beter in perspectief. Maar dan begint u opnieuw met verdachtmakingen aan het adres van Sunweb: dat ze het expres doen om mensen te verleiden tot aankoop. Belachelijke insinuatie.
Er is een fout gemaakt. Dat kunt u vervelend vinden, maar het blijft een fout. Als u boze opzet hard kunt maken, doe dat dan. Als u dat niet kunt, blijf dan stil. U komt over als een lastige klant. Die geen poot heeft om op te staan.

manuela_mendes
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2018 19:32

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door manuela_mendes »

Verdere informatie: Plaats Alanya , hotel Azura resort & spa. ( dit was via Sunweb geboekt )

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door Jablan »

manuela_mendes schreef:
05 sep 2018 21:39
Verdere informatie: Plaats Alanya , hotel Azura resort & spa. ( dit was via Sunweb geboekt )
Nu komen we verder. Ergens gaat bij de hotelnaam een belletje rinkelen, waarom weet ik niet.

Zonder enige connectie met SunWeb kan de Sherlock Holmes in mij nog wel de 'fout' van SunWeb herleiden.

SunWeb krijgt het aanbod van het hotel binnen, verwacht een bepaald aantal reizen te kunnen verkopen en reserveert dat aantal stoelen bij de chartermaatschappij en bij het hotel.
Voorbeeld: Hoteleigenaar mailt, dat hij nog 30 vrije kamers heeft, max. 60 gasten. Sunweb neemt dit aan en reserveert 60 stoelen voor de aansluitende vluchten.
Het is weekend en jij boekt op zondag de reis.
Maandagmorgen breekt aan en bij SunWeb gaat het systeem los met meldingen. Want de reis is veel vaker verkocht dan vooraf verwacht.
Actie 1: de reis blokkeren voor nieuwe boekingen
Actie 2: tot aan het verwachte aantal kan de reis doorgaan. Zeg maar: iedereen die t/m zaterdag heeft geboekt.
Actie 3: alle boekingen van zondag moeten worden herzien. SunWeb zoekt extra stoelen.
Jij hebt op zondag geboekt en daarmee komt jouw boeking in de rij voor 'help, we hebben een vlucht nodig'
Het prijsverschil van 906 euro in jouw verhaal wijst richting lijnvlucht. Eigenlijk wel netjes, want lijnvluchten hebben iha de betere vertrek-/aankomsttijden.
Actie 4: alle boekingen van zondag krijgen bericht van een herziening plus vervangend aanbod of aangepaste prijs.

Jij hebt het aanbod afgewezen, de boeking geannuleerd en daarmee is het eigenlijk klaar.

Besef wel, dat de margers bij de touroperators flinterdun zijn. Alleen al door het terugkomen op de boeking verdient SunWeb geen euro meer aan jouw reis, want dit zijn erg tijdrovende klussen.

Waarmee we bij de communicatie aankomen. SunWeb heeft je een standaard klantenservice antwoord gegeven, netjes volgens protocol. Uit jouw berichten hierboven viel niet op te maken om wat voor reis het ging en of je bedragen per persoon of per boeking bedoelde. Zo ga je al snel langs elkaar ipv met elkaar communiceren.

Het is een vervelende ervaring, geen reden voor groot drama. Je hebt geannueerd en iets anders gevonden. Veel belangrijker dat je een vakantie naar je zin krijgt dan hier nog lang bij stil te blijven staan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door tttlocke »

@Jablan,
Ik snap het niet helemaal. In jouw voorbeeld komen ze toch ook kamers te kort?

Gesloten