LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie betaalt je terug nadat je vlucht geannuleerd wordt?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wie betaalt je terug nadat je vlucht geannuleerd wordt?

Ongelezen bericht door Radar »

Het overkwam veel mensen in de coronacrisis: je geplande vliegvakantie wordt geannuleerd. Maar wie de kosten van deze vlucht vergoedt, blijft onduidelijk. Nu is er een antwoord: consumenten moeten bij annulering van een losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terechtkunnen.

Heb jij wel eens problemen gehad om na een geannuleerde vlucht je geld terug te krijgen?

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/j ... de-vlucht/

Olaf1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2021 21:00

Re: Wie betaalt je terug nadat je vlucht geannuleerd wordt?

Ongelezen bericht door Olaf1970 »

In oktober 2019 n vlucht voor 3 personen geboekt voor maart 2020 naar Ijsland via Flighttix.de, een dochterbedrijf van Flighttix.nl. In maart 2020 is de vlucht vanwege corona geannuleerd en toen begon het gezeik. Icelandair beweert bij hoog en laag dat ik de restitutie op Flighttix moet verhalen. We zijn nu een jaar verder en Icelandair houdt nog steeds de boot af. Ik wil ze via een rechterlijke procedure dwingen tot restitutie! Hoe en wie kan ik daarvoor raadplegen?

strand11
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2021 21:00

Re: Wie betaalt je terug nadat je vlucht geannuleerd wordt?

Ongelezen bericht door strand11 »

Ik had een vlucht geboekt via Budget Air, dit omdat het boeken van een ticket voor deze vlucht niet mogelijk was bij de KLM.
Door Covid is de vlucht geannuleerd. Via de KLM kon ik een voucher aanvragen en dit heb ik ook gedaan. De voucher verloopt na een jaar en ons was al duidelijk dat we voorlopig niet op reis kunnen. Ik heb contact opgenomen met de KLM om de voucher om te zetten naar terugbetaling. Helaas, zij verwezen mij terug naar Budget Air voor de terugbetaling van de geannuleerde vlucht.
Naar ik nu gehoord te hebben via het programma lijkt dus niet terecht dat KLM mijn verzoek geweigerd heb. Heel bijzonder als Flying Blue member die toch regelmatig een vlucht via KLM boekt. Klantvriendelijk is de KLM dus niet.

Bocxe
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2021 21:03

Re: Wie betaalt je terug nadat je vlucht geannuleerd wordt?

Ongelezen bericht door Bocxe »

Deze uitleg is duidelijk, maar wel een beetje laat. Wij wachten nu al een jaar op het geld dat we hebben betaald voor vliegtickets van vluchten die zijn geannuleerd. De luchtvaart maatschappij heeft terugbetaald aan de reisbemiddelaar, maar deze weigert om het aan ons uit te keren omdat ze onvoldoende in kas hebben. Bij wie moeten wij aankloppen?

Yvonne.1965
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2021 07:22

Re: Wie betaalt je terug nadat je vlucht geannuleerd wordt?

Ongelezen bericht door Yvonne.1965 »

Mijn dochter heeft met haar vriendin vorig jaar maart een reis geboekt via SuperSaver. Ze zou vertrekken op 18 maart naar Zwitserland en vandaaruit naar Sri Lanka de 19e via Swiss Air. De vrijdag ervoor kreeg ze te horen dat ze Sri Lanka niet in mocht of ze moest 14 dagen in quarantaine. ongeveer 24 uur voor ze zou vertrekken heb ik uiteindelijk via Swiss Air door kunnen geven dat ze niet in zouden stappen. De vluchten stonden op dat moment niet op geannuleerd. De vlucht naar Zwitserland is ook gewoon vertrokken. Maar de 19e stond de vlucht naar Sri Lanka op geannuleerd.

Ik wil er niet over nadenken wat was gebeurt als ze wel was gegaan. Dan was ze gestrand in Zwitserland. Maar oke, in eerste instantie kregen ze vouchers die ze voor augustus moesten gebruiken, anders vervielen ze en waren ze alles kwijt. Ik heb na de zomer contact opgenomen met Swiss Air en zij hebben mij bevestigd dat zowel mijn dochter als haar vriendin in aanmerking kwamen voor terugbetaling. Maar SuperSaver deed hier niets aan. Pas na aandringen hebben ze wat in gang gezet. Omdat mijn dochter en haar vriendin los van elkaar de reis hadden geboekt, ging het om 2 losse aanvragen voor SuperSaver waar ze sowieso 30€ per persoon voor zouden doorrekenen.

De vriendin heeft inmiddels de bevestiging dat ze haar geld terug krijgt, maar voor mijn dochter kreeg ik te horen dat omdat ik de vlucht zelf had geannuleerd (ook voor de vriendin) ze niet in aanmerking kwam. Nogmaals: de annulering is gelijk aangevraagd in één aanvraag. Swiss Air geeft aan dat ook mijn dochter recht heeft op haar geld, maar geven wel door dat SuperSaver het moet aanvragen. Inmiddels zijn we ruim een jaar na de vakantie en wachten nog steeds. We mogen bij SuperSaver niet zelf contact opnemen, dat is sowieso onmogelijk mits je een vlucht wil boeken. Dan zijn ze wel bereikbaar. Dus wat te doen? SwisAir hamert erop dat we verplicht zijn naar de tussenpersoon te gaan. Het gaat echt alleen om een vlucht, maar ruim 500€ is voor een kind een hoop geld. ... Hopeloos wordt je er van.

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wie betaalt je terug nadat je vlucht geannuleerd wordt?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik weet dat er veel klachten hierover zijn. Je moet je geld terug krijgen van wie je aan hebt betaald.

Ga naar je rechtsbijstandverzekering. Anders naar een deurwaarder. Ook creditcard maatschappijen kunnen geld terug geven met de aflevering garantie.
Op https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis ... mpensaties staat precies wat je kunt doen.

Gesloten