LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Beste lezers,

ik heb bij Holland International (HI) een week all-inclusive naar een resort in Spanje geboekt. Vorige week kreeg ik opeens een mailtje van HI waarin medegedeeld werd dat er vanaf heden een toeristenbelasting geheven wordt aan de Costa Brava van 1 euro per persoon per dag. Dit moet ter plaatse betaald worden.

Ik was hier nogal verbaasd over, in eerste instantie omdat ik dacht dat alles betaald was, en in tweede instantie omdat ik niets kon vinden over een wetswijziging hierover (per heden een nieuw tarief ingevoerd??). Ik heb derhalve teruggestuurd dat ik graag stukken (bv wetten) toegestuurd zou hebben waaruit blijkt dat deze toeristenbelasting daadwerkelijk sinds kort opgelegd is en wat de regels hiervoor zijn. Ook heb ik gewezen op de ANVR Reis- en Boekingsvoorwaarden (waarnaar verwezen wordt bij de voorwaarden bij het boeken van de reis), waarin bij artikel 7.2 staat dat "De gepubliceerde reissom is gebaseerd op de prijzen, heffingen en belastingen, zoals deze de reisorganisator bekend waren ten tijde van publicatie ervan.". Ik ben niet geïnformeerd over het feit dat toeristenbelasting hier niet onder valt; evenmin valt dit op te maken uit deze voorwaarden.

Daarnaast wordt in artikel 8.1 beschreven dat de reissom niet verhoogd mag worden binnen de laatste zes weken voor aanvang van de vakantie, wat bij mij het geval is. Ook hier heb ik op gewezen in mijn mail.

De reactie per mail van HI was: toeristenbelasting maakt geen deel uit van de reissom bij HI, omdat dit een belasting is die ter plaatse moet worden voldaan.

Mijn vraag hier: klopt dit wel? En welke kosten kan ik dan nog meer verwachten? Hoe kun je nou in je voorwaarden praten over "belastingen", en vervolgens simpelweg gaan verkondigen dat bepaalde belastingen hier niet onder vallen?

Groet, een reiziger.

70res
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mar 2014 14:04

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door 70res »

In de meeste gevallen zit de toeristenbelasting al ingebakken in de reissom die je betaald.
Heb 1x meegemaakt, dat ik ter plekke nog een bedrag moest betalen, maar dat was meer de borg en schoonmaakkosten die men ter plaatse wilde hebben.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

70res schreef:In de meeste gevallen zit de toeristenbelasting al ingebakken in de reissom die je betaald.
Heb 1x meegemaakt, dat ik ter plekke nog een bedrag moest betalen, maar dat was meer de borg en schoonmaakkosten die men ter plaatse wilde hebben.
Grof gezegd zou ik verwachten: alles wat onlosmakelijk met je reis is verbonden zit in de reissom. Voor mij hoort toeristenbelasting en gebruikelijke schoonmaakkosten van de kamers daar ook bij.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door sjohie »

reiziger88 schreef:
70res schreef:In de meeste gevallen zit de toeristenbelasting al ingebakken in de reissom die je betaald.
Heb 1x meegemaakt, dat ik ter plekke nog een bedrag moest betalen, maar dat was meer de borg en schoonmaakkosten die men ter plaatse wilde hebben.
Grof gezegd zou ik verwachten: alles wat onlosmakelijk met je reis is verbonden zit in de reissom. Voor mij hoort toeristenbelasting en gebruikelijke schoonmaakkosten van de kamers daar ook bij.
Alleen in Nederland heb je al 400+ gemeenten met allemaal hun eigen beleid en bedragen, dat zou betekenen dat een medewerker van Holland International regelmatig bij al die gemeenten zou moeten kijken, op diverse plekken want dat wordt niet uniform bijgehouden, en ook diverse keren per jaar, want het wordt niet voor alle gemeenten in 1x vastgesteld. Moet je nagaan als ze dat ook voor alle landen moeten bij gaan houden om tot een totaalprijs te komen. Dat is onbegonnen monnikenwerk.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door ruud_a »

