LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Al een jaar niet meer op Schiphol geweest . Veel vliegreizen kunnen makkelijk via Eindhoven of Dusseldorf worden gemaakt. Vorige week via Schiphol gereist, omdat de bestemming alleen via dit vliegveld op een schappelijk tijdstip door de KLM werd aangeboden.

De reis gaat naar een Europese hoofdstad op bijna 2 uur vliegen van Amsterdam. Ongeveer 2 uur voor vertrek op Schiphol aanwezig.

Het eerste wat te doen is, is het afgeven van de baggage. Een enorme rij die een uur tijd kostte. Er zijn 20 counters beschikbaar, maar er waren er maar 5 door KLM bemand, en daarvan werd er ondanks een rij van honderden meters ook nog maar eentje gesloten.

Daarna op naar de gate, voor scannen van de handbagage en reiziger. Hier een mogelijk nog langere rij, waar de wachttijd 1,5 uur bedroeg. Schiphol heeft een nieuwe machine in gebruik genomen voor scannen van de baggage en de rezigers. Je hoeft echt geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om te zien dat dit een behoorlijke achteruitgang is.

Er zijn 3 plekken bedacht waar je je persoonlijke zaken in een bakje kan leggen. Dat zijn je riem, sleutels, portemonnee, horloge, jas, tas , laptop op de tas etc . 3 bakjes is veel te weinig, om een goed uitgebalanceerde lijn te maken. Er hadden hier zeker 6 invoerplaatsen behoren te zijn. Kortom een miskoop, van Schiphol.

2,5 uur na aankomst bij de gate, waar het vliegtuig (gelukkig) vertraagd was.

Ik vond Schiphol altijd een parel van de Nederlandse economie en goed vergeleken met andere luchthavens. Echter de concurrentie is veel beter, sneller en servicegerichter geworden, en Schiphol is alleen maar achteruit gegaan

Er is slechts 1 positief punt bij dit soort dingen, en dat is als er maar voldoende ontevreden reizigers zijn, de rijen vanzelf korter worden

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door sjohie »

Leo The Emperor schreef:Al een jaar niet meer op Schiphol geweest . Veel vliegreizen kunnen makkelijk via Eindhoven of Dusseldorf worden gemaakt. Vorige week via Schiphol gereist, omdat de bestemming alleen via dit vliegveld op een schappelijk tijdstip door de KLM werd aangeboden.

De reis gaat naar een Europese hoofdstad op bijna 2 uur vliegen van Amsterdam. Ongeveer 2 uur voor vertrek op Schiphol aanwezig.

Het eerste wat te doen is, is het afgeven van de baggage. Een enorme rij die een uur tijd kostte. Er zijn 20 counters beschikbaar, maar er waren er maar 5 door KLM bemand, en daarvan werd er ondanks een rij van honderden meters ook nog maar eentje gesloten.

Daarna op naar de gate, voor scannen van de handbagage en reiziger. Hier een mogelijk nog langere rij, waar de wachttijd 1,5 uur bedroeg. Schiphol heeft een nieuwe machine in gebruik genomen voor scannen van de baggage en de rezigers. Je hoeft echt geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om te zien dat dit een behoorlijke achteruitgang is.

Er zijn 3 plekken bedacht waar je je persoonlijke zaken in een bakje kan leggen. Dat zijn je riem, sleutels, portemonnee, horloge, jas, tas , laptop op de tas etc . 3 bakjes is veel te weinig, om een goed uitgebalanceerde lijn te maken. Er hadden hier zeker 6 invoerplaatsen behoren te zijn. Kortom een miskoop, van Schiphol.

2,5 uur na aankomst bij de gate, waar het vliegtuig (gelukkig) vertraagd was.

