LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Ninus
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2018 14:42

Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door Ninus »

Beste forumleden/redactie van Radar,

Onderstaande post heb ik op de Facebook pagina van Tui geplaatst. De reacties van Tui (die onder mijn bericht staan) zijn echt onbegrijpelijk...

Beste Tui,

Over ongeveer 7 uur vertrekt er een vlucht naar Mauritius. Wij hadden aan boord van deze vlucht willen zijn, op weg naar een welverdiende vakantie na een zware periode.

Helaas is op dit moment cycloon Berguitta actief in de regio. Deze storm van categorie 3 is onderweg naar Mauritius en zal het eiland vanaf dinsdag raken. Dit is te zien via een door de NL'se overheid aangeraden website (tropicalstormrisk.com). Ik heb een screenshot bijgevoegd.

We hebben meerdere malen hierover gebeld met de klantenservice van Tui, maar Tui doet net of er niets aan de hand is. De reactie van Tui: "We hebben hier geen informatie over, dus u kunt met een gerust hart afreizen. Wij wensen u alvast een hele fijne vakantie!"

We hebben ook gebeld met Buitenlandse Zaken en die raden ons aan om NIET te gaan.

Wij kiezen dus voor onze eigen veiligheid en gaan niet naar Mauritius. Tui heeft geen enkele moeite gedaan om een alternatief te bieden. Onze gedroomde (en verdiende) vakantie kunnen we op onze buik schrijven en we kunnen fluiten naar ons geld.

Tui, als jullie je slogan ("discover your smile") waar willen maken, dan hoop ik van harte dat jullie met een oplossing komen.

Met vriendelijke groet,

Nick van Velzen

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U heeft zelf geannuleerd, dan staat TUI gewoon in hun recht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat zei je annuleringsverzekering over je annulering? Het lijkt mij dat je daar moet zijn, en niet bij de maatschappij die de vlucht uitvoert en die dat netjes conform afspraak wil doen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ninus schreef:Beste forumleden/redactie van Radar,

Onderstaande post heb ik op de Facebook pagina van Tui geplaatst. De reacties van Tui (die onder mijn bericht staan) zijn echt onbegrijpelijk...

Beste Tui,

Over ongeveer 7 uur vertrekt er een vlucht naar Mauritius. Wij hadden aan boord van deze vlucht willen zijn, op weg naar een welverdiende vakantie na een zware periode.

Helaas is op dit moment cycloon Berguitta actief in de regio. Deze storm van categorie 3 is onderweg naar Mauritius en zal het eiland vanaf dinsdag raken. Dit is te zien via een door de NL'se overheid aangeraden website (tropicalstormrisk.com). Ik heb een screenshot bijgevoegd.

We hebben meerdere malen hierover gebeld met de klantenservice van Tui, maar Tui doet net of er niets aan de hand is. De reactie van Tui: "We hebben hier geen informatie over, dus u kunt met een gerust hart afreizen. Wij wensen u alvast een hele fijne vakantie!"

We hebben ook gebeld met Buitenlandse Zaken en die raden ons aan om NIET te gaan.

Wij kiezen dus voor onze eigen veiligheid en gaan niet naar Mauritius. Tui heeft geen enkele moeite gedaan om een alternatief te bieden. Onze gedroomde (en verdiende) vakantie kunnen we op onze buik schrijven en we kunnen fluiten naar ons geld.

Tui, als jullie je slogan ("discover your smile") waar willen maken, dan hoop ik van harte dat jullie met een oplossing komen.

Met vriendelijke groet,

Nick van Velzen
Waarom zou het risico dat jullie blijkbaar niet durven te nemen nu ineens bij TUI moeten liggen?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door mahadma »

Heel simpel, hij/zij die annuleert is het bokkie. Dus als de vraagsteller zelf annuleert, dan is hij/zij het geld kwijt, in dit geval 100%. Als TUI had geannuleert had u het geld retour gehad of een vervangende reis kunnen boeken.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door newmikey »

Het weerbericht voor Mauritius is inderdaad stormachtig maar dat houdt slecht één dag aan - daarna wordt het weer prachtig. Hooguit had TUI uitgeweken naar Madagascar om na een nachtje hotel door te vliegen. Toestellen landen niet tijdens een cycloon van categorie 2 en hoger. De adviezen van reisburos geven duidelijk aan dat dit seizoen de kans op storm best hoog is maar dat hotelpersoneel getraind is en er géén echt gevaar te duchten valt.

