LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Sinds de Consumentenautoriteit in mei 2011 twee reisorganisaties uit Duitsland en één in Nederland heeft beboet zijn de verkoopdemonstraties en reisverkoop middels zalen enorm toegenomen onder steeds weer een andere naam van een bedrijf. Met postbusnummers veelal vanuit Winschoten en MAW-Denekamp worden misleidende uitnodigingen verstuurd waarin bv vermeldt staat dat er Biologische producten worden verkocht terwijl dit niet het geval is of dat men winnaar is van bv. een fiets, apparatuur, geldbedragen etc.
Momenteel duikt er weer een nieuwe naam W.de Steg op telnr. 0900-0401366 (google het tel.nummer). Via dit nummr zijn er talloze sites te vinden.
De doelgroep van deze organisaties is vooral de kwetsbare oudere mensen - want blijkt steeds weer - veelal kunnen zij geen nee zeggen.
Men wordt helemaal murw gemaakt tijdens een vier tot vijf uur durende verkoopdemonstratie, waarin over uw gezondheid wordt ingegaan, want ja iedereen mankeert toch wel iets op hoge leeftijd.
De meeste matrassen zijn van een zeer slechte kwaliteit en bevat geen Tempur zoals beloofd, maar bevat een dunne schuimlaag opgevuld met wasemkapvulling met een waarde van misschien € 100,--. Deze worden verkocht tussen de € 700,- en € 1000,-. Er worden bij de meeste bedrijven dure vitaminepreparaten, crèmes en apparatuur voor prijzen tot ongeveer
€ 1500,- verkocht terwijl dit in de winkel onder de honderd euro te koop is. Ook worden er veel te dure reizen verkocht waar vaak ook weer een verkoopdemonstraties aan vast zit en geld bijbetaald moet worden voor excursies, warm eten e.d. Als men dit niet doet dan mag men naar huis. Ook is het vaak nog afwachten of de mensen daadwerkelijk bij de opstapplaats opgehaald worden, want er zijn al heel wat mensen 'in de kou' blijven staan.
Men moet vaak een kaartje invullen voor adresgegegevens voor een zogenaamde verloting, enkele weken later ontvangt men via Phönix-reizen een gewonnen reis met een kopie van je eigen ingevulde kaartje!
Zaaleigenaren zijn hier mede de dupe van omdat zij hierdoor hun goede naam van hun bedrijf kwijt raken, omdat zij van te voren niet wisten dat het om een (misleidende)verkoopdemonstratie te doen is.
Landelijk komen er steeds meer mensen bij die zich gedupeerd en misleid voelen. Aan de wettelijke termijn van 8-dagen retour wordt niet voldaan door de meeste bedrijven. Colportagewetregels worden door hen aan hun laars gelapt.
Het is raadzaam uw klachten bij de Consumentenautoriteit/Consuwijzer te melden. Ook is er een optie om met meerdere mensen tegelijk een advocaat in handen te nemen, waardoor dit bij de rechtbank neergelegd gaat worden.
Dan moeten de mensen zich hier wel voor aan gaan melden.
Op zaterdag 15 oktober 2011 is er zelfs een heel verhaal over hen geplaatst in het Algemeen Dagblad onder het kopje verkoopreisjes. Inmiddels is er op 22 oktober 2011 ook een uitzending over geweest bij KASSA-verkoopreisjes.
Zie: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/
Laatst gewijzigd door Lucy2011 op 09 nov 2011 10:24, 15 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Als jij een brief krijgt dat je een fiets hebt gewonnen, maar je hebt niet aan een wedstrijd o.i.d. meegedaan, of de naam van het bedrijf komt je niet bekend voor, dan gaan er toch alarmbellen af?
Ook als je 75 bent?
En niemand verplicht je toch om naar een 5 uur durend verhaal te luisteren?
Je blijft toch zelf zitten?
Zolang als mensen erin blijven trappen, zullen dit soort dingen door gaan.
Ik vind het in zekere mate oplichting, maar ook eigen verantwoordelijkheid.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door sephora30 »

