LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
boontjeloontje
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2007 19:57

voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door boontjeloontje »

Hallo,

In augustus zijn wij met zn 4en naar bulgarije op vakantie geweest.
Wij hebben onze reis in februari geboekt bij arke.
Op onze reisbescheiden stond dat wij verplicht waren om een paspoort te halen en dat een idkaart niet was toegestaan, de vriendelijke mevrouw van arke bevestigde dat.
Nou wisten wij wel dat bulgarije sinds 1 januari bij europa hoorde maarja je weet maar nooit en je gaat natuurlijk van de professionaliteit van het reisbureau uit.
Nu bleek bij de terugreis dat er een hele hoop jongeren waren met een idkaart! hadden we voor niks 200 euro uitgegeven met zn 4en terwijl onze idkaarten ook nog geldig waren!
Bij terrugkomst in Nederland ging ik natuurlijk verhaal halen bij arke.
Ze vonden het heel erg vervelend maar ze konden niks voor ons doen want het kon zo zijn dat het LANDELIJKE systeem niet up to date was. ze kwamen ons in geen enkel opzicht tegemoet. Hun waren niet aansprakelijk. Het bleek zelfs dat er nu nog steeds in de computer stond dat je een paspoort moest hebben voor bulgarije. Op 15 augustus! dat is meer dan een half jaar later.
Ik ben niet tevreden over de situatie zo maar ik ben bang dat we er weinig aan kunnen doen. Ik hoop dat er iemand op het forum is die er meer verstand van heeft en mij er meer over kan vertellen, want ik wil natuurlijk geen dure stappen ondernemen als het me niks oplevert. Ik ben vooral nog boos op de houding van Arke.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Waarom heeft u niet bij de gemeente navraag gedaan? Daar moest u toch zijn, en daar is (in het algemeen) meer kennis over dit soort zaken aanwezig dan bij een baliemedewerkster van een reisbureau.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Reisburo's verkopen reizen en daar schijnen ze goed in te zijn. Bij de gemeente verkopen ze paspoorten en dat kunnen ze ook goed.

Wil je iets weten over paspoorten, dan moet je dus naar de gemeente en wil je iets weten over reizen, dan moet je naar een reisburo gaan.

Maar mocht je de reisbescheiden nog hebben, dan kun je overwegen een om een brief te schrijven naar Arke zelf. Zij geven foute informatie en hebben dit blijkbaar ook toegegeven.
Laatst gewijzigd door Dirkie op 05 sep 2007 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sprookje »

Is dat nu zo erg,nu heb je gewoon een paspoort en dat is toch handiger dan je id kaart.
Zelf heb je ook niet te moeite genomen om je verder te informeren.
Je hebt een half jaar de tijd gehad om na te gaan welke documenten je nodig had.
Ben ook eens naar Bulgarije geweest en toen zeiden ze ook dat ik reispas nodig zou hebben.Toen ik die wilde gaan bestellen heb ik eerst navraag gedaan en toen bleek het niet nodig,maar als je zelf de moeite niet doet om iets na te vragen.
En wat wil je nou het geld van je paspoort terug?ben je dan ook bereid je paspoort in te leveren als je je geld krijgt?

boontjeloontje
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2007 19:57

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door boontjeloontje »

Een paspoort is handig als je hem ook nodig hebt ja.
Mijn id kaart past makkelijker in mijn portomonee hoor. Een daarbij als die ook nog eens 4 jaar geldig is het jammer om onnodig geld uit te geven. En sprookje u zegt ook 'wel eens'in bulgarije te zijn geweest, dan vraag ik me toch af wanneer want u kunt pas sinds dit jaar met een idkaart dus daarvoor moest u gewoon met een 'reispas'. En nee het gaat er niet om dat ik mijn geld terugkrijg, het gaat erom hoe arke ermee omgaat en ons in geen enkele zin tegemoetkomt (wat wel zo klantvriendelijk zou zijn in zo'n situatie). En ja, ik had het na moeten vragen, helaas was ik zo goedgelovig om in de professionaliteit van arke te geloven, ook omdat het op de reispapieren stond.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sprookje »

