LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Gsen93
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2018 15:27

Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Gsen93 »

Beste,

Op 19 januari zou ik met de Boeing 787 dreamliner van TUI vliegen naar Punta Cana. Vluchtnummer OR343 zou vertrekken om 11:00. Een technische mankement (olie lekkage aan vleugel) zorgde voor een vertraging van ruim 27 uur. Hierdoor vertrokken wij op 20 januari in de middag.

Op 31 januari hebben wij onze claim ingediend via de klantenservice van TUI. Vorige week hebben een aantal medepassagiers een brief gekregen waarin staat dat ze recht hebben op een vergoeding van €600. Deze week kregen enkele andere passagiers een mail waarin staat dat de vlucht is vertraagd door een fabricagefout fout van Boeing. Het vliegtuig lekte olie en kon hierdoor niet vliegen.

Ik heb vernomen van een vliegtuig engineer dat dit niet mogelijk is. Als er een fabricage fout zou zijn dat moeten alle vliegtuigen van hetzelfde type op de grond gehouden worden voor inspectie. Dit is echter niet het geval. Ten tweede, vliegtuig is niet nieuw, het heeft vele vluchten gehad en na elke vlucht en begin van nieuwe vlucht is er een visuele inspectie. Dus als fabricage fout was dan zou het eerder ontdekt worden. Het probleem is dus gebrek aan onderhoud. Immers bij tijdig inspectie en onderhouden hadden ze de olielekkage kunnen voorkomen.

TUI reageert niet om mijn verzoeken tot uitbetaling van mijn claim. Ook de compensatie voor één gemiste dag worden genegeerd.

Ik hoop dat u mij kunt helpen om dit geschil op te lossen.

Met vriendelijke groet.
Sen

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door bprosman »

Leg het neer bij een claimcompany, kost je een paar procent maar die zijn er zeer ervaren in.

Gsen93
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2018 15:27

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Gsen93 »

Dat kost me ongeveer 30%. Helaas is dat me laatste optie ook.. Ik wacht nog even me klacht bij ECC-Nederland af.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Wellicht dat je reisverzekering hierin iets kan betekenen?

Gsen93
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2018 15:27

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Gsen93 »

Die heb ik helaas niet..

Lady1234
Berichten: 27098
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u het via zo’n claimbedrijf indient, krijgt u die compensatie zo goed als zeker.

Wat veronderstelt u dat het forum voor u zou kunnen doen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat kost me ongeveer 30%. Helaas is dat me laatste optie ook.. Ik wacht nog even me klacht bij ECC-Nederland af.
Klopt maar wel no cure-no pay en 90% scoringskans als ze je claim accepteren.

Gsen93
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2018 15:27

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Gsen93 »

Er is een groepsapp met een stuk of 20 medepassagiers. Een aantal hebben goedkeuring op hun claim via de klantenservice, bij een aantal word het bovenstaande reden gebruikt om de claim af te wijzen. We zaten allemaal in hetzelfde vliegtuig. Ook kan ik hier geen klacht over indienen omdat passagiers die zijn goedgekeurd hun reserveringsnummer niet willen geven. (Begrijp ik ook volledig, door een klacht lopen zij misschien hun geld mis.)

Hieruit kan ik concluderen dat tui het gewoon probeert bij een x aantal reizigers om er onderuit te komen. Dat vind ik zo belachelijk.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door arvandongen »

Fabricagefout van Boeing..... :roll:

Enfin. Binnen Nederland is het de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport, https://www.ilent.nl/), die toezicht houdt op naleving van regelgeving. Zij hebben de mogelijkheid grote boetes op te leggen aan maatschappijen die zich niet aan de regels houden.

Je kan als eerste stap TUI er nog eens vriendelijk op wijzen dat zij in strijd handelen met Verordening (EG) nr. 261/2004. Vervolgens kan je ze er netjes op wijzen dat als zij niet een geldige reden opgeven voor de vertraging, dat je dan genoodzaakt bent deze zaak aan te melden bij de ILT.

Onderhoudsissues zijn geen geldige reden. Wilde staking van verkeersleiders of tropische stormen wel.

Gsen93
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2018 15:27

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Gsen93 »

ILT vandaag gesproken, 6 weken tot 6 maanden reactietermijn.. Ik zal morgen schriftelijk mijn claim mijn hun neerleggen, kan trouwens ook alleen schriftelijk. Hoop dat het allemaal geregeld word dan.
Bedankt.

Hab123455
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2018 17:40

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Hab123455 »

Wij zaten ook op deze vlucht. Na bijna 4 weken nog niets vernomen. Zou nog bij juridische zaken liggen. We komen graag in contact met andere passagiers!