Ik vond Schiphol altijd een parel van de Nederlandse economie en goed vergeleken met andere luchthavens. Echter de concurrentie is veel beter, sneller en servicegerichter geworden, en Schiphol is alleen maar achteruit gegaan

Er is slechts 1 positief punt bij dit soort dingen, en dat is als er maar voldoende ontevreden reizigers zijn, de rijen vanzelf korter worden
Wij vonden die nieuwe controlepost (voor reis binnen schengen gebied) juist wel een verbetering tov de oude, toen we ~4 weken geleden naar Kos gingen. Dit uiteraard minus het stuk chagrijn wat daar stond bij die bakjes, volgens mij had die heks de tampon er overdwars inzitten ofzo, wat een trol, niet te filmen. Bagage afgeven was overigens in 15 minuten klaar, we hadden online ingecheckt, en ook waren we in 5 minuten door die securitycheck heen. Wij hadden wel een vertrektijd van 05.15, een charter van Transavia, misschien dat het overdag drukker is?

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door gerda1956 »

De lange wachttijden, het immens grote complex en het dure parkeren zijn voor ons ook al jaren de reden dat wij alleen nog vanaf Düsseldorf vliegen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij ligt een groot deel van je klachten meer aan de luchtvaartmaatschappij dan aan Schiphol. Het is immers de keus en beslissing van KLM hoeveel balies er open gaan. Bovendien heb je tegenwoordig ook prima zelfservice loketten voor het afgeven van de bagage. Dat gaat heel veel sneller dan via de balie.

Bij de scanner voor handbagage heb je te maken met het aantal scanners en het aantal bakjes. Ik weet niet waar jouw probleem hierbij zit? Volgens mij zijn er vaak wel voldoende bakjes, maar hopen die zich wel eens op achter de scanner. Er moet dan even iemand doorhebben dat de bakjes weer naar voren moeten; kleine moeite om dat even aan te geven.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik vlieg gemiddeld 1x per maand via Schiphol (dus zowel binnen als buiten de vakantieperiodes) en herken werkelijk niets van het verhaal van TS. In vergelijking met veel andere grote vliegvelden is Schiphol een verademing. Een vergelijking met Eindhoven en andere kleine vliegvelden is niet realistisch. Schiphol moet je vergelijken met bijvoorbeeld Heathrow en dan ben je blij dat je via Schiphol kunt vliegen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik vlieg al zo'n 20 jaar zakelijk meerdere malen per maand via Schiphol en heb het inderdaad alleen maar achteruit zien gaan. De achteruitgang is uiteraard aan de luchthaven te wijten en niet aan de luchtvaartmaatschappijen hoewel ook die hier en daar fluctuaties in kwaliteit vertonen.

De luchtvaartmaatschappijen huren cpaciteit in bij de luchthaven en bij de verschillende grondafhandelingsmaatschappijen (waarvan bijv. Menzies er één van is). De KLM heeft eigen grondafhandeling maar die is ondergebracht in een separaat bedrijf.

In die periode heeft Schiphol bijvoorbeeld het Privium systeem bedacht waar je tegen betaling van een jaarlijks bedrag met de irisscan door de paspoortcontrole kan, bij veel maatschappijen kan inchecken bij de business class balie (curieus genoeg doet de KLM hier niet aan mee) en een aparte (snelle) rij voor de tassencontrole hebt, alsmede aparte parkeergelegenheid op P1, P2 en P3. Die voordelen zijn langzamerhand weer afgebroken waardoor het enige overgebleven voordeel nu nog de irisscan is bij vluchten buiten het Schengen gebied. Zelfs die is eigenlijk ingehaald door de technische ontwikkelingen want op buitenlandse vliegvelden kan je allang geautomatiseerd door de paspoortcontrole zonder irisscan. (met paspoort met ingebouwde chip en cameras voor gezichtsherkenning).

De automatische bagagedrop punten van de KLM hadden de rijen moeten verminderen maar hebben ze alleen maar langer doen worden. Online check-in is, als je bagage hebt af te geven, een koekje van eigen deeg - het is er geen spat efficienter op geworden.