Ik ben als Belgische 10 jaar geleden in Bulgarije geweest met alleen mijn id kaart.Heb zelf de stad varna bezocht en was in albena.Toen was er niets te doen behalve de zon en een markt iedere dag.
Maar ik ben er wel geweest met id kaart!

heb het net nagekeken het was in 1998 dus iets minder.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door eeliane »

Advies voor reisdocumenten is nooit bindend vanuit een reisorganisatie.
De up-to-date info is beschikbaar daar waar u het document moet gaan ophalen, de gemeente dus. U heeft zelf niet goed aldaar geinformeerd hoe het zat met reisdocmenten naar Bulgarije. Helaas voor u maar het blijft u eigen verantwoordelijkheid.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik denk dat je weinig kans maakt, zie de volgende link.

http://www.trosradar.nl/index.php?id=38 ... news]=3011

Polly Parker
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2007 15:58

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Polly Parker »

U bent er zelf verantwoordelijk voor uw papieren in orde te hebben; u dient er zelf van op de hoogte te zijn of bepaalde papieren nodig zijn ja of neen. In dit geval bent u volledig en alleen af gegaan op de mening van derden, en daar wilt u nu een financiele tegemoetkoming van?

Triest, maar de verantwoordelijkheid ligt alleen bij u. Met klantvriendelijkheid van Arke heeft dit totaal niets te maken!!

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door geengast »

Het is nog eens zeer de vraag of uw reisbureau niet toch juist heeft gehandeld met een paspoort aan te bevelen. U dient daar toch verschil te maken tussen een document om een land binnen te komen en een document dat u identiteit kan bewijzen.

Vooral in Bulgarije (maar in nog veel meer landen die nog niet zo lang geleden bij de EC zijn gekomen) is er een groot verschil tussen wet en uitvoering. Ja, met een ID kaart mag men het land binnen. Ja, de MEESTE douanebeambtes weten dat (maar je moet niet net diegene treffen die het NIET of NIET WIL weten).

De grote problemen komen echter als u zelf in de problemen komt. Ziekenhuisopname, geld gestolen en u moet bij een bank identificeren of in het ergste geval komt u in aanraking met de politie. Ben dan maar blij dat u een paspoort heeft. Dat voorkomt heel vaak veel meer ellende. Het trieste is dat dit zelfs voor landen als Spanje en Italie geldt.

Mijn ervaring (met meer dan 150 buitenlandse vakanties) is ALTIJD, maar dan ook ALTIJD met een geldig paspoort gaan.

Uncle Willy
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Het is wel correct dat je een paspoort nodig hebt voor Bulgarije, het akkoord van Schengen geeft het volgende rijtje:

De volgende landen nemen deel aan het Schengenverdrag: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zweden.

Niet Ierland en het Verenigd Koninkrijk, IJsland en Noorwegen die zijn geen lid van de EU.

Groet,
Uncle Willy

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sprookje »

En hoe zit dat dan voor Belgie wij hebben genoeg aan onze identiteits kaart en hoeven geen reispas voor te leggen.AL sinds zeker acht(8) jaar!!!
leg dat eens uit!!
Bij aankomst koop je gewoon een visum :roll:

calimer
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 sep 2007 09:52

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door calimer »

tja, en als nederlander moet je je paspoort meenemen en hoef je geen visum te kopen...

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sprookje »

Heb het even nagevraagd toen ik ging moest je gewoon id kaart mee en visum kopen,nu in 2007 moet je gewoon id kaart mee en geen visum meer kopen.Bulgarije hoort nu immers bij Europa!
dus als belg gewoon id kaart en geen reispas en geen visum!!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: voor niks paspoort gehaald!! Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door eeliane »

Het gaat meer om een indentificatie bewijs, ID kaart mag je het land mee in, maar legitimeren er mee moet je nog maar afwachten, wie weet lukt dat niet overal. Niet elke burger kent in het buitenland de ID kaart men is gewend aan paspoort.
Alhoewel ik er bij moet vermelden dat een paspoort een reisdocument is geen indentificatie bewijs. Paspoort wel het meest bekend dus misschien het veiligst...?

Gesloten