Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Joddik
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2019 12:38

Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door Joddik » 28 mei 2019 13:06

Op 23 april 2019 zouden mijn vrouw en ik gaan vliegen van Amsterdam naar Bilbao. Dat was reeds in 2018 geboekt.

Aangekomen per trein op Schiphol gingen we zo'n twee en een half uur voor vertrek door de veiligheidscontrole en douane; we hadden eerder op internet de vlucht bevestigd en ingecheckt. We wachtten bij de betreffende gate op vlucht VY8354 en er was ernstige vertraging (uiteindelijk ca 40 minuten na gepland vertrek boarden). Toen we uiteindelijk konden boarden, werden we uit de rij gepikt en werd ons gemeld dat we weliswaar wel alle initialen goed hadden opgegeven, maar niet de eerste voornaam voluit. Dus mochten we het vliegtuig niet in. De naam omzetten ging ook niet meer vanwege de vertraging.De kaartjes werden geweigerd en we konden vertrekken.

Het vliegtuig was zwaar overboekt en voor onze neus werden de kaartjes uitgegeven aan andere mensen, die ook netjes hadden betaald. We konden gaan. Zoek het maar uit. We zagen onze vakantie in rook opgaan en waren in shock.

Tja. Hadden we niet via internet ingecheckt, maar in de vertrekhal bij de balie, dan had men ons ca 4 uur van te voren waarschijnlijk een aanbod gedaan om voor twee keer 150 euro een naamverandering door te voeren. Bij het bevestigen van de vlucht en het inchecken, nog bij het passeren van de beveiliging, waren we op enige manier gewaarschuwd dat er iets niet in orde was met onze boeking.

Wij gingen terug en kregen bij de servicedesk van Vueling te horen dat we samen voor 610 euro (dat is inclusief een retournering van twee maal 150 euro gederfde stoelvergoeding voor de retour en inclusief 150 euro omzetting naam per persoon) twee dagen later alsnog konden vliegen. Of direct via Barcelona (en een nacht overblijven daar op onze kosten) voor 750 euro. We hebben voor de 610 euro gekozen en zijn twee dagen gaan wandelen in Nederland.

We waren teveel in shock om nog een prijsvergelijking te doen en om via een andere maatschappij te vliegen. Doordat het vliegtuig zo laat was vertrokken zaten we al net buiten de 1 uur reclamatietijd dus we hadden maar 5 minuten de tijd om het aanbod te overwegen.

Twee dagen later vervoegden wij ons bij de incheckbalie en kregen spontaan 1e klas lange benen plekken, ook voor de terugweg. Maar toen was het leed reeds geleden.

Wij vinden dat vanwege de overboeking van het vliegtuig we een veel galanter aanbod hadden moeten hebben gekregen. Was het vliegtuig niet zo laat geweest en niet zo overboekt, dan hadden we prima mee kunnen vliegen. Nu misten wij twee dagen van de vakantie in Spanje met doorbetaling van reeds door ons geboekte kamers die wij gewoon hebben betaald.

Vueling heeft wat betreft de kleine lettertjes wellicht gelijk, maar we voelen ons zwaar belazerd.

Wellicht kunt u eens onderzoeken of dat meer gebeurt, want ze gingen er zeer geroutineerd mee om.

Arizonakid
Berichten: 173
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door Arizonakid » 28 mei 2019 15:03

Natuurlijk zal dat vaker gebeuren, bij overboeking pikken ze eerst dit soort fouten er uit, voor ze gaan proberen andere mensen te compenseren om later te vliegen. Rg flauw misschien, maar volledig volgens de regels, want voornaam moet op de tickets. U wil het niet horen, maar eigen fout dus, waar ze handig genruik van maken wanneer nodig.

berndv
Berichten: 6767
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door berndv » 28 mei 2019 15:17

Joddik schreef:
28 mei 2019 13:06
Bij het bevestigen van de vlucht en het inchecken, nog bij het passeren van de beveiliging, waren we op enige manier gewaarschuwd dat er iets niet in orde was met onze boeking.
U heeft online ingecheckt, daar kijkt niet iemand mee om u te waarschuwen. En bij de beveiliging gaan ze niet controleren of u bij het boeken de gegevens juist heeft ingevoerd, daar wordt gecheckt of u een ticket heeft en of u door de beveiliging mag.

Geen idee wat u verder met dit topic als doel heeft, het is zeer vervelend, maar ik zie op geen enkel punt dat er bij vueling schuld ligt in deze situatie. U heeft het weliswaar over een overboekte vlucht, maar als u bij het boeken van de tickets alles juist had ingevuld, had u gewoon op die vlucht gezeten.

pieterenien
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door pieterenien » 28 mei 2019 19:57

Ik denk dat dit topic als doel heeft dat de lezers van dit item voor de zoveelste keer wordt duidelijk gemaakt dat men bij het online boeken van een vlucht voor het verzenden van de boeking altijd de volgende handeling moet verrichten: check-check-dubbelcheck.

NeoDutchio
Berichten: 5595
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 mei 2019 20:27

Als ik wil gaan boeken bij Vueling staat er dat ik een naam en achternaam moet invullen. Nergens zie ik staan dat er initialen ingegeven moeten worden. Waarom zou er iets anders ingevuld worden als er gevraagd wordt?
Voor het eerste invul veld staat er een notitie: "Voer de gegevens precies zo in als ze op het identiteitsdocument staan."
De enige die fout zit is de boeker, deze had moeten opletten of de juiste gegevens ingevuld zijn.
Bij het online inchecken wordt niet gekeken of de namen overeen komen. Inchecken is niets anders dan plek aangeven. Bij de douane kijken ze of u niets te verbergen heeft en of er nog boete's open staan.