Iedereen die de afgelopen 20 jaar tv heeft gekeken weet dat dit soort reisjes oplichtingspraktijken betreft.
Als je dan toch meegaat is het je eigen keuze en eigen schuld als je veel geld uitgeeft voor iets dat geen waarde heeft.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Helaas zit het niet zo in elkaar. Veel oudere mensen hebben deze programma' s niet gevolgd op tv of gebruiken geen internet. Het zijn vaak de kinderen van de ouders die er achteraan gaan.
Er trappen nog steeds dagelijks honderden oudere mensen in deze misleidende uitnodigingen. Ook zijn er velen helaas uit op het 'bijna gratis' maar toch wordt er minstens voor 10 tot 15 % verkocht aan de veel te dure artikelen waar zij achteraf vaak spijt van hebben. Niet bij iedereen rinkelen alarmbellen, de oudere mensen zijn ook blij om eens een dagje uit te kunnen.
Landelijk zitten dagelijks vele zalen nog steeds vol.
Er moet ook hoognodig door de autoriteiten daadwerkelijk ingegrepen gaan worden. Wij vinden het ook erg dat de naïviteit onder veel oudere mensen zo groot is en geloven dat ze echt iets gewonnen hebben. De uitnodigingen zijn ook te misleidend.
Ik ben me ook bewust dat dit al jaren aan de gang is maar vreemd genoeg werkt het voor deze organisaties nog iedere dag en vallen er wekelijks tientallen gedupeerden. Deze mensen schamen zich vaak om er vooruit te komen en brengen dit niet naar buiten.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dit speelt al zo lang dat de ouderen van nu lang niet zo oud waren toen er voor het eerst voor gewaarschuwd werd.
Mijn vader is 70 en die trapt ook niet in dit soort dingen.

En als ze zo graag een dagje uit willen kunnen ze dat ook op een andere manier doen.

Neemt niet weg dat ik deze praktijken uiteraard ook niet goedkeur.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Een reactie op een andere site hierover: Dit is dus wat we bedoelen, we blijven hopen dat hier een eind aan mag komen en dat er ingegreepen gaat worden.

Geregistreerd: 14 sep 2011 22:25
Berichten: 1
14 sep 2011 22:48

dinsdag 13 september heb mijn bejaarde moeder met medebewoners
van af s'"morgens 7uur voor niks op de bus staan te wachten.(gezellig een dagje uit) en 25oo euro!!!! (gewonnen) ook met veel moeite was mijn moeder opgespoord!!!!!
deze praktijken zijn nog steeds aan de gang.
vriendenvereniging antwerpen bedankt om bejaarde mensen zo te behandelen.
u moet zich diep schamen

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door amelissen »

Het blijft triest om te zien hoe zulke bedrijven juist de ouderen proberen over te halen om mee te doen. Ook de speciale stoelen worden op die manier met bakken tegelijk verkocht.
Inderdaad zullen er vele ouderen niet intrappen, maar velen ook wel, ook omdat zij vaak genoeg tijd hebben om zo'n uitstapje te maken. Ik denk dat het een taak van de kinderen is om duidelijk te maken aan pa/ma om standaard nee te zeggen aan de telefoon en uit te leggen dat je niets kan winnen als je nergens aan mee hebt gedaan.