sjohie schreef:
reiziger88 schreef:
70res schreef:In de meeste gevallen zit de toeristenbelasting al ingebakken in de reissom die je betaald.
Heb 1x meegemaakt, dat ik ter plekke nog een bedrag moest betalen, maar dat was meer de borg en schoonmaakkosten die men ter plaatse wilde hebben.
Grof gezegd zou ik verwachten: alles wat onlosmakelijk met je reis is verbonden zit in de reissom. Voor mij hoort toeristenbelasting en gebruikelijke schoonmaakkosten van de kamers daar ook bij.
Alleen in Nederland heb je al 400+ gemeenten met allemaal hun eigen beleid en bedragen, dat zou betekenen dat een medewerker van Holland International regelmatig bij al die gemeenten zou moeten kijken, op diverse plekken want dat wordt niet uniform bijgehouden, en ook diverse keren per jaar, want het wordt niet voor alle gemeenten in 1x vastgesteld. Moet je nagaan als ze dat ook voor alle landen moeten bij gaan houden om tot een totaalprijs te komen. Dat is onbegonnen monnikenwerk.
Bij vliegtickets wordt een voorbehoud gemaakt voor wijzigingen in belasting.
Het zou me niet verbazen, als dit ook voor reizen geldt.
Bij de toeristenbelasting int een hotel voor de gemeente en verdient daar zelf geen cent aan.
Persoonlijk vind ik dan ook dat die toeristenbelasting geen deel uitmaakt van de reissom.
Maar waarschijnlijk zullen de algemene voorwaarden daar uitsluitsel over geven.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

sjohie schreef:
reiziger88 schreef:
70res schreef:In de meeste gevallen zit de toeristenbelasting al ingebakken in de reissom die je betaald.
Heb 1x meegemaakt, dat ik ter plekke nog een bedrag moest betalen, maar dat was meer de borg en schoonmaakkosten die men ter plaatse wilde hebben.
Grof gezegd zou ik verwachten: alles wat onlosmakelijk met je reis is verbonden zit in de reissom. Voor mij hoort toeristenbelasting en gebruikelijke schoonmaakkosten van de kamers daar ook bij.
Alleen in Nederland heb je al 400+ gemeenten met allemaal hun eigen beleid en bedragen, dat zou betekenen dat een medewerker van Holland International regelmatig bij al die gemeenten zou moeten kijken, op diverse plekken want dat wordt niet uniform bijgehouden, en ook diverse keren per jaar, want het wordt niet voor alle gemeenten in 1x vastgesteld. Moet je nagaan als ze dat ook voor alle landen moeten bij gaan houden om tot een totaalprijs te komen. Dat is onbegonnen monnikenwerk.
Dus wordt de consument opgescheept met het onbegonnen monnikenwerk van het uitzoeken welke kosten nou wel in de reissom zitten en welke niet? Omgekeerde wereld als je het mij vraagt. Bovendien, ze kunnen toch gewoon aan de hotels vragen een opgaaf aan hun te doen inclusief toeristenbelasting... ik zie het probleem niet. Als ik in Nederland een hotel boek, dan is de prijs ook inclusief toeristenbelasting (staat vaak wel apart gemeld). Ik snap je argument dus totaal niet.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

ruud_a schreef:Bij vliegtickets wordt een voorbehoud gemaakt voor wijzigingen in belasting.
Het zou me niet verbazen, als dit ook voor reizen geldt.
Bij de toeristenbelasting int een hotel voor de gemeente en verdient daar zelf geen cent aan.
Persoonlijk vind ik dan ook dat die toeristenbelasting geen deel uitmaakt van de reissom.
Maar waarschijnlijk zullen de algemene voorwaarden daar uitsluitsel over geven.
Ik denk het al gevonden te hebben:
Mogen ter plaatse te betalen verplichte kosten buiten de gepubliceerde reissom worden gehouden?

Dit is toegestaan als de hoogte van de onvermijdbare kosten niet vast ligt. Dit is bijvoorbeeld het geval als de electriciteit ter plaatse naar verbruik wordt afgerekend of indien het aantal gasten kan variëren en bedlinnen per persoon wordt afgerekend.
Deze kosten moeten wel direct bij nader onderzoek voor de klant kenbaar zijn; ook de hoogte moet (indien niet anders mogelijk geschat) voor de klant duidelijk zijn.
http://www.anvr.nl/veelgestelde-vragen/ ... ouden-284/

