Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Vakantieganger2020
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2020 09:13

Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Vakantieganger2020 »

Is het jullie ook opgevallen dat vliegmaatschappijen en in ieder geval Transavia en Ryanair na 15 juni vluchten annuleren en vervolgens dezelfde vluchten aanbieden voor 2 a 3x de prijs? Ook in de periode van de herfstvakantie 2020. Mag dit zomaar?

Een boeking is ook een overeenkomst en die mag je naar mijn weten niet zomaar verbreken als deze al betaald is en vervolgens voor een hogere prijs opnieuw aanbieden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Jablan »

Als er weer wordt gevlogen, is dat de eerste tijd met minder passagiers / lagere bezetting. Zelfde kosten over minder mensen is hogere prijs.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb KLM vlucht op vrijdag 24 juli staan en die is niet geannuleerd en ook geen nabetaling gezien.

Denk dat Transavia als voordelige aanbieder andere regels heeft en of het mag betwijfel ik.
Je boekte een Ticket en als weinig mensen komen vliegen ze ook soms leeg.
Wel vaker gezien in voor en najaar, goedkope tickets en minder als ½ vol, of was het nu ½ leeg?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het gaat toch niet om dezelfde vluchten?
Dezelfde bestemming, dezelfde route. Maar niet dezelfde vlucht. Die was immers geannuleerd.
Is de nieuwe vlucht echt op dezelfde dag als de geannuleerde? Op hetzelfde tijdstip ook?

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier is geannuleerd zonder dat er sprake is van overmacht m.a.w. ze leveren een wanprestatie. Een duurdere vlucht is dan te verhalen naar Nederlands recht.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe kan een vlucht voor de aankomende herfstvakantie nu al geannuleerd zijn en opnieuw in de verkoop zijn gegaan? En hoeveel vluchten heeft u geboekt dat er overal geannuleerd is en dat u nu opnieuw moet boeken?

Dat de prijzen voor de aankomende tijd een stuk hogen liggen dan voor het corona tijdperk is niet zo vreemd. De kosten moeten weer terug verdiend worden door minder reizigers.

Arizonakid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Bewijzen graag.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
05 jun 2020 17:54
Hier is geannuleerd zonder dat er sprake is van overmacht m.a.w. ze leveren een wanprestatie. Een duurdere vlucht is dan te verhalen naar Nederlands recht.
Het kan best dat de luchtvaartmaatschappij de trukendoos heeft opengezet, maar dat er bij alle vluchten, uit te voeren in de periode na 15 juni, die nu zijn of worden geannuleerd geen sprake is van overmacht, staat niet vast.
Althans, het is niet op te maken uit de OP.

Het kan, maar het hoeft niet zo te zijn.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door 16again »

Nog stoelen aanbieden, terwijl gelijktijdig andere stoelen geannuleerd worden, wekt de indruk dat de trucendoos weldegelijk openstaat. Bij mij althans.

Vakantieganger2020
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2020 09:13

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Vakantieganger2020 »

Vandaag in een artikel van Nu.nl;
Volgens de wet hebben passagiers bij annulering recht op een helder en schriftelijk overzicht van hun rechten, inclusief het recht op restitutie en de mogelijkheid om zonder meerkosten op een andere datum te reizen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vakantieganger2020 schreef:
06 jun 2020 07:03
Vandaag in een artikel van Nu.nl;
Volgens de wet hebben passagiers bij annulering recht op een helder en schriftelijk overzicht van hun rechten, inclusief het recht op restitutie en de mogelijkheid om zonder meerkosten op een andere datum te reizen.
Waar dat artikel op doelt is dat bij annulering door corona er gewoon terug betaald moet worden. U riep eerder iets over annuleringen in de toekomst. Naast dat u geen enkele onderbouwing hebt gegeven over het annuleren van vluchten heeft dat niets te maken met de vluchten die nu geannuleerd zijn/worden door corona.

Over lijnvluchten in de herfstvakantie is mij nog niets bekend. Bij charters komt het wel eens voor dat deze samengevoegd worden, maar dat staat ook in de voorwaarde bij boeking.