Een eigen annulering valt dus ook onder eigen verantwoordelijkheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij ook dat als je naar een land als Mauritius gaat, je van tevoren even nagaat hoe het klimaat is en wat de beste reistijd is. Dan kun je dus ook weten dat het nu het stormseizoen is en dat je daarmee ook bewust het risico neemt dat er een storm is op het moment dat jij op Mauritius bent.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door jonis »

newmikey schreef:Het weerbericht voor Mauritius is inderdaad stormachtig maar dat houdt slecht één dag aan - daarna wordt het weer prachtig. Hooguit had TUI uitgeweken naar Madagascar om na een nachtje hotel door te vliegen. Toestellen landen niet tijdens een cycloon van categorie 2 en hoger. De adviezen van reisburos geven duidelijk aan dat dit seizoen de kans op storm best hoog is maar dat hotelpersoneel getraind is en er géén echt gevaar te duchten valt.

Een eigen annulering valt dus ook onder eigen verantwoordelijkheid.
Als je naar de link gaat zie je dat Port Louis geraakt wordt door cat 1 en mogelijk 2 en tropische storm houdt in totaal 3 dagen aan; dus:
"slechts 1 dag en daarna wordt het weer prachtig" is een dooddoener, sowieso eerst zien dan geloven; echter zal de vakantie voorbij zijn als er daarna nog cat 2 rotzooi opgeruimd moet worden.
Heb het zelf mogen meemaken Punta Cana '98 hurricane George cat 3 (195 KM/h).....nee je loopt geen veiligheidsrisico ; want ik zat gewoon opgesloten op de badkamer en met de bedden en matrassen de ramen van de hotelkamer gebarricadeerd volgens voorschriften van hotelpersoneel....maar vakantie was daarna voorbij....en 380 doden onder de bevolking.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
newmikey schreef:Het weerbericht voor Mauritius is inderdaad stormachtig maar dat houdt slecht één dag aan - daarna wordt het weer prachtig. Hooguit had TUI uitgeweken naar Madagascar om na een nachtje hotel door te vliegen. Toestellen landen niet tijdens een cycloon van categorie 2 en hoger. De adviezen van reisburos geven duidelijk aan dat dit seizoen de kans op storm best hoog is maar dat hotelpersoneel getraind is en er géén echt gevaar te duchten valt.

Een eigen annulering valt dus ook onder eigen verantwoordelijkheid.
Als je naar de link gaat zie je dat Port Louis geraakt wordt door cat 1 en mogelijk 2 en tropische storm houdt in totaal 3 dagen aan; dus:
"slechts 1 dag en daarna wordt het weer prachtig" is een dooddoener, sowieso eerst zien dan geloven; echter zal de vakantie voorbij zijn als er daarna nog cat 2 rotzooi opgeruimd moet worden.
Heb het zelf mogen meemaken Punta Cana '98 hurricane George cat 3 (195 KM/h).....nee je loopt geen veiligheidsrisico ; want ik zat gewoon opgesloten op de badkamer en met de bedden en matrassen de ramen van de hotelkamer gebarricadeerd volgens voorschriften van hotelpersoneel....maar vakantie was daarna voorbij....en 380 doden onder de bevolking.
Tsja, en wiens risico is dat?

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
jonis schreef:
newmikey schreef:Het weerbericht voor Mauritius is inderdaad stormachtig maar dat houdt slecht één dag aan - daarna wordt het weer prachtig. Hooguit had TUI uitgeweken naar Madagascar om na een nachtje hotel door te vliegen. Toestellen landen niet tijdens een cycloon van categorie 2 en hoger. De adviezen van reisburos geven duidelijk aan dat dit seizoen de kans op storm best hoog is maar dat hotelpersoneel getraind is en er géén echt gevaar te duchten valt.