Tevens is een fabrieksfout geen overmacht. Dus geen reden om af te wijzen

Gsen93
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2018 15:27

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Gsen93 »

Ik stuur je een pb

Puntacana
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 feb 2018 20:13

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Puntacana »

Wij kregen vandaag ook een reactie (afwijzing} op onze schadeclaim. Wij zaten ook op de vertraagde vlucht. . Tui probeert inderdaad onder hun verantwoordelijkheid uit te komen, technische storing is geen overmacht. Zie de EU verordening en verschillende arresten die de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk stelt voor de vertraging in geval van een technische storing. Passagiers hebben een overeenkomst gesloten met TUI en niet met Boeing ( bouwer van de Dreamliner) eerstgenoemde is dientengevolge aansprakelijk voor de geleden schade. Wij gaan bezwaar maken tegen dit besluit!

PJVL
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2018 20:19

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door PJVL »

Onze claim ligt ook bij de klantenservice van tui. Zelfde vlucht OR 343.
Al 4 weken heeft de juridische afdeling de zaak in handen.
Ben benieuwd hoe lang ze dit verhaal gaan volhouden. Gek hè? Geen enkele terugkoppeling met de stand van zaken. Gedurende deze vertraging wisten ze van gekkigheid niet met welke beloftes ze je bij de balie weg moesten krijgen. Ben je er eenmaal weg met de valse beloftes, hoor of zie je niets meer.
Even een terugkoppeling of berichtje, hoe moeilijk kan het zijn....
Vanavond nog contact met medepassagiers gehad. Zelfde verhaal.
Nog maar even wachten dus op de juridische afdeling..

PJVL

Puntacana
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 feb 2018 20:13

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Puntacana »

Blijkt een ingewikkeld verhaal te zijn. Indien TUI kan aantonen dat er sprake is van een constructiefout, kan men zich beroepen op overmacht. Wij hebben de zaak overgedragen aan EU claim, omdat specifieke deskundigheid / ervaring hier noodzakelijk is.

Gsen93
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2018 15:27

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Gsen93 »

Ik hoor graag hoe dat afloopt via hun..

atlas1302

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Indien TUI kan aantonen dat er sprake is van een constructiefout
Als het een constructiefout is dan moeten alle kisten van deze type aan de grond voor inspectie, het is dan een 2 kruisen klacht wat betekent niet luchtwaardig.

Ik kom uit het vliegtuigmakersvak dus het lijkt mij zeer onlogisch als dit het geval lijkt te zijn. En zijn ze dan ook open wat voor constructiefout het dan zou moeten zijn? Een storing lijkt mij meer voor de hand, 1 kruis klacht, maar dat kan verholpen worden en neemt tijd in beslag.

Ben benieuwd hoe TUI hier zich uit probeert te friemelen.

Gsen93
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2018 15:27

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door Gsen93 »

Dit is volgens tui de oorzaak
Bijlagen
_20180228_125710.JPG
(109.86 KiB) 8383 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door olaf79 »

Puntacana schreef:Blijkt een ingewikkeld verhaal te zijn. Indien TUI kan aantonen dat er sprake is van een constructiefout, kan men zich beroepen op overmacht. Wij hebben de zaak overgedragen aan EU claim, omdat specifieke deskundigheid / ervaring hier noodzakelijk is.
Constructiefout, dat kan, maar dan had dat voor alle vliegtuigen van dat type gevolgen gehad en hadden de autoriteiten een toestel echt niet zomaar vrij gegeven om uberhaupt te vliegen zonder dat er iemand bij is geweest om te constateren dat het probleem is verholpen.

Bovendien, als het een constructiefout is weet je daar als maatschappij van en heb je tijd om voldoende maatregelen te treffen om toch te vliegen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Tui weigert compensatie na 27 uur vertraging

Ongelezen bericht door tttlocke »

olaf79 schreef:...
Constructiefout, dat kan, maar dan had dat voor alle vliegtuigen van dat type gevolgen gehad en hadden de autoriteiten een toestel echt niet zomaar vrij gegeven om uberhaupt te vliegen zonder dat er iemand bij is geweest om te constateren dat het probleem is verholpen.

Bovendien, als het een constructiefout is weet je daar als maatschappij van en heb je tijd om voldoende maatregelen te treffen om toch te vliegen.
Er wordt niet gesproken over een 'constructiefout', maar over 'een fout tijdens het productieproces van onder andere het vliegtuig waarmee de vlucht uitgevoerd zou worden' in kwestie. Dat is volgens TUI inmiddels door Boeing bevestigd.
Het is onjuist te stellen dat het constateren van een dergelijke fout automatisch gevolgen heeft voor alle vliegtuigen van dat type. Dat zou wel het geval geweest kunnen zijn in het geval van een ontwerpfout of een fout in het ontwerp van productieproces zelf. Indien de fout, zoals Boeing bevestigd zou hebben, echter wordt gemaakt bij een specifiek toestel (of een aantal toestellen) dan zijn de gevolgen vanzelfsprekend beperkt tot dat toestel.
Het klopt ook niet dat in het geval van een dergelijke fout de maatschappij daar van moet hebben geweten. Pas na aanleiding van dit incident heeft men immers de fout kunnen vaststellen.

Gesloten