Ik hoor ook regelmatig van verkopers die de zorgcentra ingaan met zulke praktijken. Ik weet dat de verzorgingscentra/aanleun het erg druk hebben en zeker niet op extra taken zitten te wachten, maar zij zullen naar mijn mening als eerste die mensen buiten de deur kunnen houden.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Wat hebben er weer veel mensen matrassen gekocht, mee met verkoopdemonstraties en busreisjes. De mensen klagen massaal via de forumsites over de matrassen en dat ze een reis geboekt hebben wat zij eigenlijk niet wilden.
Er zijn al zoveel mensen al jaren bezig zijn om politie, Tros-Radar, Consumentenautoriteit, Groeten van Max en vele autoriteiten in te schakelen. Ook ik heb vernomen dat de politie het een verkoopgeschil noemt. Af en toe is er eens een uitzending over maar daar blijft het bij.
De Consumentenautoriteit zegt dat men zelf naar de rechter moet stappen. Er zijn er maar weinig die al dit geld voor een rechtszaak neer kan leggen. Dit zouden heel veel mensen met elkaar moeten doen, maar hoe?
Het geld wordt in de meeste gevallen contant in de zak gestopt van deze verkopers hebben we al van heel wat mensen vernomen, de busreisjes moet men contant in de bus betalen, de kleinere artikelen moeten direct contant betaald worden. De mensen moeten bij bezorging gelijk naar de bank zodat dit geld ook contant in handen is. Geen enkel bewijs is er op deze manier. Duizenden mensen trappen hier al jaren in, de gezaghebbenden sluiten hier hun ogen voor.
Heeft er al eens iemand aan gedacht wat de belasting hierdoor misloopt? Maar het gaat er natuurlijk vooral om, om de oude mensen hiervoor te gaan beschermen. Alles wordt zonder bonnetjes overhandigd, behalve bij een matras een vage bon.
Het meeste bestaat dus uit zwart geld wat dus zomaar in de zakken gestopt wordt en waarvan de oude mensen gedupeerd zijn.
Dit heet toch in de volksmond: FRAUDEREN BELASTING. Zij zijn meest vanuit Duitsland afkomstig. Bijna nergens heeft men een kwitantie van, artikelen worden voor honderden tot duizenden
euro' s verkocht. Na uitgebreid lezen op alle sites hierover ben ik hier eens met wat mensen om de tafel gaan zitten.
Dit lijkt mij, en vele met mij ook iets wat de belasting aangaat.
Er trappen dagelijks honderden vooral oudere mensen in.
Deze oude mensen melden weinig, lezen vaak niet op internet maar het misleiden is al jaren aan de gang.
Waar blijven de mensen met gezag in Nerderland? Dit moet toch eens een keer gestopt gaan worden?
Zelf heb ik al veel meldingen gemaakt bij instanties.
Het gaat hier dus niet alleen om misleidende agressieve verkoop maar ook zeer hoogstwaarschijnlijk om FRAUDEREN VAN BELASTING.
Dit is ook niet aan ons om dit uit te zoeken natuurlijk.
Gewoon overal op deze forumsites
melden, misschien wordt het gelezen en aandacht aan besteedt, maar bovenal, misschien wordt er eindelijk iets aan gedaan!!
Ik zal deze mail eens op wat meer forumsites gaan zetten, wie weet gaat dit werken.
Dus om kort te gaan, trap er niet in, zoals al vele forumbezoekers ook al melden en werk hier niet aan mee.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sephora30 schreef:Iedereen die de afgelopen 20 jaar tv heeft gekeken weet dat dit soort reisjes oplichtingspraktijken betreft.
Als je dan toch meegaat is het je eigen keuze en eigen schuld als je veel geld uitgeeft voor iets dat geen waarde heeft.
Maak daar maar minimaal 30 of 40 jaar van. Toen ik nog een klein jongetje was kregen we al van die foldertjes in de bus.

Dus de de bejaarden die er nu intrappen waren nog jong toen dit soort zaken begonnen. Of wordt je naiever en goedgeloviger zodra je AOW krijgt?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Emmy75 »

GJvdZ schreef:Dus de de bejaarden die er nu intrappen waren nog jong toen dit soort zaken begonnen. Of wordt je naiever en goedgeloviger zodra je AOW krijgt?
Ik denk dat het ook een geval is van dat veel van deze mensen teveel tijd heeft / te weinig om handen heeft en wel heel graag een "gratis" dagje uit willen en zich braaf voornemen niets te gaan kopen. Een uitje is toch een uitje en ze krijgen weer een dag om, zegmaar.

Eenmaal daar aangekomen wordt uren op ze ingepraat over dit product en dat product en hoe geweldig en goedkoop het "nu alleen vandaag" allemaal is met heel handige mooipratende verkopers die geen enkele methode schuwen. Ze maken daarbij handig gebruik van het 'groepsverband' waarin dit zich afspeelt. Als de halve zaal ineens besluit product X te kopen, begint de andere helft wel heel sterk aan zichzelf te twijfelen: 'heb ik dat dan ook nodig ?' of 'Ik wil ook hebben wat mijn buurvrouw/man koopt of heeft.' of: 'het moet toch wel een koopje zijn als zovelen dat kopen' enz. Het is allemaal emotie en zien kopen doet kopen.