Dus nogmaals de vraag, hoe komt u er bij dat er nu al geannuleerd wordt voor vluchten die over maanden uitgevoerd gaan worden en die opnieuw duurder aangeboden worden. Ontwijkt u bewust die vraag die al meerdere keren gesteld is?

Vakantieganger2020
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2020 09:13

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Vakantieganger2020 »

Ik begrijp de vraag, maar begrijp ook dat ik hier niet mijn privégegevens ga delen.
Het recht op restitutie en de mogelijkheid om zonder meerkosten op een andere datum te reizen, is in de wet vastgelegd en slaat dus niet alleen op de vluchten die met de Corona periode te maken hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vakantieganger2020 schreef:
06 jun 2020 09:05
Ik begrijp de vraag, maar begrijp ook dat ik hier niet mijn privégegevens ga delen.
Het recht op restitutie en de mogelijkheid om zonder meerkosten op een andere datum te reizen, is in de wet vastgelegd en slaat dus niet alleen op de vluchten die met de Corona periode te maken hebben.
Niemand vraagt om uw privegegevens. U zegt dat Transavia en Ryanair vluchten annuleert voor de aankomende herfstvakantie en deze tegen een behoorlijke meerprijs weer opnieuw aanbiedt. Zonder onderbouwing is dat een losse flodder. Het lijkt mij sterk dat u in 1 week meerdere vluchten maakt en dat toevallig al die vluchten geannuleerd zijn en allemaal weer opnieuw aangeboden worden. Dus vandaar de vraag hoe u bij die informatie komt.

Het recht op restitutie staat hier los van.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De KLM mag voor mijn vlucht op 24 Juli altijd de tijden aanpassen.

Maar bij zelfde datum en toen waren er nog stoelen zat in februari.
Ik kan nu wel extra stoelen nog bijboeken en dat is veel duurdere....
maar er is nog voldoende beschikbaar zie ik.... nog lang niet vol en voorheen was dat vaak ietsje anders!

KLM & Transavia, zelfde firma en totaal andere voorwaarden?
Vermoed dat je via rechtszaak ook achteraf deze fraude kunt claimen.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Cro »

Vakantieganger2020 schreef:
06 jun 2020 09:05
Ik begrijp de vraag, maar begrijp ook dat ik hier niet mijn privégegevens ga delen.
Het recht op restitutie en de mogelijkheid om zonder meerkosten op een andere datum te reizen, is in de wet vastgelegd en slaat dus niet alleen op de vluchten die met de Corona periode te maken hebben.
Niemand heeft uw privé gegevens nodig, het zou u echter wel sieren om uw claims te onderbouwen met voorbeelden waaruit zou blijken dat vluchten ver in de toekomst geannuleerd worden en daarna weer opnieuw aangeboden. Zo'n onderbouwing moet prima kunnen door bijvoorbeeld persoonsgegevens onleesbaar te maken wanneer noodzakelijk.

Zonder deze informatie ontbreekt immers de basis van dit hele topic.

Dat vliegen in de toekomst al dan niet tijdelijk duurder gaat worden lijkt me een gegeven, er zullen immers minder mensen gaan vliegen, de kosten moeten dus over minder tickets worden uitgesmeerd waardoor die tickets duurder zullen worden.
16again schreef:
05 jun 2020 18:52
Nog stoelen aanbieden, terwijl gelijktijdig andere stoelen geannuleerd worden, wekt de indruk dat de trucendoos weldegelijk openstaat. Bij mij althans.
De vraag is natuurlijk wel waar dat uit zou moeten blijken, tot op heden is er geen enkele onderbouwing in het topic te vinden waaruit dit zou blijken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor een vlucht naar Spanje was de heenreis vol, terug waren we de enige passagier!

146 stoelen voor 4 personen!
En deze oude boekingen, alleen nieuwe mogen ze verhogen als je vandaag boekte maar geannuleerde herstellen mag
nooit op deze manier.

Als ik KLM boek van 24 juli naar 21 Augustus ben ik voor dezelfde vlucht €10,- duurder uit.
Daarom denk ik dat Transavia andere voorwaarden hanteerde en kijk eens of KLM niet toevallig dezelfde vlucht aanbied tegen lagere prijs.... komt vaker voor... Dure KLM die goedkoper is dan als Budget dochter!

