Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Avw1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2022 15:58

Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door Avw1985 »

Goedemiddag,

Mijn hoofd staat inmiddels op ontploffen en wellicht kan iemand mij meer informatie geven.

In januari hebben wij een vakantie naar Mexico geboekt. Vanaf amsterdam, met overstap op Dallas naar Cancun. De terugreis verloopt op dezelfde manier.
Afgelopen woensdag een mail gekregen van prijsvrij dat onze vlucht van ams > DFW is geannuleerd. Alhoewel, geannuleerd… de vlucht is er nog wel maar wij zijn er vanaf gehaald ivm de drukte op Schiphol.
De rest van de reis ( dus van Dallas naar Cancun ende gehele terugreis ) staat nog wel vast.
Gister heb ik een mail gekregen dat onze heenreis is verplaatst naar Brussel?! We wonen in het noorden van Friesland. Onze vertrektijd is van 10:55 naar 7:05 uur gegaan.
Ik heb geen idee hoe we dit moeten gaan oplossen zonder extra kosten te maken.
Gebracht worden is helaas geen optie.
Met de trein zou kunnen, maar dan komen we qua tijd rottig aan en moeten we overnachten op het vliegveld. We zijn met 2 kinderen… geen optie voor ons dus.
Dus dan met trein, en een hotelovernachting. Maar dat kost ons zo 500 euro extra.
Plus we hebben een extra overstap in Londen. Dus onze vlucht is inmiddels 7 uur langer geworden.

Prijsvrij geeft niet thuis, schuift het af op de touroperator die een andere vlucht probeert te zoeken maar hebben op dit moment niets.
American Airlines, waar we mee vliegen, zegt aan dat dit voor hun onmacht is en we niets kunnen claimen.

Hebben wij recht op reiskosten vergoeding en hotelkosten?
Detail, we vertrekken over 9 dagen.
Ik ben er ontzettend gestrest over moet ik zeggen. Allebei een eigen bedrijf met redelijk krappe agenda’s en hier al 3 jaar voor gespaard.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Het zijn barre tijden. Ook al heb je het misschien niet gerealiseerd, zo'n verre reis zorgt in de (Corona-) tijd gewoon voor risico's. En dit is er helaas één van. Vele zijn verstandig en blijven uit voorzorg dicht bij huis, zelfs vliegen binnen Europa blijkt al een hachelijke zaak te zijn. De verstandigen gaan per auto, of per trein, al hoewel dat ook verre van gesmeerd loopt richting buitenland.

Mijn advies, ga de dag ervoor relaxt naar Brussel per trein, hotelletje en op tijd naar de luchthaven. Over die E 500,- kom je wel heen, als je je zulke reizen kan permitteren. Dat is omgeslagen over het aantal reisdagen en personen toch haast niets.......
Fijne vakantie.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Nou mooie bak...naast alle ellende van de vlucht bent u nu middels bovenstaande reactie gekwalificeerd als onverstandig.

Dit valt onder instapweigering en gelukkig heeft u gewoon rechten in dit geval. Lees eens https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... een-vlucht

Het feit dat AA zicht beroept op overmacht maakt dit nog geen overmacht. Schiet de extra kosten voor, en vecht het achteraf aan. Bewaar alle bonnetjes goed. Mocht men u een vergoeding weigeren dan kunt u altijd nog dit via 1 van de claimbedrijven regelen... hoewel zij meestal 1/3 van de ontvangen vergoeding rekenen. Maar 2/3 terug is beter dan niets.

Avw1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2022 15:58

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door Avw1985 »

Ik voel me niet onverstandig hoor, haha 😅
Ik weet dat we dit heel bewust hebben geboekt, goed naar de vluchten hebben gekeken en risico’s afgewogen.
Dit risico echter niet.
En al zou het onverstandig zijn, of niet handig, het lijkt me dat we ergens nog rechten hebben als afnemer van een pakket.
Alleen is me nergens duidelijk wát precies. Vandaar mijn vraag hier, wellicht hebben meer mensen dit meegemaakt.

We schakelen onze rechtsbijstand hier voor in, volgens mij kunnen die hetzelfde als de claim bedrijven. Het is gewoon erg frustrerend, zo een weekje voor de vakantie.
En ondanks dat we dit kunnen betalen, blijft het voor ons veel geld.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door riddert »

Om alles even in een ander perspectief te zien; u gaat een reis van ruim 8 duizend kilometer maken. U klaagt over een omweg van 200 kilometer.
Vind ik persoonlijk over zo'n grote afstand wel meevallen.
Fijne vakantie!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb altijd begrepen van ' Janine ' ( vd Vakantieman ) dat je juist met een pakketreis zeker bepaalde rechten hebt op bv compensatie.
De moeite waard om dit goed uit te zoeken!
Laat jullie humeur vooralsnog niet verpesten en ga lekker op vakantie!