Een eigen annulering valt dus ook onder eigen verantwoordelijkheid.
Als je naar de link gaat zie je dat Port Louis geraakt wordt door cat 1 en mogelijk 2 en tropische storm houdt in totaal 3 dagen aan; dus:
"slechts 1 dag en daarna wordt het weer prachtig" is een dooddoener, sowieso eerst zien dan geloven; echter zal de vakantie voorbij zijn als er daarna nog cat 2 rotzooi opgeruimd moet worden.
Heb het zelf mogen meemaken Punta Cana '98 hurricane George cat 3 (195 KM/h).....nee je loopt geen veiligheidsrisico ; want ik zat gewoon opgesloten op de badkamer en met de bedden en matrassen de ramen van de hotelkamer gebarricadeerd volgens voorschriften van hotelpersoneel....maar vakantie was daarna voorbij....en 380 doden onder de bevolking.
Tsja, en wiens risico is dat?
Tsja, mijn reaktie was alleen op het naieve; "dat houdt slechts een dag aan en daarna wordt het weer prachtig".

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is er een officieel negatief reisadvies afgegeven? Zo nee, dan is het uw eigen verantwoordelijkheid om te annuleren.

Wel vind ik het vreemd dat u al eerder in een stormseizoen bent gaan reizen en dat u dat nu opnieuw gaat doen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door Brahms »

En als ik het allemaal mag geloven komt hier in NL as. donderdag ook een stormpje voorbij.

Flee01
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2018 23:50

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door Flee01 »

Ik vertrek a.s. vrijdag naar Mauritius. En zit ook in dubio. Met Irma op st Maarten, in gedachten, wil ik niet mijn vakantie vieren in een ravage. Maar het is voor mij afwachten wat de cycloon a.s. woensdag doet. Is cat. 3 voorspeld. Mijn standaard annulerings verzekering van de Anwb heeft geen dekking voor natuurrampen. Dit zijn blijkbaar mogelijke extra's die je kunt mee verzekeren.

Ik wacht maar ff af, bij tui aankloppen heeft nu geen zin. Met een negatief reisadvies is dit blijkbaar anders, dan is er aanleiding om te annuleren. Dus wachten tot na de storm.

Hopelijk valt het allemaal mee.

Of heeft nog iemand tips

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door jonis »

Is cat. 3 voorspeld
Als je naar de link gaat zie je dat Port Louis geraakt wordt door cat 1 en mogelijk 2
Dat is dus nog onveranderd.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door yan »

Tui hoeft uw annulering enkel te "accepteren" indien BUZA een NEGATIEF REISADVIES afgeeft voor de bestemming.
Dat is - helaas voor u - niet het geval.

Zie ook : https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... /mauritius
Er is inderdaad sprake van een veiligheids risico, maar niet van "niet reizen" en dus is de annulering uw eigen keuze, en dus voor eigen kosten.

Phoenix123
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2018 05:51

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door Phoenix123 »

Ik ben werkzaam bij een bedrijf op Mauritius die deel uitmaakt van TUI en zijn gevestigd in het zelfde gebouw en TUI hier was absoluut op de hoogte van de aankomende cycloon. Voor hun werkzaamheden hier is belangrijk om op de hoogte te zijn met weersverwachtingen ivm excursies en veiligheid, annulering van excursies en terugboeken van reeds betaalde excursies van de toeristen. Voordat deze het een cycloon werd, genaamd een anti cycloon, is het algemene kennis voor de inwoners hier, ook was bekend de mogelijke traject vd cycloon en was deze ook bekend bij TUI op Mauritius, zonder twijfel.

Phoenix123
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2018 05:51

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door Phoenix123 »

Vanaf vandaag tm vrijdag iig geen vluchten van en naar Mauritius

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door jonis »

Wel is de storm inmiddels afgezwakt tot cat 1 / TS 130KM/h toch?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Phoenix123 schreef:Ik ben werkzaam bij een bedrijf op Mauritius die deel uitmaakt van TUI en zijn gevestigd in het zelfde gebouw en TUI hier was absoluut op de hoogte van de aankomende cycloon. Voor hun werkzaamheden hier is belangrijk om op de hoogte te zijn met weersverwachtingen ivm excursies en veiligheid, annulering van excursies en terugboeken van reeds betaalde excursies van de toeristen. Voordat deze het een cycloon werd, genaamd een anti cycloon, is het algemene kennis voor de inwoners hier, ook was bekend de mogelijke traject vd cycloon en was deze ook bekend bij TUI op Mauritius, zonder twijfel.
Maar dat is totaal niet relevant. Zolang er geen negatief reisadvies is, is TUI niets verplicht.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vakantie Mauritius zelf geannuleerd wegens cycloon

Ongelezen bericht door jonis »

Verwachting cycloon cat 3 is verder zo goed als afgezwakt tot tropische storm, dat is net onder cat 1

Gesloten