LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
astrid.rutenfrans
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2021 16:23

Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Ongelezen bericht door astrid.rutenfrans »

Wij hebben door onze geannuleerde vakantie in Juni 2020 een voucher gekregen van Suntip voor onze aanbetaling.(268,00)
Nu kregen we in November en mail van Suntip dat wij de voucher konden laten uitbetalen maar.... daar moesten we dan wel 49 euro afhandelings kosten voor betalen! mag dit?
In de mail van Suntip staat ook:
"Eerder heeft u van ons een reisvoucher ontvangen. Hierbij is door o.a. ANVR en SGR bepaald dat u na 364 dagen recht heeft op restitutie, mocht u de voucher nog niet hebben ingewisseld voor een nieuwe vakantie"
"Zet u de reisvoucher liever in voor een nieuwe reis? In dat geval hoeft u niets te doen! Mocht u na het verstrijken van de vouchertermijn nog geen nieuwe reis geboekt hebben, dan ontvangt u alsnog de volledige voucherwaarde terug".
Klopt dit? moet ik echt 364 dagen wachten of kan ik gewoon nu mijn volledige bedrag terug vragen zonder daar kosten voor te moeten betalen.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18
Beste antwoord
Gekozen door astrid.rutenfrans

Re: Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

door Seinhuis » 06 jan 2021 14:19

-Jij hebt recht op het totale bedrag dat je betaald hebt, dus inclusief boekingskosten, reserveringen enz. enz. Jij hebt recht op het volledige bedrag.

Er wordt een voucher aangeboden, maar je bent niet verplicht om deze aan te nemen. Geld terug is ook een optie.

Je kan bij de ACM een klacht indienen.
Wil je je geld nu terug? Neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering.

Als het goed is is jouw voucher gedekt door de ANVR/SGR tegen een eventuele faillissement.
rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Ongelezen bericht door rvjapio »

De autoriteit consument en markt (ACM) heeft deze regeling voor vakantiebedrijven 'oogluikend' toegestaan. Alle vakantiebedrijven hebben dus in feite uitstel van betaling gekregen voor maximaal een jaar.
Maar zoals gewoonlijk in ons gedoogland heeft u tegelijkertijd direct recht op uw geld terug als u dat nu wilt. Zo tegenstrijdig als wat. Maar zie het maar eens te krijgen...daarom wordt alweer een aantal maanden gesproken over een 'voucherfonds' van de overheid, zodat mensen die geld tegoed hebben dat alsnog sneller kunnen krijgen.
Geduld is dus een schone zaak. Sterkte.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Om wat voor soort overeenkomst gaat het? Pakketreis? Losse vliegtickets?

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Ongelezen bericht door WZZ »

Afhandelingskosten voor uitbetaling voucher? Het moet niet gekker worden. Eerst bedenkt de reisbranche iets wat wettelijk eigenlijk niet kan maar wat mede door zwalkend overheidsbeleid wordt toegestaan onder voorwaarde dat bij gewenste uitbetaling dit moet gebeuren. En dan afhandelingskosten rekenen. Ik zou zeker navraag doen bij de AFM of dit überhaupt is toegestaan.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Ongelezen bericht door Seinhuis »

-Jij hebt recht op het totale bedrag dat je betaald hebt, dus inclusief boekingskosten, reserveringen enz. enz. Jij hebt recht op het volledige bedrag.

Er wordt een voucher aangeboden, maar je bent niet verplicht om deze aan te nemen. Geld terug is ook een optie.

Je kan bij de ACM een klacht indienen.
Wil je je geld nu terug? Neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering.

Als het goed is is jouw voucher gedekt door de ANVR/SGR tegen een eventuele faillissement.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Seinhuis schreef:
06 jan 2021 14:19
-Jij hebt recht op het totale bedrag dat je betaald hebt, dus inclusief boekingskosten, reserveringen enz. enz. Jij hebt recht op het volledige bedrag.

Er wordt een voucher aangeboden, maar je bent niet verplicht om deze aan te nemen. Geld terug is ook een optie.

Je kan bij de ACM een klacht indienen.
Wil je je geld nu terug? Neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering.

Als het goed is is jouw voucher gedekt door de ANVR/SGR tegen een eventuele faillissement.
Recht op jouw geld en jouw geld terug krijgen zijn 2 dingen.
Ik heb een klacht ingediend bij ACM, maar dat levert niets op en daar is TUI immuun voor.
Ik heb gesproken met legal counsel van TUI. Die kijken wel naar de wet en jouw rechten. Al mijn geld is terug zonder rechtsbijstandsverzekering. Het duurt een paar maanden maar gelukkig ben ik er vanaf.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dank voor de terugkoppeling.

Tineke.plass
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2021 14:25

Re: Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Ongelezen bericht door Tineke.plass »

In maart verloopt mijn coronavoucher van Travelstore. Gezien de onzekere tijden durf ik geen vakantie te boeken met de voucher. In de voorwaarden lees ik dat er bij een aanvraag voor restitutie kosten( zgn afhandelingskosten) worden berekend! Zie hieronder...
"Wij hopen uiteraard dat u met de reisvoucher opnieuw een mooie reis bij ons boekt. Besluit u uiteindelijk
geen gebruik te maken van de reisvoucher dan kunt u een verzoek tot restitutie in geld indienen. Dit kan
uiterlijk tot 1 jaar na uitgiftedatum van de reisvoucher (maar binnen de geldigheidsduur), maar niet eerder
dan 6 maanden na uitgifte. Wenst u restitutie dan berekenen wij hiervoor € 75,00 afhandelingskosten."

Mag dat zomaar? De einddatum komt in zicht en ik wil graag mijn volledige geld terug. Ik lees ook wel dat je straks allemaal automatisch geld terug krijgt. Klopt dat? Ik hoor graag hoe het precies zit. Mvg, Tineke

astrid.rutenfrans
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2021 16:23

Re: Uitbetaling vakantievoucher kost geld!

Ongelezen bericht door astrid.rutenfrans »

Sorry voor mijn late reactie.
Ik ben nieuw op het forum en snapte niet alles( nog steeds niet)
Iedereen bedankt voor de reacties ik ga mij rechtsbijstandsverzekeringen inschakelen.

Gesloten