LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Roanne
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2017 21:15

Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door Roanne »

Beste Forummers,
Wij hebben ontdekt dat op de luchthaven Düsseldorf (Duitsland) de weegbanden bij de incheckbalie's niet geijkt zijn, en zo onterecht melding gemaakt wordt dat de mensen overgewicht zouden hebben en om die reden 10,00 tot 15,00 euro per kilo moeten bij betalen of anders niet mogen inchecken dus niet kunnen meevliegen. Zo zagen we dat mensen bedragen van 30,00 tot 150,00 euro per persoon a la minuut moesten bijbetalen, terwijl ze meldden dat hun koffers echt niet te zwaar konden zijn omdat ze die thuis nog hadden gewogen. Maar daar sta je dan, ze laten geen discussie toe, bijbetalen zal je.

Wij vertrouwden de zaak ook niet en hebben verschillende weegbanden gecheckt en onze hond gewogen en wat bleek tussen de weegbanden van balie 185 en die van balie 212 was een verschil van 4,00 kilogram en woog onze hond minimaal 5 kg zwaarder dan dat hij in werkelijkheid bij de dierenarts is. Zo weegt onze hond 9,6 kilogram en daar bij balie 185 maar liefst 14,8 kilogram, ruim 5 kilogram meer dus.
N.B. De beginstand van de weegband staat weliswaar op nul, daarmee willen ze zeggen dat alles in orde zou zijn.

Dit is malversatie en fraude, hiervan hebben wij Air Berlin / Niki Air, de luchthaven, Hoofd Presidium van de politie NRW (Nord Rhein Westfalen) en het Ministerie van Transport NRW inmiddels schriftelijk van op de hoogte gebracht, edoch nog altijd niets vernomen. Wij hebben ter plekke ook foto's gemaakt van de getoonde gewichten van de verschillende balie's, als onderbouwing en bewijs van deze feiten.

Wees u dus gewaarschuwd en doe er ook aangifte van als het u overkomt.

De truck is dat luchtvaartmaatschappijen op deze wijze de ticketprijs laag en attractief kunnen houden maar halen ze desalniettemin hun grote winsten door u een zogenaamd overgewicht te berekenen, u kunt daar ter plaatse niets tegen doen als de weegband een incorrect gewicht toont en moet bijbetalen. De opbrengsten van deze dag was al gauw 40.000 euro van de passagiers van deze vlucht, kassa!

Overigens kan deze truck van valse melding van overgewicht uiteraard overal plaatsvinden, ook dan alert zijn en aangifte doen en meld het dan ook hier op dit forum.

Goede reis! :D

Roanne
Laatst gewijzigd door Radar op 11 apr 2017 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de leesbaarheid

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat mensen met {onterecht} overgewicht 10,00 tot 15,00 euro per kilo bij moeten betalen zou onterecht zijn. Daar gaat de arts of dietist over en niet de luchthaven.
Ik gok toch dat TS het over "overgewicht" van de koffers heeft :wink:
en wat bleek tussen de weegbanden van balie 185 en die van balie 212 was een verschil van 4,00 kilogram
Met zo'n test is het niet van belang of je weegschaal thuis geijkt is.

Roanne
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2017 21:15

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door Roanne »

Op de weegbanden van alle luchthavens zijn (mogelijke) keuringsstickers van ijking nooit zichtbaar voor passagiers.
Wij hebben ter plaatse certificering van laatste ijking opgevraagd, edoch die kon de luchthaven ons niet geven en ze gaven aan dat normaliter de weegbanden elke 2 jaren gekeurd worden.

Het ijken van een weeginstrument is om de correctheid van het getoonde gewicht te waarborgen.
Het ijken heeft dus wel degelijk alles te maken met de nauwkeurigheid en juistheid van het getoonde gewicht.

ela
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2011 18:36

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door ela »

Alle weegschalen waarover gefactureerd wordt in Europa moeten aan de zelfde richtlijnen voldoen en dus Europees geijkt zijn. Alleen mogen tegenwoordig de vervolg keuringen uitgevoerd worden door een erkende Technicus die bv na onderhoud de herkeuring uitvoert en opnieuw verzegelt.
Als er afwijkingen zijn die buiten de gestelde tolerantie zijn kunt u daarvoor de controlerende instantie in dat land ( Verispect in Nederland) van op de hoogte stellen en zij zullen dan ter plaatse een controle kunnen uitvoeren en indien nodig passende maatregelen nemen.
Het door blijven werken met zulke grote afwijkingen is een economisch delict en dat is strafbaar.