Misschien klinkt dit wat vreemd, echter het zijn toch wel bekende verschijnselen. Een ander voorbeeld. Is het volgende wel eens opgevallen? Je loopt in een winkel en het is (een beetje) druk. Vervolgens pak je van een bepaald product - waar er maar 1 a 2 exemplaren van staan - en gaat dat uitvoerig bekijken en zethet terug. Heel vaak zul je zien dat degene die vlak bij je staat ditzelfde product vrij snel oppakt om te bekijken. Dit is me al zo vaak opgevallen dat ik er wel eens een spelletje van heb gemaakt. Hoe uitvoeriger ik het product lijk te bestuderen, hoe meer aandacht het krijgt van degene die mij ermee gezien heeft.
Nog een ander voorbeeld, veel mensen gaan niet graag als eerste op een leeg terras zitten. Toch zou ooit iemand er als eerste moeten zijn gaan zitten, indien er mensen zitten. Indien er 2 terrasjes van 2 kroegen naast elkaar liggen, waarbij de een leeg is en de ander een paar mensen zitten, zullen de meesten gaan zitten op het niet lege terras. Een truc voor de horeca-ondernemer die op sommige plaatsen werkt, is biedt een stel (ofzo, desnoods vrienden of bekenden; maar geen personeel in bedrijfkleding) een gratis drankje aan als ze x tijd op een terras willen zitten als deze leeg is en de naastgelegen terrassen wel deels bezet zijn. Er zullen dan sneller betalende gasten aanschuiven op het terras.

Met deze voorbeelden is zeker een parallel te trekken naar die vermaledijde verkoopdemonstraties en de trucs die daar worden toegepast.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Emmy, ik geef je helemaal gelijk, er zijn heel wat oudere mensen die weten hoe het werkt en graag een heel voordelig dagje mee gaan. Wij zeggen altijd, deze mensen houden dit soort organisaties in stand. De voorbeelden die je gaf in je reactie zijn alom bekend, zo werkt het nu eenmaal. Zien kopen doet kopen.
Maar er zijn ook nog heel wat oudere mensen die er heel weinig vanaf weten, uitgenodigd worden door een vriendin of zo. Hiervan hebben wij ook al heel wat informatie. De uitnodigingen zijn zo verleidelijk en iedereen denkt wat zwart op wit op papier staat dat men iets gewonnen heeft, daar heeft men ook recht op.
Maar zo werkt het niet bij deze organisaties.
Het zit daarom ook allemaal heel dubbel in elkaar. Maar wat deze organisaties doen, dat valt natuurlijk helemaal niet goed te praten.
Zij sturen misleidende uitnodigingen, vertellen dat er Tempur in een matras zit, zijn vaak zeer agressief waar al heel wat mensen
bang van zijn geworden.
Zij laten via de busreisjes mensen in de kou staan wachten, er worden heel wat mensen niet opgehaald en zij verkopen meest
heel slecht spul. Ze dwingen mensen thuis geld van de bank te halen en zo kunnen wij nog wel een tijdje doorgaan.
Maar wat waar is is waar, we horen ook veel oudere mensen zeggen, lekker een dag goedkoop uit, beter dan thuiszitten.
Daarom moet dit van twee kanten gestopt worden.
Busreisjes en verkoopdemonstraties organisren, oke, maar dan niet een vijf uur durende verkoop of heel veel geld voor de busreizen bijbetalen. Op een eerlijke manier en niet een tien- tot twintigvoudige winst erop maken en de mensen volledig hersenspoelen. Kwintanties gaan geven en mogelijkheid tot retourzending binnen acht dagen. De reisjes zijn echt niet gratis of bijna gratis, maar er moet veel bijbetaald worden. Biologische producten of een boerderij is er zelfs niet waar ze reclame mee maken. Daar komen juist de mensen op af. De bedrijfjes weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Maar zij gaan wel alle colportagewetregels te buiten, hier behoren zij zich wel aan te houden, toch.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Een vriendin van me werd vandaag gebeld door Well-fair, een uitnodiging met een heerlijke warme maaltijd, voor allemaal een kado en je mag zo veel mogelijk mensen mee nemen, hoe meer mensen, hoe liever. Logisch lijkt me hoe meer mensen hoe meer kans dat er iets gekocht wordt.
Heeft iemad met Well-fair ervaring gehad?