Niets van wat gebeurt is heeft te maken met overboeking of Vueling. Het is zonde en een dure les voor de volgende keer. Enige troost is dat u niet de enige bent en het vaker voorkomt.

renewouters
Berichten: 3241
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door renewouters » 01 sep 2019 13:43

Joddik schreef:
28 mei 2019 13:06
Toen we uiteindelijk konden boarden, werden we uit de rij gepikt en werd ons gemeld dat we weliswaar wel alle initialen goed hadden opgegeven, maar niet de eerste voornaam voluit. Dus mochten we het vliegtuig niet in.
Mooi dat de controle zo goed werkt. Je zou toch niet willen dat er iemand onder andermans identiteit in het vliegtuig zou kunnen stappen.

Als er P. de Vries op de boarding pas staat dan weet je niet of het Peter, Piet, Paul of Pablo de Vries moet zijn.

16again
Berichten: 9448
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door 16again » 01 sep 2019 16:06

renewouters schreef:
01 sep 2019 13:43
Mooi dat de controle zo goed werkt. Je zou toch niet willen dat er iemand onder andermans identiteit in het vliegtuig zou kunnen stappen.
Als er P. de Vries op de boarding pas staat dan weet je niet of het Peter, Piet, Paul of Pablo de Vries moet zijn.
Hoe moeilijk is het die controle in te bakken in het bestelproces? Zodat Peter Piet en Paul ticket niet kunnen afnemen zonder die voornaam in te vullen.

BL2
Berichten: 2725
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door BL2 » 01 sep 2019 18:05

Joddik schreef:
28 mei 2019 13:06
........Het vliegtuig was zwaar overboekt en voor onze neus werden de kaartjes uitgegeven aan andere mensen, die ook netjes hadden betaald......
Hoe bedoel je dit ? Waren dat jullie boardingpassen ?
Bij het boarden krijg je geen kaartjes uitgereikt? Hoe wist je dat het toestel zwaar overboekt was, vind het zelf altijd weer een verrassing hoeveel stoelen wel / Niet bezet zijn.

StevieNL81
Berichten: 416
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door StevieNL81 » 01 sep 2019 18:28

Mensen gaan we nu echt allemaal reageren op berichten uit mei? Ik denk niet dat er nog antwoord komt...


tttlocke
Berichten: 1554
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door tttlocke » 01 sep 2019 21:02

16again schreef:
01 sep 2019 16:06
renewouters schreef:
01 sep 2019 13:43
...
Als er P. de Vries op de boarding pas staat dan weet je niet of het Peter, Piet, Paul of Pablo de Vries moet zijn.
Hoe moeilijk is het die controle in te bakken in het bestelproces? Zodat Peter Piet en Paul ticket niet kunnen afnemen zonder die voornaam in te vullen.
Dat is best wel moeilijk. Wat is een voornaam? Is het hebben van een 'voornaam' verplicht? Denk het niet. Volgens mij is de eis dat de naam moet overeenkomen met de naam die in het paspoort staat en als er voornamen zijn dat ten minste de eerste voornaam volledig wordt overgenomen. Maar het hebben van een voornaam is niet verplicht en dus heeft niet iedereen zo'n naam en dus kun je niet eisen dat er een voornaam ingevuld moet worden en kun je daarop dus niet controleren.
Zo'n controle zou bovendien alleen werken bij het ontbreken van een voornaam, of het aanwezig zijn van slechts een voorletter (wat ook de naam zou kunnen zijn, toch?) Johan bij de bestelling en Johannes in het paspoort wordt niet afgevangen door die controle.

Theotrucker
Berichten: 3243
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door Theotrucker » 01 sep 2019 21:20

Het zou honderd procent opgelost kunnen worden. Dan moeten we inloggen met onze DigiD! Willen we dat?


breien
Berichten: 2646
Lid geworden op: 01 nov 2014 12:51

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door breien » 01 sep 2019 21:40

Als ik ga vliegen met de vakantie boek ik bij een reisbureau. Nog nooit problemen gehad met een verkeerde nasm.

Dirkie
Berichten: 2332
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Vueling gebruikt naamsverandering voor weigering bij vertraagde overboekte vlucht en rekent 610 euro voor overboeking.

Ongelezen bericht door Dirkie » 01 sep 2019 23:47

Joddik schreef:
28 mei 2019 13:06
Vueling heeft wat betreft de kleine lettertjes wellicht gelijk, maar we voelen ons zwaar belazerd.

Wellicht kunt u eens onderzoeken of dat meer gebeurt, want ze gingen er zeer geroutineerd mee om.
Als U zelf via Internet tickets boekt is het aan U om alles correct te doen, want U speelt dan namelijk reisburo. En omdat U alles zelf doet kan het goedkoper zijn dan via een reisburo. Maar helaas kan het ook duurder worden zoals U gemerkt heeft.
En dit komt inderdaad vaker voor. Overboeken is normaal omdat men weet hoeveel mensen niet op komen dagen. En als dat een keer niet klopt dan pikken ze mensen eruit die op hun ticket iets verkeerd hebben staan. Scheelt hun weer kosten. Is niet leuk maar helaas realiteit en in de luchtvaart wereld van de prijsvechters de normale gang van zaken.

Plaats reactie