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door WZZ »

Beste Riddert,
Volgens mij snap je het verhaal niet. Het gaat niet om de omweg van 200km maar over de consequenties die dat heeft en daardoor ook de extra kosten die ermee gepaard gaan. Als je niks zinnigs te melden hebt, laat dan niks horen.

Avw1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2022 15:58

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door Avw1985 »

We hebben het al zo bedacht dat we naar Amsterdam gaan rijden, daar hebben we ook al een parkeerkaart voor, die we even een dag moeten vervroegen. Vanaf daar een taxi naar Brussel AirPort nemen. Hotel overnachting en vroeg naar het vliegveld.
En dan maar een dag extra gaan genieten van Brussel.
Dus we proberen er heus het beste van te maken, en er een extra dagje vakantie van maken.
En hopen dat het niet te druk is op Brussel hahaha 😝

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door moederslink »

En nóg veel meer extra kosten😝.
Taxi van A' dam naar Brussel zal niet goedkoop zijn +een overnachting met het gezin.
Of dát wordt gecompenseerd vraag ik mij dan af, vooral omdat goedkopere oplossingen voorhanden zijn.
Waarom niet zelf gewoon naar Brussel rijden, .snachts?

Avw1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2022 15:58

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door Avw1985 »

@moederslink
Hoe moet onze auto van Brussel naar Amsterdam dan komen? Want dat is het probleem. We vertrekken nu vanuit Brussel, wat eerst Amsterdam
zou zijn, en landen dus in Amsterdam.
Dan staat onze auto er in ieder geval maar als we landen.
Als we zouden vertrekken en aankomen in Brussel was het al een stuk minder ingewikkeld geweest 😅
Helaas is aankomen in Brussel geen optie want alle vluchten zijn volgeboekt. Aldus American Airlines.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Avw1985 schreef:
10 jul 2022 12:48


We schakelen onze rechtsbijstand hier voor in, volgens mij kunnen die hetzelfde als de claim bedrijven.
Rechtsbijstandverzekering kan zelfs meer dan een claimbedrijf.

Het beste kunt u nu alvast uw rechtsbijstandverzekering op de hoogte stellen (via het online aanmeldformulier). Hopelijk kunnen hun regelen dat American Airlines u een betere alternatief aanbied of voor u de reis en overnachting regelt.
Mocht dit niet mogelijk zijn dan kunnen hun u adviseren hoe u precies moet handelen.

Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtv ... an-gepland staat dat de luchtvaartmaatschappij de kosten moet vergoeden naar het oorspronkelijke vliegveld als de vliegtuig ergens anders land. Dit geldt ook voor dit geval, u vertrekt ergens anders.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door moederslink »

Avw1985 schreef:
10 jul 2022 13:44
@moederslink
Hoe moet onze auto van Brussel naar Amsterdam dan komen? Want dat is het probleem. We vertrekken nu vanuit Brussel, wat eerst Amsterdam
zou zijn, en landen dus in Amsterdam.
Dan staat onze auto er in ieder geval maar als we landen.
Als we zouden vertrekken en aankomen in Brussel was het al een stuk minder ingewikkeld geweest 😅
Helaas is aankomen in Brussel geen optie want alle vluchten zijn volgeboekt. Aldus American Airlines.
Aha! Niet goed gelezen , sorry :oops:
Ga met de trein van A,dam naar Brussel dan.
Dát wordt vermoedelijk wél gecompenseerd i.t.t een dure taxirit.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door Alex E »

Tijdens het boeken van de reis in januari kon niemand, dus ook jullie niet, de huidige chaos op Schiphol voorzien. De reactie van BL2 over risico's incalculeren begrijp ik dan ook niet. De verplaatsing van de heenvlucht naar Brussel veroorzaakt ongetwijfeld extra kosten en het lijkt mij logisch dat deze kosten vergoed zullen moeten worden door Prijsvrij, bij wie jullie hebben geboekt. Maar tegelijkertijd zullen jullie de kosten ook zoveel als mogelijk dienen te beperken. Daarnaast lijkt mij het reizen vanuit Friesland naar Schiphol met eigen auto en vervolgens een taxirit naar Brussel erg omslachtig. Bovendien valt niet te voorspellen of jullie terugvlucht inderdaad op Schiphol landt. Waarom overwegen jullie niet om per trein vanuit Friesland naar Brussel te gaan, eventueel met een hotelovernachting. Bespaart jullie ook de parkeerkosten op Schiphol. Bij terugkomst, al dan niet op Schiphol, kunnen jullie dan weliswaar niet per eigen auto terug naar huis maar natuurlijk wel per trein. Laat je hoofd niet 'ontploffen' maar probeer toch te genieten van de voorpret van jullie vakantie. Zie het positieve van de wijziging in, namelijk geen urenlange rijen op Schiphol, met het risico om alsnog de vlucht te missen dan wel zonder koffers in Mexico te arriveren. Beschouw de reis naar Brussel als een extra vakantiedag en geniet ervan!
Overigens, wanneer de terugvlucht volgens de huidige planning op Schiphol landt dan is 2 á 3 uur wachten op /zoeken naar je koffers tegenwoordig helaas geen uitzondering. Maar dat is een zorg voor later. Fijne vakantie!