Momenteel wordt door heel Nederland uitnodigingen verstuurd voor het Schwarzwalder Schinkenfeest met het aller bekende telefoonnummer 0900-0401366.
Dat betekent weer, veel gretige mensen die gratis weg willen en weer veel mensen die toch iets kopen al hebben ze het plan niets te kopen en zich dan weer bedrogen voelen!

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door ageeth12 »

Well fair is buiten mercator reizen een van de weinige bedrijven waarmee je rustig mee kunt gaan.

En ik ben dus niet de enige, die weet dat het vroeger gewoon de folder via de tnt verspreid werd.

Ik weet wel dat bepaalde verkopers achter de rug om van de opdrachtgever de namen overschrijven voor een ander bedrijf. Dat heb ik zien gebeuren of dat ze de telefoontjes voor hun eigen zaak aannemen. En op deze manier krijgen zij hun adressenbestand bij elkaar.

Ik ben blij dat ik niet alleen sta in mijn opvattingen over dit soort dagtochten. Dat er toch mensen zijn die achter mij staan.

Er zijn bepaalde organisaties die gewoon naar de verzorgingshuizen gaan om hun oude klanten op te zoeken. Die gewoon niet meer met een dagtocht of zaalverkoop kunnen gaan. Dat noem ik service tegenover hun.

Fortuna reizen vindt ik niet zo duur om mee weg te gaan. Ik ben net terug van noordwijk met hun en zonder verkoopdemonstratie dit keer. Je weet van te voren wat de prijs reis is en de wat de excursies gaat kosten. Hebben jullie toevallig een al de cruise vergelijken met een andere organisatie. Volgens mij nog niet.

Ik slaap nu al bijna 2 jaar op dit matras van mercator en het is nog steeds stevig en zakt niet door. Ik ben wel andere matrassen gewend in hotels. Deze bevallen mij echt niet. Ben altijd blij als ik thuis ben en op mijn eigen matras slaap.

Wie had het over belastingontduiking. Volgens mij wordt er gewoon belasting in nederland en duitsland betaald over de produkten. Anders kan je niet bij de kvk ingeschreven staan. Dan ben je verplicht om aangifte te doen bij de belasting. Dat geldt ook voor de zaalverhuur daarvoor vul je ook je gegevens voor de belastingdienst in. Je moet eens kijken wat voor administratie een verkoper moet bijhouden. Dat weten wij wel aangezien wij altijd achter in de zaal zitten en meestal bij de verkoper zijn tafel. Voortaan even wel nachecken voordat je dit roept.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de bus niet is komen opdagen. Ik heb altijd de brief bij me met een noodgevallennummer wat je kan bellen. Een tip van mij, is de bus nog niet geweest na 10 minuten meteen bellen. En niet afwachten totdat de bus komt of helemaal niet opkomt dagen. Wij hebben al regelmatig eens moeten bellen en dan kwam gewoon de bus opdagen. Of gevraagd waar het was en dan met de auto er naar toe rijden. Zo lossen wij dat op.

Ik heb de aanbetaling van mijn beddenset via de pin betaald en keurig een kwitantie hiervoor gehad. Dus dit klopt gewoon niet. Graag eerst nachecken over welke organisatie je dit schrijft. Ik heb keurig bericht van te voren gehad wanneer mijn bestelling kwam en de aanbetaling stond er keurig op vermeld. Bij mijn vader dezelfde procedure deze krigt van de week zijn bestelling binnen via de bezorger.

