Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
sjohie

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door sjohie » 18 jan 2018 08:54

Phoenix123 schreef:Ik ben werkzaam bij een bedrijf op Mauritius die deel uitmaakt van TUI en zijn gevestigd in het zelfde gebouw en TUI hier was absoluut op de hoogte van de aankomende cycloon. Voor hun werkzaamheden hier is belangrijk om op de hoogte te zijn met weersverwachtingen ivm excursies en veiligheid, annulering van excursies en terugboeken van reeds betaalde excursies van de toeristen. Voordat deze het een cycloon werd, genaamd een anti cycloon, is het algemene kennis voor de inwoners hier, ook was bekend de mogelijke traject vd cycloon en was deze ook bekend bij TUI op Mauritius, zonder twijfel.
Daar zit een staf om de reizen en reizigers in het gebied af te handelen, die doen de excursies en kroegentochten, niet de algemene klantenservice, runnen niet het TUI callcenter, en daar zitten al helemaal niet de managers die kunnen beslissen of ze een heel vliegtuig vol klanten, zeg 100+ man die de hele pakketreis bij TUI hebben geboekt, wel of niet op vakantie laten gaan. De cycloon is er nu, TS (z'n vliegtuig) had er maandag gewoon veilig heen kunnen vliegen, en dan waren de paar dagen slecht weer uitzitten in een robuust hotel, want dat zijn ze daar wel, dit komt vaker voor, onderdeel geweest van het risico wat je neemt als je een vakantie boekt naar Mauritius tijdens hurricane season.

jonis

Ongelezen bericht door jonis » 18 jan 2018 10:32

Het zal voor TS in elk geval een les voor het leven zijn.
Die heeft in elk geval geen risiko gelopen.
Maar wel een vakantie geannuleerd op basis van weersverwachtingen Cycloon cat 3 met windsnelheden tot zo'n 200KM/h.....en die dus niet uitkomt.

De "cycloon" passeert nu Mauritius maar is hoofdzakelijk alleen een tropische storm met windsnelheden van 120KM/h. Het cat 1 gedeelte is dermate klein dat het Mauritius waarschijnlijk niet eens raakt;
http://tropicalstormrisk.com/

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms » 18 jan 2018 10:46

En zit nu hier in de storm, windkracht 11 .......!

Als je in deze periode naar Mauritius een vakantie boekt moet je je van tevoren realiseren dat het orkaan seizoen is en je vakantie daardoor wat beïnvloed kan worden.
Wil je dat risico niet lopen, dan een andere vakantie bestemming uitkiezen.
Zo simpel is het.

jonis

Ongelezen bericht door jonis » 18 jan 2018 11:01

Brahms schreef:En zit nu hier in de storm, windkracht 11 .......!

Als je in deze periode naar Mauritius een vakantie boekt moet je je van tevoren realiseren dat het orkaan seizoen is en je vakantie daardoor wat beïnvloed kan worden.
Wil je dat risico niet lopen, dan een andere vakantie bestemming uitkiezen.
Zo simpel is het.
Een orkaan/depressie komt niet opeens zomaar even snel aanwaaien, je kunt gewoon http://www.nhc.noaa.gov/ (voor Mauritius http://tropicalstormrisk.com/ ) raadplegen en zorgeloos een last-minute 2 weken boeken in het orkaanseizoen.
Zo heb ik dat ook gedaan na mijn 1ste negatieve ervaring in '98 , geen last of risiko meer van orkanen/depressies gehad en dan zit ik uitsluitend in september in het carraibisch gebied.

Phoenix123

Ongelezen bericht door Phoenix123 » 19 jan 2018 09:41

Waarschijnlijk zal er ook geen negatief advisering komen van TUI kant, want zullen zich beroepen op, dat slecht weer een eigen risico is, buiten hun macht, bla bla.
Dat mensen die niet terug naar huis konden vliegen, de extra dagen in het hotel ook voor eigen rekening komt.
Ondanks de wetenschap over de cycloon en traject, dat het wel op juridisch grensgeval van een verdienmodel lijkt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 19 jan 2018 10:20

Phoenix123 schreef:Waarschijnlijk zal er ook geen negatief advisering komen van TUI kant, want zullen zich beroepen op, dat slecht weer een eigen risico is, buiten hun macht, bla bla.
Dat mensen die niet terug naar huis konden vliegen, de extra dagen in het hotel ook voor eigen rekening komt.
Ondanks de wetenschap over de cycloon en traject, dat het wel op juridisch grensgeval van een verdienmodel lijkt.
Die zogenaamde "bla bla" is natuurlijk ook wel precies wat het is he...

Waarom zou een keus van een consument ineens het risico van het reisbureau moeten worden?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 19 jan 2018 11:24

Phoenix123 schreef:Waarschijnlijk zal er ook geen negatief advisering komen van TUI kant, want zullen zich beroepen op, dat slecht weer een eigen risico is, buiten hun macht, bla bla.
Dat is het enige feitelijk juiste wat ze over het weer kunnen zeggen lijkt me. Het bestaan en de globale duur van "huricane season" is bij hen wel bekend, echter is dat voor iedereen die er een modicum van interesse in toont, ook te achterhalen, op basis van de gegevens die een TUI ook gebruikt. (zie urls hier even boven genoemd)

Flee01

Ongelezen bericht door Flee01 » 24 jan 2018 13:19

Ik ben afgelopen zaterdag met Tui gearriveerd.
Achteraf alles meegevallen. Wo en do geen vliegverkeer en cat1 cycloon rakelings langs het eiland gegaan. Als toerist zie ik bijna geen schade, alles gaat hier gewoon zijn gangetje.

Ik kan me nog steeds voorstellen dat je niet vrijwillig voor je vakantie gaat afreizen naar een gebie met een verwachte cat 4 of 5 cycloon. Inmiddels ben ik er achter dat speciale luxe annuleringsverzekeringen zijn, waarbij je dan dus gewoon kunt annuleren.

niekrijs

Ongelezen bericht door niekrijs » 27 jan 2020 08:24

Een zeer onverstandige actie van deze reiziger. Wij zijn afgelopen zaterdag 25-01 teruggekeerd uit Mauritius. Op ons vertrektijdstip was er een cycloondreiging, cat3. Onze vlucht werd door Air France/Air Mauritius 4 uur vervroegd.

De reisorganisatie/airliner is not to blame; zij doen er alles aan om de vlucht uit te voeren.
Bovendien: vanuit NL kan je nooit op eigen houtje bepalen wat er in zo'n geval lokaal wordt beslist. Er wordt vervroegd, vertraagd en in het uiterste geval wordt een overnachting geregeld.

Dat er geen compensatie zal zijn lijkt mij overduidelijk.

niekrijs

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 27 jan 2020 12:19

Dit topic gaat over twee jaar geleden. Een heel verschil denk ik.

Plaats reactie