LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door Mardiesel »

Beste mensen,

Afgelopen week heb ik voor de 5e keer in 5 intercontinentale vluchtboekingen die ik heb gemaakt de laatste jaren een vroegtijdige wijziging/annulering in het reisschema doorgekregen. Dit keer een annulering, waardoor ik op een vlucht van een paar dagen later ben gezet. Ik weet dat luchtvaartmaatschappijen in hun recht staan omdat het vroegtijdig gebeurd, maar had niet verwacht dat dit zo vaak gebeurd en dat baart me zorgen. Het is op deze manier onmogelijk een vakantie samen te stellen.

Voor reizigers zoals ik een vervelende kwestie, want meestal regel je ter plaatsen hotels, excursies of andere zaken, die je nu dus kwijt bent. Kun je voor vervolgkosten de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen? Ik heb een annuleringsverzekering, maar voor zover ik weet heeft deze enkel betrekking op jezelf. Iemand een advies hoe te handelen?

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door b767-300er »

Je kan kosteloos van de reis afzien en dan elders een ander ticket boeken.
Alleen welke Airline zet je 5 (!!) dagen verder?
Vaak wordt je overgeboekt naar een vlucht van een paar uur later of eerder, of 1 dag. Maar 5??
Waar heeft u geboekt en waarheen gaat de reis?

Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door Mardiesel »

Nee, 2 dagen later, alleen is het tot nu toe altijd gebeurt (5x) buiten Europa dat ze wijzigen of annuleren, sterker nog, ik heb het nog nooit meegemaakt dat een vlucht op tijd ging. En dat kost geld als je al dingen hebt geregeld. Is dit een trend?

De prijzen zijn inmiddeld verdubbeld, dus een refund is geen optie voor mij :D

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door john duelieux »

Het is een trend dat passagiers steeds vaker gedupeerd worden doordat vluchten wijzigen. Hoe vaak komt het niet voor dat je een pakketreis boekt en vervolgens wordt de vertrektijd naar het einde van de dag gemanouvreerd omdat de HH van de reismaffia dit goed uitkomt (lees: om nog hogere winsten te kunnen pakken ten koste van de burger)
Daar gaat je 8 daagse AI reis. Maar zie je ooit Corendon of wie dan ook adverteren met 5 1/2 AI reis...?

Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door Mardiesel »

Nu heeft u het over chartervluchten, maar mij gebeurt het telkens bij lijnvluchten. Kan dit zomaar zonder consequenties of kan ik ze aansprakelijk stellen voor vervolgkosten?

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door john duelieux »

Volgens de consuwijzer heeft U recht op 250-600 euro afhankelijk van de bestemming tenzij er sprake is van overmacht. Op dat laatste wordt nogal snel beroep (altijd??) gedaan door de maaschappijen.

U kunt een gerechtelijke procedure starten, maar ik geef U niet veel kans. Beter is om met dit soort problemen rekening te houden tijdens het boeken van de overige onderdelen (soms is gratis annuleren mogelijk) van de reis of de annuleringsverzekering gebruiken.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door b767-300er »

DIe 250-600 is alleen binnen 2 weken voor verrek. Ik begrijp van TS dat deze termijn aanzienlijk langer is.

Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door Mardiesel »

Klopt, dus niet aan de orde. In de praktijk betekent het dat ze je mogen duperen en tijden of dagen wijzigen, terwijl dáár toch vooral de keuze voor een ticket op gebaseerd is!

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door b767-300er »

Mardiesel schreef:Klopt, dus niet aan de orde. In de praktijk betekent het dat ze je mogen duperen en tijden of dagen wijzigen, terwijl dáár toch vooral de keuze voor een ticket op gebaseerd is!
Klopt, alleen heb je de mogelijkheidkosteloos van de reis af te zien.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door Har06 »

[quote="Mardiesel"]Klopt, dus niet aan de orde. In de praktijk betekent het dat ze je mogen duperen en tijden of dagen wijzigen, terwijl dáár toch vooral de keuze voor een ticket op gebaseerd is![/quote]

Welke maatschappij ??

Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door Mardiesel »

Iberia dit keer, Egyptair heeft er ook een handje van.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door Har06 »

Mardiesel schreef:Iberia dit keer, Egyptair heeft er ook een handje van.

Tja je weet ze wel uit te kiezen, ben je ook nog verbaasd ? 8)

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mardiesel schreef:Ik weet dat luchtvaartmaatschappijen in hun recht staan omdat het vroegtijdig gebeurd, maar had niet verwacht dat dit zo vaak gebeurd en dat baart me zorgen.
Dit is een mythe. Er wordt een wanprestatie geleverd. Daardoor is men aansprakelijk voor de gevolgschade.

Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door Mardiesel »

Har06 schreef:
Mardiesel schreef:Iberia dit keer, Egyptair heeft er ook een handje van.

Tja je weet ze wel uit te kiezen, ben je ook nog verbaasd ? 8)
Wat is er mis met deze maatschappijen dan?
alfatrion schreef:
Mardiesel schreef:Ik weet dat luchtvaartmaatschappijen in hun recht staan omdat het vroegtijdig gebeurd, maar had niet verwacht dat dit zo vaak gebeurd en dat baart me zorgen.
Dit is een mythe. Er wordt een wanprestatie geleverd. Daardoor is men aansprakelijk voor de gevolgschade.
Ze zijn wel aansprakelijk? Ik zit nu helemaal klem, want ze geven me maar 1 alternatief, bij andere data zeggen ze te zijn volgeboekt :?

Als ik kijk is het ook zo, met uitzondering van business class, maar daar willen ze niet aan, dus ze duperen me en weigeren ook nog concessies te doen, iemand advies hoe nu te handelen?

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mardiesel schreef:Ze zijn wel aansprakelijk?
Ja, ze zijn aansprakelijk. De overeenkomst behelst om je op een bepaalde datum en tijd van plaats A naar plaats B te vervoeren. Hierover staat in de wet dat een partij voor iedere tekortkoming in de nakoming van diens verplichtingen aansprakelijk is, tenzij hem dit niet kan worden toegerekend (art. 6:74 BW). Denk bij dit laatste aan natuurrampen en burgeroorlogen.

Hiervan mag niet worden afgeweken wanneer het gaat om een beding uit algemene voorwaarden, wanneer de tegenpartij een consument is omdat de wet daarover zegt dat het vermoedelijk onredelijk bezwarend is (art. 6:233 sub a jo 6:237 sub f BW).

Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Re: Vroegtijdige vluchtannulering/wijzigingen

Ongelezen bericht door Mardiesel »

Het is triest, de agent kondigde nog aan binnen 5 dagen het te willen weten, beetje opjagen om dus zo snel mogelijk het 'contract' te kunnen veranderen en reageerde niet op de vraag om de reden van annulering, niet zonder reden dus begrijp ik van u en ook van een juridisch persoon die ik net heb gesproken, want als deze er niet is hebben ze geen poot om op te staan.

Ze zullen dus met een redelijk tegenvoorstel moeten komen, als ik het niet accepteer plegen ze contractbreuk, ik wacht af, wellicht zullen ze kiezen om me iets 'duurdere' tickets te geven ipv een claim voor nalatigheid. Is deze informatie juist?

Gesloten