En oudere mensen zijn niet naief zoals iemand beweert. Er zijn genoeg oudere mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

En ik ben blij voor de opmerkingen die sommige instanties nu geven. Dat blijkt van gezond verstand tegenover sommige organisaties, die wel weten wat ze doen. Dan hebben ze deze ook onderzocht en niks fouts kunnen ontdekken in de brieven. Wat ik al vermoedde, aangezien zij vorig jaar al aan de bel trokken over itc nederland, itc duitsland en pro actief. En de gang van zaken bij hun. Deze waren de rotte appels onder de organisaties.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Ik denk dat mijn reactie verkeerd begrepen is. Well-fair is inderdaad een wat beter bedrijf, wel vrij langdurige verkooppraatjes en zeer manipulerend tot kopen maar ze zijn telefonisch bereikbaar, spullen kunnen terug binnen 8 dagen bij hen. Men moet wel nu gelijk kopen want alleen nu is de korting.
Maar bij Mercator hebben we helaas niet al te beste ervaringen. Er zitten soms behoorlijk agressieve verkopers tussen. Men wordt voor de gek gehouden dat je genomineerd bent als winnaar, dus je krijgt helemaal niets en verkopen ook hun spullen veel en veel te duur. Ook de dubbele prijs berekenen ze voor de meerdaagse reizen met andere reisorganisaties vergeleken.
De andere bedrijven werken meest vanuit Duitsland zoals WTI, Phonix en nog meer namen. De rotte appels zijn echt nog niet weg hoor, daar hebben we te veel ervaring voor, de forumsites stromen binnen met reacties dat er veel oude mensen spullen gekocht hebben, voor soms duizenden euro' s, die ze eigenlijk helemaal niet wilden hebben.
Half Nederland wordt belaagd met uitnodigingen en overal in het land stromen de uitnodigingen binnen voor verkoopdemonstraties.
De kinderen van de mensen boven de tachtig zijn er nu allemaal achteraan aan het gaan, maar dit is al te laat. Zij komen nooit meer van hun spullen af want ze nemen niets retour.
Bij de KvK ingeschreven staan zegt maar heel weinig. Het meeste geld wordt bij de verkopers ook contant in hun zak gestopt dus wij hebben hier al met heel veel mensen onze twijfels over.
Maar de reisjes en dagtochten mogen best blijven bestaan, want veel mensen hebben er plezier van maar ze moeten niet misleid worden met veel te dure producten, voor niets op de bus staan wachten, spullen niet retour etc.
Dan pas wordt het een eerlijke business.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Misschien is het ook een idee dat mensen wiens ouders vatbaar zijn voor dit soort praktijken handelsonbekwaam laten verklaren.
Dan kúnnen die oudjes geen nutteloze producten meer kopen en worden de 'overeenkomsten' die deze mensen met die flutbedrijven aangaan ongeldig.
Ik ben helemaal met je eens Lucy dat deze bedrijven ouderen tot 'target' maken en juist hen benaderen.
En dat zijn op zijn minst 'ranzige' praktijken.
Maar dat neemt niet weg dat ouderen óf 'nee' moeten zeggen, óf als zij dit niet meer kunnen, beschermd moeten worden en de kinderen (desnoods preventief) in moeten grijpen.
Dan hebben die bedrijven ook geen klanten meer en zullen zij dus vanzelf ophouden te bestaan.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

Handelsonbekwaam verklaren naar ouders toe vinden wij wel heel erg ver gaan.
Er zijn zoveel oude(re) mensen die precies weten wat zij doen en hebben hun eigen mondje ook wel klaar maar er zijn er helaas ook erg veel die zich - net als jongere mensen - na deze urenlange verkooptechnieken laten intimideren.
Zij zeggen bv. dat het om Tempurmatrassen gaat en laten dan zelfs nog een blauw EU-label zien met gele sterren, welke niets met het label van Tempur heeft te maken. Het echte label is te zien op de site van Tempur:
http://www.tempur.nl/GARANTIE.aspx.
Na maandenlang uitzoeken met alle instaties, politie en autoriteiten blijkt er momenteel maar één optie mogelijk te zijn waardoor de praktijken hopelijk een halt wordt toegeroepen. Dat is door met een grote groep mensen een advocaat in handen nemen en dit zelf bij de rechter neer te leggen.
Landelijk zijn er inmiddels al zoveel bewijzen verzameld, heel veel forumsites te lezen hierover te lezen etc.
Dus als iemand een idee heeft hierover, meldt dit dan op de sites van Tros-Radar, Bioboerenbedrog en biojournaal genept, zodat wij met zijn allen rond de tafel kunnen gaan zitten.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Lucy2011 schreef:Handelsonbekwaam verklaren naar ouders toe vinden wij wel heel erg ver gaan.
Het is heel simpel, óf je beschermt je ouders die echt geen nee tegen iets kunnen zeggen tegen deze praktijken door hen handelsonbekwaam te laten verklaren, óf je doet niets en laat hen zich rot kopen.
Feit is, dat deze bedrijven feitelijk gezien kennelijk geen wet overtreden, want dan waren ze toch allang eens aangepakt?
Dus je kunt leuk klachten gaan verzamelen, maar ingrijpen bij de ouders lijkt me dan handiger.

