Vliegwinkel.nl heeft fout gemaakt, kastje naar de muur

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Tripwire
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2022 12:14

Vliegwinkel.nl heeft fout gemaakt, kastje naar de muur

Ongelezen bericht door Tripwire »

Hi,

Ik ben afgelopen jaar een aantal maanden in Bolivia geweest en een ticket aangeschaft via vliegwinkel.nl. Ik had tickets aangeschaft en zou terug vliegen op 30 Januari 2022. Uiteindelijk bleek dat ik veel langer in Bolivia zou blijven en heb gevraagd aan vliegwinkel.nl of het mogelijk was om mijn ticket te wijzigen naar een "open ticket". Dit was geen probleem en mijn ticket zou dan bruikbaar zijn t/m 24 september 2022 (ik heb hier bewijs van in een Facebook Messenger chat). Uiteindelijk wilde ik terug naar Nederland vliegen midden Juni, dus zoals aangegeven contact opgenomen met vliegwinkel.nl om mijn ticket te gebruiken en via hun een ticket aan te schaffen terug naar Nederland. In eerste instantie was er via vliegwinkel.nl geen mogelijkheid om in de maand Juni terug te vliegen omdat er geen tickets beschikbaar waren, ik heb toen gewezen op het feit dat ik gewoon nog tickets kon boeken via hun systeem of die airline (Air Europa). Vliegwinkel.nl gaf aan dat het niet kon via hun systeem en dat ik anders bij Air Europa moest zijn om een ticket te boeken.
Ik heb vervolgens Air Europa gecontacteerd, die gaven aan dat mijn ticket niet gewijzigd kon worden en dus vervallen is en dat ik bij de ticketprovider (Vliegwinkel.nl) moest zijn om dit op te lossen.
Nogmaals vliegwinkel.nl gecontacteerd en die gaven inderdaad toe dat er een fout in de communicatie naar mij geweest is en dat het niet mogelijk was om mijn ticket toentertijd om te zetten naar een "open ticket". Zij gaven aan dat ik AirHelp Plus (waar ik ook nog eens 29,99 voor betaald heb) in moet schakelen voor bemiddeling.
Volgende probleem was dat ik geen AirHelp Plus account heb en dus ook niet gebruik kon maken van service. Na een hoop heen en weer gechat via Facebook Messenger geeft AirHelp Plus nu aan dat ik bij vliegwinkel.nl moet zijn en vliegwinkel.nl geeft aan dat ik bij AirHelp plus moet zijn voor dit probleem ik word dus van het kastje naar de muur gestuurd.

Ik vroeg me af wat ik nu het beste kan doen? Ik heb het idee dat ik gewoon door vliegwinkel.nl straks weer naar AirHelp Plus gestuurd word en AirHelp Plus mij weer naar vliegwinkel.nl stuurt en ik dus nooit compensatie terug krijg.

Bedankt alvast voor de hulp!

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vliegwinkel.nl heeft fout gemaakt, kastje naar de muur

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het is fijn dat u bewijs heeft van de communicatie fout.

Helaas wilt vliegwinkel.nl u niet schadeloos stellen.
De enige mogelijkheid om een poging te wagen om uw geld terug te krijgen is om naar de rechter te gaan. Misschien kan uw rechtsbijstandverzekering u helpen.

Vanwege te weinig informatie durf ik geen voorspelling te maken over de uitspraak van de rechter. Misschien is het daarom het beste om de zaak te laten rusten en uw verlies te nemen. Tenslotte, indien u wel goed was geïnformeerd dan was u het geld (of het grootste deel) van de no show vliegreis ook kwijt geweest (mogelijk dat de rechter dit mee neemt in de afweging).

Tripwire
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2022 12:14

Re: Vliegwinkel.nl heeft fout gemaakt, kastje naar de muur

Ongelezen bericht door Tripwire »

Het gaat uiteindelijk om het principe natuurlijk. Hun hebben een fout gemaakt door aan te geven dat mijn ticket naar een open ticket gewijzigd kon worden, als dat niet het geval was had ik misschien wel eerder terug gevlogen wie weet. Vind het overigens vrij bizar dat ticket providers zoals deze dan maar gewoon wegkomen met het feit dat hun fouten maken en de gedupeerde de kosten niet meer kunnen verhalen. Ik zal eens kijken of ik het via de rechtsbijstandverzekering kan laten lopen anders ga ik een advocaat inschakelen om te kijken wat die er van vind.