Sinds enkele maanden geleden de nieuwe security punten op de bovenverdieping in gebruik zijn genomen is de chaos alleen maar groter geworden.

Dan het shoppen achter de beveiliging (soms ook wel volledig onterecht "achter de Douane" genoemd) waarbij de prijzen hoger liggen dan in de gemiddelde Nederlandse winkelstraat en de franchise van Schiphol onterecht en zelfs vermoedelijk frauduleus gebruikt maakt van het scannen van boarding passes om een belastingvoordeel binnen te halen wat niet aan de reiziger ten goede komt. (Is trouwens op Engelse luchthavens idem ditto en loopt nu een Europees onderzoek naar).

Kortom, waar ik me in Frankfurt, Heathrow T4/T5, Gatwick, Wenen, Zurich nog steeds buitengewoon op m'n gemak voel en graag wat uurtjes spendeer om te relaxen, is Schiphol een luchthaven geworden waar ik zo snel mogelijk doorheen probeer te komen en géén cent meer spendeer.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Onlangs nog een lijnvlucht vanaf Schiphol naar Wenen; de trein arriveerde rond 6:00 uur op Schiphol, en een kwartier later stond ik al aan de gate! Nu scheelt het wel dat ik zelden tot nooit met ingecheckte bagage reis...

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door Har06 »

Schiphol is een fijn vliegveld met een prima logistiek.

Parkeren bij Schiphol is relatief goedkoop en een 10 min shuffle dienst(d-n).

KLM doet z,n best, lange rijen maken wij nooit mee.

Vreemd dat Ts zo,n slechte ervaringen heeft :mrgreen:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door bprosman »

en een 10 min shuffle dienst(d-n).
Gooien ze de bussen dan door elkaar ? :wink:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door Guardian72 »

bprosman schreef:
en een 10 min shuffle dienst(d-n).
Gooien ze de bussen dan door elkaar ? :wink:
Nee :)
De passagiers als de bus weer eens in de ankers moet vanweze een taxi die hem snijd :(

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens wordt er de komende jaren op de plek van P3 een parkeergarage gebouwd, waardoor het aantal parkeerplekken forst toe zal nemen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

kweenie schreef:Volgens mij ligt een groot deel van je klachten meer aan de luchtvaartmaatschappij dan aan Schiphol. Het is immers de keus en beslissing van KLM hoeveel balies er open gaan. Bovendien heb je tegenwoordig ook prima zelfservice loketten voor het afgeven van de bagage. Dat gaat heel veel sneller dan via de balie.

Bij de scanner voor handbagage heb je te maken met het aantal scanners en het aantal bakjes. Ik weet niet waar jouw probleem hierbij zit? Volgens mij zijn er vaak wel voldoende bakjes, maar hopen die zich wel eens op achter de scanner. Er moet dan even iemand doorhebben dat de bakjes weer naar voren moeten; kleine moeite om dat even aan te geven.
Een zelfserviceloket voor het afgeven van de baggage ken ik niet. :lol:

Als je over de bakjes hebt die naar voren moeten worden gedragen, dan heb je het niet over het nieuwe systeem, maar over het oude. Het nieuwe systeem is volledig automatisch maar veel te traag.

Het kan goed zijn dat het in de nacht rustiger is omdat er alleen charters vliegen. In mijn voorbeeld betrof het tussen 12.00 -14.00 uur, toch een normaal tijdstip om te vliegen.