PieterHeller
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2020 18:49

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door PieterHeller »

Nou, wat mij vandaag is overkomen lijkt er wel op, op het moment van boeken voor een vlucht van Belgrado naar Amsterdam, was er een vlucht beschikbaar op 22-06, dus ik geboekt en retour op 28-6. Nu gaat ineens de vlucht op 22-6 niet door en zie ik dat er nu op 21-6 een vlucht gaat terwijl ik die toen niet kon boeken.....en als ik daar nu een stoeltje wil moet ik bijna het dubbele betalen. Voor mijn gevoel is dit toch een vorm van oplichting om toch duurdere tickets te slijten. Ze hadden de mensen die geboekt hadden voor 22-6 ook eerst de keus kunnen geven om voor hetzelfde bedrag op 21-6 te vertrekken. Vind dit pure volksverlakkerij, en ik zie geen reden dat dit ook maar iets te maken had met corona


NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

PieterHeller schreef:
12 jun 2020 18:57
Nou, wat mij vandaag is overkomen lijkt er wel op, op het moment van boeken voor een vlucht van Belgrado naar Amsterdam, was er een vlucht beschikbaar op 22-06, dus ik geboekt en retour op 28-6. Nu gaat ineens de vlucht op 22-6 niet door en zie ik dat er nu op 21-6 een vlucht gaat terwijl ik die toen niet kon boeken.....en als ik daar nu een stoeltje wil moet ik bijna het dubbele betalen. Voor mijn gevoel is dit toch een vorm van oplichting om toch duurdere tickets te slijten. Ze hadden de mensen die geboekt hadden voor 22-6 ook eerst de keus kunnen geven om voor hetzelfde bedrag op 21-6 te vertrekken. Vind dit pure volksverlakkerij, en ik zie geen reden dat dit ook maar iets te maken had met corona
Elke vliegtuigmaatschappij heeft start en landingsrechten bij een vliegveld. Er wordt een planning gemaakt zodat nu al bekend is welk tijdslot elke vlucht krijgt. Dit tijdslot kan door verschillende oorzaken veranderd worden, zoals:
*Het vliegveld heeft te weinig capaciteit en vluchten moeten verzet worden.
*Er is geen vliegtuig beschikbaar en de planning van de airline moet aangepast worden.
*De airline past de planning aan.
*De vlucht kan geen doorgang vinden en moet uitbesteed worden aan een andere maatschappij die die dag niets beschikbaar heeft.

Een tijdslot op de ene dag hoeft niet hetzelfde te kosten als op een andere dag. Deze prijzen variëren per uur, per maatschappij en per dag.
Maar ook vraag en aanbod en de dag van de week spelen mee in de prijs van een ticket.
En bij uitbesteden ben je afhankelijk van wat dat kost.

U mag het volksverlakkerij noemen, maar zonder reden te weten waarom dit verzet is en waar de kosten vandaan komen is het meer stemmingmakerij. Eerst moet u de feiten kennen om een uitspraak te kunnen doen.

Erikvdrijt
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2021 19:38

Re: Vliegmaatschappijen bieden geannuleerde vluchten later duurder aan

Ongelezen bericht door Erikvdrijt »

Hi,

Om hier even op in te haken. Ik maak zojuist precies hetzelfde mee.
Ik boek een retourvlucht voor 490,-
Een uur later word enkel de heenvlucht geannuleerd, DE1414.
Binnen 10(!) werkdagen krijg ik mijn geld terug voor deze heenvlucht, ik ga dus direct op zoek naar een nieuwe heenvlucht en zie dat er tickets voor deze vlucht te koop zijn voor 430,- enkel.
Oftewel, dezelfde vlucht, voor een veel duurder bedrag, welke notabene net bij mij is geannuleerd.

Heb nu een boze mail gestuurd met dat ik dus 430,- terug eis, gezien deze tickets door mij geboekt waren.
Dit was ook bevestigd.

Welke rechten heb ik / wat kan ik doen?

Gesloten