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door ageeth12 »

ik geef die voor mjn reageerde gelijk. ik laat mijn vader zijn eigen gang gaain dit soort zaken. hij is oud en wijs genoeg om zijn beslissingen te nemen betreft dit soort dingen. en andersom ook doet hij niet bij mij ingrijpen, als ik wat bestel bij hun

op welke bewijzen willen ze naar de rechter stappen. ze moeten eens heel goed de folders doornemen. in sommige folders staat gerechtelijke weg is uitgesloten. en hun zijn echt niet bang voor een rechter met een goede advocaat in de hand. in ieder geval de grote bedrijven niet, die hebben genoeg geld hiervoor.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucy2011
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:49

Re: Verkoopdemonstraties matrassen, reizen, apparaten, vitamines

Ongelezen bericht door Lucy2011 »

ageeth12 schreef: op welke bewijzen willen ze naar de rechter stappen. ze moeten eens heel goed de folders doornemen. in sommige folders staat gerechtelijke weg is uitgesloten. en hun zijn echt niet bang voor een rechter met een goede advocaat in de hand. in ieder geval de grote bedrijven niet, die hebben genoeg geld hiervoor.
Bovenstaande zin maakt het helemaal duidelijk dat je de mensen die hier achter zitten wel heel goed kent, je weet zelfs te vertellen dat "hun" helemaal niet bang zijn voor de rechter en genoeg geld hebben.

Wat een naiviteit toch, iedereen kan wel onder zijn brief schrijven dat gerechtelijke weg is uitgesloten. Dat schrijven ze alleen maar dat veel naieve en goedgelovige mensen hierin trappen. Dat beslissen deze organisaties niet maar de advocaat en de rechter zelf. Ze hebben inderdaad lef maar er zijn zoveel redenen om naar de rechter te stappen want zij overtreden heel wat regels.
Zij zeggen bv. dat het om Tempur gaat terwijl het gewoon troep is wat er in de matras zit. Wij hebben er zelf één als bewijs.
Er worden zelfs bij de meeste kleinere artikelen geen verkoopbon of bewijs overhandigd, al dit geld moet contant betaald worden of de mensen worden thuis gedwongen om naar de bank te gaan.
Aan de regels van de Colportagewet houden deze verkopers zich al niet.

Het zou te gek zijn om alle oudere mensen als handelsonbekwaam te verklaren wanneer zij dingen kopen die dat geld niet waard blijkt te zijn.
Wij denken dat ze dan wel heel snel geleerd hebben van deze miskoop, maar dat mag niet betekenen dat de kern niet aangepakt moet gaan worden.
Er zullen maar heel weinig kinderen van oude(re) ouders achter het besluit staan om ze handelsonbekwaam te verklaren, dus deze verkoop blijft doorgaan.
De oude mensen willen ook heel graag eens een dag uit, dat moet zeker kunnen maar niet met urenlange misleidende verkooppraatjes en veel te dure artikelen.

Natuurlijk kan er wat aan gedaan worden om deze misleidende verkooppraktijken te stoppen maar dan moeten een aantal mensen met elkaar een advocaat in de hand nemen. Er zijn al zoveel bewijzen om bij de rechter neer te leggen. Maar ja, nu de mensen ervoor zien te vinden.
Wij hebben wel al een aantal mensen die dit willen. Al wordt er hier dan wel beweerd dat de gerechtelijke weg volgens hen is uitgesloten, moet ik toch wel even lachen :lol:

Gesloten