Volgens mij kan de conclusie alleen maar zijn dat de kosten onvermijdbaar zijn en van te voren zijn in te schatten, en derhalve onderdeel hadden moeten zijn van de reissom.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door renewouters »

reiziger88 schreef: Dus wordt de consument opgescheept met het onbegonnen monnikenwerk van het uitzoeken welke kosten nou wel in de reissom zitten en welke niet? Omgekeerde wereld als je het mij vraagt. Bovendien, ze kunnen toch gewoon aan de hotels vragen een opgaaf aan hun te doen inclusief toeristenbelasting... ik zie het probleem niet. Als ik in Nederland een hotel boek, dan is de prijs ook inclusief toeristenbelasting (staat vaak wel apart gemeld). Ik snap je argument dus totaal niet.
Reizen worden lang van te voren ingekocht en je weet zelf toch ook wel dat overheden nogal makkelijk zijn in het eenzijdig wijzigen van beleid. Zeker in een land als Spanje waar de economie nogal beroerd draait en de overheidsfinanicien nog beroerder zijn moet je niet raar opkijken als er spontaan wat extra belastingen worden ingevoerd om de schatkist wat bij te vullen.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

renewouters schreef:
reiziger88 schreef: Dus wordt de consument opgescheept met het onbegonnen monnikenwerk van het uitzoeken welke kosten nou wel in de reissom zitten en welke niet? Omgekeerde wereld als je het mij vraagt. Bovendien, ze kunnen toch gewoon aan de hotels vragen een opgaaf aan hun te doen inclusief toeristenbelasting... ik zie het probleem niet. Als ik in Nederland een hotel boek, dan is de prijs ook inclusief toeristenbelasting (staat vaak wel apart gemeld). Ik snap je argument dus totaal niet.
Reizen worden lang van te voren ingekocht en je weet zelf toch ook wel dat overheden nogal makkelijk zijn in het eenzijdig wijzigen van beleid. Zeker in een land als Spanje waar de economie nogal beroerd draait en de overheidsfinanicien nog beroerder zijn moet je niet raar opkijken als er spontaan wat extra belastingen worden ingevoerd om de schatkist wat bij te vullen.
Volgens mij zijn de anvr reis- en boekingsvoorwaarden duidelijk hierover. Als een bedrag van te voren vast ligt, dan moet het in de reissom zitten. Dat een belasting wel eens kan wijzigen doet daar niets aan af; op het moment van boeken was er namelijk ook gewoon een toeristenbelasting waar rekening mee gehouden kan worden. Als er tussentijds wijzigingen daarin zijn, dan zijn de regels ook duidelijk over wanneer dit doorbelast kan worden naar de klant. In mijn geval, uiterlijk tot zes weken voor de reis. Daarna ligt het risico niet meer bij mij.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door sjohie »

reiziger88 schreef:
ruud_a schreef:Bij vliegtickets wordt een voorbehoud gemaakt voor wijzigingen in belasting.
Het zou me niet verbazen, als dit ook voor reizen geldt.
Bij de toeristenbelasting int een hotel voor de gemeente en verdient daar zelf geen cent aan.
Persoonlijk vind ik dan ook dat die toeristenbelasting geen deel uitmaakt van de reissom.
Maar waarschijnlijk zullen de algemene voorwaarden daar uitsluitsel over geven.
Ik denk het al gevonden te hebben:
Mogen ter plaatse te betalen verplichte kosten buiten de gepubliceerde reissom worden gehouden?

Dit is toegestaan als de hoogte van de onvermijdbare kosten niet vast ligt. Dit is bijvoorbeeld het geval als de electriciteit ter plaatse naar verbruik wordt afgerekend of indien het aantal gasten kan variëren en bedlinnen per persoon wordt afgerekend.
Deze kosten moeten wel direct bij nader onderzoek voor de klant kenbaar zijn; ook de hoogte moet (indien niet anders mogelijk geschat) voor de klant duidelijk zijn.
http://www.anvr.nl/veelgestelde-vragen/ ... ouden-284/

Volgens mij kan de conclusie alleen maar zijn dat de kosten onvermijdbaar zijn en van te voren zijn in te schatten, en derhalve onderdeel hadden moeten zijn van de reissom.
Ze zijn niet onvermijdelijk, aangezien niet alle landen iets als toeristenbelasting kennen. Cuba en Turkije laten je bijvoorbeeld wél een visum kopen voor X euro bij binnenkomst, en op Cuba betaal je ook nog eens een vertrekbelasting. Die zit niet in de reissom, maar wordt wel genoemd in de reispapieren. Voor Griekenland bestaat er weer niet zoiets.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door sjohie »