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door jonis »

Roanne schreef:Op de weegbanden van alle luchthavens zijn (mogelijke) keuringsstickers van ijking nooit zichtbaar voor passagiers.
Wij hebben ter plaatse certificering van laatste ijking opgevraagd, edoch die kon de luchthaven ons niet geven en ze gaven aan dat normaliter de weegbanden elke 2 jaren gekeurd worden.

Het ijken van een weeginstrument is om de correctheid van het getoonde gewicht te waarborgen.
Het ijken heeft dus wel degelijk alles te maken met de nauwkeurigheid en juistheid van het getoonde gewicht.
Dat je een onjuistheid hebt geconstateerd wil niet zeggen dat er niet juist geijkt wordt of daar niet meer aan voldoet.
Een weegschaal/band kan daarna altijd nog gewoon onjuist functioneren door bijv vervuiling, ik zou wel verwachten dat daar dan meteen naar een korrekte werking gekeken gaat worden als je dat ter plaatse constateert.

stofzuigertje

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik heb mijn koffer 2x thuis gewogen op zelfde weegschaal.

Alleen koffer 18 Kg.
Met mij erbij 90 + 18 zou 108 moeten zijn maar was slechts 103 Kg.

Op schiphol 5 niet werkende balies gepakt en was het 14 om 15 kg....
Als je bewijs met foto hebt weet ik dat zowel 2x14 als 3x15 moet zijn dus mijn thuis gewogen 18 Kg alleen koffer klopt niet.

Thuis; Wel is dit oude metalen met veren... dus niet de meest betrouwbare....
De met mezelf en alleen koffer waren dus beide fout, zowel de 18 koffer als 13 met mezelf erbij.

Afhankelijk van met wie je hoe ver vliegt is het gewicht 10, 15 of 20 kg meestal....

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Vliegen al jaren vanaf Düsseldorf, 2x per jaar. AirBerlin of Condor. Nog nooit een verschil in gewicht tussen thuis en luchthaven gehad. Zelfs de terugweg vanaf Antalya geen overgewicht berekend, terwijl ik toch aardig wat in de koffer prop op de terugweg :D

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Nauwelijks voorstelbaar

... dat hier geen ambtelijk toezicht op zou zijn. Wèl is het vreemd, dat géén van de aangeschreven Behörden u heeft geantwoord en om te verhinderen dat hier tòch sprake zou zijn van een doofpotis is mijn advies om uw ervaring met de niet zichtbare certificering van het calibreren, de door u gedocumenteerde gewichtsafwijkingen en het feit dat u geen bevestiging, noch antwoord heeft gekregen op de door u afgegeven klachten, te melden aan een reporter/redactie van de grootste krant in NRW: https://www.rp-online.de/info/kontakt/

Ein gefundenes Fressen für Journalisten ... !

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door olaf79 »

Voor zo'n zware beschuldiging moet je wel wat meer bewijs hebben dan dit. Maar als het waar is is het een ernstige zaak. En dat de certificering ontbreekt zou je eigenlijk al moeten ontslaan van de bijbetalingsverplichting.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door BL2 »

......De opbrengsten van deze dag was al gauw 40.000 euro van de passagiers van deze vlucht, kassa!......
Eén klager en dus schijnbaar honderden gedupeerden op één vlucht. Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt, immers dat kan toch nooit lang "goed" gaan. Dan zou er toch wel een kleine opstand uitbreken als de passagiers bij een vlucht effe Euro 40000,00 moeten bijpassen. Hoe komt je aan dit bedrag.
Verder is het natuurlijk zeer opmerkelijk dat geen van de aangeschreven instanties schijnbaar reageert.

Kan me haast niet voorstellen dat in een land als Duitsland fraude op deze manier langdurig, openbaar en zo grootschalig kan plaatsvinden.

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
......De opbrengsten van deze dag was al gauw 40.000 euro van de passagiers van deze vlucht, kassa!......
Eén klager en dus schijnbaar honderden gedupeerden op één vlucht. Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt, immers dat kan toch nooit lang "goed" gaan. Dan zou er toch wel een kleine opstand uitbreken als de passagiers bij een vlucht effe Euro 40000,00 moeten bijpassen. Hoe komt je aan dit bedrag.
Verder is het natuurlijk zeer opmerkelijk dat geen van de aangeschreven instanties schijnbaar reageert.