Nestor-A
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2016 14:35

Re: Vliegwinkel.nl heeft fout gemaakt, kastje naar de muur

Ongelezen bericht door Nestor-A »

Heb zelf 1x bij Vliegwinkel.nl geboekt, dat NOOIT weer.
Wat een bizar slecht bedrijf, zonder enige service naar klanten.
Het enige wat ze op orde hebben: het proces tot jouw betaling.

Daarna mag je met slecht Engels sprekende Indiërs communiceren als er iets mis is.
10 mails gestuurd over een ticket dat geannuleerd werd in 2020, nooit enige reactie.
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=hGqNEeYeMW4
Laatst gewijzigd door Nestor-A op 08 jul 2022 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

SWNL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2021 10:19

Re: Vliegwinkel.nl heeft fout gemaakt, kastje naar de muur

Ongelezen bericht door SWNL »

Bij elk tarief horen tariefsvoorwaarden. Vaak is het bij een derde partij (vliegwinkel.nl) tegenwoordig niet meer erg duidelijk of je een retour (heen en terug in 1) of onafhankelijke vluchten die samengesteld zijn als retour (Met ieder onafhankelijke tariefsvoorwaarden) hebt geboekt. Bij die laatste kan het lijken alsof je een retour hebt geboekt volgens de route, maar kunnen de tariefsvoorwaaden van de ene vlucht (Met open ticket optie) verschillen van de andere vlucht(en) (bijvoorbeeld geen open ticket optie). Dan kan er bij zowel jou als de derde partij snel verwarring ontstaan over welke voorwaarden gelden. Je bent bij aankoop akkoord gegaan met die tariefsvoorwaarden dus die blijven geldend - ongeacht wat er in een chat is gezegd.

Omdat het onduidelijk is wat er in de tariefsvoorwaaden staat en wat er precies is gevraagd en gezegd door jullie beiden in de chat kan ik niet aangeven wat er precies aan de hand was en wat de exacte rechten zijn.

Maar zoals eerder ook al gezegd, als de voorwaarden tijdens chat ook doorgegeven waren als zijnde "Niet te wijzigen" was je ook het geld kwijt geweest aan een nieuwe vlucht.

Wees je altijd bewust van de ticket voorwaarden en boek het liefst altijd direct bij luchtvaartmaatschappij in toekomst. Al die derde partijen lijken vaak goedkoop en als alles goed gaat dan is het dat ook. Maar als iets fout gaat of je wilt wijzigen zijn ze meer stoorzender dan behulpzaam, en dan heb je twee mogelijke stoorzenders want niet alle airlines zijn even behulpzaam...

Nestor-A
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2016 14:35

Re: Vliegwinkel.nl heeft fout gemaakt, kastje naar de muur

Ongelezen bericht door Nestor-A »

SWNL slaat de spijker op zijn kop. Zo'n derde partij leidt meestal tot het meest voordelige tarief, Dat is mooi als alles goed gaat.

Zo had ik ooit een paar mooie deals via Groupon; tot een zeperd met een robotstofzuiger alle 'winst' weer teniet deed.
Goedkoop is vaak duurkoop als het op service aankomt; want hoe je het ook wendt of keert, ergens moet de winst vandaan komen.

Tripwire
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2022 12:14

Re: Vliegwinkel.nl heeft fout gemaakt, kastje naar de muur

Ongelezen bericht door Tripwire »

@SWNL ze hebben duidelijk gezegd in de chat dat mijn ticket omgezet is naar een open ticket. Vervolgens een aantal maanden later hebben ze toegegeven dat ze een fout gemaakt hebben. Ik kan geen hulp via Airhelp Plus krijgen en vliegwinkel.nl zegt dat ze verder ook niet kunnen helpen. Inderdaad als het niet zou kunnen had ik misschien wel mijn geld kwijt geweest alsnog maar ik had er ook voor kunnen kiezen om terug te vliegen. Die keuze heb ik helaas niet gekregen, de vraag is wat is nu handig. Moet ik vervolgstappen nemen en naar het juridisch loket gaan om te kijken wat te doen? Of naar de geschillencommissie of iets?

Plaats reactie