reiziger88 schreef:
renewouters schreef:
reiziger88 schreef: Dus wordt de consument opgescheept met het onbegonnen monnikenwerk van het uitzoeken welke kosten nou wel in de reissom zitten en welke niet? Omgekeerde wereld als je het mij vraagt. Bovendien, ze kunnen toch gewoon aan de hotels vragen een opgaaf aan hun te doen inclusief toeristenbelasting... ik zie het probleem niet. Als ik in Nederland een hotel boek, dan is de prijs ook inclusief toeristenbelasting (staat vaak wel apart gemeld). Ik snap je argument dus totaal niet.
Reizen worden lang van te voren ingekocht en je weet zelf toch ook wel dat overheden nogal makkelijk zijn in het eenzijdig wijzigen van beleid. Zeker in een land als Spanje waar de economie nogal beroerd draait en de overheidsfinanicien nog beroerder zijn moet je niet raar opkijken als er spontaan wat extra belastingen worden ingevoerd om de schatkist wat bij te vullen.
Volgens mij zijn de anvr reis- en boekingsvoorwaarden duidelijk hierover. Als een bedrag van te voren vast ligt, dan moet het in de reissom zitten. Dat een belasting wel eens kan wijzigen doet daar niets aan af; op het moment van boeken was er namelijk ook gewoon een toeristenbelasting waar rekening mee gehouden kan worden. Als er tussentijds wijzigingen daarin zijn, dan zijn de regels ook duidelijk over wanneer dit doorbelast kan worden naar de klant. In mijn geval, uiterlijk tot zes weken voor de reis. Daarna ligt het risico niet meer bij mij.
En als je je eerste post in dit topic leest, en ik citeer

"ik heb bij Holland International (HI) een week all-inclusive naar een resort in Spanje geboekt. Vorige week kreeg ik opeens een mailtje van HI waarin medegedeeld werd dat er vanaf heden een toeristenbelasting geheven wordt aan de Costa Brava van 1 euro per persoon per dag"

zal je lezen dat in jouw geval de belasting in het leven is geroepen na het boeken, zoals je zelf schrijft. Immers, je kreeg dit bericht ná het boeken van de reis.

Je hebt je eigen topic in de digitale voet geschoten, chapeau!

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

sjohie schreef:
En als je je eerste post in dit topic leest, en ik citeer

"ik heb bij Holland International (HI) een week all-inclusive naar een resort in Spanje geboekt. Vorige week kreeg ik opeens een mailtje van HI waarin medegedeeld werd dat er vanaf heden een toeristenbelasting geheven wordt aan de Costa Brava van 1 euro per persoon per dag"

zal je lezen dat in jouw geval de belasting in het leven is geroepen na het boeken, zoals je zelf schrijft. Immers, je kreeg dit bericht ná het boeken van de reis.

Je hebt je eigen topic in de digitale voet geschoten, chapeau!
Leuk dat je ook reageert; jammer dat je reactie nergens op slaat. Ik heb al aangegeven dat ik gevraagd heb om achtergrondinformatie over de wetswijziging; welke ik zelf dus nergens kan vinden. Deze heb ik nog niet mogen ontvangen van HI. Tevens wordt er gewoon toeristenbelasting geheven sinds 2012, welke dus gewoon in de reissom had kunnen zitten.

Ik heb inmiddels een mail terug gestuurd, onderbouwd met standpunten van de ANVR, waarom ik vind dat ik de toeristenbelasting niet aan mij kan worden doorbelast in deze. Hopelijk nu wel een inhoudelijke reactie waarin ze zich baseren op concrete wetten/regelingen en of bepalingen van de ANVR, in plaats van geroeptoeter in de leegte.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door G7 »

Dit is niet nieuw. In 2013 moesten wij al €1, p.p.p.d. betalen aan het hotel zelf, maar dat was duidelijk doorgegeven door de touroperator. In ons geval Solmar Tours. Het is een maatregel die de Spaanse regering heeft opgelegd aan alle hoteliers. Je dient het ter plekke te betalen bij het inchecken van het hotel.

Voor de goede orde, betreft het een 3* hotel of minder, dan is het €0,50 p.p.p.d. en een 4* of meer, €1 p.p.p.d.

Het zou de touroperators hier in Nederland wel sieren, om dit bij boeking door te geven aan de klant, dan wel duidelijk op hun website te zetten. Krijg je ook geen misverstanden.

Bruce Knowledge
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2015 15:43

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door Bruce Knowledge »

Waar hebben we het hier nu over ?
2 weken is pakweg 13 overnachtingen x 2 personen = € 26 ?
Het wordt natuurlijk een ander sommetje als je met 10 personen gaat of voor een half jaar.

Blijf lekker thuis als je dit niet wilt betalen.
Het is vrijwel overal heel gebruikelijk dat ter plaatsen af te rekenen.