Kan me haast niet voorstellen dat in een land als Duitsland fraude op deze manier langdurig, openbaar en zo grootschalig kan plaatsvinden.
Mijns inziens is de afwijking ook te groot voor een bewust economisch delict; 10 of 15 kg dan zul je al veel te snel tegen de lamp lopen en heb je gewoon dagelijks met klachten te maken.....en zo goed als hele vluchten bij bijv balie 212 volgens TS.
Ook heeft dit soort afwijkingen doorgaans weinig met ijken of certificeren te maken maar gewoon met de juiste werking van de weegschaal.
Die kan ondanks dat die net geijkt is door allerlei oorzaken ten alle tijden later toch afwijken door een technisch mankement, vervuiling of menselijk handelen.

Roanne
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2017 21:15

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door Roanne »

Beste Forummers,
Fijn dat er goede tips op mijn bericht zijn gekomen, zoals de link naar de redactie van de grootste Duitse krant, ga zeker mijn melding daar doen.

Tot op heden helaas nog geen inhoudelijke reactie gehad dan een standaard brief van Air Berlin met de onzinnige tekst " bedankt voor uw reactie wij gaan ons best doen hiermee rekening te houden" tja ongelofelijk en bizar.

Dan de reactie dat als er werkelijk sprake zou zijn van zulke malversaties wel iedereen ophef zou maken, maar wat kun je doen je wordt ter plekke om 05.00 uur vlak voor vertrek van je vliegtuig gesommeerd een bedrag bij te betalen, elke discussie verlies je of je blijft op de luchthaven achter, geen keuze en dat weten ze .

Alle loketten zijn dicht op dat tijdstip, bij wie kun je dan klagen?

Air Berlin kun je alleen bereiken met een contact formulier, en bellen kost 0,90 per minuut plus buitenland tarief en dan zetten ze je tenminste 25-30 minuten in de wacht om bij een aardige dame of heer te belanden, die je vraagt het contact formulier in te sturen. Of wel je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Ook van alle andere Duitse instanties, Ministerie van Transport, Hauptpraesidium Polizei NRW, en Flughafen Duesseldorf Direktion, nog alijd niets vernomen. Doofpot?

Bij elke weegband behoort binnen een marge een gelijk gewicht bij een gelijk voorwerp te worden gemeten, dat heeft met ijking en calibratie ook niets te maken. Door 'slechts' een onderscheid van 4-5 kg te creeren valt het weinig op of laat iedereen het er maar bij zitten. Kassa!

Blijf jullie op de hoogte houden en hoor graag meer tips en adviezen in deze.

Wij reizen nooit meer via Duesseldorf, was een wijze les.

Roanne




.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Nooit meer via Düsseldorf vliegen? Via Schiphol is ook niet meer lustig wanneer je, zoals vandaag, drie uur lang alleen maar in de rij moet staan. Ik schat, dat je vanaf midden Nederland in twee uur via de Autobahn op het vliegveld van Düsseldorf bent.

NAVRAAG: In welke taal heeft u uw klachten gedeponeerd? Het niet-reageren is erg undeutsch en tenminste een bevestiging van ontvangst nog steeds normaal.

Overigens ... is de RP (Rheinische Post) niet de grootste krant van Duitsland, maar zoals ik eerder schreef, de grootste krant van NRW (NordRheinWestfalen) het Bundesland (vergelijkbaar met provincie) langs de Nederlandse grens en met inmiddels meerdere grote uitwijkvliegvelden voor Nederlanders, zoals Köln/Bonn, Airport Weeze (Ryanair) en Dortmund, maar vooral internationaal/intercontinentaal Flughafen Düsseldorf (LTU).

Roanne
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2017 21:15

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door Roanne »

Alle correspondentie hebben wij uiteraard in de Duitse Taal gevoerd. Echter op 22 april j.l. ook naar de krant RP een bericht verstuurd, ook van hen nog geen reactie ontvangen. En ja dat kan wel onduits zijn, maar wel de realiteit. Ook aan Radar, mediator van dit forum heeft op mijn bericht direct aan hen nog niet gereageerd.
Ook de Nederlandse kranten zij stil. Wie ik het ook vertel kan het ook niet vatten, en toch is het zo helaas.