Voor een transatlantische vlucht is een voorlooptijd van 3-4 uur misschien wel acceptabel, voor een city-hop binnen Europa is Schiphol zichzelf uit de markt aan het prijzen

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door newmikey »

Leo The Emperor schreef:Een zelfserviceloket voor het afgeven van de baggage ken ik niet. :lol:
Dan ben je toch aan een update toe want ze bestaan al weer een paar jaar (sinds 2012 om precies te zijn):
https://www.youtube.com/watch?v=ptPBZr1PYP4

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door kokka »

ik reis ook al jaren tussen de 20 en 30 keer per jaar via schiphol.
ik vind Schiphol een verademing vergeleken bij andere grote internationale vliegvelden.
nu heb ik dan wel het voordeel dat ik altijd vooraan de rij mag invoegen ( skyteam elite plus) en nooit hoef te wachten voor de douane ( Privium iris scan)
maar over het algemeen is de security check goed geregeld, vooral nu je centraal gecontroleerd wordt en niet meer apart bij de gate, daar wilde het nog al eens aardig opstropen.
de vriendelijkheid van het security personeel is vaak een afspiegeling van je eigen gedrag. en aangezien je met stroop meer vliegen vangt als met azijn, ben ik altijd aardig tegen die mensen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door kweenie »

newmikey schreef:
Leo The Emperor schreef:Een zelfserviceloket voor het afgeven van de baggage ken ik niet. :lol:
Dan ben je toch aan een update toe want ze bestaan al weer een paar jaar (sinds 2012 om precies te zijn):
Inderdaad. Gaat erg makkelijk een snel tegenwoordig. Wat dat betreft is Schiphol juist verbeterd de laatste jaren. En beter dan sommige andere luchthavens. Maar als je geen gebruik van die verbeteringen maakt, dan is het begrijpelijk daar je ook niet ziet dat ze wél veranderen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

newmikey schreef:
Leo The Emperor schreef:Een zelfserviceloket voor het afgeven van de baggage ken ik niet. :lol:
Dan ben je toch aan een update toe want ze bestaan al weer een paar jaar (sinds 2012 om precies te zijn):
https://www.youtube.com/watch?v=ptPBZr1PYP4
Ok dat wist ik niet.

Ze waren dan echter nu niet meer in gebruik of in storing (?), want iedereen in vertrekhal 2 werd door KLM personeel naar een immense wachtrij bij balie 12 gedirigeerd, (de andere balies waren afgesloten).

(Overigens lees ik op de site dat de selfservice in vertrekhal 2 als proef voor anderhalf jaar bij balie 12 is geplaatst, nu daar waren ze vorige week in ieder geval niet meer)

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door newmikey »

Die immense rij bij balie 12 heb ik alleen meegemaakt in de week na de zomerstorm toen tientallen vluchten op de maandag en dinsdag moesten worden afgewerkt. Dat was inderdaad een grote chaos maar je zou kunnen zeggen dat dit overmacht was.

Doorgaans zijn de automatische bagageafgifte machines gewoon te gebruiken en ze werken op zich prima. Ze zijn echter niet sneller dan de traditionele checkin/bagage-dropoff is mijn ervaring, mede door het feit dat je nog steeds langs meerdere medewerkers moet die de rijen in toom proberen te houden. De gebruikte techniek is prima maar de omliggende infrastruktuur (flessenhalzen) werkt niet mee. Schiphol op zijn best.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Wat is Schiphol toch een slecht vliegveld geworden

Ongelezen bericht door Har06 »

Leo The Emperor schreef:
newmikey schreef:
Leo The Emperor schreef:Een zelfserviceloket voor het afgeven van de baggage ken ik niet. :lol:
Dan ben je toch aan een update toe want ze bestaan al weer een paar jaar (sinds 2012 om precies te zijn):
https://www.youtube.com/watch?v=ptPBZr1PYP4
Ok dat wist ik niet.

Ze waren dan echter nu niet meer in gebruik of in storing (?), want iedereen in vertrekhal 2 werd door KLM personeel naar een immense wachtrij bij balie 12 gedirigeerd, (de andere balies waren afgesloten).

(Overigens lees ik op de site dat de selfservice in vertrekhal 2 als proef voor anderhalf jaar bij balie 12 is geplaatst, nu daar waren ze vorige week in ieder geval niet meer)
Leo , schijnbaar komen we op verschillende luchthavens, ik vlieg regelmatig en herken me niet in de de jou omschreven miseres :mrgreen:

Gesloten