Veel succes op Balconno, daar heb je geen last van die belasting.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door sjohie »

Bruce Knowledge schreef:Waar hebben we het hier nu over ?
2 weken is pakweg 13 overnachtingen x 2 personen = € 26 ?
Het wordt natuurlijk een ander sommetje als je met 10 personen gaat of voor een half jaar.

Blijf lekker thuis als je dit niet wilt betalen.
Het is vrijwel overal heel gebruikelijk dat ter plaatsen af te rekenen.

Veel succes op Balconno, daar heb je geen last van die belasting.
We hebben het hier over iets principieels wat TS blijkbaar hoog zit. Met minder digitale moeite dan dit topic openen was het bestaan hiervan te vinden op internet, en de uiteindelijke kosten zijn minder dan een rondje bier op het terras aldaar, maar hey, een principe is onbetaalbaar.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Bruce Knowledge schreef:Waar hebben we het hier nu over ?
2 weken is pakweg 13 overnachtingen x 2 personen = € 26 ?
Het wordt natuurlijk een ander sommetje als je met 10 personen gaat of voor een half jaar.

Blijf lekker thuis als je dit niet wilt betalen.
Het is vrijwel overal heel gebruikelijk dat ter plaatsen af te rekenen.

Veel succes op Balconno, daar heb je geen last van die belasting.
Ik wist dat deze debiele redenering ging komen. Ik weet echter vrij zeker dat als jij een brood bij de supermarkt ging halen voor 2 euro, en je moet bij de kassa opeens 28 euro afrekenen, je daar wel degelijk een punt van zou maken. Wat maakt dat jou? Een hypocriet inderdaad.

Waarom is dit zo'n punt? In principe geeft het vrijbaan voor oneerlijke concurrentie en een potentiele miljoenenfraude. Ik wil daar niet aan meewerken, ook al is mijn schade relatief klein. Ik ga hierover dan ook een klacht indienen bij ConsuWijzer en ik ga het bedrag achteraf declareren bij HI als er geen oplossing komt.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Ik snap dat je met een principekwestie zit, maar hier kan de touroperator niks aan doen. Zij konden ook niet weten dat er opeens een nieuwe maatregel erbij kwam. Als ze dat eerder hadden geweten, dan hadden ze je zeker op de hoogte gesteld.

Als je een vakantie boekt, dan kun je altijd wat extra kosten krijgen dat is nu eenmaal zo. Je kunt boos worden en op je strepen staan, maar ik ben bang dat je dit niet kunt veranderen. Stel, ze hadden het eerder geweten en het stond netjes vermeld op de site als je wilde boeken. Wat had je dan gedaan?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door Har06 »

Ts,

Bij een nieuwe wet regel kun je voor extra kosten komen te staan, logisch dat de operator het door berekend, een hoop heisa voor een paar €€€€€€€, veel plezier nog of ga je annuleren (principe zaak toch !!!!! :lol: '

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Jacky2006 schreef:Ik snap dat je met een principekwestie zit, maar hier kan de touroperator niks aan doen. Zij konden ook niet weten dat er opeens een nieuwe maatregel erbij kwam. Als ze dat eerder hadden geweten, dan hadden ze je zeker op de hoogte gesteld.

Als je een vakantie boekt, dan kun je altijd wat extra kosten krijgen dat is nu eenmaal zo. Je kunt boos worden en op je strepen staan, maar ik ben bang dat je dit niet kunt veranderen. Stel, ze hadden het eerder geweten en het stond netjes vermeld op de site als je wilde boeken. Wat had je dan gedaan?
Ik ben het er niet mee eens dat een touroperator hier niets aan kan doen. Toeristenbelasting was er al ter plaatse sinds 2012 en dat hebben ze mij mede te delen op het moment dat ik reis boek. Klaar uit.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Har06 schreef:Ts,

Bij een nieuwe wet regel kun je voor extra kosten komen te staan, logisch dat de operator het door berekend, een hoop heisa voor een paar €€€€€€€, veel plezier nog of ga je annuleren (principe zaak toch !!!!! :lol: '
Niet mee eens. Nee ik ga niet annuleren, daar heb ik geen rede toe. Heb inmiddels wel een klacht ingedient bij ConsuWijzer over de gang van zaken. Als een bedrijf mij op ieder klein regeltje wijst als ik iets gedaan moet krijgen, dan kunnen ze dat andersom ook verwachten. Dat is de wereld waarin we nu leven.

Gesloten