En zeker op Schiphol vindt een ander soort drama plaats, wel snel willen groeien en zo meer geld verdienen (
(goed voor de bonus) maar geen cent meer willen uitgeven om de passagiers' belangen te behartigen. Zij moeten maar 4 uren of eerder aanwezig zijn of wel zij mogen die problemen zelf oplossen.
Hufterigheid ten top en niemand die het aanpakt.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zorg aub wel dat je geen ongezonde focus krijgt...

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik kan in Duitsland geen enkel bericht over het oncorrecte kofferwegen op vliegvelden vinden. Het lijkt alsof men dit helemaal uitsluit. Ik kan me voorstellen dat veel passagiers thuis nauwkeurig hun koffers op gewicht inpakken ... en dan zouden er eigenlijk dus meer klachten moeten zijn.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:Ik kan me voorstellen dat veel passagiers thuis nauwkeurig hun koffers op gewicht inpakken ... en dan zouden er eigenlijk dus meer klachten moeten zijn.
Tsja, dat "nauwkeurig" valt of staat met de gebruikte weegschaal. De gemiddelde badkamerweegschaal is allen behalve geijkt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door GJvdZ »

hänschen klein schreef:Nooit meer via Düsseldorf vliegen? Via Schiphol is ook niet meer lustig wanneer je, zoals vandaag, drie uur lang alleen maar in de rij moet staan. Ik schat, dat je vanaf midden Nederland in twee uur via de Autobahn op het vliegveld van Düsseldorf bent.

NAVRAAG: In welke taal heeft u uw klachten gedeponeerd? Het niet-reageren is erg undeutsch en tenminste een bevestiging van ontvangst nog steeds normaal.

Overigens ... is de RP (Rheinische Post) niet de grootste krant van Duitsland, maar zoals ik eerder schreef, de grootste krant van NRW (NordRheinWestfalen) het Bundesland (vergelijkbaar met provincie) langs de Nederlandse grens en met inmiddels meerdere grote uitwijkvliegvelden voor Nederlanders, zoals Köln/Bonn, Airport Weeze (Ryanair) en Dortmund, maar vooral internationaal/intercontinentaal Flughafen Düsseldorf (LTU).
[off topic] Een Bundesland is absoluut niet vergelijkbaar met een provincie....

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door hänschen klein »

GJvdZ schreef:
hänschen klein schreef:Nooit meer via Düsseldorf vliegen? Via Schiphol is ook niet meer lustig wanneer je, zoals vandaag, drie uur lang alleen maar in de rij moet staan. Ik schat, dat je vanaf midden Nederland in twee uur via de Autobahn op het vliegveld van Düsseldorf bent.

NAVRAAG: In welke taal heeft u uw klachten gedeponeerd? Het niet-reageren is erg undeutsch en tenminste een bevestiging van ontvangst nog steeds normaal.

Overigens ... is de RP (Rheinische Post) niet de grootste krant van Duitsland, maar zoals ik eerder schreef, de grootste krant van NRW (NordRheinWestfalen) het Bundesland (vergelijkbaar met provincie) langs de Nederlandse grens en met inmiddels meerdere grote uitwijkvliegvelden voor Nederlanders, zoals Köln/Bonn, Airport Weeze (Ryanair) en Dortmund, maar vooral internationaal/intercontinentaal Flughafen Düsseldorf (LTU).
[off topic] Een Bundesland is absoluut niet vergelijkbaar met een provincie....
Een muggezifter of mierenn..... heet in Duitsland een Korinthenkacker of Besserwisser!
Met alle respect voor uw langjarige status op dit forum, maar lees eerst de uitleg over vergelijkbaarheden van deelstaten/Bundesländer en provincies op Wikipedia en probeer dan de tekst dáár aansluitend maar te veranderen en niet off-topic op dit forum: https://nl.wikipedia.org/wiki/Provincie
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 30 apr 2017 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Valse melding overgewicht luchthaven Düsseldorf

Ongelezen bericht door BL2 »

Qua drukte is het maar net HOE je vliegt. Vorige week (zakelijk) gevlogen met Easy Jet op één van de drukste dagen ooit, zo lees ik achteraf. Met alleen handbagage in precies 24 minuten van treinstation, via douane en bagage- en persoonscontrolle controlle naar de vertrekpunt H3. Het vliegtuig vertrok nog net geen 5 minuten te laat...... De handbagage werd niet gecontroleerd op grote en gewicht, gaan met die oranje vogel !

Gesloten