Avw1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2022 15:58

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door Avw1985 »

Bedankt voor je reactie @Alex E.
We reizen gelukkig met alleen handbagage, daar hebben we al bewust voor gekozen.
Treinreis vanuit Friesland is iets wat we overwegen hoor, alleen qua kosten scheelt het in totaal 55 euro. En we gaan van bijna 7 uur reizen naar 3 uurtjes.
Het blijft een risico inderdaad of de terugreis op Amsterdam land. We hebben nog 6 dagen om knopen door te hakken 😂😅

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Met een taxi van Schiphol naar Brussel, terwijl er elk uur een trein rijdt. En dan moeilijk doen over E 55,00 Dit is toch niet serieus te nemen. En dat wordt natuurlijk door niemand vervoerd.
Je zou ook nog kunnen overwegen om een vlucht Schiphol naar Brussel te boeken....

Avw1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2022 15:58

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door Avw1985 »

Trein Schiphol Brussel is ook zeker een goede optie. We wegen alles een beetje af. En dan neem je me niet serieus, prima hoor 👌🏼

SWNL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2021 10:19

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door SWNL »

Ik zou wel goed nagaan of je daadwerkelijk iets kunt claimen, en zo ja... bij wie. Ik lees dat je het hebt over Prijsvrij, een touroperater en American Airlines.

Bij AA kun je alleen claimen als zij hun vlucht binnen 14 dagen geannuleerd of gewijzigd hebben (met verschil in aankomst van meer dan 3 uur tov je oorspronkelijke tijden). Vervolgschade (zoals taxi of hotel vergoeden zij niet, maar je hebt wel recht op EU compensatie. Als zij niks hebben gewijzigd of geannuleerd heb je nergens recht op of zij hebben geannuleerd /gewijzigd en dit gedaan en meegedeeld (hoeft niet naar jou maar kan opk naar bijv Prijsvrij) buiten de 14 dagen voor vertrek heb je alleen recht op geld terug van tickets maar kun je niks verder claimen bij AA.

Hoe de overeenkomst met jou en Prijsvrij is maakt ook uit in hoeverre je kunt claimen. Bij pakketreis heb je meer rechten. Heb je losse elementen gekocht dan denk ik dat je weinig kans maakt want de drukte op Schiphol is inderdaad overmacht veroorzaakt door Schiphol en niet door de touroperators of Prijsvrij. Ze willen juist dat je je eindbestemming haalt ipv dat je al je geld kwijt bent door je vlucht te missen en dan niet naar Cancun te kunnen.

Advies: Maak inderdaad een extra uitstapje Brussel erbij. Taxi Schiphol-Brussel??? Heeeeeel erg duur. Kun je beter stress vermijden en trein pakken met nachtje Brussel erbij.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Als Prijsvrij de extra kosten zou moeten vergoeden moet je niet raar opkijken als zij voor de goedkoopste optie kiezen. Dan hebben ze jullie in Brussel gebracht. Dat kan dan wel betekenen dat je op hele ongunstige tijden de trein moet pakken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik weet niet met welk treintarief u heeft gerekend vanuit Friesland naar Schiphol. Het aantal reizenden x enkele reis of dit x2 (= retourtarief). Dan heeft u te veel gerekend. NS kent nl. ook het samenreis-tarief. Zeker voor een heel gezin dat tegelijk reist is dit een stuk meer voordelig als een aantal losse enkele reizen of retour plaatsbewijzen. Kijk dit dus nog even na.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Vliegveld van vertrek is gewijzigd naar Brussel, wie betaalt de extra kosten?

Ongelezen bericht door Alex E »

Wanneer Avw1985 besluit om per trein te reizen zal het niet naar Schiphol zijn maar naar Brussel. (Of eventueel per auto naar Schiphol en vervolgens met de trein naar Brussel). En dat zal dan een enkele reis zijn want voorlopig staat de terugvlucht vanuit Mexico gepland naar Schiphol. Mocht dat veranderen dan is er wel recht op mogelijke schadevergoeding en gratis vervoer naar Schiphol. Wel opvallend dat het recht nu in 1e instantie niet toegekend wordt bij de wijziging van de luchthaven op de heenvlucht, terwijl die wijziging valt binnen de 14 dagen voor de vertrekdatum. Van samenreiskorting bij de NS kan afhankelijk van de trein keuze sprake zijn voor het binnenlandse deel van de treinreis naar Brussel. De kosten van de treinreis naar Brussel zijn overigens variabel. Hoe eerder je boekt des te voordeliger het tarief is en vol is vol. Dus ik zou Avw1985 aanraden snel te besluiten hoe naar Brussel te gaan. Verstandig om alleen met handbagage te reizen, scheelt veel stress en tijd. Fijne reis!

Plaats reactie